Βυθίστηκε, χθες, πρώτη εργάσιμη ημέρα του νέου χρόνου, η ναυλαγορά ξηρού χύδην φορτίου. Οι ναύλοι στα πλοία τύπου capes παρέσυραν προς τα κάτω το σύνολο της ναυλαγοράς κατά τις ημέρες των εορτών. Χθες πρώτη ημέρα λειτουργίας του Baltic Exchange για το 2014 και ο Baltic Dry Index (BDI) ο βασικός δείκτης της ναυλαγοράς ξηρού φορτίου έκλεισε με πτώση 7,20% στις 2.113 μονάδες, χάνοντας 164 μονάδες.
Πολύ περισσότερες, 345 μονάδες, έχασε ο Baltic Capesize Index (BCI) ο οποίος έκλεισε στις 3.733 μονάδες (πτώση 8,46%).
Μεγάλες απώλειες σημειώθηκαν και στους δείκτες που αφορούν τα πλοία μικρότερου μεγέθους, όπως τα supramax όπου ο BSI σημείωσε επίσης πτώση 8,46% στις 1.330 μονάδες.
Αξίζει να σημειωθεί ότι ο μέσος ημερήσιος ναύλος για ένα capes μειώθηκε κατά 3.683 δολ. στα 35.316 δολ.
Οι ναύλοι επηρεάστηκαν από τη μειωμένη δραστηριότητα λόγω εορτών, αλλά και από τα ακραία φυσικά φαινόμενα. Ειδικά στα πλοία τύπου capes αρνητικό ρόλο έπαιξαν και οι πλημμύρες που έπληξαν τη Βραζιλία και επηρεάζουν τις εξαγωγές σιδηρομεταλλεύματος από την εν λόγω χώρα. Οι ισχυρές βροχοπτώσεις υποχρέωσαν την εταιρεία εξόρυξης Vale να περικόψει τους στόχους για τις εξαγωγές σιδηρομεταλλεύματος από το Tuburao κατά σχεδόν 4 εκατ. τόνους, ποσότητα ισοδύναμη με 23 φορτία capesize.
Επίσης, θα πρέπει να σημειωθεί ότι πρόβλημα στις εξαγωγές της Αυστραλίας δημιούργησε και ο κυκλώνας που έπληξε την Αυστραλία.
Ο αναλυτής Omar Νokta της Global Hunter Securities σημειώνει στο Tradewinds ότι, οι ναύλοι στα capes θα παραμείνουν υπό πίεση στο πρώτο τρίμηνο του 2014. Ενδεικτικά αναφέρεται ότι και το συμβόλαιο παραγώγων «Q1 2014 FFA» διαπραγματεύεται στα 16.000 δολ./ημέρα όταν του Ιανουαρίου βρίσκεται στα 21.000 δολ./ημέρα.
Ο Nokta σημειώνει ότι είναι συχνό το φαινόμενο οι τρεις πρώτοι μήνες του έτους να καταγράφουν μία πιο αδύνατη αγορά στα capes. Επίσης, αξίζει να σημειωθεί ότι στις αρχές του 2013 o μέσος ημερήσιος ναύλος στα πλοία τύπου capes κυμαινόταν στα 5.000 δολ. την ημέρα.
Σε κάθε περίπτωση πάντως, γενική είναι η πεποίθηση ότι η ναυλαγορά ξηρού χύδην φορτίου θα κινηθεί στο σύνολο του 2014 σε καλύτερα επίπεδα από ό,τι το 2013.
Η ανάπτυξη του στόλου για το 2014 και το 2015 εκτιμάται στο 4% σε ετήσια βάση έναντι 4,7% το 2013 και διψήφιων ποσοστών από το 2010 μέχρι και το 2012. Οπως μάλιστα σημειώνει ο ναυλομεσιτικός οίκος «G. Moundreas», ενδεχομένως η προσφορά χωρητικότητας να περιοριστεί περαιτέρω λόγω των επιβαλλόμενων νέων κανόνων από το Διεθνή Ναυτιλιακό Οργανισμό (ΙΜΟ), οι οποίοι θα στείλουν περισσότερα πλοία στα διαλυτήρια.
Επίσης από πλευράς ζήτησης, αναμένεται τα τονομίλια για το 2014 και 2015 να αυξηθούν περίπου κατά 6% το χρόνο, υπερκαλύπτοντας έτσι την αντίστοιχη αύξηση της προσφοράς για τα επόμενα 2 χρόνια.
Η θετική προσδοκία για την αγορά αντικατοπτρίζεται και από την άνοδο των τιμών των πλοίων που επηρεάζονται επίσης από την αυξημένη ζήτηση των πλοιοκτητών τόσο για παραγγελίες νεότευκτων πλοίων όσο και μεταχειρισμένων.
ΛΑΜΠΡΟΣ ΚΑΡΑΓΕΩΡΓΟΣ - lkar@naftemporiki.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.