Μήνυμα
του
Προέδρου της Ενώσεως Ελλήνων Εφοπλιστών
Η διεθνής ναυτιλιακή έκθεση
«Ποσειδώνια», ο διαχρονικός αυτός θεσμός διεθνούς κύρους, αρχίζει σε λίγες
ημέρες και για μία εβδομάδα η καρδιά της διεθνούς ναυτιλιακής βιομηχανίας θα
χτυπάει στην Αθήνα.
Ο εντυπωσιακός αριθμός συμμετοχών εκθετών από περισσότερες
από 93 χώρες αποδεικνύει τη σημασία και την επιρροή της. Αποτελεί πράγματι μία εξαιρετική
ευκαιρία προβολής όλων των επιτευγμάτων του τομέα και των συνεχών προσπαθειών
που καταβάλλονται για την αναβάθμιση των τεχνολογικών και περιβαλλοντικών του χαρακτηριστικών
ώστε να ανταποκριθεί στις ανταγωνιστικές απαιτήσεις για θαλάσσιες μεταφορικές
υπηρεσίες υψηλών προδιαγραφών.
Τα τελευταία χρόνια η ναυτιλία αντιμετωπίζει
σημαντική υπερπροσφορά χωρητικότητας στους περισσότερους τομείς της, μειωμένη
χρηματοδότηση από το διεθνές τραπεζικό σύστημα, μη κερδοφόρο ναυλαγορά και άνευ
προηγουμένου νομοθετικές προκλήσεις στα θέματα ασφάλειας και προστασίας του περιβάλλοντος.
Παρά τις αντίξοες αυτές συνθήκες, η ναυτιλία συνεχίζει σταθερά ανοδική πορεία με
πλοία τελευταίας τεχνολογίας σύμφωνα με τις αυστηρές προδιαγραφές που υπαγορεύονται
από την αναγκαιότητα προστασίας του πλανήτη μας από κάθε μορφής ρύπανση.
Παράλληλα όμως, πολλές είναι οι προκλήσεις και ευκαιρίες από τη διαμόρφωση νέων
δεδομένων στη διεθνή σκηνή όπως η ανάπτυξη της Αρκτικής Οδού και η κατασκευή
της νέας Διώρυγας του Παναμά.
Στα πλαίσια των
προαναφερόμενων, η ελληνόκτητη ναυτιλία παραμένει στην πρώτη θέση της διεθνούς
κατάταξης, εκπροσωπώντας με 3.669 πλοία (μεγαλύτερα των 1.000 gt) το 16,16% της παγκόσμιας
χωρητικότητας σε dwt[1]
και
απολαμβάνει την αναγνώριση του στρατηγικού της ρόλου στο διεθνές εμπόριο. Η
σημασία της ελληνόκτητης ναυτιλίας, το συντριπτικό ποσοστό της οποίας
διαχειρίζεται από την Ελλάδα, είναι εξίσου σημαντική για την ελληνική
οικονομία, συνεισφέροντας ποσοστό άνω του 7% του ΑΕΠ και παρέχοντας άμεσα
χιλιάδες θέσεις εργασίας αλλά και έμμεσα μέσω των παραναυτιλιακών δραστηριοτήτων.
Ανάλογη είναι η συνεισφορά της στην οικονομία της Ευρώπης, αφού εκπροσωπεί ποσοστό
46,72%
(σε dwt)
της κοινοτικής χωρητικότητας. Είναι αξιοσημείωτο επίσης ότι για
κάθε € 1 εκατομμύριο που συνεισφέρει η ευρωπαϊκή ναυτιλία στο ΑΕΠ, δημιουργούνται
επαγωγικά € 1,6 εκατομμύρια σε άλλους τομείς της ευρωπαϊκής οικονομίας[2].
Οι αριθμοί αυτοί επιβεβαιώνουν το γεγονός ότι η ανταγωνιστική εμπορική ναυτιλία
αποτελεί τον ακρογωνιαίο λίθο του ευρύτερου πλέγματος ναυτιλιακών
δραστηριοτήτων.
Αξίζει να επαναλάβουμε
ότι η ναυτιλία μεταφέρει περισσότερο από το 90% του διεθνούς εμπορίου και
αποτελεί αναπόσπαστο συντελεστή της παγκόσμιας προόδου και ευημερίας.
Τα φετινά Ποσειδώνια συμπίπτουν
με την Ελληνική Προεδρία στην Ευρωπαϊκή Ένωση και δίνουν την ευκαιρία στη χώρα μας,
ως παραδοσιακή ναυτιλιακή δύναμη, να τονίσει στους εταίρους της την
αναγκαιότητα για μία ναυτιλιακή πολιτική της Ευρώπης που θα δίνει προτεραιότητα
στη διατήρηση της ανταγωνιστικότητας του στόλου της στα πλαίσια των οξύτατων
συνθηκών του διεθνούς ανταγωνισμού. Επιπροσθέτως, η ύπαρξη ενός σταθερού
θεσμικού πλαισίου για τη ναυτιλία αποτελεί προϋπόθεση για την ασφάλεια των
επενδύσεων και επομένως, για τη βιωσιμότητά τους.
Ακρογωνιαίος λίθος της
πολιτικής του ελληνικού εφοπλισμού είναι η αναγκαιότητα συνεργασίας και σφυρηλάτησης
συμμαχιών με σημαντικούς εμπορικούς και ναυτιλιακούς εταίρους στα διεθνή
ναυτιλιακά δρώμενα. Η πολιτική αυτή αποτελεί βασικό μοχλό ζωτικής σημασίας για
την προώθηση ισορροπημένων και ρεαλιστικών θέσεων που μπορούν να προασπίζουν την
ανταγωνιστικότητα και βιωσιμότητα της ναυτιλίας. Τα Ποσειδώνια 2014 δίνουν την
ευκαιρία να προωθήσουμε περαιτέρω την πολιτική αυτή και να θέσουμε υψηλότερους
κοινούς στόχους για τον ναυτιλιακό τομέα.
[2] Μελέτη της Oxford Economics «Η οικονομική αξία της ευρωπαϊκής ναυτιλιακής βιομηχανίας» (Απρίλιος
2014)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.