Πρόσκληση σε όλους τους Ελληνες εφοπλιστές, σε όλη την ελληνική
ναυτιλιακή οικογένεια, να συμμετάσχει στη συμφωνία με το ελληνικό
Δημόσιο για την εθελοντική εισφορά ενίσχυσης των φορολογικών εσόδων της
χώρας, απευθύνει, μέσω της «Ναυτεμπορικής», ο Ελληνας εφοπλιστής και
γενικός γραμματέας της Ενωσης Ελλήνων Εφοπλιστών, Πάνος Λασκαρίδης.
Εδώ
και ένα χρόνο, η ελληνική ναυτιλία συζητά με την πολιτεία, με στόχο την
ενισχυμένη συνεισφορά του εφοπλισμού στα δημοσιονομικά έσοδα.
Στο
πλαίσιο αυτής της συζήτησης, για πρώτη φορά συμφωνήθηκε η επιβολή φόρου
στα πλοία με ξένη σημαία, καθώς και η φορολογική συνεισφορά του
cluster. Η τελική φάση αυτής της διαδικασίας, όπως εξηγεί ο κ.
Λασκαρίδης, περιλαμβάνει μία δεύτερη, εθελοντική αυτή τη φορά εισφορά
του εφοπλισμού για τρία χρόνια, που αφορά στην καταβολή ανά πλοίο είτε
ελληνικής είτε ξένης σημαίας ανάλογου φόρου με αυτό που προβλέπει η
νομοθεσία περί tonnage tax. Με άλλα λόγια, για τα επόμενα τρία χρόνια η
κάθε ναυτιλιακή εταιρεία θα πληρώνει διπλή εισφορά για το κάθε πλοίο που
διαθέτει, ανεξαρτήτως εάν αυτό είναι στην ελληνική ή σε άλλη σημαία.
Στόχος είναι τα έσοδα από τη φορολογία να ξεπεράσουν τα 140 εκατ. ευρώ
κατά την τριετία, όπως προβλέπεται στο μνημόνιο.
Αυτή η εθελοντική
εισφορά συμφωνήθηκε με την πολιτεία, προκειμένου ο ελληνικός εφοπλισμός
να συνεισφέρει κάτι επιπλέον στην αντιμετώπιση του δημοσιονομικού
προβλήματος της χώρας, προφυλάσσοντας παράλληλα τη διεθνή
ανταγωνιστικότητα της ελληνόκτητης ναυτιλίας, προσθέτει ο κ. Λασκαρίδης.
Η υλοποίηση αυτής της εθελοντικής συμφωνίας είναι τεράστιας σημασίας για
την ελληνόκτητη ναυτιλία, τονίζει ο κ. Λασκαρίδης. Πρέπει όλοι οι
εφοπλιστές να την ακολουθήσουν και να εφαρμοσθεί από το σύνολο των
ναυτιλιακών εταιρειών. Σε διαφορετική περίπτωση, προειδοποιεί ότι αφενός
μεν η πολιτεία θα νομοθετήσει μόνη της, αφετέρου δε ο εφοπλισμός θα
φανεί ανακόλουθος στις δεσμεύσεις που έχει αναλάβει και αυτό θα αποβεί
σε βάρος του, ενώ κινδυνεύει με διάσπαση η ενότητά του.
Στην
περίπτωση -συνεχίζει ο κ. Λασκαρίδης- που κάποιοι δεν ακολουθήσουν αυτό,
θα είναι αιτία να διαρραγούν οι σχέσεις ναυτιλίας και πολιτείας, σε μία
κρίσιμη περίοδο τόσο για τον κλάδο όσο και τον τόπο.
Επισημαίνεται,
όπως έχει αναφέρει ήδη η «Ν», ότι για την πληρέστερη ενημέρωση του
ελληνικού εφοπλισμού θα γίνουν τρεις συναντήσεις στην Αθήνα, ενώ έγινε
ήδη μία στο Λονδίνο.
Ο κ. Λασκαρίδης θεωρεί ότι ο εφοπλισμός
πρέπει για έναν ακόμη λόγο να ανταποκριθεί στην πρόσκληση της
εθελοντικής εισφοράς. Θα απαντήσει έτσι εν τοις πράγμασι σε κατηγορίες
περί φοροδιαφυγής που εκτοξεύονται με γκεμπελικό -όπως χαρακτηριστικά
σημειώνει- τρόπο από διάφορα κέντρα της Δύσης, οικονομικά, πολιτικά και
εκδοτικά.
Τα κέντρα αυτά, όπως εξηγεί, ταυτίζουν τους φοροφυγάδες
με τους απατεώνες και τους εφοπλιστές, σε μία λογική «οι φοροφυγάδες
είναι απατεώνες, οι εφοπλιστές δεν καταβάλλουν φόρους, άρα είναι
απατεώνες». Ο ελληνικός εφοπλισμός θα πρέπει να απαντήσει σε αυτήν την
πρόκληση, τονίζει ο κ. Λασκαρίδης και επισημαίνει ότι την ίδια
φορολογική αντιμετώπιση έχει όλη η ευρωπαϊκή ναυτιλία. Ο,τι ισχύει για
τους Ελληνες, ισχύει και για τους Γερμανούς εφοπλιστές, οι οποίοι
μάλιστα ζητούν και έκτακτη οικονομική ενίσχυση από το γερμανικό κράτος
τονίζει με νόημα.
Ο Ελληνας μεγαλοεφοπλιστής δεν αποφεύγει να
σχολιάσει στη «Ν» και το θέμα της εισαγωγής των ατομικών συμβάσεων
εργασίας στη ναυτιλία.
Δεν κατανοώ γιατί, δεδομένων των συνθηκών, να
ισχύουν σε όλη σχεδόν τη χώρα οι ατομικές συμβάσεις και να μην συμβαίνει
το ίδιο στη ναυτιλία. Πολύ περισσότερο δε, που το κατώτατο όριο στη
ναυτιλία, αυτό της Διεθνούς Σύμβασης Εργασίας, είναι πολύ υψηλότερο από
τα 584 ευρώ που ισχύουν στη στεριά, λέει ο κ. Λασκαρίδης.
Το νηολόγιο
Σχολιάζοντας
τις εξελίξεις στο ελληνικό νηολόγιο, ο κ. Λασκαρίδης προαναγγέλλει την
εγγραφή ορισμένων πλοίων του στόλου του ομίλου στην ελληνική σημαία.
Παραγγείλαμε πολλά νέα πλοία ξηρού χύδην φορτίου και σε κάποια από αυτά
θα σηκώσουμε ελληνική σημαία, αναφέρει και θεωρεί ότι οι προσπάθειες του
υπουργείου Ναυτιλίας για μείωση της γραφειοκρατίας στις διαδικασίες
εγγραφής των πλοίων στην ελληνική σημαία είναι στη σωστή κατεύθυνση.
Ωστόσο, θα πρέπει να αντιμετωπισθεί το σημαντικότερο «φρένο» στην
ανάπτυξη του ελληνικού νηολογίου, η έλλειψη αξιωματικών, τονίζει ο κ.
Λασκαρίδης.
ΠΗΓΗ:Ναυτεμπορική
ΛΑΜΠΡΟΣ ΚΑΡΑΓΕΩΡΓΟΣ - lkar@naftemporiki.gr