Θέμα:
« Παρέμβαση Θοδωρή Δρίτσα στην Επιτροπή Οικονομικών Υποθέσεων της Βουλής, στη
συζήτηση για την παραχώρηση του πλειοψηφικού πακέτου μετοχών του ΟΛΠ» (Τετάρτη
26/02/2014).
«Κατ’ αρχήν, θα ήθελα να σας ενημερώσω, ότι δεν υπάρχει φορέας στον
Πειραιά και στο λιμάνι, που να είναι υπέρ του σχεδίου της ιδιωτικοποίησης του
λιμανιού, με την παραχώρηση του πλειοψηφικού πακέτου μετοχών του ΟΛΠ . Το
βεβαιώνω με απόλυτη ευθύνη. Χθες, στη διαδικασία διαβούλευσης που διοργάνωσε η
Κοινοβουλευτική Ομάδα του ΣΥΡΙΖΑ, συμμετείχαν όλα τα Επιμελητήρια, πλην του
Ναυτικού Επιμελητήριου, αλλά και εκείνο, με έχουν διαβεβαιώσει, ότι αντιτίθεται
στο σχέδιο αυτό. Επίσης, αντιτίθεται η ίδια η Διοίκηση του ΟΛΠ, ο Δήμος Πειραιά
και ομόφωνα το Δημοτικό Συμβούλιο Πειραιά, όλοι οι Δήμοι της περιοχής, οι
εργατικές Ενώσεις και πάρα πολλές άλλες, θεσμικές εκπροσωπήσεις.
Σήμερα, διαπιστώνουμε από τις τοποθετήσεις, ότι ούτε κοινοβουλευτική
πλειοψηφία δεν υπάρχει, ως συναίνεση, προς την κατεύθυνση αυτή. Διότι και το
ΠΑ.ΣΟ.Κ. επιφυλάσσεται.
Λοιπόν, αν αυτό δεν είναι αυθαιρεσία, τί άλλο είναι; Και πού είναι η
δημοκρατική διαβούλευση και οι ανοικτές πόρτες του ΤΑΙΠΕΔ και του Υπουργείου;
Πρώτον αυτό.
Δεύτερον,
διαγωνιστική διαδικασία. Ένα χρόνο τώρα, ακούμε ότι το λιμάνι θα πουληθεί με
πλειοψηφικό πακέτο και θα πάει στην COSCO. Σήμερα επιβεβαιώνεται
όπως το 2005-2006, την εποχή της επίσκεψης του τότε Πρωθυπουργού κ. Καραμανλή
στην Κίνα που τον συνόδευαν συγκεκριμένοι εφοπλιστές, που έχουν συμφέροντα εκεί,
ακούγαμε ότι ο Σταθμός Εμπορευματοκιβωτίων (ΣΕΜΠΟ), το εμπορικό λιμάνι του
Πειραιά, θα πάει στην COSCO, στους Κινέζους. Σε πρώτη φάση επιχειρήθηκε να
δοθεί απευθείας. Δεν έγινε. Τελικά έγινε διαγωνισμός και φυσικά … κατέληξε στην
COSCO.
Σήμερα, μας λέτε «προς Θεού, μη δημιουργηθεί αυτή η εντύπωση». Όμως,
μόνοι σας είπατε και ο Υπουργός και ο κ. Μανιατόπουλος, ότι ο φιλικός
διακανονισμός συνδέεται στενά με την εξέλιξη του ίδιου του διαγωνισμού. Μα οι
ίδιοι φέρατε τώρα την καινούργια επικαιροποιημένη πρόσκληση για υποβολή
εκδήλωσης ενδιαφέροντος, αυτή που αλλάζει μερικά πράγματα, σε σχέση με την
προηγούμενη του Νοεμβρίου-Δεκεμβρίου.
Τί αλλάζει στη νέα πρόσκληση; Συντομεύονται οι χρόνοι. Αλήθεια, ποιόν ωφελεί αυτό;
Τί αλλάζει στη νέα πρόκληση;
Γίνονται τα κριτήρια τεχνικής επάρκειας περισσότερα. Αλήθεια, ποιόν
ωφελεί αυτό;
Τί αλλάζει στη νέα πρόσκληση; Προστίθεται και στην παράγραφο 9.1.5 η
ρύθμιση για τις εγγυητικές επιστολές, η οποία παραπέμπει στο να μπορούν και οι Βερμούδες, να είναι
χώρα από όπου μπορεί να προέλθει εγγυητική επιστολή. Τί είναι στις Βερμούδες; Η
έδρα της COSCO Pacific Limited!!
Μην γελιόμαστε. Εμείς, δεν έχουμε αντιρρήσεις με τους Κινέζους, ούτε με
την COSCO, το πρόβλημα δεν είναι εκεί. Το πρόβλημα είναι ότι δεν υπάρχει ένας
δημοσίου συμφέροντος σχεδιασμός, για τη στρατηγικής σημασίας παραγωγική βάση
της χώρας, όπως είναι τα λιμάνια και ειδικά το λιμάνι του Πειραιά, που είναι
πραγματικά πυλώνας τεράστιας σημασίας και εκεί χρειάζεται το δημόσιο, που θα
σχεδιάζει αυτή την αναπτυξιακή προοπτική. Μπορεί εκεί να διαφωνήσουμε, εμείς
θέλουμε δημόσιο λιμάνι, κάποιος άλλος θέλει παραχώρηση ή κάτι άλλο. Σε ποιά
βάση όμως και για την αξιοποίηση ποιού πράγματος;
Αυτή τη στιγμή, η ΣΕΠ όπως λειτουργεί, το μεγαλύτερο μέρος της
διακίνησης κοντέινερ, είναι φορτία
τράνζιτ. Πού βρίσκεται η συμμετοχή της ελληνικής οικονομίας; Μόλις
σταθεροποιηθεί η ΣΕΠ και υλοποιηθούν όλοι οι σχεδιασμοί, το επόμενο βήμα είναι
η συναρμολόγηση / μεταποίηση προϊόντων από την Ασία και η ονοματοδωσία τους ως
ευρωπαϊκών προϊόντων. Πού είναι οι θέσεις εργασίας; Πόσες θέσεις εργασίας, σε
αυτή την εξέλιξη θα καταστραφούν; Πόσες μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις θα
κλείσουν; Τι είδους στρατηγικό όφελος θα έχει η ελληνική οικονομία από αυτά;
Είναι πουθενά στις μελέτες σας αυτά; Έστω, ότι εμείς υπερβάλλουμε, αλλά η αγορά
βοά, τα Επιμελητήρια βοούν. Όλα αυτά, περιέχονται στις στρατηγικές σας μελέτες,
προκειμένου να μπορέσουμε τελικά να δούμε τί σημαίνει πραγματικά ένας
διαγωνισμός τέτοιου χαρακτήρα;
Λέτε, ότι θέλετε προτάσεις ακόμα και στο δικό σας πλαίσιο. Σε αυτό το
πλαίσιο, δεν μπορεί να γίνει σοβαρή συζήτηση, αλλά επειδή μας προκαλείται, θα
αναφερθώ στις εργασιακές σχέσεις, που έχουμε ήδη σήμερα. Κανένας από αυτούς που θα εκμεταλλευθούν το
λιμάνι του Πειραιά, δεν θα πρέπει να μπορεί να προσλαμβάνει εργαζόμενους, χωρίς
πιστοποίηση με τα ευρωπαϊκά πρότυπα, ως λιμενεργάτη. Κανείς δεν θα πρέπει να
μπορεί να έχει εργαζόμενους, χωρίς συλλογική σύμβαση εργασίας. Γιατί δεν τα
βάζετε, δεν μπορείτε; Μπορείτε. Για βάλτε τα, να δείτε τι θα σας πει η COSCO.
Αυτά είναι ασήμαντα;
Δεν αφορούν στο δημόσιο συμφέρον;
Δεν είναι σοβαρότατα πράγματα για την επόμενη μέρα της ελληνικής
κοινωνίας; Είναι μύθοι;
Βλέπω μια μεροληπτική περιγραφή του κ. Εμίρη, λέει ζημιές σε προβλήτα 1
και τα έσοδα από την ΣΕΠ -όχι από την εμπορική δραστηριότητα του λιμανιού, από
την ΣΕΠ- χρηματοδοτούν τη ζημιά του προβλήτα 1. Κύριε Εμίρη, πώς βγάλατε την
ζημιά του προβλήτα 1; Η προβλήτα 1 που έχει χρηματοδοτηθεί και στην υποδομή της
και στην ανάδρομή της από τον ΟΛΠ, υπολογίζεται τις αποσβέσεις; Έχει πέντε
γερανογέφυρες και δεν μπορεί να τις κάνει έξι, γιατί είναι αποικιοκρατική
σύμβαση με τη ΣΕΠ, που επηρεάζει αρνητικά την ανταγωνιστικότητά της καθώς δεν ισχύουν οι κανόνες ελεύθερου
ανταγωνισμού.
Πράγματι, όπως είπα και στον κ. Μανιατόπουλο πριν, το εμπορικό τμήμα του
λιμανιού του Πειραιά πάντα ήταν το κερδοφόρο, είτε ήταν στον ΟΛΠ, είτε ήταν
στην ΣΕΠ. Εάν τα άλλα στοιχεία αμφισβητούνται, δεν μπορούν να αμφισβητηθούν τα
στοιχεία που δίνει ο ΟΛΠ για το 2012, για παράδειγμα, είναι ότι ο ΟΛΠ έδωσε στο
δημόσιο ως φόρο, ως μερίσματα και ως εισφορές 6,9 εκατομμύρια ευρώ, αυτό το
2012. Η ΣΕΠ με τους ίδιους τζίρους, διότι για τον ΟΛΠ μιλάμε για τους
συνολικούς τζίρους, έδωσε 4,8
εκατομμύρια ευρώ, ενώ έχει και την επιστροφή Φ.Π.Α..
Το ζήτημα δεν είναι οι δείκτες παραγωγής, πράγματι έχει δίκιο η κυρία
Μανωλάκου και το αξιοποίησε ο κ. Υπουργός εμφανίζοντας ότι συμφωνεί. Το ζήτημα
είναι ποιος ωφελείται από κάθε παραγωγική δραστηριότητα, εάν έχει κοινωνικό
όφελος και εάν ακριβώς αυτό σημαίνει δημόσιο συμφέρον. Τα θέματα είναι
τεράστια.
Η
Ρυθμιστική Αρχή Λιμένων, όπως την έχετε νομοθετήσει, είναι Ρυθμιστική Αρχή
Λιμένων Ελλάδας και όχι Ρυθμιστική Αρχή Λιμένος Πειραιά και δεν έχει
συγκροτηθεί και δεν έχει κανένα σχέδιο,
την ίδια στιγμή που ο διαγωνισμός τρέχει.
Σας παρακαλούμε, μη μιλάτε για μύθους. Ο ΣΥΡΙΖΑ, η Αριστερά, η κοινωνία
του Πειραιά, οι παραγωγικές τάξεις, βιώνουν πραγματικότητες και όχι μύθους. Το
ΤΑΙΠΕΔ λειτουργεί ανεξέλεγκτα, χωρίς κανένα έλεγχο. Η σημερινή λειτουργία της
Βουλής, είναι μια καρικατούρα του ρόλου που επιφυλάσσει όλο αυτό το μνημονιακό
θεσμικό πλαίσιο στη Βουλή και στη δημοκρατία. Κατόπιν όλων αυτών, παρακαλούμε
πολλούς από τους εκπροσώπους του ΤΑΙΠΕΔ, να συμπεριφέρονται πιο σεμνά.
Διαχειρίζονται ανεξέλεγκτα και χωρίς ευθύνη, σοβαρότατα ζητήματα. Όλα αυτά,
εντάσσονται σε απόψεις πολιτικές, κοινωνικές, οικονομικές, πολύ ζωντανού
τμήματος της ελληνικής κοινωνίας. Η κυρία Μπακογιάννη βρίσκεται μακριά
νυχτωμένη, για το ποιο είναι το αύριο και για το ποιο είναι το χθες.
Ζητώ, πραγματικά, η υπόθεση αυτή να έρθει στη Βουλή. Καμία απόφαση και
κανένα ΤΑΙΠΕΔ δεν έχει δικαίωμα να προχωρεί σε αυτές τις διαδικασίες. Στον
Πειραιά, η κινητοποίηση θα είναι διαρκής. Ελπίζουμε ότι θα καταφέρουμε να
ακυρώσουμε και τα σχέδια της πολιτικής μειοψηφίας και τα σχέδια του ΤΑΙΠΕΔ.
Ευχαριστώ».
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.