Αναδημοσίευση από τη «Ναυτεμπορική».
Βελτιωμένες είναι οι προοπτικές για τη ναυτιλία το 2014, σύμφωνα με τη ναυτιλιακή οργάνωση Bimco, με τη ναυλαγορά ξηρού φορτίου να κρατά τα σκήπτρα μίας αναπτυξιακής ρότας. Βέβαια, η υπερπροσφορά χωρητικότητας και στους τρεις βασικούς κλάδους της ναυτιλίας (ξηρό φορτίο, δεξαμενόπλοια, εμπορευματοκιβώτια) παραμένει σοβαρό βαρίδι.
Στην ετήσια έκδοσή της «Reflections 2014» η Bimco αναφέρεται αρχικά στην πορεία της παγκόσμιας οικονομίας και εκτιμά ότι παρά τις αξιοσημείωτες δημοσιονομικές πολιτικές που ασκούνται στις κυριότερες οικονομίες του κόσμου με στόχο την τόνωση της ανάπτυξης, δεν υπάρχει ακόμη πλήρης άνθηση μιας βιώσιμης οικονομικής ανάκαμψης.
Το ΔΝΤ αναμένει για το 2014 αύξηση του παγκοσμίου ΑΕΠ κατά 3,6% και του όγκου των εισαγωγών κατά 4,8%. Η Ευρώπη θα απομακρυνθεί από την οικονομική άβυσσο προσφέροντας μία ελαφρώς υψηλότερη ζήτηση για πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων και δεξαμενόπλοια. Στις ΗΠΑ οδηγός θα είναι η ισχυρή ιδιωτική ζήτηση και η αύξηση της εγχώριας παραγωγής πετρελαίου. Κάτι τέτοιο θα ωφελήσει τον κλάδο των containerships και των δεξαμενόπλοιων μεταφοράς προϊόντων αργού, σημειώνει η Bimco.
Η ανάπτυξη στις αναδυόμενες αγορές και στις αναπτυσσόμενες οικονομίες αναμένεται να παραμείνει ισχυρή στο 5,1% το 2014, ενώ στις ΗΠΑ προβλέπεται ανάπτυξη κατά 2,6%.
Στην Ασία, η δεύτερη και η τρίτη μεγαλύτερη οικονομία του κόσμου προσφέρουν τις προϋποθέσεις για μία σταθερά ανοδική αύξηση της ζήτησης σε χωρητικότητα. Η Κίνα βρίσκεται σε καλό δρόμο για μία αύξηση του ΑΕΠ κατά 7,3%, ενώ η Ιαπωνία οδηγείται προς τα εμπρός από τα «Abenomics» την οικονομική πολιτική του Ιάπωνα πρωθυπουργού, Σίνζο Αμπε.
Ωστόσο με τα μέτρα που έχει λάβει η ναυτιλία προκειμένου να μειώσει τις επιπτώσεις του φαινομένου (μείωση ταχυτήτων, κ.λπ.) σε συνδυασμό και με τη ζήτηση, υπάρχουν τομείς που κατά περιόδους εμφανίζουν κερδοφόρα δραστηριότητα.
Προσφορά χωρητικότητας
Αναφερόμενη στην προσφορά χωρητικότητας, η Bimco επισημαίνει ότι στη διάρκεια του 2013 τα ναυπηγεία προκειμένου να αυξήσουν την πληρότητά τους συνέχισαν να προσελκύουν τους πλοιοκτήτες με δέλεαρ τις χαμηλές τιμές, αλλά και την ανάγκη ναυπήγησης πλοίων που εμφανίζουν μειωμένη κατανάλωση καυσίμων.
Για το 2014 η Bimco αναμένει ότι ο στόλος ξηρού χύδην φορτίου θα αυξηθεί κατά 4,4% έναντι 5,9% το 2013. Στα δεξαμενόπλοια και ειδικά στον τομέα των πλοίων μεταφοράς αργού (dirty) ο στόλος θα αυξηθεί κατά 2,9% έναντι 2,3% το 2013, ενώ στα πλοία μεταφοράς προϊόντων (clean tankers) η προσφορά θα αυξηθεί κατά 4% (υψηλό τετραετίας) έναντι 3,2% τον προηγούμενο χρόνο. Στα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων η προσφορά αναμένεται να αυξηθεί κατά 5,7% έναντι 5,9% το 2013.
Στο ξηρό χύδην φορτίο η Bimco αναμένει ότι το 2014 θα υπάρξει βελτίωση της ναυλαγοράς, καθώς η ζήτηση ξεπερνά την αύξηση της προσφοράς. Η ζήτηση αναμένεται να αυξηθεί κατά 4,5-6%, με έμφαση στο σιδηρομετάλλευμα και τον άνθρακα με την Κίνα να παραμένει ο κινητήριος μοχλός της αγοράς.
Στα δεξαμενόπλοια το 2014 χαρακτηρίζεται από μία αύξηση της ζήτησης σε επίπεδα υψηλότερα από ό,τι το 2013, ενώ και ο στόλος αυξάνεται. Επίσης, παραδοσιακά δρομολόγια και αποστάσεις έχουν μεταβληθεί, καθώς οι ΗΠΑ αντί να εισάγουν περισσότερο αργό εξάγουν περισσότερα προϊόντα πετρελαίου. Ενας γρήγορος υπολογισμός δείχνει ότι για κάθε βαρέλι αργού πετρελαίου που χάνεται από τον Περσικό Κόλπο προς τις ΗΠΑ, χρειάζονται δύο επιπλέον βαρέλια να στρέφονται προς την Απω Ανατολή, προκειμένου να αποφευχθεί η μείωση της ζήτησης ανά τονομίλι.
Στα containerships, σύμφωνα με την Bimco, προσφορά και ζήτηση θα συνεχίσουν να κινούνται στην κόψη του ξυραφιού λόγω υπερπροσφοράς χωρητικότητας.
Πάντως, αναμένει μία βελτίωση στη σχέση προσφοράς-ζήτησης όσο οι οικονομίες των ΗΠΑ και Ευρώπης θα κινούνται με πιο ανοδικούς ρυθμούς.
Τέλος, όπως τονίζει ο πρόεδρος της Bimco John Denholm, η σταθερή βελτίωση της παγκόσμιας οικονομίας βελτιώνει τις προοπτικές για τη ναυτιλία, ωστόσο ανησυχητική παραμένει η αυξημένη δραστηριότητα σε νέες ναυπηγήσεις, η οποία καθυστερεί την επιστροφή σε μία ισορροπία μεταξύ προσφοράς και ζήτησης και ως εκ τούτου την πολυαναμενόμενη ανάκαμψη της αγοράς.
ΛΑΜΠΡΟΣ ΚΑΡΑΓΕΩΡΓΟΣ - lkar@naftemporiki.gr
Βελτιωμένες είναι οι προοπτικές για τη ναυτιλία το 2014, σύμφωνα με τη ναυτιλιακή οργάνωση Bimco, με τη ναυλαγορά ξηρού φορτίου να κρατά τα σκήπτρα μίας αναπτυξιακής ρότας. Βέβαια, η υπερπροσφορά χωρητικότητας και στους τρεις βασικούς κλάδους της ναυτιλίας (ξηρό φορτίο, δεξαμενόπλοια, εμπορευματοκιβώτια) παραμένει σοβαρό βαρίδι.
Στην ετήσια έκδοσή της «Reflections 2014» η Bimco αναφέρεται αρχικά στην πορεία της παγκόσμιας οικονομίας και εκτιμά ότι παρά τις αξιοσημείωτες δημοσιονομικές πολιτικές που ασκούνται στις κυριότερες οικονομίες του κόσμου με στόχο την τόνωση της ανάπτυξης, δεν υπάρχει ακόμη πλήρης άνθηση μιας βιώσιμης οικονομικής ανάκαμψης.
Το ΔΝΤ αναμένει για το 2014 αύξηση του παγκοσμίου ΑΕΠ κατά 3,6% και του όγκου των εισαγωγών κατά 4,8%. Η Ευρώπη θα απομακρυνθεί από την οικονομική άβυσσο προσφέροντας μία ελαφρώς υψηλότερη ζήτηση για πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων και δεξαμενόπλοια. Στις ΗΠΑ οδηγός θα είναι η ισχυρή ιδιωτική ζήτηση και η αύξηση της εγχώριας παραγωγής πετρελαίου. Κάτι τέτοιο θα ωφελήσει τον κλάδο των containerships και των δεξαμενόπλοιων μεταφοράς προϊόντων αργού, σημειώνει η Bimco.
Η ανάπτυξη στις αναδυόμενες αγορές και στις αναπτυσσόμενες οικονομίες αναμένεται να παραμείνει ισχυρή στο 5,1% το 2014, ενώ στις ΗΠΑ προβλέπεται ανάπτυξη κατά 2,6%.
Στην Ασία, η δεύτερη και η τρίτη μεγαλύτερη οικονομία του κόσμου προσφέρουν τις προϋποθέσεις για μία σταθερά ανοδική αύξηση της ζήτησης σε χωρητικότητα. Η Κίνα βρίσκεται σε καλό δρόμο για μία αύξηση του ΑΕΠ κατά 7,3%, ενώ η Ιαπωνία οδηγείται προς τα εμπρός από τα «Abenomics» την οικονομική πολιτική του Ιάπωνα πρωθυπουργού, Σίνζο Αμπε.
Ωστόσο με τα μέτρα που έχει λάβει η ναυτιλία προκειμένου να μειώσει τις επιπτώσεις του φαινομένου (μείωση ταχυτήτων, κ.λπ.) σε συνδυασμό και με τη ζήτηση, υπάρχουν τομείς που κατά περιόδους εμφανίζουν κερδοφόρα δραστηριότητα.
Προσφορά χωρητικότητας
Αναφερόμενη στην προσφορά χωρητικότητας, η Bimco επισημαίνει ότι στη διάρκεια του 2013 τα ναυπηγεία προκειμένου να αυξήσουν την πληρότητά τους συνέχισαν να προσελκύουν τους πλοιοκτήτες με δέλεαρ τις χαμηλές τιμές, αλλά και την ανάγκη ναυπήγησης πλοίων που εμφανίζουν μειωμένη κατανάλωση καυσίμων.
Για το 2014 η Bimco αναμένει ότι ο στόλος ξηρού χύδην φορτίου θα αυξηθεί κατά 4,4% έναντι 5,9% το 2013. Στα δεξαμενόπλοια και ειδικά στον τομέα των πλοίων μεταφοράς αργού (dirty) ο στόλος θα αυξηθεί κατά 2,9% έναντι 2,3% το 2013, ενώ στα πλοία μεταφοράς προϊόντων (clean tankers) η προσφορά θα αυξηθεί κατά 4% (υψηλό τετραετίας) έναντι 3,2% τον προηγούμενο χρόνο. Στα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων η προσφορά αναμένεται να αυξηθεί κατά 5,7% έναντι 5,9% το 2013.
Στο ξηρό χύδην φορτίο η Bimco αναμένει ότι το 2014 θα υπάρξει βελτίωση της ναυλαγοράς, καθώς η ζήτηση ξεπερνά την αύξηση της προσφοράς. Η ζήτηση αναμένεται να αυξηθεί κατά 4,5-6%, με έμφαση στο σιδηρομετάλλευμα και τον άνθρακα με την Κίνα να παραμένει ο κινητήριος μοχλός της αγοράς.
Στα δεξαμενόπλοια το 2014 χαρακτηρίζεται από μία αύξηση της ζήτησης σε επίπεδα υψηλότερα από ό,τι το 2013, ενώ και ο στόλος αυξάνεται. Επίσης, παραδοσιακά δρομολόγια και αποστάσεις έχουν μεταβληθεί, καθώς οι ΗΠΑ αντί να εισάγουν περισσότερο αργό εξάγουν περισσότερα προϊόντα πετρελαίου. Ενας γρήγορος υπολογισμός δείχνει ότι για κάθε βαρέλι αργού πετρελαίου που χάνεται από τον Περσικό Κόλπο προς τις ΗΠΑ, χρειάζονται δύο επιπλέον βαρέλια να στρέφονται προς την Απω Ανατολή, προκειμένου να αποφευχθεί η μείωση της ζήτησης ανά τονομίλι.
Στα containerships, σύμφωνα με την Bimco, προσφορά και ζήτηση θα συνεχίσουν να κινούνται στην κόψη του ξυραφιού λόγω υπερπροσφοράς χωρητικότητας.
Πάντως, αναμένει μία βελτίωση στη σχέση προσφοράς-ζήτησης όσο οι οικονομίες των ΗΠΑ και Ευρώπης θα κινούνται με πιο ανοδικούς ρυθμούς.
Τέλος, όπως τονίζει ο πρόεδρος της Bimco John Denholm, η σταθερή βελτίωση της παγκόσμιας οικονομίας βελτιώνει τις προοπτικές για τη ναυτιλία, ωστόσο ανησυχητική παραμένει η αυξημένη δραστηριότητα σε νέες ναυπηγήσεις, η οποία καθυστερεί την επιστροφή σε μία ισορροπία μεταξύ προσφοράς και ζήτησης και ως εκ τούτου την πολυαναμενόμενη ανάκαμψη της αγοράς.
ΛΑΜΠΡΟΣ ΚΑΡΑΓΕΩΡΓΟΣ - lkar@naftemporiki.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.