O κ. Yπουργός,
κατά τη διάρκεια της ομιλίας του, αναφέρθηκε στις εξελίξεις της
ευρωπαϊκής λιμενικής βιομηχανίας και στις προκλήσεις που αντιμετωπίζει η
ευρωπαϊκή πολιτική στον τομέα αυτό. “Μεγάλες προκλήσεις, είναι μπροστά μας» είπε χαρακτηριστικά, «όπως
το νέο πλαίσιο για το Διευρωπαϊκό Δίκτυο Μεταφορών έως το 2030 και το
2050, η Ολοκληρωμένη Ναυτιλιακή Πολιτική, η “Γαλάζια Ανάπτυξη”, ο
Ευρωπαϊκός Θαλάσσιος Χώρος χωρίς εμπόδια, αλλά και η αναθεώρηση της
πολιτικής της Ευρωπαϊκής Επιτροπής στον τομέα των Ευρωπαϊκών Λιμένων».
Ο κ. Βαρβιτσιώτης, υπογράμμισε τη σημασία του ρόλου του ESPO
λέγοντας ότι μπορεί και πρέπει να διαδραματίσει βασικό ρόλο σε όλες τις
αποφάσεις που θα ληφθούν, καθώς και στην ανάπτυξη των πολιτικών της Ε.Ε
που επηρεάζουν τις θαλάσσιες μεταφορές, τη λιμενική βιομηχανία και τα
ευρωπαϊκά λιμάνια. «Πρέπει
να εργαστούμε από κοινού , να δημιουργήσουμε ένα πλαίσιο συνεργασίας,
προκειμένου να ανταλλάξουμε τις εμπειρίες μας και να έχουμε μία φωνή.
Δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι τα ευρωπαϊκά λιμάνια είναι υψίστης σημασίας
για την οικονομία της ΕΕ» τόνισε.
Στη συνέχεια ο κ. Βαρβιτσιώτης έδωσε έμφαση στη «Διακήρυξη των Αθηνών», που υιοθετήθηκε από το σύνολο των Κρατών Μελών της Ε.Ε. και Κρατών ΕΟΧ, στο πρόσφατο Άτυπο Συμβούλιο Υπουργών που διεξήχθη στην Αθήνα, στο πλαίσιο της Ελληνικής Προεδρίας στο Συμβούλιο της Ε.Ε. «Μέσα
από τη "Διακήρυξη των Αθηνών", αναγνωρίσαμε ως προτεραιότητες της
Ευρωπαϊκής Πολιτικής Θαλάσσιων Μεταφορών τα εξής: α) το σημαντικό ρόλο
της ναυτιλίας στην οικονομία της Ευρώπης και της ευημερίας, β) την
εξασφάλιση της μακροχρόνιας ανταγωνιστικότητας της ευρωπαϊκής
ναυτιλιακής βιομηχανίας, γ) την αύξηση της απασχόλησης στον τομέα της
ναυτιλίας, δ) την ελεύθερη πρόσβαση στις αγορές, ε) η Ακτοπλοϊα μικρών
αποστάσεων πρέπει να διαδραματίσει έναν ισχυρότερο ρόλο στην Ε.Ε., στ)
αποτελεσματικές πανευρωπαϊκές ψηφιακές υπηρεσίες θαλασσίων μεταφορών, ζ)
τον ηγετικό ρόλο της Ε.Ε. στη θαλάσσια τεχνολογία & την καινοτομία»
επεσήμανε ο κ. Βαρβιτσιώτης. Συγχρόνως,
σημείωσε, ότι πρέπει να ενθαρρυνθεί η ανάπτυξη περισσότερο βιώσιμων και
αποτελεσματικών συστημάτων λιμένων για την βελτίωση της περιβαλλοντικής
επίδοσης τους ανταποκρινόμενα στις επιταγές χρήσης LNG ή άλλων εναλλακτικών καυσίμων.
Ιδιαίτερη
μνεία έκανε ο κ. Υπουργός στις κρατικές ενισχύσεις αναφέροντας ότι
στόχος του νέου Επιτρόπου που θα εκλεγεί πρέπει να είναι η προώθηση και η
αποσαφήνιση του πλαισίου των Οδηγιών για τις κρατικές ενισχύσεις, «ώστε
να διασφαλιστεί ότι δεν πρόκειται να εξετάσουμε καθεμία περίπτωση
επενδύσεων χωριστά, καθώς πολλές φορές δημιουργούνται καθυστερήσεις από
τις οποίες προκύπτουν αποτελέσματα που είναι κάποιες φορές επιβλαβή για
την ανταγωνιστικότητα των λιμένων». Επιπλέον συμπλήρωσε ότι «το
εν λόγω θέμα έχει συζητηθεί επί μακρόν στο Συμβούλιο των Υπουργών και η
Επιτροπή, έως τώρα, δεν έχει καταστήσει σαφή, σε εμάς, την Πρόταση την
οποία πρόκειται να υποβάλλει. Πρόκειται να πιέσουμε, και γι αυτόν τον λόγο, η ESPO πρέπει να είναι ξεκάθαρη».
Σε άλλο σημείο της ομιλίας του ο κ. Βαρβιτσιώτης στάθηκε στους Κανονισμούς για τη λειτουργία των λιμένων, εστιάζοντας στην πρόταση
Κανονισμού για τη Θέσπιση πλαισίου για την ελεύθερη πρόσβαση στην αγορά
λιμενικών υπηρεσιών και για τη χρηματοδοτική Διαφάνεια των λιμένων. «Το
συγκεκριμένο θέμα, συζητείται επί 14 έτη. Κατά τη διάρκεια της
Προεδρίας μας, δεν φθάσαμε σε οριστική συμφωνία , καθώς δεν επετεύχθη
συμφωνία για τους τομείς που θα απελευθερώσουμε και για τον τρόπο με τον
οποίο θα γίνει αυτό. Βρισκόμαστε σε ένα συνεχή διάλογο και εν μέσω μίας χρονοβόρας διαπραγμάτευσης» είπε σχετικά.
Επιπρόσθετα ο κ. Βαρβιτσιώτης
τόνισε ότι ως Προεδρία της ΕΕ γίνεται προσπάθεια να αποσαφηνισθεί σε
ευρωπαϊκό επίπεδο είναι τι και με ποιον ανταγωνίζονται τα λιμάνια. «Ανταγωνίζεται το ένα το άλλο; Τα λιμάνια της Ευρώπης, ανταγωνίζονται μεταξύ τους; H’ ανταγωνίζονται διεθνώς, άλλα λιμάνια της υφηλίου;» προσθέτοντας ότι «αυτό είναι κάτι που η Επιτροπή πρέπει να λάβει υπόψη όταν προτείνει έναν Κανονισμό, καθώς και τους κανόνες διαφάνειας. Διότι,
εάν δεν καταστεί σαφές το πλαίσιο ανταγωνισμού για τα λιμάνια, δεν
μπορούμε να πούμε ότι μπορούμε να θέσουμε σε εφαρμογή ξεκάθαρα και
ανοιχτά, κανόνες οι οποίοι ίσως βλάψουν, εν τέλει, τη δική μας
ανταγωνιστικότητα».
Ο κ. Βαρβιτσιώτης στο κλείσιμο της ομιλίας του στο μοντέλο των ιδιωτικοποιήσεων των λιμένων. «Είμαι
από μία χώρα που εισήλθε σε βαθιά κρίση, από μία χώρα στην οποία η
Τρόικα διαμόρφωσε την οικονομική πολιτική και συνεπώς η πολιτική των
ιδιωτικοποιήσεων αποτέλεσε βασικό άξονα» και συνέχισε ότι είναι «ένα
ζήτημα, περίπλοκο για εμάς και τις Βρυξέλλες σχετικά με το πώς θα το
αντιμετωπίσουμε με τον καλύτερο δυνατό τρόπο. Μέχρι στιγμής, όσον αφορά
το λιμένα Πειραιά έχει εκδηλωθεί σημαντικό ενδιαφέρον σε διεθνές
επίπεδο. Προκειμένου να διαφυλαχθεί ότι
θα έχουμε κρατικό έλεγχο επί της ιδιωτικοποίησης αυτών των σημαντικών
εγκαταστάσεων πρέπει να κατέχουμε ρόλο ρυθμιστή λιμένα όπου θα
επιβλέπουμε το σύνολο των συμφωνιών ολικής ή μερικής παραχώρησης ώστε να
διασφαλισθεί ότι εξυπηρετείται ο στόχος των παραχωρήσεων αυτών»
Κλείνοντας, ο κ. Υπουργός
ανέδειξε την σημασία της βιομηχανίας κρουαζιέρας και του θαλάσσιου
τουρισμού για τις ευρωπαϊκές οικονομίες υπογραμμίζοντας ότι «γι’ αυτό το λόγο η ενίσχυση της ικανότητας υποδοχής στους λιμένες ακόμη μεγαλύτερων σε μέγεθος κρουαζιερόπλοιων είναι σημαντική». Ταυτόχρονα
επεσήμανε ότι ο θαλάσσιος τουρισμός είναι ένας από τους σημαντικότερους
τομείς που οι ευρωπαϊκοί λιμένες θα πρέπει να επενδύσουν αναφέροντας
ότι το λιμάνι του Πειραιά έχει αυξήσει την ικανότητα υποδοχής του κατά
μεγάλο ποσοστό. «Στην Ελλάδα επιδιώκουμε
να την αυξήσουμε ακόμη περισσότερο, επιθυμούμε να διπλασιάσουμε στη
χώρα μας τον αριθμό των επιβατών στα κρουαζιερόπλοια που την
επισκέπτονται αυτή την στιγμή και ξεπερνούν τα 2,5 εκατομμύρια. Σε
ευρωπαϊκό επίπεδο τα επόμενα χρόνια θα πρέπει να προσελκύσουμε τουρίστες
από όλο τον κόσμο, να προσφέρουμε πολλαπλούς προορισμούς και προς την
κατεύθυνση αυτή, οι χώρες μας θα πρέπει να συνεργαστούν, δημιουργώντας
έτσι περισσότερες ευκαιρίες ανάπτυξης στις παράκτιες περιοχές μας» κατέληξε.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.