22 Μαΐ 2013

Θ.Πάλλης: Οι ιδιώτες ενδιαφέρονται για το μάνατζμεντ των λιμανιών και όχι για την κατασκευή τους




Συνέντευξη
στον Μηνά Τσαμόπουλο
για το Πρώτο ΘΕΜΑ 



Η Μεσόγειος και οι γειτονικές περιοχές αποτελούν έναν δυναμικό προορισμό για την κρουαζιέρα την ίδια ώρα που  οι αλλαγές στην Ελλάδα, δημοφιλή τουριστικό τόπο , δημιουργούν νέες προοπτικές.

Σύμφωνα με τα στατιστικά  στοιχεία που συγκεντρώθηκαν από τα 70 λιμάνια-μέλη της MedCruise που είναι η ένωση των λιμένων κρουαζιέρας της Μεσογείου και των γειτονικών περιοχών, το 2012, κατεγράφησαν   13.685 προσεγγίσεις κρουαζιερόπλοιων και διακινήθηκαν 24,9 εκατομμύρια  επιβάτες. 

Οι εταιρείες κρουαζιέρας διέθεσαν   για ταξίδια στη Μεσόγειο 24,5 εκατομμύρια  διανυκτερεύσεις  έναντι μόλις 10 εκατομμυρίων  το 2005.

Για τη νέα δυναμική της πλωτής τουριστικής βιομηχανίας μιλάει  ο Θάνος Πάλλης, νέος γενικός γραμματέας της MedCruise αποκαλύπτοντας σενάρια και προοπτικές που θα έχουν άμεση επίπτωση στην Ελλάδα, η οποία λόγω του πολυνησιακού της χαρακτήρα, δεν θα πρέπει να χάσει την χρυσή ευκαιρία να εκμεταλλευτεί την άνοδο του συγκεκριμένου κλάδου.


Το θέμα που απασχολεί έντονα είναι
το ενδιαφέρον ιδιωτών- εταιρειών  να επενδύσουν στα λιμάνια το οποίο  έχει διπλή ανάγνωση:

«H συμμετοχή του ιδιωτικού τομέα στις υποδομές των λιμανιών είναι αυτό που απασχολεί έντονα τις κυβερνήσεις και άλλων χωρών εκτός της Ελλάδας. Οι παραχωρήσεις τερματικών σταθμών κρουαζιέρας γίνονται πλέον κοινή πρακτική.  Μάλιστα στον συγκεκριμένο τομέα οι ίδιες οι εταιρείες κρουαζιέρας εκδηλώνουν έντονο ενδιαφέρον. Σύμφωνα με τα πλέον πρόσφατα στοιχεία που διαθέτουμε στο 56% των λιμένων-μελών της MedCruise υπάρχει ιδιωτική συμμετοχή στο μάνατζμεντ των τερματικών σταθμών κρουαζιέρας» επισημαίνει ο Θάνος Πάλλης δίνοντας μία άλλη διάσταση στο θέμα των επενδύσεων στα λιμάνια:

« Οι εταιρείες δεν δείχνουν μεγάλο ενδιαφέρον για την κατασκευή λιμένων. Οι επενδύσεις στις υποδομές συνεχίζουν να είναι δημόσιες. Την τελευταία δεκαετία στα λιμάνια-μέλη της ΜedCruise καταγράφηκαν επενδύσεις αξίας  περίπου ενός δισεκατομμυρίου  ευρώ σε βασικές υποδομές, με την μερίδα του λέοντος, το 88%, να  καλύπτεται από δημόσιους φορείς, ενώ οι ιδιώτες  έδωσαν  μόλις 120 εκατομμύρια.»

Η κρουαζιέρα αλλάζει συνέχεια και αυτό δημιουργεί την ανάγκη να προβούν σε νέες προσαρμογές τα λιμάνι προκειμένου να ανταπεξέλθουν στις νέες απαιτήσεις.

Τα νέα υπερ-πλοία, 340 μέτρων μήκους, 4.000 και πλέον επιβατών και 1.500 μελών πληρώματος, δραστηριοποιούνται δίπλα στα μεγάλα-πλοία με μεταφορική ικανότητα  2.500 επιβατών και 1.000 μελών πληρώματος, και στα μικρά-πλοία των 500 επιβατών και 150 μελών πληρώματος, και οι πλοιοκτήτριες εταιρείες αναζητούν ακόμη καλύτερες σε ένταση και ποιότητα λιμενικές υπηρεσίες.

«Τα κρουαζιερόπλοια κάνουν κατά μέσο όρο προσέγγιση τεσσάρων  λιμένων την εβδομάδα και αναζητούν χώρο και εξυπηρέτηση. Οι τεχνολογικές εξελίξεις αλλάζουν την αγορά, τις επιλογές των επιβατών, την εξυπηρέτηση επιβατών κατά την επιβίβαση και αποβίβαση, τον τρόπο που θα κινηθούν όταν επισκεφθούν έναν προορισμό» υπογραμμίζει ο Θ.Πάλλης:

«Παράλληλα το φυσικό περιβάλλον αποτελεί μια νέα πρόκληση, είτε αναφερόμαστε στην παροχή ενέργειας στα πλοία, είτε  στην διαχείριση των αποβλήτων, είτε ακόμα και στις εκπομπές ρύπων».

Σύμφωνα με τον γ.γ. της MedCruise σημαντικό είναι επίσης για τα λιμάνια να ανταποκριθούν στις νέες στρατηγικές των χρηστών τους-εταιρειών, ιδιαίτερα όταν παράλληλα με τις επενδύσεις σε σύγχρονα πλοία,  οι εταιρείες κρουαζιέρας δημιουργούν νέες στρατηγικές για την επιλογή λιμανιών  ώστε να μεγιστοποιήσουν τις ωφέλειες:

 «Ενδεικτικά, εφαρμόζουν στρατηγικές «δημιουργίας» ζήτησης προσφέροντας στους επιβάτες νέους προορισμούς,  δυνατότητα συνδυασμού διαδρομών,  μεταδρομολόγηση των πλοίων σε εποχικούς περιορισμούς για συγκεκριμένο χρονικό διάστημα. Επίσης για να αυξήσουν το κέρδος τους μέσω της μείωσης του λειτουργικού κόστους  οι εταιρείες    προσαρμόζονται στα νέα δεδομένα καυσίμων, τα οποία αναλογούν σε 15% των εξόδων τους, ενώ τα πλοία τους ταξιδεύουν με οικονομική ταχύτητα» και προσθέτει:

«Μια τόσο δυναμική αγορά απαιτεί από τις  διοικήσεις των λιμένων να βρουν τρόπους προσέλκυσης των εταιρειών κρουαζιέρας. Σε κάθε περίπτωση η μεγάλη πρόκληση για ένα λιμάνι είναι να βρει τρόπους σύνδεσης με την πόλη που το φιλοξενεί, την στιγμή που η εμπειρία του επιβάτη είναι η καλύτερη διαφήμιση».


Όσο αφορά στο κατά πόσο η οικονομική κρίση επηρεάζει τον κλάδο της κρουαζιέρας ο γ.γ. της MedCruise τονίζει:

 «Επηρεάζει η οικονομική κρίση, αλλά δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι οι επιβάτες έρχονται κυρίως από μη-μεσογειακές χώρες, περιοχές με μεγαλύτερη οικονομική σταθερότητα. Επίσης, ως αποτέλεσμα της κρίσης έχουμε διαρθρωτικές αλλαγές στις εθνικές οικονομίες που βοηθούν την ανάπτυξη της κρουαζιέρας. Συμπληρώσαμε,  πρόσφατα, τον Απρίλιο, έναν χρόνο από την απελευθέρωση της αγοράς και στην Ελλάδα. Σήμερα έχουμε σε εξέλιξη το μεγαλύτερο πρόγραμμα αποκρατικοποιήσεων λιμένων. Αρκετοί ελληνικοί λιμένες, όπως για παράδειγμα ο  Πειραιάς, το Ηράκλειο, η Κέρκυρα, ακόμα και η Θεσσαλονίκη, έχουν κάνει σημαντικά βήματα στην ποιότητα εξυπηρέτησης των εταιρειών και των επιβατών» και συμπληρώνει:
 «Συνεπώς υπάρχει ενδιαφέρον, επιχειρηματικό, των πολιτών για αναψυχή, αλλά και των τοπικών οικονομιών για ανάπτυξη της κρουαζιέρας.  Την ίδια στιγμή υπάρχει σημαντικός ανταγωνισμός μεταξύ προορισμών που επιθυμούν να αποτελέσουν την επιλογή των εταιριών κρουαζιέρας».

Η στρατηγική που θα αναπτύξει τα περισσότερα λιμάνια της Μεσογείου είναι η «κοινή δράση».

«Οι φορείς διοίκησης των λιμένων αναγνωρίζουν τα πλεονεκτήματα της συνεργασίας. Τα περισσότερα λιμάνια δεν μπορούν για παράδειγμα να φτάσουν μόνα τους σε νέες αγορές όπως η Κίνα αλλά χρειάζεται να υπενθυμίσουν ότι οι  νέες προκλήσεις όπως η ανάπτυξη του χειμερινού τουρισμού είναι υπαρκτές» δηλώνει ο Θάνος Πάλλης:

 «Απαραίτητες πρακτικές όπως το σύστημα προκαθορισμένης ημερομηνίας και ώρας εξυπηρέτησης κρουαζιερόπλοιων, για να είναι αποτελεσματικές απαιτούν ευρύτερη εφαρμογή και συνεργασία μεταξύ λιμανιών από διαφρετικά κράτη. Και όταν η αγορά διαμορφώνεται σε παγκόσμιο επίπεδο είναι ολοένα και πιο απαραίτητο να υπάρχει κοινή δράση που ξεπερνά το απόλυτα τοπικό στοιχείο. Το ίδιο ακριβώς πράττουν και οι εταιρείες κρουαζιέρας, οι οποίες πρόσφατα δημιούργησαν μια κοινή στέγη σε παγκόσμιο επίπεδο, την  Cruise Lines International Association (CLIA) που είναι η μεγαλύτερη παγκοσμίως Ένωση εταιρειών Κρουαζιέρας» και καταλήγει:  

«Τα λιμάνια στην Μεσόγειο είναι αρκετά, και ανταγωνίζονται μεταξύ τους για την προσέγγιση ολοένα και περισσότερων κρουαζιερόπλοιων. Είναι όμως ταυτόχρονα εμφανές ότι θα καταφέρουν να παραμείνουν «στο παιχνίδι», αν προωθήσουν συλλογικά τα ενδιαφέροντα τους, και αντιγράψουν τις καλές πρακτικές στην ευρύτερη περιοχή.

Στην ανατολική Μεσόγειο, η MedCruise διοργάνωσε πρόσφατα ένα πετυχημένο διήμερο ενημέρωσης στελεχών λιμένων στο Ηράκλειο, ενώ  ετοιμάζει το φθινόπωρο στο Ιόνιο, σε συνεργασία και με το λιμάνι της Κέρκυρας, ένα διήμερο φόρουμ Αδριατικής-Ιονίου σκοπεύοντας να προωθήσει την από κοινού εφαρμογή καλών πρακτικών. Αντίστοιχες συλλογικές δράσεις πραγματοποιούνται και στις άλλες περιοχές της Μεσογείου, η αμέσως επόμενη θα γίνει στην Μαδέρα τον Ιούνιο».


·       Η MedCruise, η ένωση των λιμένων κρουαζιέρας της Μεσογείου και των γειτονικών περιοχών, ιδρύθηκε το 1996 στην Ρώμη από 16 λιμένες από 7 διαφορετικές χώρες. Σήμερα, 17 χρόνια αργότερα, εκπροσωπεί 101 λιμάνια και 30 συνεργαζόμενους φορείς από 20 χώρες της Μεσογείου.  Για πρώτη φορά διαθέτει Έλληνα Πρόεδρο, τον κ. Σταύρο Χατζάκο, ενώ πρόσφατα απέκτησε και Έλληνα γενικό γραμματέα, τον κ. Θάνο Πάλλη.