30 Μαΐ 2014

“Πράσινα” πλοία σε δύο χρόνια στην Ελλάδα – Επέκταση της Gazprom στα νησιά

Το αφεντικό του ενεργειακού κολοσσού Gazprom αποκάλυψε, από τον Αστέρα Βουλιαγμένης, ποιοι είναι οι στόχοι του, στέλνοντας, παράλληλα, μήνυμα ότι παραμένει ασταμάτητος για την “επέκταση” του προς την Ευρώπη, με βασικό ρόλο την Ελλάδα. Ο  Alexey Miller επεσήμανε αποφασιστικά ότι η προτεραιότητα είναι να επεκταθεί στην αγορά της Γηραιάς Ηπείρου και να μεγαλώσει το μερίδιο αγοράς.

Αυτό που έχει, επίσης, στο μυαλό του ο βασιλιάς του φυσικού αερίου, είναι να εισέλθει δυναμικά στην αγορά αερίου κίνησης, να ενισχύσει τις συνεργασίες του με τις αυτοκινητοβιομηχανίες (ειδικά της Γερμανίας) και να “πείσει” τις ναυτιλιακές να χρησιμοποιήσουν υγροποιημένο φυσικό αέριο  LNG. Μάλιστα, εκφράστηκε το ενδιαφέρον για επενδύσεις της ρωσικής  εταιρείας στους τομείς εφοδιασμού πλοίων, φορτηγών αυτοκινήτων και μικρών σταθμών ηλεκτροπαραγωγής στα νησιά με φυσικό αέριο.   Το υγροποιημένο φυσικό αέριο (ΥΦΑ ή Liquefied Natural Gas - LNG) είναι φυσικό αέριο που ψύχεται σε θερμοκρασία –160ο C, προκειμένου να υγροποιηθεί. Έτσι, διευκολύνεται η μεταφορά του με δεξαμενόπλοια αφού καταλαμβάνει πολύ μικρότερο όγκο για να αποθηκευτεί. Σύμφωνα με τους ειδικούς, ένα βαρέλι LNG αντιστοιχεί σε 600 βαρέλια φυσικού αερίου.
Ειδικοί της αγοράς ενέργειας έχουν επισημάνει χρόνια πριν ότι, το φυσικό αέριο είναι πιο οικονομικό, έχει λιγότερο κατανάλωση και είναι φιλικό προς το περιβάλλον.  Η αεριοκίνηση στις μεταφορές,κερδίζει έδαφος διεθνώς , και μειώνει το κόστος κατά 50% σε σχέση με τη βενζίνη και 30% σε σχέση με το πετρέλαιο κίνησης.  Σύμφωνα, μάλιστα,  με τον διευθύνοντα σύμβουλο της Προμηθέας Gas Δ. Κοπελούζο, η σύγχρονη τεχνολογία παρέχει τη δυνατότητα εφοδιασμού τους με υγροποιημένο αέριο στα πλοία και οι επενδύσεις αναβάθμισης του σταθμού υγροποιημένου αερίου στη Ρεβυθούσα θα επιτρέπουν και τον εφοδιασμό τους.
Στην Ελλάδα, έχουν ήδη ξεκινήσει συζητήσεις, σε πολιτικό επίπεδο, για την  προώθηση χρήσης του LNG (υγροποιημένου φυσικού αερίου) στα πλοία της ελληνικής ακτοπλοΐας, ενώ και ο Alexey Miller ανακοίνωσε από την Αθήνα ότι η επέκταση της Gazprom στην εν λόγω αγορά αποτελεί προτεραιότητα. Μάλιστα, ήδη έχει τεθεί από τους παράγοντες της Ναυτιλίας, αλλά και άλλους εμπλεκόμενους φορείς, ο  κεντρικός στόχος μέσα στην επόμενη διετία ένα πλοίο της ακτοπλοΐας να χρησιμοποιεί αέριο.
Ήδη, στη χώρα μας κυκλοφορούν 600 λεωφορεία φυσικού αερίου και 102 οχήματα δήμων. Η ΔΕΠΑ λειτουργεί ήδη δύο σταθμούς ανεφοδιασμού φυσικού αερίου κίνησης στην Αθήνα, από τους οποίους ανεφοδιάζονται και τα λεωφορεία φυσικού αερίου ενώ, σε συνεργασία με τα ΕΛΠΕ, η εταιρία έχει θέσει σε λειτουργία τρία ακόμα πρατήρια: δύο στην Αθήνα, και ένα στη Θεσσαλονίκη. Το δίκτυο αναπτύσσεται με την εμπορική ονομασία FISIKON και υπάρχει στρατηγικός σχεδιασμός για την περαιτέρω ανάπτυξή του στο επόμενο χρονικό διάστημα. Επίσης, δυνατότητα εφοδιασμού οχημάτων με φυσικό αέριο παρέχεται από τη νομοθεσία σε όλα τα πρατήρια καυσίμων εφόσον βρίσκονται σε περιοχή όπου υπάρχει δίκτυο.
Αξίζει να σημειωθεί ότι η πρώτη χώρα που χρησιμοποιήσει πλοίο με LNG ήταν η Σουηδία, ωστόσο τα δύο  χρόνια το παγκόσμιο εμπόριο υγροποιημένου φυσικού αερίου δείχνει μία επίπεδη απόδοση. Ωστόσο, στις 25 Μαΐου η Exxon Mobil ανακοίνωσε ότι απέστειλε το πρώτο φορτίο του για ένα πρότζεκτ προμήθειας LNG, αξίας 19 δισεκατομμυρίων δολαρίων στην Παπούα Νέα Γουινέα.  Η Αυστραλία που έχει επτά έργα υπό κατασκευή, στοχεύει να παρέχει συνολικά  80 δισεκατομμύρια κυβικά μέτρα (bcm) ετησίως, δηλαδή να ξεπεράσει το σύνολο της τρέχουσας κατανάλωσης του φυσικού αερίου της Γερμανίας ενώ αναμένεται να γίνει ο μεγαλύτερος εξαγωγέας υγροποιημένου φυσικού αερίου, μετά το Κατάρ από το 2016.
Η Ρωσία, η οποία καλύπτει σχεδόν το 5% της παγκόσμιας αγοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου παγκοσμίως, από το Sakhalin στην Άπω Ανατολή, έχει ως στόχο να αποκτήσει μερίδιο έως  20% έως το 2030. Υπενθυμίζεται ότι μετά την απόφαση του Κρεμλίνου, πέρσι, για την απελευθέρωση των εξαγωγών υγροποιημένου φυσικού αερίου, η Total, η γαλλική εταιρεία ενέργειας, και ο ρωσικός εταίρος  Novatek συμφώνησαν τον Δεκέμβριο να επενδύσουν $ 27.000.000.000 στο έργο Yamal στην Αρκτική.
Ο αριθμός των χωρών που θα εισάγουν LNG, αναμένεται να ανέλθει σε 50 το 2020 από 29 που είναι τώρα. Το Ισραήλ, η Σιγκαπούρη και η Μαλαισία άνοιξαν, μάλιστα, νέους τερματικούς σταθμούς το 2013.
Ποιοι συζητούν για τα ελληνικά πλοία
Τον Απρίλιο πραγματοποιήθηκε ευρεία σύσκεψη, με τη συμμετοχή φορέων της ακτοπλοΐας και εμπλεκόμενων παραγόντων στον τομέα του υγροποιημένου φυσικού αερίου, που πραγματοποιήθηκε στο υπουργείο Ναυτιλίας και Αιγαίου, έπειτα από πρωτοβουλία του Μιλτιάδη Βαρβιτσιώτη.
Ο Μιλτιάδης Βαρβιτσιώτης πρόσφατα τόνισε για το θέμα ότι “εμείς θέλουμε να είμαστε πρωτοπόροι σε αυτό θέμα, καθώς πιστεύουμε ότι η χρήση του θα συμβάλει στη μείωση του λειτουργικού κόστους της ακτοπλοΐας τονώνοντας την ανταγωνιστικότητα της ελληνικής ακτοπλοΐας με ευεργετικές επιδράσεις για τον καταναλωτή, αλλά και στην εναρμόνιση με την ευρωπαϊκή στρατηγική για μείωση της εκπομπής ρύπων και χρήση καυσίμων φιλικών προς το περιβάλλον” και συμπλήρωσε: «Παράλληλα συνάδει με την Εθνική Στρατηγική Ενέργειας και την αξιοποίηση των αγωγών φυσικού αερίου. Από την πλευρά του υπουργείου υπάρχει η πολιτική βούληση να διευκολυνθεί αυτή η διαδικασία, μειώνοντας τα γραφειοκρατικά εμπόδια και συντονίζοντας τις διαβουλεύσεις μεταξύ των αρμόδιων φορέων».
Στις συζητήσεις για το θέμα, από πλευράς υπουργείου συμμετέχουν εκπρόσωποι όλων των αρμόδιων διευθύνσεων ενώ από την πλευρά του ιδιωτικού τομέα συμμετέχουν θεσμικοί φορείς και εκπρόσωποι από επιχειρήσεις της ακτοπλοΐας, εκπρόσωποι από την Τράπεζα Πειραιώς, του Οργανισμού Λιμένος Πειραιώς (ΟΛΠ), του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου (ΕΜΠ), της Poseidon Med, της Qatar Energy και του Ομίλου Κοπελούζου.
Ο σταθμός στη Ρεβυθούσα
Ο Τερματικός Σταθμός Υγροποιημένου Φυσικού Αερίου  Ρεβυθούσας θεωρείται μια από τις σημαντικότερες εθνικές υποδομές και συγκαταλέγεται στους δεκατρείς αντίστοιχους σταθμούς υγροποιημένου φυσικού αερίου, που λειτουργούν σήμερα σε όλο το χώρο της Μεσογείου και της Ευρώπης. Ο Σταθμός είναι εγκατεστημένος στη νήσο Ρεβυθούσα, 500 μέτρα περίπου από την ακτή της Αγίας Τριάδας, στον κόλπο Πάχης Μεγάρων, 45 χλμ. δυτικά της Αθήνας. 
Ο Σταθμός σχεδιάστηκε και λειτουργεί, σύμφωνα με τις αυστηρότερες προδιαγραφές ασφαλείας τόσο για τους εργαζομένους στο νησί όσο και για τους κατοίκους των γύρω περιοχών. Η τεχνολογία επεξεργασίας του υγροποιημένου φυσικού αερίου που χρησιμοποιείται είναι φιλική προς το περιβάλλον και τηρείται αυστηρά η Ελληνική και Ευρωπαϊκή νομοθεσία.
Στα δέκα χρόνια λειτουργίας του έχουν παραληφθεί πάνω από 300 φορτία υγροποιημένου φυσικού αερίου, που φθάνουν στη χώρα μας με δεξαμενόπλοια και αποθηκεύονται προσωρινά στις δύο δεξαμενές συνολικής χωρητικότητας 130.000 κ.μ. ΥΦΑ και στη συνέχεια, στις ειδικές εγκαταστάσεις αεριοποίησης του Σταθμού, το ΥΦΑ μετατρέπεται ξανά σε αέριο και τροφοδοτεί το Εθνικό Σύστημα Μεταφοράς Φυσικού Αερίου.
Τον Απρίλιο του 2009, ο στρατηγικός ρόλος του Σταθμού ΥΦΑ ενισχύθηκε ακόμη περισσότερο με το πέρας των εργασιώνεγκατάστασης και λειτουργίας της Μονάδας Συμπαραγωγής Ηλεκτρισμού και Θερμότητας Υψηλής Απόδοσης (ΣΗΘΥΑ).
Η μονάδα ΣΗΘΥΑ με καύσιμο φυσικό αέριο, εξασφαλίζει ηλεκτρική αυτονομία και επάρκεια 13MW στο Σταθμό ΥΦΑ. Επίσης, η δυνατότητα ανάκτησης θερμικής ενέργειας 14ΜW και η χρήση της στη διεργασία αεριοποίησης του υγροποιημένου φυσικού αερίου αυξάνει το βαθμό απόδοσης της μονάδας περίπου κατά 89%, συμβάλλοντας έτσι στην εξοικονόμηση ενεργειακών πόρων και στην προστασία του περιβάλλοντος, παρέχοντας σημαντικά οικονομικά και περιβαλλοντικά οφέλη. Ο ΔΕΣΦΑ συμμετέχει στο ενεργειακό ισοζύγιο της χώρας και στον τομέα της ηλεκτροπαραγωγής, με την πώληση της πλεονάζουσας ηλεκτρικής ενέργειας στο Διαχειριστή Εθνικού Συστήματος Μεταφοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας (ΔΕΣΜΗΕ), αποφέροντας στην εταιρεία επιπλέον έσοδα.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.