Το αφεντικό του ενεργειακού κολοσσού Gazprom αποκάλυψε, από τον
Αστέρα Βουλιαγμένης, ποιοι είναι οι στόχοι του, στέλνοντας, παράλληλα,
μήνυμα ότι παραμένει ασταμάτητος για την “επέκταση” του προς την Ευρώπη,
με βασικό ρόλο την Ελλάδα. Ο Alexey Miller επεσήμανε αποφασιστικά ότι η
προτεραιότητα είναι να επεκταθεί στην αγορά της Γηραιάς Ηπείρου και να
μεγαλώσει το μερίδιο αγοράς.
Αυτό που έχει, επίσης, στο μυαλό του ο βασιλιάς του φυσικού αερίου,
είναι να εισέλθει δυναμικά στην αγορά αερίου κίνησης, να ενισχύσει τις
συνεργασίες του με τις αυτοκινητοβιομηχανίες (ειδικά της Γερμανίας) και
να “πείσει” τις ναυτιλιακές να χρησιμοποιήσουν υγροποιημένο φυσικό
αέριο LNG. Μάλιστα, εκφράστηκε το ενδιαφέρον για επενδύσεις της
ρωσικής εταιρείας στους τομείς εφοδιασμού πλοίων, φορτηγών αυτοκινήτων
και μικρών σταθμών ηλεκτροπαραγωγής στα νησιά με φυσικό αέριο. Το
υγροποιημένο φυσικό αέριο (ΥΦΑ ή Liquefied Natural Gas - LNG) είναι
φυσικό αέριο που ψύχεται σε θερμοκρασία –160ο C, προκειμένου να
υγροποιηθεί. Έτσι, διευκολύνεται η μεταφορά του με δεξαμενόπλοια αφού
καταλαμβάνει πολύ μικρότερο όγκο για να αποθηκευτεί. Σύμφωνα με τους
ειδικούς, ένα βαρέλι LNG αντιστοιχεί σε 600 βαρέλια φυσικού αερίου.
Ειδικοί της αγοράς ενέργειας έχουν επισημάνει χρόνια πριν ότι, το
φυσικό αέριο είναι πιο οικονομικό, έχει λιγότερο κατανάλωση και είναι
φιλικό προς το περιβάλλον. Η αεριοκίνηση στις μεταφορές,κερδίζει έδαφος
διεθνώς , και μειώνει το κόστος κατά 50% σε σχέση με τη βενζίνη και 30%
σε σχέση με το πετρέλαιο κίνησης. Σύμφωνα, μάλιστα, με τον
διευθύνοντα σύμβουλο της Προμηθέας Gas Δ. Κοπελούζο, η σύγχρονη
τεχνολογία παρέχει τη δυνατότητα εφοδιασμού τους με υγροποιημένο αέριο
στα πλοία και οι επενδύσεις αναβάθμισης του σταθμού υγροποιημένου αερίου
στη Ρεβυθούσα θα επιτρέπουν και τον εφοδιασμό τους.
Στην Ελλάδα, έχουν ήδη ξεκινήσει συζητήσεις, σε πολιτικό επίπεδο, για
την προώθηση χρήσης του LNG (υγροποιημένου φυσικού αερίου) στα πλοία
της ελληνικής ακτοπλοΐας, ενώ και ο Alexey Miller ανακοίνωσε από την
Αθήνα ότι η επέκταση της Gazprom στην εν λόγω αγορά αποτελεί
προτεραιότητα. Μάλιστα, ήδη έχει τεθεί από τους παράγοντες της
Ναυτιλίας, αλλά και άλλους εμπλεκόμενους φορείς, ο κεντρικός στόχος
μέσα στην επόμενη διετία ένα πλοίο της ακτοπλοΐας να χρησιμοποιεί αέριο.
Ήδη, στη χώρα μας κυκλοφορούν 600 λεωφορεία φυσικού αερίου και 102
οχήματα δήμων. Η ΔΕΠΑ λειτουργεί ήδη δύο σταθμούς ανεφοδιασμού φυσικού
αερίου κίνησης στην Αθήνα, από τους οποίους ανεφοδιάζονται και τα
λεωφορεία φυσικού αερίου ενώ, σε συνεργασία με τα ΕΛΠΕ, η εταιρία έχει
θέσει σε λειτουργία τρία ακόμα πρατήρια: δύο στην Αθήνα, και ένα στη
Θεσσαλονίκη. Το δίκτυο αναπτύσσεται με την εμπορική ονομασία FISIKON και
υπάρχει στρατηγικός σχεδιασμός για την περαιτέρω ανάπτυξή του στο
επόμενο χρονικό διάστημα. Επίσης, δυνατότητα εφοδιασμού οχημάτων με
φυσικό αέριο παρέχεται από τη νομοθεσία σε όλα τα πρατήρια καυσίμων
εφόσον βρίσκονται σε περιοχή όπου υπάρχει δίκτυο.
Αξίζει να σημειωθεί ότι η πρώτη χώρα που χρησιμοποιήσει πλοίο με LNG
ήταν η Σουηδία, ωστόσο τα δύο χρόνια το παγκόσμιο εμπόριο υγροποιημένου
φυσικού αερίου δείχνει μία επίπεδη απόδοση. Ωστόσο, στις 25 Μαΐου η
Exxon Mobil ανακοίνωσε ότι απέστειλε το πρώτο φορτίο του για ένα
πρότζεκτ προμήθειας LNG, αξίας 19 δισεκατομμυρίων δολαρίων στην Παπούα
Νέα Γουινέα. Η Αυστραλία που έχει επτά έργα υπό κατασκευή, στοχεύει να
παρέχει συνολικά 80 δισεκατομμύρια κυβικά μέτρα (bcm) ετησίως, δηλαδή
να ξεπεράσει το σύνολο της τρέχουσας κατανάλωσης του φυσικού αερίου της
Γερμανίας ενώ αναμένεται να γίνει ο μεγαλύτερος εξαγωγέας υγροποιημένου
φυσικού αερίου, μετά το Κατάρ από το 2016.
Η Ρωσία, η οποία καλύπτει σχεδόν το 5% της παγκόσμιας αγοράς
υγροποιημένου φυσικού αερίου παγκοσμίως, από το Sakhalin στην Άπω
Ανατολή, έχει ως στόχο να αποκτήσει μερίδιο έως 20% έως το 2030.
Υπενθυμίζεται ότι μετά την απόφαση του Κρεμλίνου, πέρσι, για την
απελευθέρωση των εξαγωγών υγροποιημένου φυσικού αερίου, η Total, η
γαλλική εταιρεία ενέργειας, και ο ρωσικός εταίρος Novatek συμφώνησαν
τον Δεκέμβριο να επενδύσουν $ 27.000.000.000 στο έργο Yamal στην
Αρκτική.
Ο αριθμός των χωρών που θα εισάγουν LNG, αναμένεται να ανέλθει σε 50
το 2020 από 29 που είναι τώρα. Το Ισραήλ, η Σιγκαπούρη και η Μαλαισία
άνοιξαν, μάλιστα, νέους τερματικούς σταθμούς το 2013.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.