Άνοιξε ο δρόμος για την χρηματοδότηση της ακτοπλοίας, της ναυτιλίας
μικρών αποστάσεων και των λιμανιών, μέσω κονδυλίων της Ε.Ε. Σε μία
χρονική περίοδο κατά την οποία η ελληνική ακτοπλοία βρίσκεται
εγκλωβισμένη σε οικονομικό αδιέξοδο λόγω έλλειψης ρευστότητας και οι
θαλάσσιες συγκοινωνίες διεξάγονται με τεράστια προβλήματα, κάνοντας
ορατό τον κίνδυνο απομόνωσης των νησιωτών, με την υιοθέτηση της
«Διακήρυξης των Αθηνών» από τους υπουργούς που είναι αρμόδιοι για
θέματα ναυτιλίας, στο πλαίσιο των εργασιών της Άτυπης Υπουργικής Συνόδου
των Κρατών Μελών της Ε.Ε. και Κρατών ΕΟΧ, που έλαβε χώρα στο Ζάππειο
Μέγαρο. Άλλαξαν τα δεδομένα με μεγάλη ωφελημένη την Ελλάδα.
Για πρώτη
φορά σε συμβούλιο Υπουργών Ναυτιλίας υιοθετήθηκε ομόφωνα, κείμενο που
προβλέπει βήματα ανάπτυξης της ναυτιλίας, με ιδιαίτερο ενδιαφέρον για τα
συμφέροντα της ελληνικής ναυτιλίας.
Κομβικής σημασίας για την χρηματοδότηση της ακτοπλοίας, της οποίας
τα χρέη ξεπερνούν το ένα δισεκατομμύριο ευρώ, είναι η ενσωμάτωση της
έννοια της “Νησιωτικότητας” στη χάραξη των ευρωπαϊκών πολιτικών με σκοπό
να αποτραπεί ο περιφερειακός και κοινωνικός αποκλεισμός και να υπάρξουν
ίσες ευκαιρίες για όλους.
Για το αν επιτρέπεται η χρηματοδότηση των δικτύων της ακτοπλοΐας και
αν αυτό αποτελεί κρατική ενίσχυση, ο Αντιπρόεδρος της Ευρωπαϊκής
Επιτροπής και Επίτροπος Μεταφορών, SiIm Kallas ήταν ξεκάθαρος: “Δεν
πρόκειται για κρατική ενίσχυση η χρηματοδότηση της ακτοπλοΐας μικρών
αποστάσεων. Πρόκειται για επιλέξιμη δαπάνη εφόσον προσφέρεται ως παροχή,
ως αγαθό που προσφέρεται στο κοινωνικό σύνολο.”
Η δήλωση αυτή, καθώς και η ενσωμάτωση της Νησιωτικότητας στη
Διακήρυξη των Αθηνών και την ενδιάμεση στρατηγική για τις ναυτιλιακές
μεταφορές, ανοίγει τον δρόμο για τη χρηματοδότηση της ακτοπλοΐας και της
Ναυτιλίας Μικρών Αποστάσεων, όπως επισημαίνουν στελέχη του Υπουργείου
Ναυτιλίας και Αιγαίου.
Για πρώτη φορά σε Συμβούλιο Υπουργών τέθηκε το θέμα της ενδυνάμωσης
του ρόλου της ναυτιλίας μικρών αποστάσεων (short sea) στην Ε.Ε. και η
ανάγκη χρηματοδότησής της από ευρωπαϊκά κονδύλια.
Έγινε ρητή αναφορά στην ανάγκη εξεύρεσης χρηματοοικονομικής
υποστήριξης αφενός για την αντικατάσταση των μεγάλης ηλικίας πλοίων
του short sea με μικρότερης ηλικίας ή και νεότευκτα τα οποία θα έχουν
περιβαλλοντολογικές προδιαγραφές, και αφετέρου για την μετατροπή των
ήδη υπαρχόντων σε νέες τεχνολογίες, όπως επιβάλλει η κατανάλωση καυσίμων
με χαμηλή περιεκτικότητα σε θείο, δηλαδή scrubbers που είναι το υγρό
σύστημα συλλογής αποβλήτων ή LNG, με την προοπτική ότι όλα αυτά θα
μπορούσαν να υλοποιηθούν σε κοινοτικά ναυπηγεία.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.