Του
Αντώνη Τσιμπλάκη
για την Ναυτεμπορική
Αναδημοσίευση
«Πρόσω ολοταχώς» φαίνεται ότι βάζει η κυβέρνηση για την ιδιωτικοποίηση του λιμανιού του Πειραιά, αλλά και της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, αφού μέσα στον Ιούνιο αναμένεται να τρέξουν οι εξελίξεις.
Μετά την επίσημη επίσκεψη του πρωθυπουργού, Αντώνη Σαμαρά στην Κίνα κατά τη διάρκεια της οποίας συναντήθηκε και με τον πρόεδρο της Cosco, capt. Wei Jiafou ο οποίος και του ανέλυσε τα σχέδια του κινεζικού ομίλου για τη διεκδίκηση εξ ολοκλήρου του Οργανισμού Λιμένος Πειραιά, αλλά και της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, ο ισχυρός άντρας της κρατικών συμφερόντων Cosco σχεδιάζει να επισκεφτεί τη χώρα μας το τελευταίο πενθήμερο του Ιουνίου.
Επίσκεψη κατά τη διάρκεια της οποίας σύμφωνα με πληροφορίες της «Ν» θα αναμένει να ενημερωθεί για τις αποφάσεις που θα έχει λάβει η ελληνική κυβέρνηση σε σχέση με την ιδιωτικοποίηση του ΟΛΠ.
Μάλιστα με αφορμή την επίσκεψη του capt. Wei, η θυγατρική της Cosco στην Ελλάδα, ΣΕΠ Α.Ε. (Σταθμός Εμπορευματοκιβωτίων Πειραιά), προετοιμάζεται πυρετωδώς ώστε να είναι έτοιμη να πραγματοποιήσει τα εγκαίνια του νέου προβλήτα ΙΙΙ του Σ.ΕΜΠΟ στις 27 Ιουνίου 2013.
Σημειώνεται ότι η Cosco επιθυμεί να διεκδικήσει με διαγωνισμό το πλειοψηφικό πακέτο των μετοχών του μεγάλου λιμανιού της χώρας, ενώ το Ταμείο Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου (ΤΑΙΠΕΔ) εξετάζει και τη περίπτωση των επί μέρους παραχωρήσεων, σενάριο που όμως έχει χάσει έδαφος τους τελευταίους μήνες.
Παράλληλα, από σήμερα αναμένεται να «σηκώσει τα μανίκια» και ο υπουργός Ναυτιλίας και Αιγαίου, Κωστής Μουσουρούλης, ώστε να λύσει θέμα του δεύτερου φιλικού διακανονισμού που ζητεί η Cosco. Σύμφωνα με πληροφορίες της «Ν» ο πρωθυπουργός, Αντώνης Σαμαράς, έδωσε εντολή στον κ. Μουσουρούλη να αξιολογήσει μετά την επιστροφή τους στην Ελλάδα σήμερα, το αίτημα της Cosco και να προχωρήσει σε εισήγηση προς την κυβέρνηση.
Πρόκειται για την πρόταση της Cosco να καταργηθεί το ελάχιστο εγγυημένο αντάλλαγμα που προβλέπει η σύμβαση παραχώρησης ύψους 3,4 δισ. ευρώ σε βάθος 35 ετών, με αντάλλαγμα νέες επενδύσεις στην ανατολική πλευρά του προβλήτα ΙΙΙ (η σύμβαση προέβλεπε την κατασκευή της δυτικής πλευράς) αξίας 220 εκατ. ευρώ.
Μάλιστα λίγες ημέρες πριν, στις 10 Μαΐου η ΣΕΠ έστειλε νέα επιστολή προς τον ΟΛΠ η οποία έγινε, σύμφωνα με πληροφορίες της «Ν» αντικείμενο συζήτησης και στην Κίνα.
Ως αντιαναπτυξιακή και μη αποδεκτή από τη κινεζική πλευρά χαρακτηρίζει η ΣΕΠ την επιμονή του ΟΛΠ να μην αλλάξει η σύμβαση του 2008. Ειδικότερα, η ΣΕΠ στην επιστολή της προς τον ΟΛΠ, που υπογράφει ο διευθύνων σύμβουλος capt. Fu Cheng Qiu, και την οποία δημοσιεύει σήμερα η «Ν» επισημαίνει ότι: «Η επιμονή στους όρους της σύμβασης του 2008, παρά την εξαιρετικά σοβαρή μεταβολή συνθηκών, συνιστά αντιαναπτυξιακή αντίληψη και προσπάθεια κάλυψης των ζημιών του ΟΛΠ από την εκμετάλλευση του προβλήτα Ι, από το εγγυημένο αντάλλαγμα, κάτι που δεν είναι αποδεκτό από εμάς».
Ανάδειξη του Πειραιά
Η ΣΕΠ αναφέρει ότι ο στόχος που έχει θέσει είναι να δημιουργήσει τις κατάλληλες υποδομές και προϋποθέσεις ώστε να αξιοποιήσει την παγκόσμια θέση της Cosco για την αύξηση της κίνησης και την ανάδειξη του Πειραιά σε ένα από τα σημαντικότερα εμπορευματικά κέντρα. «Προκειμένου να καταστεί εφικτός ο πιο πάνω στόχος είναι απαραίτητες δύο τουλάχιστον βασικές προϋποθέσεις.
Η επάρκεια σύγχρονων και ανταποκρινόμενων στα διεθνή πρότυπα από τη μια και ευελιξία τιμών για τη δημιουργία ελκυστικού ανταγωνιστικού περιβάλλοντος σε διεθνές επίπεδο που θα προσελκύσει νέους μεγάλους πελάτες από την άλλη», επισημαίνει στον ΟΛΠ η ΣΕΠ και προσθέτει:
«Η δημιουργία των προϋποθέσεων αυτών απαιτεί την επέκταση της Π3 με την κατασκευή και της δυτικής πλευράς, επιπλέον δε την ευχέρεια να διαμορφώνονται τιμολόγια που ανταποκρίνονται στη ζήτηση. Ο συνδυασμός των δύο αυτών παραγόντων θα επιστρέψει στην εταιρεία μας την αύξηση των κινήσεων που έχει συμφωνηθεί στη μεταξύ μας σύμβαση από 3,7 εκατ. teu στο όγδοο έτος κατά 1,5 εκατ. teu επιπλέον ήτοι 45% αύξηση».
Σύμφωνα με τη ΣΕΠ: «Η επίτευξη του στόχου αυτού θα έχει ως αποτέλεσμα το έσοδο της ΟΛΠ να υπερβεί το ελάχιστο εγγυημένο αντάλλαγμα, αλλά και να δημιουργηθούν σημαντικές επιπτώσεις στην ελληνική οικονομία σε επίπεδο συνδυασμένων μεταφορών, απασχόλησης επενδύσεων παγίων, φορολογικών εσόδων, και αύξησης της απασχόλησης συνδεόμενων επαγγελμάτων».
«Η στρατηγική ανάπτυξης προσκρούει στη διατήρηση του εγγυημένου ετήσιου ανταλλάγματος διότι περιορίζει την ευελιξία μας στον προσδιορισμό των τιμών, ενώ η υπάρχουσα λιμενική υποδομή δεν επιτρέπει τους επιθυμητούς ρυθμούς ανάπτυξης, ούτε βέβαια την ανάπτυξη υγειών κανόνων ανταγωνισμού μεταξύ όλων των παρόχων στη χώρα υπηρεσιών σταθμού εμπορευματοκιβωτίων».
Η ανάπτυξη της Π3 με κεφάλαια της ΣΕΠ συνιστά για την κινέζικη εταιρεία πολύ σημαντική υπέρβαση του επενδυτικού της προγράμματος, με το εκτιμώμενο κόστος κατασκευής να ανέρχεται σε 220 εκατ. ευρώ. Η νέα αυτή επένδυση, τονίζει η θυγατρική της Cosco, θα δημιουργήσει και 400 νέες μόνιμες θέσεις εργασίας, ενώ μετά το πρώτο έτος λειτουργίας, ο ΟΛΠ με βάση την σύμβαση παραχώρησης, θα εισπράττει ετησίως ποσά που θα κυμαίνονται από 21% μέχρι 25% του τζίρου της ΣΕΠ.
Τέλος, η ΣΕΠ υπογραμμίζει ότι «από τη στρατηγική προσέλκυσης μεγάλων πελατών στον Πειραιά θα έχει μερίδιο και ο προβλήτας Ι (που διαχειρίζεται ο ΟΛΠ) μέσω του οποίου θα αυξήσει τα έσοδά της».
«Εκτίναξη» της ικανότητας διακίνησης
Η ελληνική θυγατρική της Cosco, ΣΕΠ, σχεδιάζει να αυξήσει τη συνολική ικανότητα διακίνησης του λιμανιού του Πειραιά στα 6 με 6,5 εκατ. teu ετησίως. Πιο συγκεκριμένα, η Cosco, η οποία έχει αναπτύξει τον προβλήτα ΙΙ και την ανατολική πλευρά του ΙΙΙ ώστε να φτάσουν τα 4,6 εκατ. teu ετησίως, επιθυμεί να κατασκευάσει και τη δυτική πλευρά, ώστε να προσθέσει ακόμα 1,9 εκατ. teu ετησίως στη δυναμικότητά της. Σημειώνεται ότι, σύμφωνα με όσα είχε δεσμευτεί αρχικά η Cosco, οι δύο προβλήτες θα είχαν συνολική ικανότητα διακίνησης 3,6 εκατ. teu ετησίως.
Πέραμα, logistic center, κρουαζιέρα και Car Terminal
Εκτός από την εκτίναξη της χωρητικότητας του Σταθμού Εμπορευματοκιβωτίων (Σ.ΕΜΠΟ), η κινεζική Cosco, εφόσον η κυβέρνηση προχωρήσει σε διαγωνισμό για το πλειοψηφικό πακέτο των μετοχών του Οργανισμού Λιμένος Πειραιώς (ΟΛΠ) ή σε κάποια άλλη μορφή ολικής παραχώρησης του μεγάλου λιμανιού της χώρας, σχεδιάζει να εκμεταλλευτεί όλους τους κρυμμένους θησαυρούς του μεγάλου λιμανιού της χώρας.
Οπως αποκάλυψε ο πρόεδρος της Cosco, capt. Wei Jiafou, στον πρωθυπουργό της χώρας, Αντώνη Σαμαρά, κατά τη διάρκεια της επίσκεψής του στην Κίνα, τα σχέδια των Κινέζων για τον Πειραιά είναι μεγαλεπήβολα.
Οι Κινέζοι είναι διατεθειμένοι να δώσουν το «φιλί της ζωής» στη ναυπηγοεπισκευαστική βιομηχανία, κάνοντας μεγάλες επενδύσεις στη Ζώνη του Περάματος σε υποδομές (μία ή δύο πλωτές δεξαμενές post panamax, αλλά και ανωδομές) σε συνδυασμό με την οργάνωση της Ζώνης ως ναυπηγικό πάρκο και την προσέλκυση πλοίων με σωστή ανάπτυξη του marketing.
Σημειώνεται ότι δεν αποκλείεται το ενδεχόμενο να «δεσμευτεί» ο κινεζικός κολοσσός να φέρνει ένα συγκεκριμένο αριθμό πλοίων για επισκευές στο Πέραμα τουλάχιστον σε πρώτη φάση.
Νέες επενδύσεις όμως η Cosco σχεδιάζει να κάνει και στο Σχιστό σε μια έκταση 100 περίπου στρεμμάτων που διαθέτει ο ΟΛΠ για την ανάπτυξη logistic center, αλλά και στην κρουαζιέρα, όπως και στο Car Terminal.
Επενδύσεις σχεδιάζει, πάντα υπό την προϋπόθεση ότι η ελληνική κυβέρνηση θα αποφασίσει να προχωρήσει στην πώλησή της και η Cosco κερδίσει το διεθνή διαγωνισμό, και για την ΤΡΑΙΝΟΣΕ.
Η Cosco θεωρεί την ΤΡΑΙΝΟΣΕ συμπληρωματικό και στρατηγικής σημασίας μέσο ως προς τον Σ.ΕΜΠΟ, ώστε να μετατραπεί η Ελλάδα σε βασικό διαμετακομιστικό κέντρο της Ευρώπης.