Συνεδριάζουν την προσεχή Δευτέρα στην Αθήνα οι υπουργοί Ναυτιλίας των
τριών μεγαλύτερων ναυτιλιακών δυνάμεων της Ευρωπαϊκής Ενωσης, Ελλάδας,
Κύπρου, Μάλτας, έπειτα από πρωτοβουλία του Ελληνα υπουργού Ναυτιλίας και
Αιγαίου, Κωστή Μουσουρούλη.
Η «τρόικα» της ευρωπαϊκής ναυτιλίας θα συναντηθεί με στόχο τον καλύτερο συντονισμό της δράσης της προκειμένου να προωθηθεί σε διεθνές επίπεδο μία σειρά θεμάτων ναυτιλιακού ενδιαφέροντος.
Επισημαίνεται ότι, με βάση τη σημαία, η Μάλτα, η Ελλάδα και η Κύπρος ελέγχουν συνολικά ένα στόλο 4.480 πλοίων, άνω των 109.681.595 gt, ποσοστό που προσεγγίζει το 50% του ευρωπαϊκού στόλου.
Πριν από την συνάντηση οι τρεις υπουργοί θα γίνουν δεκτοί από τον Ελληνα πρωθυπουργό, Αντώνη Σαμαρά, στο Μέγαρο Μαξίμου και στη συνέχεια, στις 4 το απόγευμα, στο υπουργείο Ναυτιλίας και Αιγαίου, θα ξεκινήσουν οι μεταξύ τους συνομιλίες.
Από πλευράς Κύπρου στη συνάντηση θα παραστεί ο υπουργός Συγκοινωνιών και Εργων Τάσος Μητσόπουλος και ο γενικός διευθυντής του υπουργείου, Αλέκος Μιχαηλίδης.
Από πλευράς Μάλτας θα πάρουν μέρος ο υπουργός Μεταφορών και Υποδομών της χώρας Joe Mizzi και ο κοινοβουλευτικός γραμματέας για την Ανταγωνιστικότητα και την Οικονομική Ανάπτυξη, του υπουργείου Οικονομικών, Επενδύσεων και Μικρών Επιχειρήσεων της Μάλτας, Dr. Edward Zammit Lewis.
Βαρύνουσας σημασίας
Η πρωτοβουλία του κ. Μουσουρούλη κρίνεται ως ιδιαίτερα βαρύνουσας σημασίας, καθώς εξελίσσεται λίγους μήνες πριν η Ελλάδα αναλάβει την προεδρία του Συμβουλίου της Ευρωπαϊκής Ενωσης (το πρώτο εξάμηνο του 2014) και ενώ μία σειρά θεμάτων αιχμής για την ευρωπαϊκή και διεθνή ναυτιλία είναι στην επικαιρότητα και έχουν διχάσει τις χώρες της Ευρωπαϊκής Ενωσης.
Μεταξύ αυτών ξεχωρίζουν οι διαπραγματεύσεις για την πρόταση Κανονισμού για την Ανακύκλωση των Πλοίων στο Συμβούλιο της Ε.Ε. και το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο. Σημειώνεται ότι πρόσφατα στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο έγινε προσπάθεια να περιληφθεί στον κανονισμό διάταξη που προβλέπει την επιβολή φόρων επί των πλοίων, προκειμένου να επιδοτηθεί η διάλυση πλοίων σε ευρωπαϊκά ναυπηγεία. Η πρόταση αυτή δεν πέρασε, καθώς συνάντησε την έντονη αντίδραση της διεθνούς ναυτιλιακής κοινότητας και χωρών με ισχυρή θέση στη ναυτιλία. Ωστόσο, υπάρχει ακόμη μία σειρά θέσεων που προωθεί η πλειοψηφία του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, όπως οι κυρώσεις σε πλοιοκτήτες εκτός της Ε.Ε. που δεν θα συμμορφωθούν με τον κανονισμό, καθώς και η μονομερής δημιουργία ενός καταλόγου των εγκαταστάσεων διάλυσης που δεν πληρούν τις απαιτήσεις της Ε.Ε. με αποτέλεσμα να δημιουργούν σοβαρά προβλήματα στη λειτουργία της ευρωπαϊκής και διεθνούς ναυτιλίας. Εδώ ο επιδιωκόμενος στόχος μεταξύ των παραδοσιακά ναυτιλιακών κρατών-μελών της Ε.Ε. είναι η διατήρηση κατά το δυνατόν του κειμένου που έχει διαμορφωθεί στο Συμβούλιο και η αποφυγή συμπερίληψης σε αυτό των προβληματικών τροπολογιών του Ευρ. Κοινοβουλίου.
Οι εκπομπές καυσαερίων
Επίσης πολύ σοβαρό θέμα για την ευρωπαϊκή και τη διεθνή ναυτιλία είναι και ο μηχανισμός που προωθείται για την παρακολούθηση και αναφορά των εκπομπών αερίων θερμοκηπίου από τα πλοία. Το εν λόγω θέμα θα αποτελέσει έναν από τους σημαντικότερους νομοθετικούς φακέλους κατά τη διάρκεια της ελληνικής προεδρίας στο Συμβούλιο της Ε.Ε.
Επίσης αντικείμενο της συνάντησης θα είναι και το θέμα του συντονισμού των κρατών-μελών της Ε.Ε. για τη διαμόρφωση κοινής θέσης της Ε.Ε. επί θεμάτων που εξετάζονται στον Διεθνή Ναυτιλιακό Οργανισμό (ΙΜΟ).
Θα πρέπει να καταστεί σαφές ότι η χώρα μας αντιτίθεται σε μία επιχειρούμενη μεθόδευση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για τη μεταβολή του υφιστάμενου διαδικαστικού συντονιστικού πλαισίου των κρατών-μελών της Ε.Ε. εν όψει των συνόδων των Επιτροπών ή Υποεπιτροπών του ΙΜΟ, διαδικασία που αδυνατίζει το ρόλο των κρατών-μελών του ΙΜΟ που είναι και μέλη της Ε.Ε. Από πλευράς της Ελλάδας έχει υποστηριχθεί η επιδίωξη της συνέχισης της υφιστάμενης επιτυχημένης διαδικασίας, η οποία παρέχει την απαραίτητη και αναγκαία ευελιξία που πρέπει να διαθέτουν τα κράτη-μέλη της Ε.Ε. στο Διεθνή Ναυτιλιακό Οργανισμό για την υποστήριξη των θέσεών τους.
ΛΑΜΠΡΟΣ ΚΑΡΑΓΕΩΡΓΟΣ - lkar@naftemporiki.gr
Η «τρόικα» της ευρωπαϊκής ναυτιλίας θα συναντηθεί με στόχο τον καλύτερο συντονισμό της δράσης της προκειμένου να προωθηθεί σε διεθνές επίπεδο μία σειρά θεμάτων ναυτιλιακού ενδιαφέροντος.
Επισημαίνεται ότι, με βάση τη σημαία, η Μάλτα, η Ελλάδα και η Κύπρος ελέγχουν συνολικά ένα στόλο 4.480 πλοίων, άνω των 109.681.595 gt, ποσοστό που προσεγγίζει το 50% του ευρωπαϊκού στόλου.
Πριν από την συνάντηση οι τρεις υπουργοί θα γίνουν δεκτοί από τον Ελληνα πρωθυπουργό, Αντώνη Σαμαρά, στο Μέγαρο Μαξίμου και στη συνέχεια, στις 4 το απόγευμα, στο υπουργείο Ναυτιλίας και Αιγαίου, θα ξεκινήσουν οι μεταξύ τους συνομιλίες.
Από πλευράς Κύπρου στη συνάντηση θα παραστεί ο υπουργός Συγκοινωνιών και Εργων Τάσος Μητσόπουλος και ο γενικός διευθυντής του υπουργείου, Αλέκος Μιχαηλίδης.
Από πλευράς Μάλτας θα πάρουν μέρος ο υπουργός Μεταφορών και Υποδομών της χώρας Joe Mizzi και ο κοινοβουλευτικός γραμματέας για την Ανταγωνιστικότητα και την Οικονομική Ανάπτυξη, του υπουργείου Οικονομικών, Επενδύσεων και Μικρών Επιχειρήσεων της Μάλτας, Dr. Edward Zammit Lewis.
Βαρύνουσας σημασίας
Η πρωτοβουλία του κ. Μουσουρούλη κρίνεται ως ιδιαίτερα βαρύνουσας σημασίας, καθώς εξελίσσεται λίγους μήνες πριν η Ελλάδα αναλάβει την προεδρία του Συμβουλίου της Ευρωπαϊκής Ενωσης (το πρώτο εξάμηνο του 2014) και ενώ μία σειρά θεμάτων αιχμής για την ευρωπαϊκή και διεθνή ναυτιλία είναι στην επικαιρότητα και έχουν διχάσει τις χώρες της Ευρωπαϊκής Ενωσης.
Μεταξύ αυτών ξεχωρίζουν οι διαπραγματεύσεις για την πρόταση Κανονισμού για την Ανακύκλωση των Πλοίων στο Συμβούλιο της Ε.Ε. και το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο. Σημειώνεται ότι πρόσφατα στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο έγινε προσπάθεια να περιληφθεί στον κανονισμό διάταξη που προβλέπει την επιβολή φόρων επί των πλοίων, προκειμένου να επιδοτηθεί η διάλυση πλοίων σε ευρωπαϊκά ναυπηγεία. Η πρόταση αυτή δεν πέρασε, καθώς συνάντησε την έντονη αντίδραση της διεθνούς ναυτιλιακής κοινότητας και χωρών με ισχυρή θέση στη ναυτιλία. Ωστόσο, υπάρχει ακόμη μία σειρά θέσεων που προωθεί η πλειοψηφία του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, όπως οι κυρώσεις σε πλοιοκτήτες εκτός της Ε.Ε. που δεν θα συμμορφωθούν με τον κανονισμό, καθώς και η μονομερής δημιουργία ενός καταλόγου των εγκαταστάσεων διάλυσης που δεν πληρούν τις απαιτήσεις της Ε.Ε. με αποτέλεσμα να δημιουργούν σοβαρά προβλήματα στη λειτουργία της ευρωπαϊκής και διεθνούς ναυτιλίας. Εδώ ο επιδιωκόμενος στόχος μεταξύ των παραδοσιακά ναυτιλιακών κρατών-μελών της Ε.Ε. είναι η διατήρηση κατά το δυνατόν του κειμένου που έχει διαμορφωθεί στο Συμβούλιο και η αποφυγή συμπερίληψης σε αυτό των προβληματικών τροπολογιών του Ευρ. Κοινοβουλίου.
Οι εκπομπές καυσαερίων
Επίσης πολύ σοβαρό θέμα για την ευρωπαϊκή και τη διεθνή ναυτιλία είναι και ο μηχανισμός που προωθείται για την παρακολούθηση και αναφορά των εκπομπών αερίων θερμοκηπίου από τα πλοία. Το εν λόγω θέμα θα αποτελέσει έναν από τους σημαντικότερους νομοθετικούς φακέλους κατά τη διάρκεια της ελληνικής προεδρίας στο Συμβούλιο της Ε.Ε.
Επίσης αντικείμενο της συνάντησης θα είναι και το θέμα του συντονισμού των κρατών-μελών της Ε.Ε. για τη διαμόρφωση κοινής θέσης της Ε.Ε. επί θεμάτων που εξετάζονται στον Διεθνή Ναυτιλιακό Οργανισμό (ΙΜΟ).
Θα πρέπει να καταστεί σαφές ότι η χώρα μας αντιτίθεται σε μία επιχειρούμενη μεθόδευση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για τη μεταβολή του υφιστάμενου διαδικαστικού συντονιστικού πλαισίου των κρατών-μελών της Ε.Ε. εν όψει των συνόδων των Επιτροπών ή Υποεπιτροπών του ΙΜΟ, διαδικασία που αδυνατίζει το ρόλο των κρατών-μελών του ΙΜΟ που είναι και μέλη της Ε.Ε. Από πλευράς της Ελλάδας έχει υποστηριχθεί η επιδίωξη της συνέχισης της υφιστάμενης επιτυχημένης διαδικασίας, η οποία παρέχει την απαραίτητη και αναγκαία ευελιξία που πρέπει να διαθέτουν τα κράτη-μέλη της Ε.Ε. στο Διεθνή Ναυτιλιακό Οργανισμό για την υποστήριξη των θέσεών τους.
ΛΑΜΠΡΟΣ ΚΑΡΑΓΕΩΡΓΟΣ - lkar@naftemporiki.gr