Στις 100.000 πλοία θα φθάσει ο παγκόσμιος στόλος το 2020, σύμφωνα με μια ανάλυση της ναυτιλιακής οργάνωσης Bimco, σημειώνοντας αύξηση κατά περίπου 20% από τα τρέχοντα επίπεδα.
Παράλληλα, η μελέτη εκτιμά ότι η παραγωγή των ναυπηγείων, τα επόμενα
χρόνια, θα κυμαίνεται σε χαμηλότερα επίπεδα από ό,τι τις χρονιές που
σημειώθηκε το τελευταίο peak στις νέες ναυπηγήσεις (2009 και 2010), ενώ
τα ναυπηγεία θα καλύψουν ένα μέρος των απωλειών που έχουν σε νέες
ναυπηγήσεις πλοίων ξηρού φορτίου, δεξαμενόπλοιων και containerships από
τα πλοία που θα απασχολούνται στις θαλάσσιες γεωτρήσεις, των οποίων ο
υπό παραγγελία αριθμός συνεχώς αυξάνεται, τα τρία τελευταία χρόνια.
Ειδικότερα, η ανάλυση Bimco συγκρίνει τα δεδομένα σε ό,τι αφορά το
βιβλίο παραγγελιών του Δεκέμβριου 2011 με αυτά του Μαρτίου του 2013. Στο
εξεταζόμενο αυτό διάστημα, παρατηρείται μία μετατόπιση του κέντρου
βάρους από ορισμένους ναυτιλιακούς κλάδους σε κάποιους άλλους και,
συγκεκριμένα, τα στοιχεία δείχνουν μία μείωση του αριθμού των υπό
ναυπήγηση πλοίων ξηρού φορτίου, δεξαμενόπλοιων και containerships, και
μία αύξηση του αριθμού των υπό ναυπήγηση πλοίων που απασχολούνται κυρίως
στον τομέα της ενέργειας και, ειδικότερα, στις θαλάσσιες εξορύξεις
πετρελαίου και φυσικού αερίου.
Οι παραγγελίες
Οι παραγγελίες
Τα στοιχεία που παρουσιάζει η Bimco είναι χαρακτηριστικά. Το Δεκέμβριο
του 2012, ήταν υπό παραγγελία 2.446 πλοία μεταφοράς ξηρού χύδην φορτίου,
46,7 εκατ. cgt, ενώ το Μάρτιο του 2013 τα bulk carriers υπό παραγγελία
ήταν μόλις 1.431, 26,8 εκατ. cgt, σημειώθηκε δηλαδή μείωση κατά 41% σε
αριθμό πλοίων και 43% σε cgt.
Αντίστοιχα, μείωση κατά 31% σε αριθμό πλοίων και 24% σε cgt καταγράφεται
για το ίδιο διάστημα στις παραγγελίες containerships και passenger
ships και άλλων πλοίων ξηρού φορτίου. Ο αριθμός των πλοίων ξηρού φορτίου
μειώθηκε στα 1.266 (28,8 εκατ. cgt), έναντι 1.830 πλοίων (37,7 εκατ.
cgt) το Δεκέμβριο του 2011. Μικρότερη μείωση παρατηρείται στον αριθμό
των υπό παραγγελία δεξαμενόπλοιων. Το Δεκέμβριο του 2011, το orderbook
περιελάμβανε 1.180 πλοία (24,4 εκατ. cgt), ενώ το Μάρτιο του 2013 ο
αριθμός τους μειώθηκε στα 1.012 πλοία (22,5 εκατ. cgt). H μείωση σε
αριθμό πλοίων είναι 14% και σε τόνους 8%.
Την ίδια στιγμή, τα υπό παραγγελία offshore πλοία αυξάνονται και, από
811 (7,43 εκατ. cgt) που ήταν το Δεκέμβριο του 2011, ανήλθαν το Μάρτιο
του 2013 σε 972 (10,5 εκατ. cgt), σημειώθηκε δηλαδή άνοδος κατά 20% σε
αριθμό πλοίων και 42% σε cgt. Κατά τα τελευταία χρόνια, το ship finance
κατευθύνθηκε όλο και περισσότερο σε πλοία αυτού του τύπου, σημειώνει η
ανάλυση της Bimco. Επίσης, παρατηρείται ότι υπάρχει μία τάση για
κατασκευή μεγαλύτερου μεγέθους πλοίων στον υπεράκτιο τομέα, καθώς, ενώ ο
αριθμός αυξήθηκε μόλις κατά 20%, η αύξηση των cgt είναι κατά 42%.
Τα ναυπηγεία
Τα ναυπηγεία
Σε ό,τι αφορά τα ναυπηγεία, η ανάλυση εκτιμά ότι, τα αμέσως επόμενα
χρόνια και μέχρι το 2020, η παραγωγή των ναυπηγείων θα κινείται ετησίως
στα επίπεδα των 30+ εκατ. cgt, ενώ από το 2012 μέχρι και το 2014 θα
κινείται στην περιοχή των 40+ εκατ. cgt, όταν από το 2009 μέχρι και το
2011 κινούνταν στην περιοχή των 50+ εκατ. cgt.
Συνολικά, εκτιμά ότι ο παγκόσμιος στόλος θα φτάσει, το 2020, σε αριθμό
λίγο χαμηλότερα από τις 100.000 πλοία και συγκεκριμένα σε 99.357 πλοία,
από 83.177 που βρίσκεται σήμερα. Μεγαλύτερη αύξηση θα σημειωθεί στον
αριθμό των πλοίων που θα απασχολούνται τις θαλάσσιες γεωτρήσεις και η
μικρότερη αύξηση (14%) θα σημειωθεί στα δεξαμενόπλοια.
Επίσης, από την πλευρά της διάλυσης, με υψηλότερο ρυθμό θα «διαλύονται»
τα πλοία μεταφοράς ξηρού χύδην φορτίου (2,8% του στόλου σε ετήσια βάση),
ενώ στα δεξαμενόπλοια θα κυμαίνεται ο ρυθμός στο 1,4%.
ΛΑΜΠΡΟΣ ΚΑΡΑΓΕΩΡΓΟΣ - lkar@naftemporiki.gr