28 Μαΐ 2013

ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΚΡΟΥΑΖΙΕΡΟΠΛΟΙΟ - ΜΟΝΙΜΟΣ ΑΣΘΕΝΗΣ




Του
Μιχάλη Λάμπρου

Γενικού Διευθυντή MAJESTIC INTERNATIONAL CRUISES INC.                                    Αντιπροέδρου Ένωσης Εφοπλιστών Κρουαζιεροπλοίων και Φορέων Ναυτιλίας


Πολλά ακούστηκαν και είδαν το φως της δημοσιότητας τον τελευταίο καιρό για το τεράστιο πρόβλημα του Ελληνικού πλοίου που ακούει στο όνομα «ανταγωνιστικότητα».

Οι Εφοπλιστικές ενώσεις έδειξαν την δυσαρέσκειά τους για την καταψήφιση του περίφημου άρθρου 19 του νομοσχεδίου για την αναδιοργάνωση του Υπουργείου Ναυτιλίας και Αιγαίου που έδινε το δικαίωμα στους πλοιοκτήτες να εφαρμόζουν επιχειρησιακές συμβάσεις για τα κατώτερα πληρώματα, ενώ παράλληλα η απέναντι όχθη, κυρίως η αντιπολίτευση και τα ναυτεργατικά σωματεία, πανηγύριζαν για μία όπως την αποκάλεσαν, ιστορική νίκη εναντίον του κεφαλαίου.


Μέσα σε αυτόν τον οργασμό και τις ανταλλαγές πυρών εκατέρωθεν, κανείς δεν σκέφτηκε, κανείς δεν μίλησε για την ανταγωνιστικότητα του ανύπαρκτου σήμερα Ελληνικού Κρουαζιεροπλοίου.  Κανείς δεν σκέφτηκε ότι εάν σήμερα το υπό Ελληνική σημαία κρουαζιερόπλοιο ήταν ανταγωνιστικό, θα είχαμε ξανά κρουαζιερόπλοια στην Ελληνική σημαία, και θα δημιουργούσαμε έτσι νέες θέσεις εργασίας για τους ναυτικούς μας, ιδιαίτερα αυτούς των ξενοδοχειακών ειδικοτήτων που σήμερα μαστίζονται από μεγάλη ανεργία.   Διότι απλούστατα οι θέσεις εργασίας για τους Έλληνες ναυτεργάτες που υπηρετούν σε κρουαζιερόπλοια είναι σαφώς πολλαπλάσιες από εκείνους που υπηρετούν στα πλοία της ποντοπόρου ναυτιλίας.

Εάν π.χ. είχαμε σήμερα πέντε κρουαζιερόπλοια με Ελληνική σημαία, ο αριθμός των Ελλήνων ναυτεργατών που θα είχε δουλειά θα ήταν με τους μικρότερους υπολογισμούς 600-700.   Αριθμοί πληρωμάτων απλησίαστοι για την ποντοπόρο ναυτιλία.

Ο κλάδος της Κρουαζιέρας είναι ένας τομέας που δημιουργεί νέες θέσεις εργασίας, όχι μόνο στα πλοία, αλλά και στα γραφεία και στις παραναυτιλιακές επιχειρήσεις.
Πρέπει κάποτε η Πολιτεία, οι φορείς και κατά κύριο λόγο, τα Υπουργεία Ναυτιλίας και Αιγαίου και Τουρισμού, να αφυπνιστούν και να στηρίξουν τον κλάδο της κρουαζιέρας με νομοθετικές ρυθμίσεις ούτως ώστε να ενισχυθεί η ανταγωνιστικότητα των πλοίων και να αρχίσουν σιγά-σιγά να επιστρέφουν στο εθνικό μας νηολόγιο.

Αναπολώ με νοσταλγία τις δεκαετίες 1960/1970 και 1980, όταν η γαλανόλευκη κυμάτιζε στην πρύμνη των δεκάδων Ελληνικών κρουαζιεροπλοίων που διέσχιζαν τις θάλασσες όλου του πλανήτη και μετέφεραν σε όλον τον κόσμο το άρωμα της Ελλάδας και την πατροπαράδοτη φιλοξενία μας μέσω των Ελληνικών πληρωμάτων.

Διερωτόμεθα εάν θα αξιωθούμε να ζήσομε τις εποχές εκείνες ή σιγά-σιγά θα σβήσουν όλες αυτές οι ωραίες αναμνήσεις από την γενιά των γεροντότερων παραγόντων που θητεύσαμε ολόκληρες δεκαετίες στην Ακτή Μιαούλη.  Όμως οι άνθρωποι της Κρουαζιέρας δεν είναι διατεθιμένοι να καταθέσουν τα όπλα αμαχητί.

Σε μια εποχή που παρά τις διεθνείς οικονομικές συνθήκες, ο τομέας της Κρουαζιέρας σημειώνει ετήσια αύξηση της τάξεως του 7%, και πέρσι ξεπέρασε σε παγκόσμια κλίμακα τα 20 εκατομμύρια, σε μια εποχή που το παγκόσμιο δυναμικό σε πλοία κρουαζιέρας αυξάνεται κάθε χρόνο, εμείς αδρανούμε απλά και μόνο επειδή δεν έχομε σωστή Εθνική Πολιτική για αυτόν τον τόσο σπουδαίο και νευραλγικό για την οικονομία μας κλάδο.

Καλά είναι τα συνέδρια, καλές είναι οι εξαγγελίες προγραμμάτων, όταν όμως δεν υπάρχει τρόπος εφαρμογής, όταν δεν κινούνται σωστά και γρήγορα οι διαδικασίες της Πολιτείας, όλα πέφτουν στο κενό.

Ωστόσο, ένα σημαντικό γεγονός που λαμβάνει χώρα στην Αθήνα αυτές τις ημέρες, ίσως να ενθαρρύνει να προχωρήσουν σημαντικές πρωτοβουλίες και επενδύσεις στο χώρο της Κρουαζιέρας.

Συγκεκριμένα αναφέρομαι στο 2ο Συνέδριο Posidonia Sea Tourism Forum που οργανώνει η ίδια εταιρεία που οργανώνει κάθε δύο χρόνια τις εκθέσεις Ποσειδωνίων.  Θα μπορέσομε άραγε να εκμεταλλευτούμε την αθρόα παρουσία καταξιωμένων υψηλόβαθμων στελεχών στο συνέδριο των μεγαλυτέρων εταιρειών κρουαζιεροπλοίων του κόσμου?
Θα μπορέσομε να τους πείσομε ότι η Ελλάδα και τα Ελληνικά νησιά είναι ο καλύτερος προορισμός σε παγκόσμια κλίμακα για την προσέλκυση τουριστών?
Θα μπορέσομε επιτέλους να συζητήσομε μαζί τους σε υψηλό και σοβαρό επίπεδο με την παρουσία υψηλόβαθμων Κυβερνητικών στελεχών ώστε να τους πείσομε ότι η Ελλάδα είναι ένας από τους πιο ασφαλείς προορισμούς του κόσμου και ότι μπορούμε να εγγυηθούμε την ασφάλεια πλοίων, επιβατών και πληρωμάτων?
Θα μπορέσει η Πολιτεία να εκμεταλλευτεί την ευκαιρία που της δίνεται από την ιδιωτική πρωτοβουλία με την παρουσία στη χώρα μας έστω και για λίγες ημέρες ανωτέρων Διευθυντικών στελεχών των κολοσσών της παγκόσμιας κρουαζιέρας?

Ένα θετικό αποτέλεσμα από αυτές τις συναντήσεις σίγουρα θα ανστρέψει την δυσάρεστη κατάσταση και θα δρομολογήσει την πολυπόθητη ανάκαμψη της Κρουαζιέρας στην Ελλάδα και γιατί όχι, και το ξεκίνημα μέτρων για την ανταγωνιστικότητα του Ελληνικού κρουαζιεροπλοίου, που όλοι μας ευχόμεθα να ανακάμψει σύντομα και να δούμε ξανά την γαλανόλευκη να κυματίζει και σε κρουαζιερόπλοια, όπως την παλιά, καλή εποχή.