Ομιλία
του ΥΝΑ, Μιλτιάδη Βαρβιτσιώτη στο 5ο Ελληνικό Ναυτιλιακό Forum Capital Link
«Με μεγάλη χαρά βρίσκομαι σήμερα
εδώ για να μιλήσω για τον παγκόσμιο ρόλο της Ελληνικής Ναυτιλίας. Ενός κλάδου
που αντέχει σε δύσκολες εποχές, ανθεί σε καλές συγκυρίες και βοηθά την Ελλάδα
και στα δύσκολα και στα καλά χρόνια. Η
Ελληνική Ναυτιλία, άλλωστε, είναι το μεγαλύτερο αναπτυξιακό επίτευγμα της
σύγχρονης Ελλάδας!
Σήμερα, η
εικόνα της ελληνικής οικονομίας αργά αλλά σταθερά αλλάζει προς το καλύτερο. Το
πρωτογενές πλεόνασμα που επιτυγχάνουμε, βασιζόμενοι στις θυσίες του ελληνικού
λαού, δίνει μια βάση στην εθνική οικονομία για να προσελκύσει καινούργιες
επενδύσεις και να αναπτυχθεί. Και ο μόνος πυλώνας πάνω στον οποίον
παραδοσιακά η χώρα μπορούσε να αναπτυχθεί και να δει νέες επενδύσεις να
έρχονται ήταν ο πυλώνας της ναυτιλίας.
Μέγεθος Ελληνικής
Ναυτιλίας:
Ο Ελληνικός Στόλος μετρά 1,551 πλοία.
Ο Ελληνόκτητος στόλος διατήρησε την πρώτη θέση σε χωρητικότητα και αριθμεί
3,428 vessels (ships greater than 1,000 gt) αντιπροσωπεύοντας
το 15.56% of total world dwt[1]. Η Ελληνική Σημαία
στόλος κατατάσσεται στην έκτη θέση διεθνώς και δεύτερος στην Ευρώπη. Ο Ελληνόκτητος στόλος εκπροσωπεί το 42,72 %. Moreover, Greek owners control 23.55 % of the world tanker
fleet (crude oil tankers), 17.20% of the world bulk carrier fleet and 12.51%
of the world chemical and product carriers fleet in terms of dwt (excluding
ships currently on order)[2].
Η Ελληνική Ναυτιλία είναι πρώτη σε
παγκόσμια κλίμακα κι αυτή η πρωτιά της δεν είναι τωρινή και συγκυριακή. Είναι
διαχρονική. Αποδείχθηκε ανθεκτική στο χρόνο. Άρα είναι πια αδιαμφισβήτητη. Κι
αυτό αποτελεί μοναδική ενίσχυση του ισοζυγίου πληρωμών της Ελλάδας, που
αποτελεί πάντα την χρόνια «Αχίλλειο πτέρνα» της Οικονομίας μας.
Τα
συγκριτικά πλεονεκτήματα της Ναυτιλίας
Που όμως οφείλεται αυτό το
μοναδικό συγκριτικό πλεονέκτημα της Ελλάδας;
* Πρώτον, λοιπόν, η ναυτοσύνη
ταυτίζεται σχεδόν με την Ελληνικότητα δημιουργώντας μόνιμο συγκριτικό
πλεονέκτημα. Η Ελλάδα γεννιέται μυθολογικά με την Αργώ και τα Ομηρικά έπη.
Δηλαδή γεννιέται σαν έπος και σαν τραγωδία και σαν νόστος και σαν αέναος
αγώνας για αρετή και προκοπή, πάνω στα κύματα.
Στην Ελληνική γλώσσα διατυπώθηκε
στο τέλος του 5ου προ Χριστού Αιώνα το αξεπέραστο εκείνο «μέγα το της θαλάσσης κράτος». Το
διατύπωσε ο Θουκυδίδης. Η Ελλάδα αναγεννήθηκε στους νεώτερους χρόνους, ξανά
μέσα από την ναυτική ισχύ των «καραβοκύρηδων», που προετοίμασαν την
Παλιγενεσία.
Πολλές αρετές έχει ο Έλληνας. Από
τις πιο αναλλοίωτες και πιο διαχρονικές είναι η ναυτοσύνη.
* Δεύτερον, η εξωστρέφεια
συμπίπτει με τη φύση της Ναυτιλιακής επιχείρησης. Σε ένα σύγχρονο ανοικτό
κόσμο δεν υπάρχει ανάπτυξη χωρίς εξωστρέφεια και ανοικτούς ορίζοντες. Η
Ελλάδα θα γίνει μεγάλη δύναμη, μόνο αν πάψει να θεωρεί τον εαυτό της ομφαλό
της γής. Δηλαδή με εξωστρέφεια. Κι ο κυριότερος τρόπος να επιτύχει τέτοια
εξωστρέφεια είναι με τη Ναυτιλία.
* Οι ναυτιλιακές μας επιχειρήσεις
λειτουργούν αναγκαστικά σε μια παγκόσμια, σχεδόν τέλεια, ανταγωνιστική αγορά.
Ανταγωνιστική απ’ όλες τις πλευρές. Και όσον αφορά την διαχείριση του
κόστους. Και όσον αφορά την αναζήτηση και εκμετάλλευση ευκαιριών. Η Ναυτιλία
μας απέδειξε ότι όχι μόνο μπορούμε να επιβιώνουμε σε συνθήκες διεθνούς
ανταγωνισμού. Αλλά μπορούμε και να κυριαρχούμε.
* Τέταρτον, η παγκόσμια Ναυτιλία
περνάει συνεχείς κυκλικές διακυμάνσεις. Πράγμα που απαιτεί τεράστια
προσαρμοστικότητα: στις υφέσεις για να αντέχει, στις ανοδικές φάσεις για να
κερδίζει παραπάνω από το χαμένο έδαφος. Και για να εκμεταλλεύεται τις
ευκαιρίες και στις καλές και στις κακές εποχές.
Ανταγωνιστικότητα
Αυτή η προσαρμοστικότητα είναι από
τις σπάνιες αρετές ανταγωνιστικότητας. Κι όπως έχει αποδειχθεί, η
προσαρμοστικότητα της Ελληνικής Ναυτιλίας είναι απαράμιλλη.
Όλα τα προηγούμενα – εξωστρέφεια
και προσαρμοστικότητα - συνοψίζονται σε μια λέξη:
Την Ανταγωνιστικότητα!
Η Ανταγωνιστικότητα είναι αυτό που
κυρίως λείπει από το μοντέλο ανάπτυξης της Ελληνικής Οικονομίας.
Η Ανταγωνιστικότητα είναι αυτό που
υπάρχει αποδεδειγμένα και με το παραπάνω στην Ελληνική Ναυτιλία. Ίσως γιατί
δεν χρειάζεται το Ελληνικό κράτος… Αναπτύσσεται χωρίς αυτό και πέρα από τα
όριά του.
Κι όταν μας λένε ότι η Ελλάδα
είναι πολύ μικρή ή πολύ «καθυστερημένη» ή πολύ «κακομαθημένη» για να γίνει
ανταγωνιστική, απαντάμε ως εξής: Δείτε
την Ελληνική Ναυτιλία!
Οι άνθρωποι της ναυτιλίας είναι το
παράδειγμα και η απόδειξη, ότι η ανταγωνιστικότητα είναι μέσα στη φύση του
Έλληνα. Η ανταγωνιστικότητα είναι το σύγχρονο όνομα αυτού που παλιά λέγαμε
«δαιμόνιο» του Έλληνα.
Η έμφαση στην ανταγωνιστικότητα
είναι υψίστη προτεραιότητα σε κάθε εποχή. Αλλά ιδιαίτερα σε εποχές κρίσης,
όπως τη τωρινή, όταν η χώρα αντιμετωπίζει δραματικές δημοσιονομικές
ανισορροπίες και πρόβλημα υπερχρέωσης, η ανταγωνιστικότητα είναι υψίστη
προτεραιότητα.
Ελληνική
Προεδρία
- Στο πλαίσιο της ελληνικής
ναυτιλίας θέσαμε συγκεκριμένες προτεραιότητες και καλέσαμε και τις υπόλοιπες
χώρες να συνεργασθούν επάνω σε αυτές. Είπαμε ξεκάθαρα σε όλους τους τόνους
ότι περιφερειακές πολιτικές και λογικές υπερφορολόγησης, που πηγάζουν από
γραφειοκρατικές αντιλήψεις των Βρυξελλών και ανταγωνιστριών χωρών, βλάπτουν
τα συμφέροντα της ευρωπαϊκής ναυτιλίας και στρέφουν τα κεφάλαια σε χώρες της
Ασίας.
Παράλληλα,
στοχεύουμε στην ενίσχυση της ευρωπαϊκής στρατηγικής για τη «Γαλάζια Ανάπτυξη» και τη συναφή ενίσχυση
της απασχόλησης, καθώς και σε μέτρα και πολιτικές που θα ενισχύσουν την
ανταγωνιστικότητα των ευρωπαϊκών λιμένων, τη διευκόλυνση της ναυτιλιακής
κίνησης, με την παράλληλη μείωση του διοικητικού άχθους και την απλούστευση
των διοικητικών διαδικασιών στοχεύοντας στην ενίσχυση εν γένει της
ανταγωνιστικότητας της ελληνικής και ευρωπαϊκής ναυτιλίας.
Ως Υπουργείο:
- Στοχεύουμε στην Ενίσχυση του
Εθνικού Νηολογίου. Σε κάθε ευκαιρία και με κάθε τρόπο ζητάμε την προσέλκυση
περισσότερων πλοίων στην Ελληνική σημαία. Το ζητάμε γιατί αυξάνεται το εθνικό
κεφάλαιο, η συμβολή της Ελληνικής Ναυτιλίας στην εθνική οικονομία και η
διεθνής μας διαπραγματευτική θέση.
- Αναβαθμίζουμε τη Ναυτική
Εκπαίδευση. Το αυξημένο ενδιαφέρον των νέων στο ναυτικό επάγγελμα δημιουργεί
πρόσθετη δυναμική για το άμεσο μέλλον. Η εξασφάλιση της άρτιας εκπαίδευσής
τους, έτσι ώστε οι νέοι ναυτικοί να αποκτήσουν βαθειά γνώση των νέων
τεχνολογιών, ιδιαίτερα αυτών που ενσωματώνονται στα νέο-κατασκευαζόμενα πλοία
είναι ιδιαίτερα κρίσιμη.
Σε κάθε περίπτωση για να
προσελκύσουμε Έλληνες στο ναυτικό επάγγελμα, θα πρέπει η ενημέρωση για τις
δυνατότητες που τους δίνει η θάλασσα να ξεκινήσει μεθοδικά και σταδιακά από
μικρές ηλικίες μέσα από τη σχολική εκπαίδευση, ώστε να δημιουργηθεί εκ νέου η
ναυτική Παιδεία που έκανε την Ελλάδα πρώτη παγκόσμια δύναμη στην Ναυτιλία.
Άλλωστε, στα χρόνια που έρχονται ο ανταγωνισμός θα ενταθεί με την αναμενόμενη
είσοδο στο ναυτιλιακό χώρο ασιατικών χωρών που βρίσκονται σε φάση έντονης
ανάπτυξης.
-Αναδιαρθρώσαμε τις λιμενικές
υπηρεσίες με γνώμονα όχι μόνο την καλύτερη φύλαξη των θαλασσίων συνόρων μας
αλλά και την καλύτερη παροχή υπηρεσιών προς τους φορείς της Ναυτιλίας μας.
Διότι, το Λιμενικό Σώμα είναι ο βραχίονας και της Ναυτιλιακής Πολιτικής του
Υπουργείου Ναυτιλίας. Πλέον με τη Νέα Δομή του Υπουργείου και των Λιμενικών
Αρχών υπηρετείται με μεγαλύτερη συνέπεια και αποτελεσματικότητα αυτός ο
στόχος.
- Λιμενική Πολιτική
Πολιτική του Υπουργείου Αιγαίου και Ναυτιλίας, σε αυτή την
κατεύθυνση, είναι ο συνεχής εκσυγχρονισμός και η αναβάθμιση των λιμενικών
υποδομών της χώρας, καθώς και η βελτίωση των παρεχόμενων λιμενικών υπηρεσιών
ώστε να υπηρετηθεί αυτός ο στόχος με συνέπεια.
Ως Υπουργείο «τρέχουμε» διαδικασίες ολοκλήρωσης λιμενικών έργων
από τις αρμόδιες Υπηρεσίες εκτέλεσής τους, καθώς και της εκπόνησης σχετικών μελετών
βελτίωσης – αναβάθμισης – εκσυγχρονισμού τους. Για κάθε νησί αλλά και
για την ίδια τη χώρα μας τα ελληνικά λιμάνια πρέπει να γίνουν «μηχανές
ανάπτυξης».
Και θεωρώ ότι είναι η κατάλληλη
στιγμή να επαναπροσδιορίσουμε συνολικά τη Λιμενική πολιτική στη χώρα μας:
Δηλαδή τον τρόπο διαχείρισης των
λιμένων, τη βελτίωση των λιμενικών εγκαταστάσεων και την αποτελεσματική
εξυπηρέτηση των νησιών μας και κυρίως την προσέλκυση επενδύσεων και τη
δημιουργία νέων θέσεων εργασίας.
Η αξιοποίηση
των λιμανιών συμβαδίζει με το νέο μοντέλο παραγωγικό μοντέλο της χώρας, αφού
μέσω αυτής θα δημιουργηθούν θέσεις εργασίας και θα τονωθούν τα δημόσια έσοδα.
Μέχρι πρόσφατα, η Ελλάδα κοιτούσε τα λιμάνια της ως υποδομές, με στόχο την
τοπική ανάπτυξη και την εξυπηρέτηση εσωτερικού εμπορίου.
Πλέον η
στρατηγική αυτή έχει αλλάξει. Η απελευθέρωση των δυνατοτήτων των ελληνικών
λιμανιών και η προσέλκυση επενδύσεων σε αυτά είναι για εμάς μεγάλη και
κύρια προτεραιότητα με κύριο χαρακτηριστικό, τη διεθνή ανταγωνιστικότητα και
την εξωστρέφεια.
Υπάρχει ένα
χαρακτηριστικό παράδειγμα το οποίο και θέλω να υπογραμμίσω, αυτό του Πειραιά.
Το μεγάλο λιμάνι της χώρας σήμερα έχει αλλάξει εικόνα, αποκτώντας μια
δυναμική «μητροπολιτικού χαρακτήρα» για όλη τη Μεσόγειο. Σε αυτή την
κατεύθυνση είναι κρίσιμο να εγκριθεί ο Φιλικός Διακανονισμός ΟΛΠ – COSCO από
την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, καθώς η συμφωνία, περιλαμβάνει επιπλέον επενδύσεις
ύψους 230 εκατ. Ευρώ. Και, βέβαια, εντός των επόμενων ημερών θα κατατεθεί
προς έγκριση στη Βουλή η πρόσκληση εκδήλωσης επενδυτικού ενδιαφέροντος για
την πώληση του πλειοψηφικού πακέτου μετοχών του ΟΛΠ.
Επίλογος
Η Ελληνική Ναυτιλία είναι διεθνώς
ανταγωνιστική. Κι έτσι κατέκτησε και διατηρεί την παγκόσμια πρωτοπορία. Δίνει
πολλά στην Ελλάδα, αλλά δεν επιβαρύνει το ελληνικό κράτος.
Αυτό που χρειάζεται είναι μία
Εθνική Ναυτιλιακή Πολιτική. Διότι η Ναυτιλία είναι Εθνικό Κεφάλαιο και δεν
χωρούν σε αυτή λαϊκισμοί και κομματικές κορώνες.
Στις μεγάλες στιγμές της η Ελλάδα
μεγαλούργησε με τη Ναυτιλία της.
Στις δύσκολες στιγμές της η Ελλάδα
στηρίχθηκε στη Ναυτιλία της.
Τώρα είναι καιρός πια να στηρίξει
τη Ναυτιλία της για να βγει η Ελλάδα από την κρίση. Για να γίνει αυτό που η
Ναυτιλία της είναι από πολλά χρόνια:
|
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.