8 Μαΐ 2013

Θέσεις στην Αν. Μεσόγειο πήραν οι μνηστήρες των ΟΛΠ - ΟΛΘ

Θέσεις έχουν πάρει οι μεγάλοι κολοσσοί  στον αγώνα δρόμου που θα ξεκινήσει για την είσοδό τους στα μεγάλα ελληνικά λιμάνια.
Τα "πλασαρίσματά" τους και σε άλλες χώρες αλλά και οι μεταξύ τους συνεργασίας και συγχωνεύσεις δίνουν ανάγλυφα το «stratego» που παίζεται γύρω από τα ελληνικά λιμάνια.
Οι Κινέζοι φαίνεται να δείχνουν το μεγαλύτερο ενδιαφέρον τόσο για τον Πειραιά όσο και για την Θεσσαλονίκη. Το λιμάνι του Πειραιά για τα «ocean going» containerships έχει το μεγάλο πλεονέκτημα, αφού βρίσκεται πολύ κοντά στη ρότα Σουέζ - Γιβραλτάρ, ενώ αποτελεί κράτος-μέλος της Ε.Ε.
Επίσημο ενδιαφέρον για τον ΟΛΠ έχει εκφράσει έως τώρα μόνο η  Cosco.
Συνολικά  για  τον ΟΛΠ και τον ΟΛΘ, έχουν εκφράσει το ενδιαφέρον τους εταιρείες όπως η Cosco, η Hutchison, η China Merchant, η Shanghai International Port, η PSA, η APM Terminal του ομίλου Maersk, η Mediterranean Shipping Company, η CMA CGM, η Eurogate,  και ο τουρκικός όμιλος Yildirim Group που συνεργάζεται με τη CMA CGM.
Οι μεγάλοι παίκτες έχουν ήδη τοποθετηθεί τα τελευταία 10 χρόνια στην Ανατολική  Μεσόγειο με επενδύσεις που έχουν κάνει ή βρίσκονται σε εξέλιξη.
Η  Mediterranean Shipping Company  που είναι ο μεγαλύτερος πελάτης σε φορτία του λιμανιού του Πειραιά αναμένεται μέχρι το τέλος του 2013  να ξεκινήσει το νέο της λιμάνι το Asiaport στην Κωνσταντινούπολη, το οποίο θα έχει χωρητικότητα περίπου 1,8 εκατ. teu και βρίσκεται έξω από τα στενά.
Επίσης, ενίσχυσε  τη θέση της και στο ιταλικό λιμάνι του Medcenter Container Terminal στο Gioia Tauro με 4 εκατ. teu. Στο μετοχικό του κεφάλαιο μετέχουν  με ίσο ποσοστό οι  εταιρείες  MCT (Contship), APM Terminals(Maersk), TIL (MSC).
Επιπλέον  εμπλέκεται και στη διεύρυνση του τερματικού της La Spezia 1,2 εκατ. teu, καθώς το χρηματοδοτεί μέσω της Marinvest Italian holding σε συνεργασία με την Contship.
Η γαλλική CMA CGM με συνεταίρο  την κινεζική China Merchant διαχειρίζεται στη Μάλτα από το 2004 το Malta Freeport Terminals. Πριν από δύο περίπου χρόνια, τον Νοέμβριο του 2011, η CMA-CGM έδωσε τις μισές μετοχές της από το Malta Freeport Terminals, στο Yildirim Group για 300 εκατ. δολάρια.
Η τουρκική  Yildirim Group,  έχει εκφράσει  το ενδιαφέρον να επενδύσει στα ελληνικά λιμάνια. Το Νοέμβριο του 2010 απέκτησε το 20% της CMA-CGM. Τον Ιανουάριο του 2011 η CMA-CGM, ολοκληρώνοντας τη συμφωνία, εξέδωσε 500 εκατ. δολάρια σε ομόλογα εξαγοράσιμα από την Yildirim Group.
Βάση στο Port Said, της Αιγύπτου έχει η θυγατρική της Maersk, η APM Terminal. Ο τερματικός σταθμός  αποτελεί κοινοπραξία αρκετών εταιρειών, με την APM Terminals να κατέχει το πλειοψηφικό πακέτο (55%), την COSCO Pacific το 20%, τη Suez Canal Authority & Affiliates το 10,3%, τη National Bank of Egypt το 5% και, τέλος, τον ιδιωτικό τομέα της Αιγύπτου που έχει στην κατοχή του το υπολειπόμενο 9,7%.
Η APM επενδύει και στην Τουρκία. Το Φεβρουάριο του 2012 ανακοίνωσε την προκαταρκτική συμφωνία με την Petkim Petrokimya Holding για τη δημιουργία του τερματικού Petlim Limancilik το οποίο βρίσκεται  πολύ κοντά στη Σμύρνη, στην πόλη Aliaga. Η αρχική επένδυση είναι της τάξης των 400 εκατ.δολαρίων.
Η Petlim Limancιlιk θα επενδύσει στις υποδομές του λιμένος και η APM terminals στον εξοπλισμό του λιμανιού. Η  αρχική χωρητικότητα είναι 1,5 εκατ. TEU, που είναι το 50% της συνολικής χωρητικότητας του λιμανιού της Σμύρνης. Η APM terminals έχει δικαίωμα εκμετάλλευσης του τερματικού έως το 2046.