17 Ιουν 2014

Πώς ο Βίλλυ Παναγιωτίδης έχασε το τιμόνι του στόλου του

Μερική Αναδημοσίευση

Από τις διαδοχικές εξαγορές που τάραζαν τα νερά στο Αμερικανικό Χρηματιστήριο και την είσοδό του στη λίστα των δισεκατομμυριούχων του «Forbes» στην αιφνιδιαστική απομάκρυνσή του από τη θέση του διευθύνοντος συμβούλου της Excel Maritime

Λίγες μόλις ημέρες πριν από την έναρξη των Ποσειδωνίων 2014, στα τέλη Μαΐου, και ενώ τα φώτα της παγκόσμιας ναυτιλιακής κοινότητας ήταν στραμμένα στην Ελλάδα, έσκασε σαν βόμβα η είδηση ότι το αμερικανικό ιδιωτικό επενδυτικό fund Οaktree απομάκρυνε, εν μια νυκτί, από τη θέση του διευθύνοντος συμβούλου της Excel Maritime τον πρώην ιδιοκτήτης της και ιδρυτή της κ. Γαβριήλ-Βίλλυ Παναγιωτίδη, έναν επιχειρηματία ο οποίος ήταν από τους πρώτους Eλληνες που ασχολήθηκαν με το Αμερικανικό Χρηματιστήριο.

Ο τρόπος με τον οποίο κινήθηκε το αμερικανικό fund, που έχει τον έλεγχο της εταιρείας, χαρακτηρίστηκε από κύκλους της αγοράς δυναμικός και άκομψος. Επίσης, προκάλεσε ποικίλα σχόλια ο τρόπος που οι Αμερικανοί μπήκαν στα γραφεία της εταιρείας και σήκωσαν τα πάντα - από υπολογιστές και εξωτερικούς σκληρούς δίσκους μέχρι φακέλους. Ολα τα πράγματα τα μετέφεραν σε εγκαταστάσεις στο Κορωπί διότι, όπως επεσήμαναν κύκλοι του fund, το κτίριο στο οποίο στεγαζόταν η Excel ανήκει στον Ελληνα πλοιοκτήτη.
Στελέχη της ναυτιλιακής βιομηχανίας στη διάρκεια των Ποσειδωνίων αναφέρθηκαν στο θέμα αυτό, ενώ κάποιοι δεν έκρυψαν τον προβληματισμό τους μήπως αρχίζει σταδιακά η άλωση της ελληνικής ναυτιλίας από τα ξένα κεφάλαια. Η πλευρά των Αμερικανών αλλά και οικονομικοί αναλυτές υποστηρίζουν ότι η όλη κίνηση εντάσσεται στο πλαίσιο μιας προσπάθειας να δημιουργηθεί οικονομία κλίμακος σε εταιρείες με το ίδιο αντικείμενο και όπου ενοποιούνται τα τμήματα της διαχείρισης.
Το συγκεκριμένο fund έχει επενδύσει συνολικά σε τέσσερις εταιρείες με φορτηγά πλοία. Εκτός από την Excel, στη Star Bulk του κ. Πέτρου Παππά, στην Eagle Bulk και στην κοινοπραξία με την Ocean Bulk, επίσης του κ. Παππά. Λόγω της στενής συνεργασίας του με την Οaktree, ο κ. Παππάς μέσω της εταιρείας του Interchart Shipping Inc. ανέλαβε την εμπορική διαχείριση των 36 φορτηγών πλοίων της Excel για τρεις μήνες.

Σε συμφωνία με τους πιστωτές
Τα διεθνή ΜΜΕ παρουσίασαν, σε αντιδιαστολή με την αντιμετώπιση που επιφύλαξε η Οaktree στον κ. Παναγιωτίδη, τον τρόπο με τον οποίο συμπεριφέρθηκαν οι Αμερικανοί σε ένα άλλον Ελληνα πλοιοκτήτη, τον κ. Πήτερ Γεωργιόπουλο. Οταν το 2012 το αμερικανικό fund απέκτησε το 98% της General Maritime Corp. (Genmar), ο κ. Γεωργιόπουλος και οι περισσότεροι από τους συνεργάτες του παρέμειναν στην εταιρεία, στην οποία συνεχίζουν μέχρι σήμερα.
Η Excel Maritime τον περασμένο Νοέμβριο είχε έρθει σε συμφωνία με τους πιστωτές της για να μειώσει τα χρέη της κατά 620 εκατ. δολάρια. Τον περασμένο Ιανουάριο, μετά από απόφαση αμερικανικού δικαστηρίου που ασχολείται με τις πτωχεύσεις, το ποσοστό του κ. Παναγιωτίδη μειώθηκε από το 55% στο 8,7%.
Η ιστορία της Εxcel Maritime ξεκινάει από τον Φεβρουάριο του 1989, όταν η εταιρεία ήταν εισηγμένη στον NASDAQ με την ονομασία B&Η Maritime Carriers. Τον Οκτώβριο του 1997 εξαγοράστηκε ως όχημα, για να αρχίσει τη λειτουργία της λίγους μήνες αργότερα, τον Μάιο του 1998, με το όνομα Excel Maritime. Το 2005 η Excel «μετακόμισε» στο NYSE αντλώντας 168,5 εκατ. δολάρια
Την περίοδο 2004-2008 κατάφερε να τριπλασιάσει τον στόλο της αγοράζοντας κυρίως μεταχειρισμένα πλοία. Το 2008 ο κ. Παναγιωτίδης κάνει ένα πολύ μεγάλο βήμα ανακοινώνοντας την εξαγορά της Quintana Maritime, μιας εταιρείας εισηγμένης στο Χρηματιστήριο της Νέας Υόρκης. Ηταν η καλύτερη χρονιά του. Βρέθηκε στη λίστα των δισεκατομμυριούχων του «Forbes» με περιουσία η οποία υπολογίστηκε στο 1,3 δισ. δολάρια. Tην ίδια χρονιά η εφημερίδα «Lloyd’s List» τον βράβευσε ως Greek Shipping Newsmaker για τη συμφωνία-μαμούθ εξαγοράς της ναυτιλιακής εταιρείας Quintana από την Excel.
Σε μια εποχή όπου ο δείκτης της ναυλαγοράς Baltic Dry Index βρισκόταν σε ιστορικά υψηλά, η αποτίμηση της Quintana έγινε σε πολύ υψηλούς οικονομικούς δείκτες, όπως τόνιζαν τότε οι οικονομικοί αναλυτές. Ο κ. Παναγιωτίδης, θέλοντας να κάνει αισθητή την παρουσία του στον χώρο, ανακοίνωσε τη συμφωνία, η οποία περιλάμβανε μια σχέση ανταλλαγής μετοχών και μετρητών που έφτανε στο ιλιγγιώδες ποσό των 2,5 δισ. δολαρίων, πληρώνοντας premium 54% από την τιμή κλεισίματος την 28η Ιανουαρίου 2008.
Λίγους μήνες αργότερα οι αγορές καταρρέουν και τις ακολουθεί και ο Baltic. Η Excel είναι η μοναδική εταιρεία που πραγματοποίησε μια τόσο μεγάλη επένδυση, ουσιαστικά στα υψηλά της αγοράς. Οι αξίες των πλοίων πέφτουν με ξέφρενο ρυθμό, παρασύροντας μαζί τους και την τιμή της Excel Maritime. Οι τράπεζες όμως δεν είναι πλέον διατεθειμένες να στηρίξουν το πάρτι που συντελέστηκε τα τελευταία χρόνια στη ναυτιλία.

 
Πορεία στον χρόνο
Το 2011 ο κ. Παναγιωτίδης απέκτησε το πλειοψηφικό πακέτο της ναυτιλιακής εταιρείας Torm, μιας από τις μεγαλύτερες εταιρείες παγκοσμίως στη διαχείριση δεξαμενόπλοιων και φορτηγών πλοίων, στην οποία είχε επενδύσει τη δεκαετία του ’90 και της οποίας έχασε τελικά τον έλεγχο το 2012.
Η ενασχόληση του Γαβριήλ-Βίλλυ Παναγιωτίδη με τη ναυτιλία χρονολογείται από το 1978, όταν ανέλαβε τα ηνία της εταιρείας Maryville Maritime την οποία είχε ιδρύσει ο πατέρας του. Ο ίδιος ξεκίνησε την επιχειρηματική σταδιοδρομία του ως βοηθός του πατέρα του, μετά τον θάνατο του οποίου ανέλαβε την ευθύνη όλων των επιχειρήσεων - σε ηλικία μόλις 23 ετών.
«Εχασα τον πατέρα μου όταν ήμουν 23 ετών. Αρα δεν υπήρχε διαδικασία διαδοχής. Μεταξύ 22 και 28 ετών έκανα όλα τα λάθη που δεν αποφεύγονται. Εμαθα όμως. Γιατί μαθαίνουμε όταν χάνουμε λεφτά και όχι όταν βγάζουμε», διηγείται ο ίδιος σε φίλους.

Παρά το γεγονός ότι ήταν μικρός σε έναν κόσμο μεγάλων στην παγκόσμια ναυτιλιακή βιομηχανία, ο κ. Παναγιωτίδης αποδείχτηκε ικανότατος και σκληρό καρύδι για τους ανταγωνιστές του.
Την περίοδο της κρίσης στη ναυτιλία, τη δεκαετία του ’80, όπως και πολλοί άλλοι εφοπλιστές, αναγκάστηκε να πουλήσει μεγάλο μέρος του στόλου του. Ομως η επιχειρηματική του ικανότητα καθώς και η ρευστότητα που είχε του έδωσαν τη δυνατότητα να πλασαριστεί έγκαιρα στην αγορά λίγο πριν από το αναπτυξιακό «μπαμ» της παγκόσμιας ναυτιλίας, με αποτέλεσμα τα κέρδη να φτάσουν σε μεγάλα ύψη και ο ίδιος να καθιερωθεί στο παγκόσμιο ναυτιλιακό γίγνεσθαι.


Πηγή: Πώς ο Βίλλυ Παναγιωτίδης έχασε το τιμόνι του στόλου του | newmoney.gr http://www.newmoney.gr/article/55331/pos-o-villy-panagiotidis-ehase-timoni-toy-stoloy-toy#ixzz34oMDzFXi

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.