26 Μαΐ 2014

Maritime cluster : Ο Πειραιάς πόλος έλξης για την παγκόσμια ναυτιλία


Αναδημοσίευση
από την εφημερίδα
Παραπολιτικά 

H δημιουργία ενός ναυτιλιακού cluster είναι ο διακαής πόθος της ελληνικής ναυτιλιακής βιομηχανίας. Είναι παράδοξο η   πρώτη δύναμη στον κόσμο, στον κλάδο αυτό, να μην είναι ταυτόχρονα και κέντρο παροχής ναυτιλιακών υπηρεσιών κάθε είδους.

Προς την κατεύθυνση αυτή το υπουργείο Ναυτιλίας και Αιγαίου  σε συνεργασία με όλους τους ναυτιλιακούς φορείς συνέταξε σχέδιο, στο πλαίσιο της χρηματοδότησης του νέου ΕΣΠΑ, με στόχο την  ανάπτυξη των ελληνικών επιχειρήσεων, ιδιαίτερα των μικρομεσαίων της ευρύτερης περιοχής του Πειραιά, ώστε να δημιουργηθεί ένα  κέντρο ναυτιλίας, όπου θα συγκεντρώνεται το σύνολο του ναυτιλιακού πλέγματος (Maritime cluster) με σκοπό την μετατροπή του σε ανταγωνιστικό πόλο έλξης για την παγκόσμια ναυτιλία».
Στο σκεπτικό της πρότασης αναφέρεται  ότι:
-         Ο Ναυτιλιακός τομέας μπορεί να αξιοποιήσει τη διεθνή θέση της Ελληνικής ναυτιλίας για να αυξήσει την προστιθέμενη αξία του κλάδου στην οικονομία και τη δημιουργία νέων θέσεων εργασίας μέσω δέσμης αλληλοσυμπληρούμενων δράσεων που προωθούν την ανάπτυξη του Maritime cluster.
-         Κεντρικό στόχο στην ανάπτυξη του Maritime cluster αποτελεί η ανάπτυξη της ευρύτερης περιοχής του Πειραιά ως κέντρου ναυτιλίας, με σκοπό την μετατροπή του σε ανταγωνιστικό πόλο έλξης για την παγκόσμια ναυτιλία.
-         Περιφερειακοί λιμένες μπορούν να λειτουργήσουν, συμπληρωματικά στον Πειραιά, ως ενισχυτικοί παράγοντες στην ανάπτυξη του Maritime cluster.
-         Η επιλογή των βέλτιστων πολιτικών που μπορούν να ενισχύσουν τη συμβολή του ναυτιλιακού κλάδου στην ελληνική οικονομία θα βασιστεί στην εξέταση του σχεδιασμού και υλοποίηση Maritime Clusters από άλλες ναυτιλιακές δυνάμεις.
-         Η ενίσχυση του Maritime Cluster θα συνοδεύεται και από επενδύσεις στη δημιουργία δεξαμενής εκπαιδευμένων Ελλήνων ναυτικών με ταυτόχρονη προώθηση στο ναυτικό επάγγελμα μεγάλου μέρους των σημερινών ανέργων.
Με τα βλέμμα στο City του Λονδίνου
Για τους τρόπους αναβάθμισης του ναυτιλιακού πλέγματος (Maritime Cluster)  του Πειραιά, το Υπουργείο Ναυτιλίας και Αιγαίου πρότεινε να χρησιμοποιηθεί ως οδηγός το σχέδιο δράσης που εκπόνησε το City του Λονδίνου για την ενδυνάμωση του δικού του Maritime Cluster.
Το  σχέδιο δράσης εκπονήθηκε λόγω του φόβου που υπήρχε το 2004 στο Λονδίνο μήπως το εγκαταλείψουν οι Έλληνες εφοπλιστές, ενός γεγονότος του οποίου οι καταστροφικές συνέπειες είχαν ήδη προσδιοριστεί από μελέτη του βρετανικού Ναυτικού Επιμελητηρίου. Σύμφωνα με την μελέτη αυτή, σε περίπτωση που αποχωρήσουν οι Έλληνες εφοπλιστές από το City  του Λονδίνου η βρετανική οικονομία θα απολέσει περί το ένα δισεκατομμύριο στερλίνες, ενώ θα καταργηθούν και περίπου 120.000 θέσεις εργασίας μεσαίων και υψηλόβαθμων στελεχών.
Το Υπουργείο Ναυτιλίας και Αιγαίου  εξήγησε προς όλες τις κατευθύνσεις ότι αυτή ακριβώς η διαφαινόμενη απώλεια του Λονδίνου θα μπορούσε να γίνει κέρδος για τον Πειραιά, εφ’ όσον το Ελληνικό κράτος λάβει τα κατάλληλα μέτρα για την αύξηση των εσόδων που προέρχονται από τη ναυτιλία και την συγκράτησή τους στη χώρα.
«Η παραπάνω επιχειρηματολογία του Υπουργείου Ναυτιλίας έκαμψε την επιφυλακτικότητα, αν όχι την εχθρότητα, του «βαθέους κράτους» που δεν μπορεί να χωνέψει ότι η Ελλάδα είναι πρώτη στον κόσμο στον μοναδικό τομέα που το ίδιο δεν μπορεί να ελέγξει» επεσήμαναν στα «Π» κύκλοι του ΥΝΑ.
Οι προτάσεις

Στις προτάσεις που κατατέθηκαν στα Περιφερειακά Επιχειρησιακά Προγράμματα, (ΕΠΑνΕΚ-κίνηση) 2014-2020,  γίνεται αναφορά  και στην ενεργειακή αναβάθμιση των δημοσίων κτηρίων λιμεναρχείων και  Ακαδημιών Εμπορικού Ναυτικού.
Ειδικότερα: Τομεακό Σχέδιο Ενέργειας του Προγράμματος ΕΠΑνΕΚ που εξειδικεύει:
Την  αύξηση των παρεμβάσεων ενεργειακής αναβάθμισης της θαλάσσιας μεταφορικής αλυσίδας καθώς η τάση αύξησης των  μεταφορών αγαθών από τις οδικές διαδρομές στις θαλάσσιες οδούς προκαλεί θετικές επιπτώσεις στο περιβάλλον  (μείωση εκπομπών διοξειδίου άνθρακα στην ατμόσφαιρα και λιγότερους ρύπους).
Τομεακό Σχέδιο Περιβάλλοντος που εξειδικεύει:
Την αύξηση των παρεμβάσεων για τον σχεδιασμό και υλοποίηση ενεργειών προετοιμασίας και υλοποίησης του Θαλάσσιου Χωροταξικού Σχεδιασμού της χώρας αλλά και ενός συστήματος ανταλλαγής πληροφοριών για την επιτήρηση του θαλάσσιου χώρου στα πλαίσια της κοινοτικής πρωτοβουλίας CISE.
-  «Ανάπτυξη Ανθρώπινου Δυναμικού, Εκπαίδευση και Δια Βίου Μάθηση» 2014-2020:
Κατατέθηκε πρόταση που συμπεριλαμβάνει την προώθηση των δράσεων ενίσχυσης της ναυτικής απασχόλησης και των δράσεων ενίσχυσης ναυτικής εκπαίδευσης και κατάρτισης.
- "Υποδομές Μεταφορών, Περιβάλλον και Αειφόρος Ανάπτυξη" 2014-2020:  
Κατατέθηκε πρόταση που αφορά την ολοκλήρωση κύριων λιμενικών υποδομών του διευρωπαϊκού δικτύου και την αναβάθμιση της ασφάλειας ναυσιπλοΐας επιδιώκεται βελτίωση της συνδεσιμότητας των περιοχών της χώρας και αναβάθμιση της εξυπηρέτησης της επιβατικής / εμπορευματικής ζήτησης των λιμένων. Ως κύριο αποτέλεσμα της βελτίωσης αυτής αναμένεται  συμμετοχή των αναβαθμισμένων λιμένων στην ανάπτυξη των θαλάσσιων λεωφόρων της Μεσογείου και προσέλκυση επιβατικού και εμπορευματικού έργου στις εφοδιαστικές αλυσίδες της χώρας με έμφαση στην εφοδιαστική αλυσίδα Ιονίου- Αδριατικής.
Σε σχέση με την ασφάλεια των θαλάσσιων μεταφορών αναμένεται ως αποτέλεσμα βελτίωση της ασφάλειας της ναυσιπλοΐας και ενίσχυση της αποτελεσματικότητας της έρευνας και διάσωσης στη θάλασσα.
-Μεταρρύθμιση Δημόσιου Τομέα 2014-2020:
Κατατέθηκε πρόταση που αφορά  παροχή ολοκληρωμένων ψηφιακών υπηρεσιών για την εξυπηρέτηση των πολιτών, και επιχειρήσεων που συναλλάσσονται με το Υπουργείο  καθώς και την ολοκλήρωση της ηλεκτρονικής διακυβέρνησης του Υπουργείου.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.