Γκντάνσκ. Ένα λιμάνι στο βορρά της Πολωνίας με τη δική του ιδιαίτερη συμβολή στις γεωπολιτικό-οικονομικές εξελίξεις της σύγχρονης Ευρώπης. Ένα λιμάνι που συνεχίζει να στέλνει σαν την καρδιά «αίμα» στην πολωνική οικονομία. Από εδώ αρχίζει η οικονομική αντεπίθεση των Πολωνών προς την Ευρώπη, σε πρώτη φάση
Το Γκντάνσκ και η Γκντίνια δύο πόλεις με ναυπηγικές μονάδες, μαζί με το τουριστικό θέρετρο του Σόποτ αποτελούν τη ραγδαία αναπτυσσόμενη «Tri-City», την περιφέρεια Πομόρσκι με 800.000 κατοίκους. Η περιοχή αποτελεί έναν από τους οικονομικούς πυλώνες της οικονομικής της Πολωνίας.
Τα ναυπηγεία και η ναυτιλιακή βιομηχανία είναι στις άμεσες προτεραιότητες της κυβέρνησης και αυτός ήταν ο λόγος για τον οποίο πριν από δύο χρόνια ιδρύθηκε υπουργείο Ναυτιλίας το οποίο στεγάζεται σε ένα ιστορικό κτήριο όπου είχε την έδρα το Κομουνιστικό Κόμμα στη Βαρσοβία.
Στο πλαίσιο αυτό οι Πολωνοί επιδιώκουν την ενδυνάμωση των συμμαχιών που έχουν στον κλάδο. Ανάμεσά τους είναι και η Ελλάδα με την ελληνόκτητη ναυτιλία να είναι πρώτη δύναμη στον κόσμο, με περισσότερα από 4.500 πλοία. Ήδη σε πολωνικά ναυπηγεία έχουν στείλει πλοία τους για επισκευές Έλληνες πλοιοκτήτες μεταξύ των οποίων ο καπετάν Παναγιώτης Τσάκος, ο Γιώργος Προκοπίου, ο Θανάσης Μαρτίνος, ο Βαγγέλης Μαρινάκης και ο Χάρης Βαφειάς. Επίσης, ενδιαφέρον για ναυπήγηση μικρών πλοίων τροφοδοσίας καυσίμων, φέρεται να δείχνει ο Δημήτρης Μελισσανίδης.
Βρεθήκαμε στην Πολωνία στο πλαίσιο ναυτιλιακού συνεδρίου. Επισκεφθήκαμε το υπουργείο Εξωτερικών. Συναντήσαμε τον γενικό διευθυντή στο τμήμα Οικονομικών Συνεργασιών της Πολωνίας, Maciej Falkowski ο οποίος τόνισε την προσπάθεια που γίνεται βάση σχεδιασμού από την πολωνική κυβέρνηση για την ενίσχυση της ναυπηγικής βιομηχανίας τόσο για κατασκευές πλοίων όσο και για επισκευές:
«Ελπίζουμε η ελληνική ναυτιλιακή βιομηχανία να συσφίξει τις σχέσεις της με την Πολωνία στο θέμα της ναυπηγικής βιομηχανίας. Πολωνικά ναυπηγεία και ελληνόκτητος στόλος είναι ένας πολύ δυνατός συνδυασμός. Ήδη είναι αρκετές οι ελληνικές ναυτιλιακές εταιρείες που κάθε χρόνο στέλνουν πλοία τους για επισκευή σε πολωνικά ναυπηγεία, μεταξύ των οποίων μεγάλα ονόματα» είπε αρχικά και συνέχισε:
«Έχουμε νέο μοντέλο ανάπτυξης. Στοχεύουμε στην προσέλκυση ξένων επενδυτών σε τομείς μεταξύ άλλων, ενέργειας, τεχνολογίας και ναυπηγείων.
-Στοχεύουμε η ναυπηγική μας βιομηχανία να γίνει η ισχυρότερη στη Βαλτική. Για αυτό αποβλέπουμε στη συνεργασία με τους έλληνες που είναι κορυφαίοι στον κλάδο της ναυτιλίας. Το θέμα είναι να υποστηρίξουμε ο ένας τον άλλον. Ελπίζουμε η ελληνική ναυτιλιακή βιομηχανία να συσφίξει τις σχέσεις της με την Πολωνία στο θέμα της ναυπηγικής βιομηχανίας. Πολωνικά ναυπηγεία και ελληνόκτητος στόλος είναι ένας πολύ δυνατός συνδυασμός.
- Πρέπει να συνεργαστούμε οι Ευρωπαίοι μεταξύ μας για το μέλλον της ευρωπαϊκής ναυτιλίας και της ναυπηγικής βιομηχανίας. Και για το συμφέρον της ευρωπαϊκής οικονομίας, γενικότερα. Πρέπει να γίνουμε ανταγωνιστικοί, παγκοσμίως. Σε βάθος 15ετίας θα έχει μεγάλη σημασία για την ίδια την Ευρώπη.
-Οι Έλληνες δείχνουν ενδιαφέρον. Δεν περιμένουμε να αλλάξουν όλα από την μία ημέρα στην άλλη. Είμαι αισιόδοξος γιατί υπάρχει καλή χημεία μεταξύ των δύο λαών. Έχουμε παραδοσιακά εμπορικές σχέσεις χρόνων.
-Η πρέσβης μας στην Αθήνα, Anna Barbarzak έκανε τις βασικές επαφές με εκπροσώπους της ελληνικής ναυτιλιακής βιομηχανίας για να μάθει τα θέλω τους.»
|
Ο γενικός διευθυντής του υπ. Εξωτερικών, Μaciej Falkowski
Δεν είναι τυχαίο το πολωνικό ενδιαφέρον για την ελληνική ναυτιλία αφού οι παραδόσεις πλοίων για λογαριασμό ελληνικών συμφερόντων εταιρειών αυξήθηκαν κατά 20% μέσα στο 2016 ήτοι κατά 11,5 εκ. τόνοι, σύμφωνα με τα στοιχεία που παρουσίασε στο ναυτιλιακό συνέδριο το οποίο παρακολουθήσαμε και πραγματοποιήθηκε στο Ζόποτ, ο πρόεδρος του συμβουλίου Απόστολος Πουλοβασίλης υπογραμμίζοντας ότι το ελληνικό με την ευρύτερη έννοια, και το πολωνικό, αποτελούν πυλώνες της ευρωπαϊκής ναυτιλίας. Το συνέδριο είχε θέμα τις προοπτικές της πολωνικής ναυτιλίας διεθνώς.
Aπό την πλευρά του ο γενικός γραμματέας Λιμένων και Λιμενικής Πολιτικής του ΥΝΑ, Χρήστος Λαμπρίδης που ήταν ομιλητής στο συνέδριο επεσήμανε στο «business Stories: «Υπάρχουν σημαντικές προοπτικές για την ανάπτυξη συνεργασίας μεταξύ των δύο χωρών. Η Πολωνία έχει παράδοση στον τομέα της ναυπηγοεπισκευής και εκεί ανοίγονται σημαντικά περιθώρια συνεργασίας, όπως είναι η ανταλλαγή τεχνογνωσίας και να αντιμετωπίσουμε τις σύγχρονες προκλήσεις. Έχουμε συζητήσει για παράδειγμα τα θέματα των επιδοτήσεων τις οποίες η ΕΕ κρίνει παράνομες. Η Πολωνία έχει λύσει αυτό το πρόβλημα και μας ενδιαφέρει η εμπειρία της.»
Μετά το υπουργείο Εξωτερικών ακολούθησε η επίσκεψη στο υπουργείο Ναυτιλίας ή όπως ονομάζεται, σε ελεύθερη μετάφραση, υπουργείο Ναυτιλιακής Οικονομίας και Εσωτερικής Ναυσιπλοίας.
Θέμα συζήτησης τα ναυπηγεία και τα λιμάνια. Από την 1η Ιανουαρίου 2017 έχει τεθεί σε ισχύ στην Πολωνία νόμος που ψηφίστηκε και καθορίζει το πλαίσιο λειτουργίας και ανάπτυξης της ναυπηγικής βιομηχανίας της χώρας. Όπως έχουν επισημάνει κατά καιρούς στελέχη της πολωνικής κυβέρνησης «είναι εφικτή η ανασυγκρότηση της πολωνικής ναυπηγικής βιομηχανίας, παρά τα δεδομένα τεράστια εμπόδια τόσο λόγω θεμάτων νομικής φύσης όσο και οικονομικών, ενώ πρέπει να ξεπεραστούν και μεγάλες δυσκολίες που απορρέουν από το υπάρχον ρυθμιστικό πλαίσιο αλλά και τις υποδομές».
Από τον περασμένο Ιούνιο έχει αρχίσει η υλοποίηση του σχεδίου με το όνομα «Bathory», μέσω του οποίου θα αναγεννηθεί η πολωνική ναυπηγική βιομηχανία. Τα πολωνικά ναυπηγεία, σε πρώτη φάση, θα κατασκευάσουν δύο επιβατηγά-οχηματαγωγά πλοία για λογαριασμό της εταιρείας Polish Baltic Shipping Company, με το πρώτο να παραδίδεται το 2019.
Σύμφωνα με το «Morawiecki Plan», που έχει πάρει την ονομασία του από τον εμπνευστή του υπουργό Ανάπτυξης της Πολωνίας Mateusz Morawiecki αναμένεται να επενδυθούν δισεκατομμύρια ευρώ για να αποκτήσει η χώρα έως το 2023 νέα, πολωνικής κατασκευής, επιβατηγά πλοία, υψηλής ταχύτητας εμπορευματικά τραίνα βάσει του σχεδίου «Luxtorpeda 2.0» ώστε να γίνουν συνδυασμένες μεταφορές και προώθηση προϊόντων από την Κίνα και τη Λατινική Αμερική στην βόρεια και κεντρική Ευρώπη αλλά και αλλά και μία ισχυρή μεταλλευτική βιομηχανία με εξαγωγικό προσανατολισμό.
«Η ναυπηγική βιομηχανία της χώρας είναι υψίστης προτεραιότητας. Η κυβέρνηση καταβάλει κάθε προσπάθεια για να επιστρέψει η ναυπηγική βιομηχανία εκεί που της αξίζει » υπογράμμισε ο γενικός διευθυντής του υπουργείου Ναυτιλίας Pawel Krezel: «Υπάρχουν μεγάλες προοπτικές. Το πλεονέκτημά μας είναι ότι μπορούμε να κατασκευάζουμε οποιονδήποτε τύπο πλοίου. Τα ναυπηγεία έχουν τις δυνατότητες και τις δεξαμενές, υπάρχει εξειδικευμένο προσωπικό αλλά και τεχνογνωσία υψηλότατου επιπέδου. Άλλωστε στην τεχνολογία γενικότερα στηρίζουμε πολλά. Υπάρχει μεγάλος ανταγωνισμός από τα ναυπηγεία της Άπω Ανατολής όμως η τεχνογνωσία των πολωνικών ναυπηγείων εγγυάται για το ποιοτικό αποτέλεσμα. Value for money –σχέση ποιότητας με την τιμή» τόνισε για να συμπληρώσει: «Η κυβέρνηση και η ναυτιλιακή βιομηχανία της Πολωνίας έχουν έναν κοινό στόχο. Να στήσουν ξανά στα οποίο δια της τη βιομηχανία».
ΠΗΓΗ: newmoney.gr
|
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.