Σε πολιτικό οικονομικό θρίλερ με διεθνείς προεκτάσεις εξελίσσεται η
ιδιωτικοποίηση του Οργανισμού Λιμένος Πειραιώς. Το θέμα φαίνεται να έχει
κολλήσει και αιτία είναι οι επικείμενες ευρωεκλογές και η αποχώρηση των
επιτρόπων στα τέλη του Μαΐου. Κανείς στις Βρυξέλλες δεν θέλει να
δεσμευτεί, ούτε να δεσμεύσει τους επόμενους επιτρόπους.
Από την πλευρά
της κυβέρνησης διαρρέεται ότι η αποκρατικοποίηση θα προχωρήσει
ανεξαρτήτως της θέσης που θα πάρει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή για τον φιλικό
διακανονισμό μεταξύ ΟΛΠ και Cosco. Εν τω μεταξύ ο υπουργός Ναυτιλίας και
Αιγαίου κ. Μιλτιάδης Βαρβιτσιώτης ταξίδεψε, στις αρχές της εβδομάδας,
στις Βρυξέλλες, όπου συνάντησε τον Ευρωπαίο επίτροπο κ. Χοακίν Αλμούνια
και ζήτησε πολιτική στήριξη στο θέμα αυτό, αφού το μεγάλο στοίχημα της
ελληνικής κυβέρνησης μέσα στο 2014 είναι τα έσοδα από τις
αποκρατικοποιήσεις. Ο Ελληνας υπουργός επισήμανε στον επίτροπο ότι
πρέπει να λήξει η εκκρεμότητα με τον φιλικό διακανονισμό της ΣΕΠ-Cosco
με τον ΟΛΠ και να εγκριθεί από την Ε.Ε. προκειμένου να γνωρίζει η
ελληνική κυβέρνηση ως τι και πόσο θα πουλήσει τις μετοχές.
«Δεν μπορώ να υπογράψω ένα λευκό χαρτί. Θα περιμένω την εισήγηση του
Μισέλ Μπαρνιέ. Αν δώσει την έγκρισή του, τότε δεν έχω πρόβλημα να
εγκρίνω -με τη σειρά μου- το συμφωνητικό, αρκεί να μου δώσετε αναλυτικά
όλα τα οικονομικά στοιχεία και τις πτυχές της υπόθεσης», ήταν η απάντηση
του κ. Αλμούνια.
Ο κ. Βαρβιτσιώτης του τόνισε ότι αν η υπόθεση πάει στη διαιτησία,
τότε αφενός θα υπάρξει χρονοτριβή στην ιδιωτικοποίηση και αφετέρου θα
παραμείνει μια εκκρεμότητα η οποία θα κάνει λιγότερο ελκυστική την
είσοδο επενδυτών στο λιμάνι του Πειραιά.
Επίσης, συμπλήρωσε ότι η έγκριση της σύμβασης από την Επιτροπή
Ανταγωνισμού της Ε.Ε. θα είναι μήνυμα ότι θα γίνουν επενδύσεις στην
Ελλάδα, ενώ θα ανοίξει θέσεις εργασίας και θα συμβάλει στην ανάπτυξη της
οικονομίας, που είναι το ζητούμενο για την ελληνική κυβέρνηση. Ο κ.
Αλμούνια παρέμεινε ανένδοτος, αν και από την ελληνική αντιπροσωπία
έλεγαν το βράδυ της περασμένης Τρίτης ότι το κλίμα της συνάντησης ήταν
πιο θετικό από άλλες φορές. Ομως στην Ελλάδα, ακριβώς την επόμενη μέρα,
βρέθηκε στα γραφεία του ΟΛΠ ο επικεφαλής της πολιτικής ομάδας της
Προοδευτικής Συμμαχίας Σοσιαλιστών και Δημοκρατών στο Ευρωπαϊκό
Κοινοβούλιο κ. Χάνες Σβόμποντα, ο οποίος έχει ταχθεί υπέρ της διατήρησης
από το Δημόσιο του 51% των μετοχών της ΟΛΠ Α.Ε.
Σε συνάντηση που είχε με τη διοίκηση του Οργανισμού ξεκαθάρισε ότι
«οι ιδιωτικοποιήσεις είναι δύσκολο εγχείρημα. Η επιτυχία τους έγκειται
στην αποδοχή τους από την κοινωνία και τα συνδικάτα» και πρόσθεσε
ρίχνοντας βέλη εναντίον της τρόικας: «Σε κάθε περίπτωση, είναι γνωστό
ότι οι απόψεις μου για την τρόικα είναι αρνητικές. Καμία απόφαση όμως
δεν μπορεί να ληφθεί αν είναι αντίθετη με τις προτάσεις της Ευρωπαϊκής
Επιτροπής και τις αποφάσεις του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου». Το σχέδιο της
ελληνικής κυβέρνησης φαίνεται να προσκρούει στον νέο κοινοτικό κανονισμό
για τη λιμενική πολιτική που θα επιβάλλει την ύπαρξη τουλάχιστον δύο
παρόχων σε κάθε ευρωπαϊκό λιμάνι και πολλών χρηστών.
Από την άλλη, στο ΤΑΙΠΕΔ περιμένουν την απάντηση της Ε.Ε. για να
προχωρήσουν στην τελική μελέτη-αξιολόγηση του ΟΛΠ. Στο σχέδιο πρόσκλησης
ενδιαφέροντος αναμένεται να συμπεριληφθεί και το ποσοστό των μετοχών
του ΟΛΠ που θα πουληθούν - που μπορεί να είναι το 51%, το 67% ή το 74,5%
ανάλογα με την αποτίμηση της τιμής της μετοχής του Οργανισμού. Μέσα στο
2014 το ΤΑΙΠΕΔ θα πρέπει από τις ιδιωτικοποιήσεις των λιμανιών να
εισπράξει 450 εκατ. ευρώ. Η κυβέρνηση έχει αποφασίσει να προχωρήσει σε
πώληση του πλειοψηφικού πακέτου του ΟΛΠ.
Οσο και αν τα σενάρια θέλουν να προχωράει η αποκρατικοποίηση, δεν
είναι δυνατόν να ξεκινήσουν οι διαδικασίες του διαγωνισμού χωρίς να
είναι ξεκάθαρα τα οικονομικά δεδομένα του ΟΛΠ. «Δεν θα αφήσουν οι
Ευρωπαίοι να κάνει περίπατο η Cosco στον Πειραιά. Υπάρχουν τεράστια
συμφέροντα γιατί όσα φορτία παίρνει ο Πειραιάς τα κόβει από αλλού»,
τονίζουν κυβερνητικές πηγές στο «business stories». Ο φιλικός
διακανονισμός προβλέπει νέα επένδυση της Cosco στο λιμάνι του Πειραιά,
ύψους 230 εκατ. ευρώ, με αντάλλαγμα την αναστολή του εγγυημένου
ανταλλάγματος που καταβάλλει κάθε χρόνο η κινεζική εταιρεία για τον
Σταθμό Εμπορευματοκιβωτίων.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.