Αναδημοσίευση από τη «Ναυτεμπορική».
Εσπασαν όλα τα ρεκόρ στη διάρκεια του 2013 οι Ελληνες εφοπλιστές,
επενδύοντας περισσότερα από 18,1 δισ. δολ. για αγορές ή ναυπηγήσεις
πλοίων έναντι μόλις 12,5 δισ. δολ. στη διάρκεια του 2012.
Η ελληνική πλοιοκτησία στη διάρκεια του 2013 αγόρασε, σύμφωνα με τα
στοιχεία που επεξεργάστηκε ο ναυλομεσιτικός οίκος Golden Destiny, 371
πλοία second hand έναντι 216 ένα χρόνο πριν (αύξηση 71,75%), ενώ
προχώρησε σε παραγγελίες 319 νεότευκτων πλοίων έναντι μόλις 114 πέρυσι
(αύξηση 179,82%).
Και τα ρεκόρ που αποδεικνύουν τον απίστευτο δυναμισμό της ελληνόκτητης
ναυτιλίας και τη δυνατότητά της να χρηματοδοτεί την ανάπτυξή της ακόμη
και σε δύσκολες συνθήκες δεν σταματούν εδώ. Στην αγορά των second hand
πλοίων οι Ελληνες εφοπλιστές απέκτησαν το 24,89% των πλοίων που άλλαξαν
χέρια στη διάρκεια του 2013 έναντι του 17,58% το 2012.
Επίσης, όσον αφορά τα νεότευκτα, ενώ στη διάρκεια του 2012 οι ελληνικές
παραγγελίες με βάση τον αριθμό των πλοίων αποτελούσαν το 7,97% του
συνόλου της παγκόσμιας ναυτιλίας, στη διάρκεια του 2013 το ποσοστό αυτό
ανέβηκε στο 11,31%.
Τα προαναφερόμενα μεγέθη πιστοποιούν ότι οι Ελληνες εφοπλιστές επέδειξαν
μία αυξημένη κινητικότητα έναντι των ανταγωνιστών, Ευρωπαίων και
Ασιατών, στην κούρσα της κατάκτησης νέων μεριδίων αγοράς.
Θετικές προσδοκίες για τη ναυλαγορά
Αναλυτικότερα στη διάρκεια του 2013, παρατηρήθηκε μία αυξημένη
δραστηριότητα παγκοσμίως σε σχέση με προηγούμενα χρόνια τόσο στις
αγοραπωλησίες πλοίων (second hand αγορά) όσο και στις νέες ναυπηγήσεις.
Πολλές είναι οι ναυτιλιακές εταιρείες, εν όψει θετικών προσδοκιών για
την πορεία των ναυλαγορών τα επόμενα χρόνια, που έσπευσαν να
αξιοποιήσουν τις χαμηλές αξίες των πλοίων και να μεγεθύνουν το στόλο
τους ή να τον ανανεώσουν.Αποτέλεσμα της τάσης αυτής είναι ο αριθμός των πλοίων που παραγγέλθηκαν
το 2013 να φτάσει τα 2.819 έναντι μόλις 1.429 το 2012 (αύξηση 97,27%). Η
μεταφορική ικανότητα των υπό παραγγελία πλοίων ανήλθε στους 171,1 εκατ.
dwt έναντι 60,9 εκατ. dwt το 2012, ενώ υπολογίζεται ότι η αξία των νέων
ναυπηγήσεων ξεπερνά τα 128 δισ. δολ. χωρίς να υπολογίζεται ότι για
1.130 πλοία δεν έγινε γνωστό το ύψος επένδυσης. Το 2012 η συνολική
επένδυση πλησίαζε τα 61 δισ. δολ., ενώ για 682 πλοία δεν έχει γίνει
γνωστό το κόστος ναυπήγησης.
Ανά τύπο πλοίου το μεγαλύτερο ενδιαφέρον παρατηρήθηκε για μία ακόμη
χρονιά στα πλοία μεταφοράς ξηρού χύδην φορτίου, όπου καταγράφηκαν
παραγγελίες για 1.032 πλοία συνολικής μεταφορικής ικανότητας 91,8 εκατ.
dwt έναντι 347 πλοίων, 24,1 εκατ. dwt το 2012. Η αύξηση που σημειώθηκε
στην εν λόγω κατηγορία με βάση τον υπολογισμό του αριθμού των πλοίων
είναι της τάξης του 197%.
Στη δεύτερη θέση από την άποψη ενδιαφέροντος πέρασαν τα πλοία ειδικού
τύπου (special projects), όπου περιλαμβάνονται μονάδες θαλάσσιων
γεωτρήσεων και υποστηρικτικά αυτών των δραστηριοτήτων πλοία, αλλά και
μονάδες ναυαγιαίρεσης, πλατφόρμες κ.λπ. Στη διάρκεια του 2013
τοποθετήθηκαν παραγγελίες για 616 πλοία αυτού του τύπου έναντι 446
πλοίων το 2012.
Στην τρίτη θέση βρίσκονται τα δεξαμενόπλοια με 455 νέες παραγγελίες
συνολικής μεταφορικής ικανότητας 41,22 εκατ. dwt έναντι 288, μεταφορικής
ικανότητας 23,27 εκατ. dwt το 2012.
Ακολουθούν τα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, των οποίων οι
παραγγελίες αυξήθηκαν κατά 216% σε σύγκριση με ένα χρόνο πριν.
Ειδικότερα το 2013 παραγγέλθηκαν 291 πλοία αυτού του τύπου (24,64 εκατ.
dwt) έναντι 92 (6 εκατ. dwt) το 2012.
Αυξημένη δραστηριότητα παρουσιάστηκε και στα πλοία μεταφοράς
υγροποιημένου φυσικού αερίου, όπου στη διάρκεια του 2013 τοποθετήθηκαν
παραγγελίες για 88 νεότευκτα έναντι 42 πλοία το 2012. Ανάλογη είναι η
εικόνα και στα πλοία μεταφοράς υγραερίου (LPG). Το 2013 τοποθετήθηκαν
παραγγελίες για 135 πλοία έναντι 68 το 2012.
Συνολική μεταφορική ικανότητα
Στη διάρκεια του 2013 οι Ελληνες εφοπλιστές προχώρησαν, όπως
προαναφέρθηκε, σε τοποθετήσεις νέων παραγγελιών για 319 πλοία, συνολικής
μεταφορικής ικανότητας 28,6 εκατ. dwt έναντι 114 πλοίων το 2012
συνολικής μεταφορικής ικανότητας 7,73 εκατ. dwt. Επισημαίνεται ότι οι
νέες παραγγελίες των Ελλήνων εφοπλιστών, με όρους dwt, αποτελούν το
16,71% του συνόλου των παγκόσμιων παραγγελιών, ενώ το 2012 αποτελούσαν
το 14,33%.
Οι επενδύσεις σε νέες παραγγελίες ανέρχονται σε 11,3 δισ. δολ., αλλά δεν
περιλαμβάνουν 95 πλοία των οποίων οι όροι κατασκευής δεν έγιναν
γνωστοί. Συνεπώς το συνολικό ποσό που επενδύθηκε σε νέες παραγγελίες θα
προσεγγίζει τα 15 δισ. δολ.
Ανά τύπο πλοίου τα ελληνικά ναυτιλιακά συμφέροντα επέδειξαν ιδιαίτερο
ενδιαφέρον για τα πλοία μεταφοράς ξηρού χύδην φορτίου. Υπολογίζεται ότι
τοποθετήθηκαν παραγγελίες για 147 bulk carriers έναντι μόλις 46 το 2012
(αύξηση 220%). Μεγαλύτερη ποσοστιαία αύξηση παρατηρήθηκε όμως στα
δεξαμενόπλοια. Οι Ελληνες εφοπλιστές μετά από μία περίοδο απουσίας
έσπευσαν και πάλι να κατασκευάσουν πλοία μεταφοράς προϊόντων αλλά και
αργού πετρελαίου. Το 2013 τοποθετήθηκαν παραγγελίες για 88 δεξαμενόπλοια
έναντι 25 το 2012 (αύξηση 252%).
Επίσης, σύμφωνα πάντα με τα στοιχεία της Golden Destiny, φαίνεται να
επανήλθε το ενδιαφέρον για τα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, καθώς
το 2013 παραγγέλθηκαν 44 πλοία αυτού του τύπου έναντι 22 το 2012.
Αξίζει, τέλος, να σημειωθεί το ενδιαφέρον που παρατηρείται για πλοία
μεταφοράς υγραερίου (LPG) αλλά και υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG).
Το 2013 τοποθετήθηκαν παραγγελίες για 28 πλοία μεταφοράς LPG έναντι
μόλις 8 πλοίων το 2012, ενώ στον τομέα του LNG τα πλοία που
παραγγέλθηκαν ανέρχονται σε 11 όσα και τον προηγούμενο χρόνο.
Η πορεία των second hand
Περισσότερα από 21 δισ. δολ επενδύθηκαν παγκοσμίως το 2013 για την αγορά
πλοίων από δεύτερο χέρι (second hand). Αλλαξαν χέρια 1.490 πλοία
συνολικής μεταφορικής ικανότητας 78,98 εκατ. dwt έναντι 1.228 πλοίων,
14,45 εκατ. dwt το 2012. Θα πρέπει να σημειωθεί ότι για 243 πλοία δεν
έγινε γνωστό το κόστος αγοράς, γεγονός που σημαίνει ότι οι πραγματικές
επενδύσεις ξεπέρασαν τα 22 δισ. δολ. Το 2012 ήταν 14,5 δισ., ενώ για 220
πλοία δεν έχει γίνει γνωστό το κόστος αγοράς τους.
Εντονη ήταν η παρουσία των Ελλήνων εφοπλιστών και στη second hand αγορά
πλοίων. Σύμφωνα με την Golden Destiny, απέκτησαν 371 πλοία συνολικής
μεταφορικής ικανότητας 26,65 εκατ. dwt, καταβάλλοντας περί τα 6,67 δισ.
δολ. ενώ για 24 πλοία δεν έγινε γνωστό το κόστος αγοράς τους. Συνεπώς η
πραγματική επένδυση ξεπερνά κατά πολύ τα 7 δισ. δολ. Το 2012 η ελληνική
πλοιοκτησία είχε αποκτήσει 216 πλοία συνολικής αξίας λίγο πάνω από τα 4
δισ. δολ.
Ανά τύπο πλοίου το ελληνικό ενδιαφέρον επικεντρώθηκε στα πλοία μεταφοράς
ξηρού χύδην φορτίου, στα δεξαμενόπλοια και τα containerships.
Ειδικότερα από τα 371 πλοία τα 200 πλοία που αποκτήθηκαν είναι bulk
carriers. Το 2012 είχαν αγοραστεί 103 πλοία ξηρού χύδην φορτίου.
Στα 101 ανέρχονται τα δεξαμενόπλοια που αγόρασαν φέτος οι Ελληνες
εφοπλιστές έναντι 81 το 2012, ενώ τα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων
ανέρχονται σε 55 όταν το 2012 είχαν αποκτήσει μόλις 24 πλοία.
Τέλος, στη διάρκεια του 2013 αποκτήθηκε και ένα επιβατηγό πλοίο, τρία
γενικού φορτίου και δύο ειδικού σκοπού (special project).
ΛΑΜΠΡΟΣ ΚΑΡΑΓΕΩΡΓΟΣ - lkar@naftemporiki.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.