5 Ιαν 2014

Πλήρης απελευθέρωση Ακτοπλοίας το 2014




Αναδημοσίευση από την εφημερίδα Παραπολιτικά


Το 2014 είναι καθοριστικής σημασίας για το μέλλον της ελληνικής ακτοπλοίας. Η έλλειψη ρευστότητας συνεχίζει να ταλανίζει τις εταιρείες που προσπαθούν μέσω της μείωσης των λειτουργικών εξόδων να  βελτιώσουν τα οικονομικά τους στοιχεία.
Η Attica Group  πέτυχε το 9μηνο του 2013 να επιστρέψει στα κέρδη τα οποία ανήλθαν στα  4,1 εκατομμύρια ευρώ  από ζημιές 14,9 το αντίστοιχο περσινό διάστημα. Επίσης,  ΑΝΕΚ και Μινωϊκές μείωσαν τις ζημιές τους  η μεν Χανιώτικη από 14,8 στα 10,8 και η  Ηρακλειώτικη από  19,9 στα 5,2 εκατομμύρια ευρώ. Επίσης, η Ναυτιλιακή Εταιρεία Λέσβου, η οποία είχε προχωρήσει σε συμφωνία με τους πιστωτές της  είδε το  σχέδιο εξυγίανσής της, να εγκρίνεται από  το τριμελές Εφετείο της Μυτιλήνης. Μία απόφαση σημαντική για τη βιωσιμότητα της εταιρείας.
Το κλειδί για τη βελτίωση της εικόνας των εταιρειών  βρίσκεται  στη μείωση των διοικητικών εξόδων, στην αναδιάρθρωση των δρομολογίων, με σκοπό τη βελτίωση του μεταφορικού έργου ανά δρομολόγιο καθώς και η   μείωση των τιμών των καυσίμων η οποία, σε συνδυασμό με τη βελτιστοποίηση των δρομολογίων, που επέφερε μείωση στο κόστος καυσίμων και λιπαντικών, στην περικοπή δρομολογίων, μείωση καταναλώσεων, αποδρομολόγηση πλοίων από μη αποδοτικές γραμμές, αντικατάσταση πλοίων κ.λ.π.
Σύμφωνα με τα στοιχεία των Ελληνικών λιμεναρχείων, η συνολική κίνηση στις γραμμές Ελλάδος-Ιταλίας, όπου υπάρχει ο μεγάλος ανταγωνισμός, σημείωσε αύξηση 6,7% σε επιβάτες, αύξηση 6,7% σε Ι.Χ. οχήματα και αύξηση 1,3% σε φορτηγά οχήματα, σε συνολικά 1,4% λιγότερα δρομολόγια.
Επιπλέον, μετά τη συνεχόμενη μείωση των τελευταίων ετών της οικονομικής ύφεσης, η μεταφορική κίνηση κατά τη θερινή περίοδο κινήθηκε σε σταθερά επίπεδα σε σχέση με το προηγούμενο έτος.
« Ο περαιτέρω περιορισμός του λειτουργικού κόστους που αναμένεται να επιτευχθεί με τη μείωση των οργανικών συνθέσεων των πλοίων, καθώς και με στοχευμένες ενέργειες για μείωση των λειτουργικών εξόδων, δημιουργούν τις προϋποθέσεις για σταδιακή ανάκαμψη» επισημαίνουν κύκλοι της ακτοπλοίας.


Η Τράπεζα Πειραιώς έχει, σύμφωνα με εκτιμήσεις τραπεζικών και ακτοπλοϊκών κύκλων, τη μεγαλύτερη έκθεση  στον ακτοπλοϊκό κλάδο με ένα δανειακό χαρτοφυλάκιο που ξεπερνά τα 350 εκατ. ευρώ, συμπεριλαμβανομένων και των δανείων της πρώην Millenium Bank και της Marfin Βank.
Σημαντικός  είναι  ο ρόλος της στην Hellenic Seaways καθώς έχει αγοράσει και ενεχυριάσει μετοχές έναντι δανείων. 
Σύμφωνα με την εταιρεία συμβούλων XRTC «αν και η κεφαλαιοποίηση χρέους της ΑΝΕΚ και της Hellenic Seaways από την τράπεζα Πειραιώς δεν έχει δρομολογήσει κάποιες εξελίξεις, εντούτοις είναι βέβαιο ότι αργά ή γρήγορα θα επέλθουν, αφού ο ρόλος της τράπεζας δεν είναι αυτός του μετόχου αλλά του δανειστή. Σχεδόν όλες οι τράπεζες έχουν κατανοήσει την αναγκαιότητα για βαθιές αναδιαρθρώσεις των δανείων. Οι διαπραγματεύσεις όλων των εταιρειών έχουν ωριμάσει και μετά το τέλος της φετινής τουριστικής περιόδου θα δρομολογηθούν εξελίξεις στο σύνολο του κλάδου».
Οι συνολικές δανειακές υποχρεώσεις των μεγαλύτερων ακτοπλοϊκών εταιρειών και ειδικότερα των τεσσάρων εισηγμένων (ΑΝΕΚ, Attica Group, Minoan Lines, Nel Lines) και της Hellenic Seaways (HSW) ανήλθαν το 2012 στο 1,15 δισ. ευρώ.
 «Η ρευστότητα των εταιρειών δεν εξαρτάται από την πολιτική του Υπουργείου Ναυτιλίας και Αιγαίου, καθώς οι μεγαλύτεροι μέτοχοι των εταιρειών είναι οι τράπεζες. Πλέον μετά την ανακεφαλαιοποίηση των ελληνικών τραπεζών και τα πρώτα ισορροπημένα οικονομικά στοιχεία για τις εταιρείες το φετινό καλοκαίρι δρομολογούνται όλες εκείνες οι προϋποθέσεις για την επίτευξη μίας σχετικής ομαλότητας στην ακτοπλοΐα» επισημαίνουν οικονομικοί αναλυτές.


Από την πλευρά της, η διοίκηση του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας επισημαίνει:   «Πολύ σοβαρά θέματα, όπως η μείωση του ΦΠΑ και ο έλεγχος των επιβαρύνσεων που επιβάλλονται στα καύσιμα, δεν αφορούν το ΥΝΑ αλλά άλλα υπουργεία τα οποία δεν δείχνουν το ανάλογο ενδιαφέρον»  και προσθέτει:
«Παράλληλα, η τρόικα  ενδιαφέρεται μόνο για το εργασιακό κόστος και  αδυνατεί να κατανοήσει την ανάγκη λήψης μέτρων ανάπτυξης με τη μείωση του ΦΠΑ και του κόστους ταξιδίου, γεγονός που θα είχε πολλαπλά θετικά αποτελέσματα στην αύξηση της κίνησης και του τουρισμού μας γενικότερα».

Στην τελευταία επίσκεψη των τροϊκανών στο υπουργείου Ναυτιλίας και Αιγαίου ο Μιλτιάδης Βαρβιτσιώτης παρουσίασε   έκθεση αξιολόγησης  για  τα μέτρα που έχουν ληφθεί, όπως για παράδειγμα  για τα  ταχύπλοα για τα οποία  μειώθηκε ο χρόνος δρομολόγησής τους, για  την  κατάργηση της 10μηνης υποχρεωτικής στελέχωσης των πλοίων, για την   κατάργηση των εκπτώσεων και για τον αντίκτυπο που είχε  η μείωση των συνθέσεων της  Αδριατικής.
Η μείωση κατά 50% του ξενοδοχειακού προσωπικού για την περίοδο του  χειμώνα  θα εξετασθεί  αργότερα όταν θα έχει εφαρμοσθεί και θα έχουν φανεί τα πρώτα αποτελέσματα.
Η κυβέρνηση θεωρεί ότι έχουν γίνει ήδη πολλά προς την κατεύθυνση του εκσυγχρονισμού του πλαισίου λειτουργίας της ακτοπλοΐας με τον νόμο 4150 που ψηφίστηκε τον Απρίλιο του 2013 όμως οι δανειστές  θέλουν την πλήρη απελευθέρωση του κλάδου που σημαίνει μεταξύ άλλων ακόμη μεγαλύτερη μείωση των οργανικών συνθέσεων των πλοίων δηλαδή του μελών του πληρώματος.



Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.