Τι μελετά το υπουργείο Οικονομικών ώστε να εισπράττει μόνιμα τα χρήματα που υποσχέθηκαν οι επιχειρηματίες της θάλασσας
Να κάνει νόμο την εθελοντική προσφορά-φορολόγηση των Ελλήνων
εφοπλιστών μελετά το υπουργείο Οικονομικών σε μια προσπάθεια να
συγκεντρώσει… υποχρεωτικά τα λεφτά που έχουν τάξει ότι θα δώσουν οι
επιχειρηματίες της θάλασσας. Στόχος είναι να συγκεντρωθούν ετησίως 140 εκατ. ευρώ για τις χρονιές 2014-2016. Οταν μπήκαν οι υπογραφές στα μέσα του περασμένου Ιουλίου μεταξύ του πρωθυπουργού και της Ενωσης Ελλήνων Εφοπλιστών, ανακοινώθηκε ότι το μέτρο θα εφαρμοστεί με χρονικό ορίζοντα τριετίας.
«Ετσι μας είπαν και αυτό ξέρουμε. Ωστόσο
ουδέν μονιμότερον του προσωρινού», είπε Ελληνας εφοπλιστής σε ναυτιλιακό
πηγαδάκι, στο πλαίσιο πρόσφατης εκδήλωσης, φουντώνοντας τα σενάρια.
Περίπου 600 είναι οι ναυτιλιακές εταιρείες που έχουν έδρα στην Ελλάδα
και πρέπει να συμμετάσχουν στο πρόγραμμα του φορολογικού εθελοντισμού με
τίτλο «Σύμφωο Οικειοθελούς Προσφοράς προς το Ελληνικό Δημόσιο».
Οι περισσότερες ανταποκρίθηκαν στο κάλεσμα
της Ενωσης Ελλήνων Εφοπλιστών (ΕΕΕ), όχι όμως όλες. Με προσωπικές
ενέργειες του προέδρου της ΕΕΕ, κ. Θεόδωρου Βενιάμη, ο αριθμός τους
αυξήθηκε το τελευταίο διάστημα υπό τον φόβο και της «μόνιμης εθελοντικής
φορολόγησης». Παράλληλα, ο πρόεδρος της ΕΕΕ έχει συνεχείς επαφές με τα
συναρμόδια υπουργεία Οικονομικών, Ναυτιλίας και Ανάπτυξης ώστε να
επιτευχθούν οι στόχοι που έχουν τεθεί.
Οι εφοπλιστές δεν έχουν πληρώσει ακόμη και
απλά η κάθε εταιρεία ξεχωριστά έχει υπογράψει μια σύμβαση με το
υπουργείο Ναυτιλίας και Αιγαίου και τώρα περιμένουν ειδοποίηση από το
υπουργείο Οικονομικών. Την ίδια ώρα, όμως, το Τμήμα Φορολογίας Πλοίων
του υπουργείου Οικονομικών που ασχολείται με το θέμα αυτό κινδυνεύει
είτε να συρρικνωθεί είτε ακόμη και να καταργηθεί, σύμφωνα πάντα με τα
σενάρια που ακούγονται στα γραφεία της Καραγεώργη Σερβίας, για λόγους
λιτότητας και περιορισμού των εξόδων.
«Θα είναι ακατανόητη μια τέτοια απόφαση σε
μία περίοδο που η κυβέρνηση προσπαθεί να μαζέψει χρήματα από τη
ναυτιλία», επεσήμαναν στο «business stories» ναυτιλιακοί κύκλοι της
Ακτής Μιαούλη και πρόσθεσαν: «Κανονικά θα έπρεπε να ενισχυθεί, αφού
είναι η μόνη επαφή της κυβέρνησης με τη ναυτιλία σε οικονομικό επίπεδο».
Επιπλέον των 420 εκατ. ευρώ που ελπίζει να συγκεντρώσει συνολικά μέσα
σε τρία χρόνια η κυβέρνηση μέσω της οικειοθελούς προσφοράς των
εφοπλιστών προς το Ελληνικό Δημόσιο ώστε να ενισχυθεί η ελληνική
οικονομία, υπάρχουν και άλλα 140 εκατ. σε ετήσια βάση που έχει
υπολογιστεί ότι θα εισπραχθούν μέσω της φορολόγησης τόσο των υπό
ελληνική όσο και των υπό ξένη σημαία πλοίων των ναυτιλιακών εταιρειών
που βρίσκονται στην Ελλάδα με βάση τη χωρητικότητα των πλοίων τους για
τις χρονιές 2014-2016. Η διαφορά των υπό ελληνική με τα υπό ξένη σημαία
είναι ότι από τα δεύτερα αφαιρείται το ποσό που έχει πληρώσει η εταιρεία
βάσει του νηολογίου της άλλης χώρας, τη σημαία της οποίας φέρει το
πλοίο. Η ευρύτερη λογική είναι να μην πληρώνει κάποιος δύο φορές για το
ίδιο πλοίο. Σύμφωνα με πηγές του «b.s.», από το υπουργείο Οικονομικών
έχει υπολογιστεί ότι με βάση τα έως τώρα υπάρχοντα στοιχεία του αριθμού
πλοίων που ελέγχουν οι εταιρείες που έχουν ως βάση την Ελλάδα θα
εισπραχθούν 90 εκατ. ευρώ, αφού πλοία πωλούνται και αγοράζονται και οι
αριθμοί και οι συσχετισμοί αλλάζουν συνεχώς.
Παράλληλα όμως με τους πλοιοκτήτες και τις
διαχειρίστριες εταιρείες υπάρχουν και οι παραναυτιλιακές εταιρείες που
προσφέρουν ναυτιλιακές υπηρεσίες, όπως οι ναυλομεσίτες, οι ασφαλιστές,
οι τροφοδότες που αποτελούν το ναυτιλιακό cluster. Σε αυτές έχει
επιβληθεί έκτακτη εισφορά που ισχύει αναδρομικά από το 2012 με χρονικό
ορίζοντα την τετραετία. Το υπουργείο Οικονομικών υπολόγισε ότι θα
εισπράξει ανά έτος 7-8 εκατ. ευρώ. Σύμφωνα με κύκλους της Ενωσης
Ελληνικών Ναυτιλιακών - Μεσιτικών Εταιρειών που συστάθηκε πρόσφατα και
έχει ήδη 60 μέλη, το ποσό θα καλυφθεί. Ο ευρύτερος αυτός κλάδος
αποτελείται από περίπου 500 εταιρείες που απασχολούν συνολικά 5.500
υπαλλήλους. Οι εταιρείες αυτές με τον νέο νόμο φορολογούνται και με 10%
πάνω στα μερίσματα που δίνουν.
Σύμφωνα με την ετήσια έρευνα του Committee
και του Lloyd’s Register-Fairplay, ο στόλος που ελέγχουν ελληνικά
συμφέροντα αριθμούσε 3.677 πλοία συνολικής χωρητικότητας 265,3 εκατ.
τόνων, συμπεριλαμβανομένων και 282 υπό ναυπήγηση πλοίων, συνολικής
χωρητικότητας 18,3 εκατ. τόνων.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.