Αναδημοσίευση από τη «Ναυτεμπορική»
«Βουλιάζει» η τελευταία μεγάλη επένδυση του Οργανισμού Λιμένος Πειραιά
Α.Ε., ο προβλήτας Ι του Σταθμού Εμπορευματοκιβωτίων. Πιο συγκεκριμένα,
χθες επιβεβαιώθηκαν με τα επίσημα στοιχεία που δόθηκαν στη δημοσιότητα,
οι φήμες που κυκλοφορούσαν στο λιμάνι και που έλεγαν ότι το τέρμιναλ, το
οποίο στοίχισε περίπου 160 εκατ. ευρώ και για το οποίο ο ΟΛΠ ΟΛΠ έλαβε δάνεια ύψους 90 εκατ. ευρώ, είναι ζημιογόνο.
Οπως μάλιστα υπογραμμίζουν στη «Ν» κύκλοι της Ακτής Μιαούλη που έχουν
στα χέρια τους τα στοιχεία, για να καταστεί βιώσιμη η «αυτόνομη»
λειτουργία του ΣΕΜΠΟ του ΟΛΠ είναι απαραίτητη η άμεση συνεργασία με τους
δύο γειτονικούς του προβλήτες, που διαχειρίζεται η Cosco, ώστε να
επιτευχθούν οικονομίες κλίμακας. Κάτι που άλλωστε προβλέπεται και στη
σύμβαση παραχώρησης του 2008 μεταξύ του ΟΛΠ και της Cosco.
Τις φήμες επιβεβαίωσε ο ΟΛΠ, ο οποίος έδωσε στη δημοσιότητα αναλυτικά
την οικονομική κατάσταση, ανά λιμενική δραστηριότητα του εννεαμήνου του
2013. Ειδικότερα ο ΟΛΠ στο εννεάμηνο έχει έσοδα από τον προβλήτα που
διαχειρίζεται 19,11 εκατ. ευρώ, με τις ζημιές προ φόρων να φτάνουν τα
13,25 εκατ. ευρώ, ενώ οι ζημιές προ φόρων χρηματοοικονομικών
αποτελεσμάτων και αποσβέσεων φτάνουν τα 7,8 εκατ. ευρώ. Σύμφωνα μάλιστα
με πληροφορίες της «Ν» την ίδια εικόνα στα οικονομικά παρουσίαζε το
λιμάνι του Πειραιά και το 2012.
Το γεγονός αυτό, σύμφωνα με τις πληροφορίες της «Ν», προβληματίζει έντονα τη διοίκηση του ΤΑΙΠΕΔ.
Σε μια περίοδο που αναμένεται να προχωρήσει η διαδικασία πώλησης του
πλειοψηφικού πακέτου των μετοχών της εταιρείας, δεν έχει καταφέρει μέχρι
στιγμής να προσελκύσει, εκτός της Cosco, και δεύτερο υποψήφιο αγοραστή.
Και αυτό διότι, σύμφωνα με εκτιμήσεις, ο ΟΛΠ χωρίς τους προβλήτες ΙΙ
και ΙΙΙ του ΣΕΜΠΟ που διαχειρίζεται ήδη η Cosco, ενδεχομένως να μην
αποτελεί μια ιδιαίτερα αποδοτική επενδυτική ευκαιρία.Μάλιστα, κύκλοι της αγοράς ανέφεραν στη «Ν» ότι ήταν και αυτός ένας από
τους λόγους που το Ταμείο είχε εκφράσει αντιρρήσεις για την αναστολή του
εγγυημένου ανταλλάγματος (490 εκατ. ευρώ σε καθαρά παρούσα αξία χωρίς
τα ενοίκια), ώστε να προχωρήσει η νέα επένδυση-επέκταση της Cosco στον
προβλήτα ΙΙΙ του ΣΕΜΠΟ, αξίας 230 εκατ. ευρώ.
Σημειώνεται ότι σε περίπτωση που η συμφωνία ΟΛΠ και Cosco γίνει δεκτή
από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, ο ΟΛΠ δεν θα εισπράττει κάθε χρόνο ένα
μίνιμουμ ποσό (για το 2013 ήταν περίπου 30 εκατ. ευρώ), αλλά το 24,5%
του τζίρου της Cosco.
Ακόμα ένα στοιχείο που προβληματίζει είναι και η αποπληρωμή του
δανεισμού, ύψους 90 εκατ. ευρώ, που έχει λάβει η εταιρεία για τον
προβλήτα Ι, και ο οποίος θα ξεκινήσει να αποπληρώνεται στο σύνολό του
από το 2016.
Τα υπόλοιπα στοιχεία
Οσον αφορά στις υπόλοιπες δραστηριότητες, σύμφωνα με τα στοιχεία του
ΟΛΠ, στο εννεάμηνο τα έσοδά του από τη διακίνηση αυτοκινήτων ανήλθαν σε
9,7 εκατ. ευρώ, με τα κέρδη προ φόρων να φτάνουν το 1,59 εκατ. ευρώ.
Στην ακτοπλοΐα τα έσοδα έφτασαν τα 8,34 εκατ. ευρώ με κέρδη 1,61 εκατ.
ευρώ, ενώ στην κρουαζιέρα τα έσοδα έφτασαν τα 11,25 εκατ. ευρώ και τα
κέρδη στα 2,5 εκατ. ευρώ.
Τέλος στη ναυπηγοεπισκευή τα έσοδα ανήλθαν σε 5 εκατ. ευρώ και οι ζημιές άγγιξαν το 1 εκατ. ευρώ.
Από την Cosco εισέπραξε 25 εκατ. ευρώ και είναι ο τομέας από τον οποίο
έχει τα μεγαλύτερα έσοδα και κέρδη προ φόρων 17,19 εκατ. ευρώ.
Τα συνολικά έσοδα του ΟΛΠ για το εννεάμηνο του 2013 έφτασαν τα 87 εκατ.
ευρώ, και η εταιρεία παρουσιάζει κέρδη προ φόρων χρηματοοικονομικών
αποτελεσμάτων και αποσβέσεων ύψους 20,26 εκατ. ευρώ.
Η άλλη εικόνα
Την ίδια στιγμή πάντως, σύμφωνα με πληροφορίες της «Ν», η Cosco που
διαχειρίζεται τους προβλήτες ΙΙ και ΙΙΙ αναμένεται να ανακοινώσει κέρδη
από τη δραστηριοποίησή της στον Πειραιά για το 2013. Και αυτό παρά το
γεγονός ότι καταβάλλει περίπου 30 εκατ. ευρώ στον ΟΛΠ για το εγγυημένο
αντάλλαγμα και τα πάγια ενοίκια.
Σημειώνεται ότι από τους προβλήτες της Cosco διακινήθηκαν το 2013
περίπου 2,5 εκατ. teu με την αναλογία τράνσιτ και εγχώριου φορτίου να
είναι οκτώ προς δύο.
Ανοδος αλλά χωρίς κέρδη
Ο προβλήτας Ι του ΟΛΠ, ο οποίος έχει μέγιστη δυνατότητα διακίνησης το 1
εκατ. teu ετησίως, παρουσιάζει διαρκή ανοδική τροχιά, αφού το 2011
διακινήθηκαν 490.000 teu, το 2012 625.000 teu και πέρσι έφτασαν τα
644.000 teu. Ωστόσο τα έσοδά του, σύμφωνα με τις πληροφορίες της «Ν»,
καλύπτουν μόνο το εργασιακό κόστος. Κόστος το οποίο παρουσιάζεται
αυξημένο λόγω της διαρκούς λειτουργίας του τέρμιναλ 365 ημέρες το χρόνο
και 24 ώρες την ημέρα.
Από την άλλη πλευρά πάντως χρήστες του λιμανιού σημείωναν στη «Ν» ότι το
εργασιακό κόστος αυξάνεται και λόγω της διαχείρισης του ανθρώπινου
δυναμικού. Οπως εξήγησαν στη «Ν» όταν ένα πλοίο φτάνει στο λιμάνι στη
μέση της βάρδιας, δεν μπαίνει μέσα για να ξεκινήσουν οι εργασίες. Πρέπει
να περιμένει την επόμενη «πόστα» για να ξεφορτώσει ή να φορτώσει.
Αντιθέτως, όπως επισημαίνουν χαρακτηριστικά στη ΣΕΠ (Cosco) «όποια
στιγμή και αν φτάσει το πλοίο, μπαίνει μέσα».
Αλλά και τα έσοδά του είναι ιδιαίτερα χαμηλά, αφού όπως επισήμαναν
χαρακτηριστικά οι ίδιοι κύκλοι, η αναλογία τράνσιτ και εγχώριου φορτίου
είναι 90 προς 10, δηλαδή για κάθε εννέα containers που έρχονται για να
φύγουν με feeder για άλλο λιμάνι, ο ΟΛΠ διαχειρίζεται μόλις ένα εγχώριο
container. Και η συνολική αναλογία εσόδων γενικότερα στη λιμενική
βιομηχανία είναι τρία προς ένα για το εγχώριο και για το τράνσιτ φορτίο
αντίστοιχα.
ΑΝΤΩΝΗΣ ΤΣΙΜΠΛΑΚΗΣ - atsimp@naftemporiki.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.