Στροφή προς τις τράπεζες της Άπω Ανατολής αλλά των ΗΠΑ
κάνουν οι Έλληνες πλοιοκτήτες προκειμένου να βρουν ρευστό και να ενισχύσουν τις επενδύσεις τους σε
αγορές και ναυπηγήσεις πλοίων. Μάλιστα κάποιοι έχουν στραφεί ακόμη και σε
τράπεζα της Αυστραλίας από όπου άντλησαν το 2013 400 εκατομμύρια δολάρια έναντι 500 εκατ. το 2012 και 300 εκατ. το
2011.
Είναι χαρακτηριστικό ότι ενώ το 2003 υπήρχε μόνο μια τράπεζα από την Άπω Ανατολή που χρηματοδοτούσε την ελληνική ναυτιλία σήμερα ο αριθμός τους έχει αυξηθεί στις 6, ενώ τα τραπεζικά ιδρύματα από τη βόρειο Αμερική έχουν φθάσει τα τρία τον αριθμό. Από τις ευρωπαϊκές τράπεζες οι γερμανικές είναι εκείνες που δίνουν τα περισσότερα δάνεια στις ελληνικών συμφερόντων ναυτιλιακές εταιρείες. Όμως σύμφωνα με εκπρόσωπο της ΕΚΤ τα πιο επικίνδυνα στοιχεία του ενεργητικού των ευρωπαϊκών τραπεζών είναι τα ναυτιλιακά δάνεια.
Οι
γερμανικές τράπεζες HSH Nordbank, Commerzbank και Norddeutsche Landesbank
Girozentrale ήλεγχαν περίπου το ένα τρίτο της 475 δισ. δολάρια ναυτιλιακής
αγοράς στα τέλη του 2012, σύμφωνα με τον αναλυτή της Moody’s Swen Metzler.
Είναι ο μεγαλύτερος δανειστής στη
ναυτιλία παγκοσμίως και τα “κόκκινα” ναυτιλιακά δάνεια της ανέρχονται σε 9
δισ.δολάρια και αντιστοιχούν στο 43% των
συνολικών δανείων της στη ναυτιλιακή βιομηχανία. Στην Commerzbank, τα μη
εξυπηρετούμενα δάνεια ανέρχονταν στα 3,9
δισ.ευρώ ήτοι στο 27% των ναυτιλιακών δανείων της στο τέλος
του 2013.
Ασιατικές
τράπεζες
Σύμφωνα
με τα στοιχεία της Petrofin Bank Research οι ασιατικές
τράπεζες αυξάνουν το ποσοστό που
κατέχουν στη χρηματοδότηση της ελληνικής ναυτιλίας και έχουν φθάσει από 4,56% το 2012 στο 6,02% το 2013 με τα ποσά να ανεβαίνουν από
τα τρία δισεκατομμύρια δολάρια στα 3, 7
δισεκατομμύρια ενώ το 2011 ήταν μόλις
1,2 δισ.
«Μέσα στο
οικονομικό αυτό περιβάλλον
εντείνεται η παρουσία των κινέζικων τραπεζών στην
ναυτιλιακή χρηματοδότηση. Έχουν
καταφέρει, μέσα σε μικρό χρονικό διάστημα να κάνουν αισθητή την παρουσία τους,
προσπαθώντας να καλύψουν μέρος της έλλειψης κεφαλαίων που έχει παρατηρηθεί
εξαιτίας της απροθυμίας των υπόλοιπων παραδοσιακών ναυτιλιακών τραπεζών να
διεισδύουν στο ναυτιλιακό ρίσκο» επισημαίνουν στα
«Π» τραπεζικοί κύκλοι και
προσθέτουν:
«Οι κινέζικες τράπεζες μπορούν να επιτύχουν σημαντικά
μερίδια αγοράς γιατί είναι πολύ λίγες οι μεγάλες Ευρωπαϊκές τράπεζες που έχουν
την κεφαλαιακή δυνατότητα στις τρέχουσες οικονομικές συνθήκες. Άλλωστε 4 από
τις 10 μεγαλύτερες τράπεζες του κόσμου σε κεφαλαιοποίηση είναι τώρα κινέζικες. Το 2004 δεν ήταν καμία!»
Οι
αμερικανικές τράπεζες
Οι αμερικανικές τράπεζες έχουν αυξήσει τα δάνεια προς τους Έλληνες
πλοιοκτήτες στο 1,9 δισ. ποσοστό 3,17% από 1,7 δισ. το 2012 και 1,4 δισ. το 2011.
Την ίδια ώρα, οι ευρωπαϊκές τράπεζες που έχουν στο
ναυτιλιακό τους χαρτοφυλάκιο δάνεια προς ελληνικών συμφερόντων ναυτιλιακές
εταιρείες μειώθηκαν μέσα στο 2013 από 41
σε 36.Το ποσοστό που κατέχουν στην χρηματοδότηση της ελληνικής ναυτιλιακής
βιομηχανίας είναι υψηλότατο όμως
μειώθηκε από το 91,97% στο 90,1% και από
τα 64,7 δισεκατομμύρια δολάρια έπεσε στα
55,4 δισ. δολάρια.
Οι
γερμανοί βασικοί χρηματοδότες
Από τις ευρωπαϊκές τράπεζες τα περισσότερα δάνεια έδωσαν μέσα στο 2013 οι
γερμανικές τράπεζες είναι περισσότερες
αριθμητικά, συνολικά 10 και έχουν
δώσει δάνεια ύψους 16,6 δισ. ποσοστό 27% έναντι
17 δισ. ποσοστό 25,8%.
Οι αγγλικές και ιρλανδικές χορήγησαν δάνεια ύψους 11 δισ. δολ. και κατέχουν το 17,9% και
είναι τέσσερις στον αριθμό. Το 2012 είχαν δώσει 13,5 δισ. και κάλυπταν σε
ποσοστό το 20,65% της χρηματοδότησης.
Ακολουθούν οι ελληνικές τράπεζες, πέντε στον αριθμό με 10,4 δισ. και ποσοστό 17,05% έναντι 12,7 δισ. το 212 και ποσοστό 19,3%.
Στην τέταρτη
θέση είναι οι Γαλλοβελγικές που είναι πέντε στον αριθμό με 3,065 δισ. ποσοστό 4,98%. Το 2012 είχαν
δανείσει 3,8 δισ., ποσοστό 5,8%.
Στην πέμπτη θέση είναι
οι σκανδιναβικές που είναι έξι συνολικά τράπεζες και στο χαρτοφυλάκιό
τους το 2013 υπήρχαν δάνεια 4,6 δισ.
ποσοστό 7,6% έναντι 5,029 και 7,65%.
Οι Ολλανδικές τράπεζες τρεις τον αριθμό έχουν αυξήσει το ύψος των δανείων,
σε αντίθεση με τις άλλες και έδωσαν μέσα
στο 2013 σε ελληνικά ναυτιλιακά
συμφέροντα δάνεια ύψους 3,4 δισ. δολ.
ποσοστό 5,6% έναντι 2,8 το 2012
και ποσοστό 4,2%.
Οι διεθνείς τράπεζες με παρουσία στην Ελλάδα μείωσαν ακόμη περισσότερο την
έκθεσή τους στην ναυτιλία το 2013 κατά 9,35% έναντι μείωσης 3,9% το 2012. Τα αντληθέντα
δάνεια από αυτές τις τράπεζες μειώθηκαν κατά 8,6% ενώ τα εγκεκριμένα αλλά μην
αντληθέντα κατά 17,37%
Οι διεθνείς τράπεζες χωρίς υποκαταστήματα στην Ελλάδα παρουσίασαν μία μικρή αύξηση σε ποσοστό 5,78%
και από τα 19,1 δισεκατομμύρια ανέβηκαν
στα 20,2 δισεκατομμύρια δολάρια.
Οι 10 πρώτες
τράπεζες βάση του ύψους των δανείων που έχουν χορηγήσει ελέγχουν το 62,38% του ελληνικού ναυτιλιακού
χαρτοφυλακίου παρουσιάζοντας αύξηση για
πρώτη φορά μετά από πέντε χρόνια.
H
RBS
συνεχίζει να είναι ο leader της αγοράς με μία μείωση 16,5% ενώ η
Τράπεζα Πειραιώς είναι η πρώτη από τις ελληνικές με 3,9 δισ.
Συνολικά, κατά 6,3% μειώθηκε η ναυτιλιακή χρηματοδότηση
για την ελληνική ναυτιλία το 2013. Τα
δάνεια, τόσο αυτά που
εκταμιεύτηκαν όσο και αυτά που εγκρίθηκαν αλλά δεν εκταμιεύτηκαν ανήλθαν στα 61,49 δισεκατομμύρια δολάρια έναντι 65,78 δισεκατομμυρίων δολαρίων το 2012 σύμφωνα με την ετήσια έρευνα της Petrofin Bank Research.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.