Μετά τις καθυστερήσεις στο πρόγραμμα αποκρατικοποιήσεων η κυβέρνηση σχεδιάζει την έκδοσηwarrants, δηλαδή δικαιωμάτων μελλοντικής αγοράς μετοχών για ΔΕΗ, ΕΥΔΑΠ, ΕΥΑΘ, ΟΛΠ, ΟΛΘ και ΕΛ.ΠΕ.
Πωλήσεις των εισηγμένων ΔΕΚΟ... με δόσεις εξετάζει η κυβέρνηση σε μια προσπάθεια να επανεκκινήσει το πρόγραμμα ιδιωτικοποιήσεων που έχει βαλτώσει επικίνδυνα. Σύμφωνα με πληροφορίες, το υπουργείο Οικονομικών επεξεργάζεται νομοσχέδιο που συνέταξε το Ταμείο Αποκρατικοποιήσεων (ΤΑΙΠΕΔ) και προβλέπει την έκδοση warrants, δηλαδή δικαιωμάτων μελλοντικής αγοράς μετοχών για τις εισηγμένες ΔΕΚΟ, όπως οι ΔΕΗ, ΕΥΔΑΠ, ΕΥΑΘ, ΟΛΠ, ΟΛΘ αλλά και τα ΕΛ.ΠΕ.Το δέλεαρ των warrants ξύπνησε το ενδιαφέρον για τις αυξήσεις κεφαλαίου των τραπεζών, οι οποίες σε μια αρνητική συγκυρία κατάφεραν να καλυφθούν κατά 10% από ιδιώτες επενδυτές. Τώρα το ΤΑΙΠΕΔ προσανατολίζεται να χρησιμοποιήσει το ίδιο όπλο και για τις εισηγμένες στο Χρηματιστήριο της Αθήνας ΔΕΚΟ. Εφόσον τελικά το υπουργείο Οικονομικών και η τρόικα ανάψουν το πράσινο φως για να προωθηθεί στη Βουλή το νομοσχέδιο, θα δοθεί νέα δυναμική στο πολύπαθο πρόγραμμα αποκρατικοποιήσεων. Σύμφωνα με τον υπάρχοντα προγραμματισμό θα έπρεπε να είχαν ήδη ιδιωτικοποιηθεί τα λιμάνια Πειραιά και Θεσσαλονίκης, οι εταιρείες ύδρευσης ΕΥΔΑΠ και ΕΥΑΘ, ενώ για το 2014 προβλέπεται και η ιδιωτικοποίηση μονάδων της ΔΕΗ. Στην περίπτωση των τραπεζών, όπου χρησιμοποιήθηκαν για πρώτη φορά στη χώρα μας τα warrants, οι ιδιώτες επενδυτές ανέλαβαν τον κίνδυνο της συμμετοχής στις αυξήσεις, αποκτώντας τη δυνατότητα για καθεμία μετοχή που αγόρασαν στην αύξηση κεφαλαίου να αγοράσουν στην ίδια τιμή σε βάθος πενταετίας επιπλέον εννέα μετοχές. Το σημαντικό είναι ότι ο επενδυτής αναλαμβάνει το ρίσκο με τις τρέχουσες συνθήκες -το οποίο αποτυπώνεται στην αποτίμηση της εταιρείας- και εφόσον ασκήσει τα warrants σε συγκεκριμένες μελλοντικές χρονικές περιόδους θα αποκτήσει νέες μετοχές σε προκαθορισμένη χαμηλή τιμή.
28 κτίρια
Η κυβέρνηση έχει δεσμευτεί στην τρόικα για εξασφάλιση σωρευτικών εσόδων από τις αποκρατικοποιήσεις 3,1 δισ. έως το τέλος του 2013, 6,5 δισ. έως το τέλος του 2014, 7,7 δισ. έως το τέλος του 2015 και 11,1 δισ. ευρώ έως το τέλος του 2016. Ωστόσο, οι στόχοι των αποκρατικοποιήσεων αποδείχθηκε ότι ήταν εκτός πραγματικότητας και όχι πάντοτε με υπαιτιότητα της ελληνικής πλευράς. Το ΤΑΙΠΕΔ κατάφερε φέτος να κλείσει συμφωνία sale and lease back για 28 κτίρια του Ελληνικού Δημοσίου, να πουλήσει τον ΟΠΑΠ, τα Κρατικά Λαχεία, τις εκτάσεις στην Κασσιόπη Κέρκυρας, στο Παλιούρι Χαλκιδικής, τον Ξενία Σκιάθου, ενώ έχουν πουληθεί και ακίνητα με ηλεκτρονικές δημοπρασίες όπως το κτίριο των καταστημάτων «Φωκάς» στην Ερμού κ.ά.
Ωστόσο, σημαντικές αποκρατικοποιήσεις απέτυχαν, με πιο χαρακτηριστική περίπτωση τον διαγωνισμό της ΔΕΠΑ, που ναυάγησε ύστερα από ευρωπαϊκό βέτο για το ρωσικό ενδιαφέρον. Επιπλέον η πώληση ΔΕΣΦΑ, για την οποία το ΤΑΙΠΕΔ εξασφάλισε τίμημα 400 εκατ. από την αζέρικη Socar, έχει κολλήσει στις ευρωπαϊκές καλένδες. Η E.E. φέρεται να θέτει ως προαπαιτούμενο για να εγκρίνει τη συμφωνία την υπογραφή διακυβερνητικής συμφωνίας μεταξύ Ε.Ε. και Αζερμπαϊτζάν.
Ιδιωτικοποίηση του ΟΛΠ
Ταυτόχρονα αυτή την εβδομάδα ναυάγησε ο διαγωνισμός για την πώληση των Εταιρειών Πώλησης Αερίου σε Στερεά Ελλάδα - Εύβοια, Ανατολική Μακεδονία - Θράκη και Κεντρική Μακεδονία. Η απαίτηση της τρόικας για σπάσιμο των μονοπωλίων στα δίκτυα πόλης απώθησε κάθε ενδιαφερόμενο από τον συγκεκριμένο διαγωνισμό. Επίσης και η ιδιωτικοποίηση του ΟΛΠ -όπου είναι δεδομένο το ενδιαφέρον της Cosco- βραχυκυκλώνει λόγω του αιτήματος της Ε.Ε. «για περισσότερο ανταγωνισμό» στη διαγωνιστική διαδικασία. Παράλληλα, υπάρχουν και εσωτερικά προβλήματα που εμποδίζουν την πρόοδο των αποκρατικοποιήσεων και τα οποία άπτονται είτε πολιτικών σκοπιμοτήτων, είτε συνδέονται με τη γενικότερη διάλυση του Δημοσίου. Για παράδειγμα, πολλά κτίρια ιδιοκτησίας του Ελληνικού Δημοσίου σε κεντρικά σημεία της Αθήνας ή της Θεσσαλονίκης ή τμήματα της έκτασης στην περιοχή Αφάντου της Ρόδου δεν έχουν οικοδομικές άδειες και γι' αυτό κινδυνεύουν να καταπέσουν οι απαλλοτριώσεις και να επιστρέψουν στους αρχικούς ιδιοκτήτες τους γιατί πέρασαν 20 χρόνια αδράνειας. Εξάλλου και στον διαγωνισμό για τον «Αστέρα» Βουλιαγμένης που είναι σε εξέλιξη έχουν γίνει προσφυγές στο ΣτΕ, ενώ έχει δημιουργηθεί πολιτική ένταση για τις περιβαλλοντικές επιπτώσεις.
ΠΗΓΗ: protothema.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.