Χαμηλό
βαρομετρικό πλήττει την ελληνική ακτοπλοΐα. Το κλείσιμο του 2013
σημαδεύτηκε από διπλή, σκληρή κόντρα μεταξύ του ομίλου Γκριμάλντι από τη
μία και της ANEK από την άλλη, με τη Superfast να παρακολουθεί τις
εξελίξεις και παράλληλα να συνεχίζει την πετυχημένη συνεργασία με τους
Χανιώτες στην Κρήτη στη γραμμή Πειραιάς - Ηράκλειο και στην Αδριατική
στη γραμμή Πάτρα - Ανκόνα.
Το 2014 προμηνύεται ακόμη πιο σκληρό, ενώ φουντώνουν τα σενάρια για πιθανές συγχωνεύσεις που θα οδηγήσουν σε οικονομία κλίμακος και λιγότερα λειτουργικά έξοδα. Στην Αδριατική η σύγκρουση του κ. Εμανουέλε Γκριμάλντι με την κοινοπραξία Superfast - ANEK έχει κορυφωθεί. Τον περασμένο Οκτώβριο ο Ιταλός επιχειρηματίας στη διάρκεια συνεδρίου στο νησί Ισκια έκανε επικοινωνιακές κινήσεις με στόχο να κλονίσει τις σχέσεις Superfast - ANEK.
Αφού τόνισε ότι πρέπει να μειωθεί ο αριθμός των πλοίων για να δυναμώσουν τα έσοδα των εταιρειών -μια και η αγορά τα τελευταία χρόνια έχει χάσει τους μισούς επιβάτες της που από τα 3 εκατομμύρια έπεσαν στο 1,5-, καταφέρθηκε ονομαστικά σε βάρος της ΑΝΕΚ λέγοντας ότι θα πρέπει να αποχωρήσουν τα μεγαλύτερης ηλικίας και να πουληθούν για παλιοσίδερα, ενώ αναφέρθηκε ονομαστικά στα «Κρήτη I», «Κρήτη II» και «Ελευθέριος Βενιζέλος» της χανιώτικης εταιρείας. Αμέσως μετά είπε καλά λόγια για την Blue Star Ferries που ανήκει μαζί με τη Superfast στον όμιλο Attica Group, η οποία συνεργάζεται με την ΑΝΕΚ.
Πάντως, σύμφωνα με τα στοιχεία των ελληνικών λιμεναρχείων, η συνολική κίνηση στις γραμμές Ελλάδας - Ιταλίας, όπου υπάρχει ο μεγάλος ανταγωνισμός, σημείωσε αύξηση 6,7% σε επιβάτες, 6,7% σε Ι.Χ. οχήματα και 1,3% σε φορτηγά οχήματα, σε συνολικά 1,4% λιγότερα δρομολόγια.
Μάλιστα μετά τη συνεχόμενη μείωση των τελευταίων ετών, η μεταφορική κίνηση κατά τη θερινή περίοδο κινήθηκε σε σταθερά επίπεδα σε σχέση με το προηγούμενο έτος. Στη συνέχεια ο κ. Γκριμάλντι πέρασε και σε πράξεις, εντείνοντας τον ανταγωνισμό στις γραμμές Πάτρας - Ιταλίας. Από τα μέσα Δεκεμβρίου δρομολόγησε, δύο φορές την εβδομάδα, απευθείας προς Ραβένα από Πάτρα - Ηγουμενίτσα το πλοίο «Euroferry Olympia», το οποίο έχει μεταφορική ικανότητα 200 φορτηγών οχημάτων και 600 επιβατών.
Τη Ραβένα εξυπηρετούν με τρία ακόμη δρομολόγια την εβδομάδα τα πλοία του ιταλικού ομίλου που εκτελούν το εσωτερικό δρομολόγιο Ραβένα - Μπρίντιζι - Κατάνια. Οπως επισημαίνουν οικονομικοί αναλυτές, με την κίνηση αυτή ο Ιταλός εφοπλιστής θέλει να ασκήσει πίεση στις γραμμές της Αδριατικής στην ΑΝΕΚ, η οποία είχε δύο πλοία στη Βενετία και τα μεταδρομολόγησε στο κοντινό λιμάνι, τo Πόρτο Μαριέρε. Η απόσταση Ραβένας - Βενετίας είναι 130 χιλιόμετρα. Ο όμιλος Γκριμάλντι δραστηριοποιείται στην Αδριατική μέσω της θυγατρικής του Minoan Lines με τρία πλοία στη γραμμή Πάτρα - Ηγουμενίτσα - Ανκόνα - Τεργέστη, ενώ το καλοκαίρι ήταν τέσσερα, και με δύο πλοία μέσω της Grimaldi Lines στη γραμμή Πάτρα - Ηγουμενίτσα - Μπρίντιζι.
Η Κρήτη
Παρ’ όλα αυτά, η επιχειρηματική ναυμαχία μαίνεται και στην Κρήτη. Εκεί όπου ΑΝΕΚ και Superfast με κοινοπραξία έχουν μπει στο Ηράκλειο, που είναι η έδρα της Minoan, θυγατρικής του ιταλικού ομίλου. Οι Ηρακλειώτες διατηρούν το μεγαλύτερο μερίδιο της επιβατικής κίνησης, όμως οι ανταγωνιστές τους δεν το βάζουν κάτω. Ο όμιλος Γκριμάλντι προσπαθεί εδώ και καιρό να κάνει αντιπερισπασμό δρομολογώντας πλοίο στη γραμμή Πειραιάς - Χανιά όπου βρίσκεται η ΑΝΕΚ. Το επιχείρησε τρεις φορές έως τώρα, χωρίς όμως να το καταφέρει.
Το τελευταίο αίτημα της Minοan να μπει στα Χανιά απορρίφθηκε από το Συμβούλιο Ακτοπλοϊκών Συγκοινωνιών στις 18 Δεκεμβρίου, μία ημέρα προτού αρχίσει τα δρομολόγια ο ιταλικός όμιλος στη γραμμή Πάτρα - Ραβένα. Η θυγατρική του ομίλου είχε καταθέσει αίτηση για έκτακτη δρομολόγηση πλοίου στη γραμμή Πειραιάς - Χανιά από τον Ιούνιο του 2014 μέχρι και τα τέλη Οκτωβρίου του ίδιου έτους. Η απόφαση ελήφθη με μόνο ένα μέλος του συμβουλίου να ψηφίζει λευκό.
Στη διάρκεια της συνεδρίασης τοποθετήθηκαν εκπρόσωποι τόσο της Minoan όσο και τη ΑΝΕΚ. Ο εκπρόσωπος της Minoan επεσήμανε ότι η εταιρεία έχει καταθέσει αίτηση για τακτική δρομολόγηση του επιβατηγού-οχηματαγωγού πλοίου «Ικαρος Παλλάς» από την επόμενη περίοδο (Νοέμβριος 2014 - Οκτώβριος 2015) και ζήτησε την έκτακτη δρομολόγηση ώστε να βρίσκεται στη γραμμή από τις αρχές του καλοκαιριού «με σκοπό την εξυπηρέτηση με ένα σύγχρονο πλοίο της δυτικής Κρήτης και της αγοράς του Ρεθύμνου». Ο εκπρόσωπος της ΑΝΕΚ πέρασε στην αντεπίθεση και κατήγγειλε ότι ο όμιλος Γκριμάλντι δεν έχει στόχο να καλύψει τις συγκοινωνιακές ανάγκες στη γραμμή, αλλά να κυριαρχήσει στην Αδριατική, να εξοντώσει οικονομικά την ΑΝΕΚ και να διαλύσει την ελληνική ακτοπλοΐα. Προσέθεσε μάλιστα ότι καταχρηστικά επανήλθαν οι Μινωικές με το ίδιο αίτημα, αφού δύο φορές στο παρελθόν το Συμβούλιο Ακτοπλοϊκών Συγκοινωνιών (ΣΑΣ) το απέρριψε.
Τη μία άμεσα, ενώ τη δεύτερη φορά που έδωσε άδεια, το πλοίο που είχαν δηλώσει οι Μινωικές είχε ναυλωθεί στο εξωτερικό. Η τελική σύγκρουση στα Χανιά παίρνει λίγους μήνες παράταση, αφού από την 1η Νοεμβρίου η Minoan θα βάλει σε τακτική δρομολόγηση πλοίο και δεν χρειάζεται έγκριση. «Δυστυχώς άργησαν πολύ να λειτουργήσουν οι ελληνικές κοινοπραξίες, η οικονομία δυνάμεων και ο εξορθολογισμός των δρομολογίων. Επίσης, υπήρξε αθέμιτος ανταγωνισμός -στοιχείο καθαρά οικονομικό- από τη μισθοδοσία των πληρωμάτων των πλοίων μεταξύ ελληνόκτητων και ιταλόκτητων πλοίων στη γραμμή», επισημαίνουν οικονομικοί αναλυτές της ακτοπλοϊκής αγοράς και προσθέτουν:
«Μετά το τέλος του πολέμου στην πρώην Γιουγκοσλαβία, το οδικό δίκτυο δόθηκε ξανά σε χρήση, ενώ μειώθηκε και η κίνηση σε όλους τους τομείς στη γραμμή λόγω της οικονομικής κρίσεως. Ετσι ο κύριος πόλος της ελληνικής επιβατηγού ναυτιλίας, η Αδριατική, άρχισε να συρρικνώνεται πλέον επικίνδυνα. Συμπερασματικά η άλλοτε “σοβαρή βοήθεια” της ακτοπλοΐας που προερχόταν από την Αδριατική, που συνεχώς στήριζε την ακτοπλοϊκή αγορά για τους έχοντες παράλληλη δραστηριότητα (εσωτερικό - εξωτερικό), έπαυσε, με αποτέλεσμα να υπάρξουν οι καταστροφικοί απολογισμοί των δραστηριοποιουμένων εταιρειών την τελευταία τετραετία σε αμφότερους τους χώρους (Ελλάδα - Αδριατική)».
900 εκατ. ευρώ τα χρέη της ελληνικής ακτοπλοΐας
Η ελληνική ακτοπλοΐα βρίσκεται στην κρισιμότερη περίοδό της. Τα χρέη φτάνουν τα 900 εκατ. ευρώ, οι στόλοι μειώνονται συνεχώς, αφού τα πλοία πωλούνται στο εξωτερικό, τα δρομολόγια μειώνονται επίσης, μαζί με τις ταχύτητες για οικονομία καυσίμων, κάποιες εταιρείες καθυστερούν τέσσερις και πέντε μήνες την καταβολή των μισθών και ο κατάλογος των δυσλειτουργιών μοιάζει ατελείωτος.
«Καθόμαστε πάνω σε μια βόμβα που δεν ξέρουμε πότε θα σκάσει», είχε δηλώσει ο πρόεδρος του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας και διευθύνων σύμβουλος της Blue Star κ. Mιχάλης Σακέλλης και συνέχισε: «Εχουμε προειδοποιήσει εδώ και δύο χρόνια για τον κίνδυνο αντιμετώπισης σοβαρών προβλημάτων στην κανονική εκτέλεση των δρομολογίων».
Το 2014 προμηνύεται ακόμη πιο σκληρό, ενώ φουντώνουν τα σενάρια για πιθανές συγχωνεύσεις που θα οδηγήσουν σε οικονομία κλίμακος και λιγότερα λειτουργικά έξοδα. Στην Αδριατική η σύγκρουση του κ. Εμανουέλε Γκριμάλντι με την κοινοπραξία Superfast - ANEK έχει κορυφωθεί. Τον περασμένο Οκτώβριο ο Ιταλός επιχειρηματίας στη διάρκεια συνεδρίου στο νησί Ισκια έκανε επικοινωνιακές κινήσεις με στόχο να κλονίσει τις σχέσεις Superfast - ANEK.
Αφού τόνισε ότι πρέπει να μειωθεί ο αριθμός των πλοίων για να δυναμώσουν τα έσοδα των εταιρειών -μια και η αγορά τα τελευταία χρόνια έχει χάσει τους μισούς επιβάτες της που από τα 3 εκατομμύρια έπεσαν στο 1,5-, καταφέρθηκε ονομαστικά σε βάρος της ΑΝΕΚ λέγοντας ότι θα πρέπει να αποχωρήσουν τα μεγαλύτερης ηλικίας και να πουληθούν για παλιοσίδερα, ενώ αναφέρθηκε ονομαστικά στα «Κρήτη I», «Κρήτη II» και «Ελευθέριος Βενιζέλος» της χανιώτικης εταιρείας. Αμέσως μετά είπε καλά λόγια για την Blue Star Ferries που ανήκει μαζί με τη Superfast στον όμιλο Attica Group, η οποία συνεργάζεται με την ΑΝΕΚ.
Πάντως, σύμφωνα με τα στοιχεία των ελληνικών λιμεναρχείων, η συνολική κίνηση στις γραμμές Ελλάδας - Ιταλίας, όπου υπάρχει ο μεγάλος ανταγωνισμός, σημείωσε αύξηση 6,7% σε επιβάτες, 6,7% σε Ι.Χ. οχήματα και 1,3% σε φορτηγά οχήματα, σε συνολικά 1,4% λιγότερα δρομολόγια.
Μάλιστα μετά τη συνεχόμενη μείωση των τελευταίων ετών, η μεταφορική κίνηση κατά τη θερινή περίοδο κινήθηκε σε σταθερά επίπεδα σε σχέση με το προηγούμενο έτος. Στη συνέχεια ο κ. Γκριμάλντι πέρασε και σε πράξεις, εντείνοντας τον ανταγωνισμό στις γραμμές Πάτρας - Ιταλίας. Από τα μέσα Δεκεμβρίου δρομολόγησε, δύο φορές την εβδομάδα, απευθείας προς Ραβένα από Πάτρα - Ηγουμενίτσα το πλοίο «Euroferry Olympia», το οποίο έχει μεταφορική ικανότητα 200 φορτηγών οχημάτων και 600 επιβατών.
Τη Ραβένα εξυπηρετούν με τρία ακόμη δρομολόγια την εβδομάδα τα πλοία του ιταλικού ομίλου που εκτελούν το εσωτερικό δρομολόγιο Ραβένα - Μπρίντιζι - Κατάνια. Οπως επισημαίνουν οικονομικοί αναλυτές, με την κίνηση αυτή ο Ιταλός εφοπλιστής θέλει να ασκήσει πίεση στις γραμμές της Αδριατικής στην ΑΝΕΚ, η οποία είχε δύο πλοία στη Βενετία και τα μεταδρομολόγησε στο κοντινό λιμάνι, τo Πόρτο Μαριέρε. Η απόσταση Ραβένας - Βενετίας είναι 130 χιλιόμετρα. Ο όμιλος Γκριμάλντι δραστηριοποιείται στην Αδριατική μέσω της θυγατρικής του Minoan Lines με τρία πλοία στη γραμμή Πάτρα - Ηγουμενίτσα - Ανκόνα - Τεργέστη, ενώ το καλοκαίρι ήταν τέσσερα, και με δύο πλοία μέσω της Grimaldi Lines στη γραμμή Πάτρα - Ηγουμενίτσα - Μπρίντιζι.
Η Κρήτη
Παρ’ όλα αυτά, η επιχειρηματική ναυμαχία μαίνεται και στην Κρήτη. Εκεί όπου ΑΝΕΚ και Superfast με κοινοπραξία έχουν μπει στο Ηράκλειο, που είναι η έδρα της Minoan, θυγατρικής του ιταλικού ομίλου. Οι Ηρακλειώτες διατηρούν το μεγαλύτερο μερίδιο της επιβατικής κίνησης, όμως οι ανταγωνιστές τους δεν το βάζουν κάτω. Ο όμιλος Γκριμάλντι προσπαθεί εδώ και καιρό να κάνει αντιπερισπασμό δρομολογώντας πλοίο στη γραμμή Πειραιάς - Χανιά όπου βρίσκεται η ΑΝΕΚ. Το επιχείρησε τρεις φορές έως τώρα, χωρίς όμως να το καταφέρει.
Το τελευταίο αίτημα της Minοan να μπει στα Χανιά απορρίφθηκε από το Συμβούλιο Ακτοπλοϊκών Συγκοινωνιών στις 18 Δεκεμβρίου, μία ημέρα προτού αρχίσει τα δρομολόγια ο ιταλικός όμιλος στη γραμμή Πάτρα - Ραβένα. Η θυγατρική του ομίλου είχε καταθέσει αίτηση για έκτακτη δρομολόγηση πλοίου στη γραμμή Πειραιάς - Χανιά από τον Ιούνιο του 2014 μέχρι και τα τέλη Οκτωβρίου του ίδιου έτους. Η απόφαση ελήφθη με μόνο ένα μέλος του συμβουλίου να ψηφίζει λευκό.
Στη διάρκεια της συνεδρίασης τοποθετήθηκαν εκπρόσωποι τόσο της Minoan όσο και τη ΑΝΕΚ. Ο εκπρόσωπος της Minoan επεσήμανε ότι η εταιρεία έχει καταθέσει αίτηση για τακτική δρομολόγηση του επιβατηγού-οχηματαγωγού πλοίου «Ικαρος Παλλάς» από την επόμενη περίοδο (Νοέμβριος 2014 - Οκτώβριος 2015) και ζήτησε την έκτακτη δρομολόγηση ώστε να βρίσκεται στη γραμμή από τις αρχές του καλοκαιριού «με σκοπό την εξυπηρέτηση με ένα σύγχρονο πλοίο της δυτικής Κρήτης και της αγοράς του Ρεθύμνου». Ο εκπρόσωπος της ΑΝΕΚ πέρασε στην αντεπίθεση και κατήγγειλε ότι ο όμιλος Γκριμάλντι δεν έχει στόχο να καλύψει τις συγκοινωνιακές ανάγκες στη γραμμή, αλλά να κυριαρχήσει στην Αδριατική, να εξοντώσει οικονομικά την ΑΝΕΚ και να διαλύσει την ελληνική ακτοπλοΐα. Προσέθεσε μάλιστα ότι καταχρηστικά επανήλθαν οι Μινωικές με το ίδιο αίτημα, αφού δύο φορές στο παρελθόν το Συμβούλιο Ακτοπλοϊκών Συγκοινωνιών (ΣΑΣ) το απέρριψε.
Τη μία άμεσα, ενώ τη δεύτερη φορά που έδωσε άδεια, το πλοίο που είχαν δηλώσει οι Μινωικές είχε ναυλωθεί στο εξωτερικό. Η τελική σύγκρουση στα Χανιά παίρνει λίγους μήνες παράταση, αφού από την 1η Νοεμβρίου η Minoan θα βάλει σε τακτική δρομολόγηση πλοίο και δεν χρειάζεται έγκριση. «Δυστυχώς άργησαν πολύ να λειτουργήσουν οι ελληνικές κοινοπραξίες, η οικονομία δυνάμεων και ο εξορθολογισμός των δρομολογίων. Επίσης, υπήρξε αθέμιτος ανταγωνισμός -στοιχείο καθαρά οικονομικό- από τη μισθοδοσία των πληρωμάτων των πλοίων μεταξύ ελληνόκτητων και ιταλόκτητων πλοίων στη γραμμή», επισημαίνουν οικονομικοί αναλυτές της ακτοπλοϊκής αγοράς και προσθέτουν:
«Μετά το τέλος του πολέμου στην πρώην Γιουγκοσλαβία, το οδικό δίκτυο δόθηκε ξανά σε χρήση, ενώ μειώθηκε και η κίνηση σε όλους τους τομείς στη γραμμή λόγω της οικονομικής κρίσεως. Ετσι ο κύριος πόλος της ελληνικής επιβατηγού ναυτιλίας, η Αδριατική, άρχισε να συρρικνώνεται πλέον επικίνδυνα. Συμπερασματικά η άλλοτε “σοβαρή βοήθεια” της ακτοπλοΐας που προερχόταν από την Αδριατική, που συνεχώς στήριζε την ακτοπλοϊκή αγορά για τους έχοντες παράλληλη δραστηριότητα (εσωτερικό - εξωτερικό), έπαυσε, με αποτέλεσμα να υπάρξουν οι καταστροφικοί απολογισμοί των δραστηριοποιουμένων εταιρειών την τελευταία τετραετία σε αμφότερους τους χώρους (Ελλάδα - Αδριατική)».
900 εκατ. ευρώ τα χρέη της ελληνικής ακτοπλοΐας
Η ελληνική ακτοπλοΐα βρίσκεται στην κρισιμότερη περίοδό της. Τα χρέη φτάνουν τα 900 εκατ. ευρώ, οι στόλοι μειώνονται συνεχώς, αφού τα πλοία πωλούνται στο εξωτερικό, τα δρομολόγια μειώνονται επίσης, μαζί με τις ταχύτητες για οικονομία καυσίμων, κάποιες εταιρείες καθυστερούν τέσσερις και πέντε μήνες την καταβολή των μισθών και ο κατάλογος των δυσλειτουργιών μοιάζει ατελείωτος.
«Καθόμαστε πάνω σε μια βόμβα που δεν ξέρουμε πότε θα σκάσει», είχε δηλώσει ο πρόεδρος του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας και διευθύνων σύμβουλος της Blue Star κ. Mιχάλης Σακέλλης και συνέχισε: «Εχουμε προειδοποιήσει εδώ και δύο χρόνια για τον κίνδυνο αντιμετώπισης σοβαρών προβλημάτων στην κανονική εκτέλεση των δρομολογίων».
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.