Επιπροσθέτως, αναζητά νέες μορφές ενέργειας λιγότερο ρυπογόνων για το περιβάλλον με στόχο τον περιορισμό του φαινομένου του θερμοκηπίου. Η ελληνική ναυτιλία από την πλευρά της, συνεχίζει να πρωτοπορεί παγκοσμίως και σε αυτό το πεδίο, ακόμη και σε αυτές τις δύσκολες οικονομικά εποχές αφού έλληνες πλοιοκτήτες ήταν οι πρώτοι που ξεκίνησαν την προσαρμογή του στόλου τους στις αντιρρυπαντικές απαιτήσεις.
Η περιβαλλοντική διαχείριση και τα περιβαλλοντικά θέματα βρίσκονται ήδη ψηλά στις ατζέντες όλων όσοι ασχολούνται με την ναυτιλία και πιο συγκεκριμένα, πλοιοκτησία, διαχειριστές πλοίων, ναυλωτές. Ζητήματα όπως η κατανάλωση καυσίμων, το κόστος αυτών, και η βελτίωση της αποδοτικότητας τους, αποτελούν σημαντικούς παράγοντες και για την εν γένει περιβαλλοντική μέτρηση και επίδοση.
Η στροφή για χρησιμοποίηση του υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG) ως καυσίμου από τα πλοία, σε μηχανές διπλού καυσίμου που έχουν ήδη συμμορφωθεί με τις απαιτήσεις Tier III του ΙΜΟ, μοιάζει αναπόφευκτη.
Μέχρι σήμερα η
έρευνα για χρήση του φυσικού αερίου ως καυσίμου σε πλοία είχε επικεντρωθεί σε
συγκεκριμένους τύπους πλοίων όπως είναι
τα επιβατηγά αλλά και πλοία μικρών.
"Κοιτάζοντας την εμπορική προοπτική
του υγροποιημένου φυσικού αερίου ως καυσίμου του πλοίου,
το κόστος του
κεφαλαίου για την εγκατάσταση ενός
συστήματος καυσίμου υγροποιημένου
φυσικού αερίου θα πρέπει να εξοφληθεί
μετά από λίγα χρόνια λόγω της εξοικονόμησης των λειτουργικών
εξόδων» επισημαίνουν κύκλοι της ναυτιλίας.
Ήδη πλοιοκτήτες
και ναυπηγικές εταιρείες στρέφονται στην λύση της μετατροπής των πλοίων
τους με ενσωμάτωση συστημάτων φυσικού
αερίου. Μέσα στα επόμενα πέντε χρόνια ο αριθμός αυτών των πλοίων αναμένεται να
ξεπεράσει τα 800 ενώ αυξητική είναι η τάση
των νεότευκτων πλοίων που
θα χρησιμοποιούν αποκλειστικά υγροποιημένο φυσικό αέριο ως καύσιμο.
Η πρόκληση για την Ευρώπη
Ειδικότερα για την Ευρώπη, η πρόκληση
του 2020 που έχει μπροστά της για
συμμόρφωση με τα νέα χαμηλότερα όρια εκπομπών θείου, είναι μεγάλη.
Αντιμετωπίζεται σαν
ευκαιρία για την βιώσιμη ανάπτυξή της Ναυτιλίας Μικρών Αποστάσεων και την
δημιουργία μικρής κλίμακας προμήθειας LNG,
καθώς επίσης και για την αναβίωση του τομέα της Ναυπηγοεπισκευής και
κατασκευής εξοπλισμού τόσο στην Ελλάδα όσο και σε ολόκληρη την Ευρώπη.
Το 2020 πρόκειται να εφαρμοσθεί η
κοινοτική οδηγία για νέα χαμηλότερα όρια εκπομπών θείου 0,5% στη Μεσόγειο και
ειδικότερα στα «ευρωπαϊκά νερά» όπως αυτά ορίζονται από τις Ζώνες Οικονομικού
Ενδιαφέροντος. H λύση του Υγροποιημένου Φυσικού Αερίου αποτελεί εν δυνάμει μια
βιώσιμη επιλογή για την ναυτιλία και έχει προοπτική για θετικές μελλοντικές
χρηματορροές.
Βασική προϋπόθεση, ωστόσο, είναι τόσο η
τεχνική όσο και η οικονομική βιωσιμότητα της εφαρμογής LNG στη ναυτιλία,
καθώς και το νομοθετικό και κανονιστικό πλαίσιο των νέων εφαρμογών. Τις
προϋποθέσεις αυτές έχει αναλάβει να μελετήσει το πρόγραμμα Poseidon Med που δραστηριοποιείται ήδη από τον Ιανουάριο του 2014 και
θα ολοκληρώσει τις εργασίες του τον Δεκέμβριο του 2015.
Το POSEIDON MED
Το POSEIDON MED αποτελεί το πρώτο διακρατικό project σε ευρωπαϊκό επίπεδο το οποίο στοχεύει στην εισαγωγή του
LNG ως το κύριο καύσιμο για τη Ναυτιλία καθώς
επίσης και στην ανάπτυξη ενός επαρκούς δικτύου υποδομών για την εφοδιαστική
αλυσίδα του LNG. Η δράση του εστιάζει στο γεωγραφικό χώρο της Ανατολικής Μεσογείου με τη συμμετοχή πέντε
Κρατών Μελών της Ε.Ε. (Ελλάδα, Κύπρος, Ιταλία, Κροατία και Σλοβενία).
Το Πρόγραμμα συνδυάζει τους τομείς
των Μεταφορών, της Ενέργειας και του Περιβάλλοντος και στοχεύει στην βιώσιμη
ανάπτυξη μέσω ενός σχεδιασμού που μελετάει την τεχνική και οικονομική
βιωσιμότητα της εφαρμογής LNG στη ναυτιλία. Το πρόγραμμα καθιστά τις συμμετέχουσες
χώρες της Ανατολικής Μεσογείου πρωτοπόρους στην ανάληψη ιδιωτικής και
διακρατικής πρωτοβουλίας για την επίτευξη των ευρωπαϊκών περιβαλλοντικών
στόχων.
Η εκπόνηση του έργου, στην παρούσα
του φάση, συνεπάγεται το σχεδιασμό μιας αλυσίδας μεταφοράς, διανομής και
προμήθειας LNG και των υποδομών για τη χρήση του ως καυσίμου πλοίων που
στην Ανατολική Μεσόγειο και θα καθορίσει το πλαίσιο για να λειτουργεί εύρυθμα
και βιώσιμα η αγορά. Επιπλέον, θα εξεταστεί και θα προταθεί το ρυθμιστικό και
κανονιστικό πλαίσιο σε θέματα ασφάλειας και αξιολόγησης κινδύνου και οι
βιώσιμες χρηματοοικονομικές λύσεις.
Η δεύτερη φάση του προγράμματος
(“Poseidon Med II”), η οποία έχει ήδη εγκριθεί από την ΕΕ, θα έχει ως στόχο την
ωρίμανση και περαιτέρω εξέταση σε λεπτομέρεια των απαιτούμενων ενεργειών με
ενισχυμένες τεχνικές μελέτες που καλύπτουν τα πλοία, τα λιμάνια και τον
ανεφοδιασμό σε καύσιμα.
Αυτή θα διαρκέσει 5 χρόνια, μέχρι
το 2020 και τα έργα υποδομής που θα προκύψουν από την δράση αναμένεται να
υποστηριχτούν από τους χρηματοδοτικούς μηχανισμούς της Ευρωπαϊκής Ένωσης, της
Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων και του Ταμείου Συνοχής. Τα Ευρωπαϊκά
Προγράμματα, όπως παλαιότερα το CEF και τώρα το Επενδυτικό Σχέδιο Γιούνκερ
αποτελούν πρώτης τάξεως ευκαιρίες που θα επιφέρουν βιώσιμη ανάπτυξη στις
μεταφορές και την ναυτιλία.
Οι κύριοι εταίροι του
προγράμματος, ανάμεσά τους οι QEnergy, Lloyd’s Register, Ocean Finance,
Environmental Protection Engineering και Naval Architecture Progress, παρακολουθούν
στενά τις εξελίξεις στον Ευρωπαϊκό χώρο και συμμετέχουν σε στοχευμένες δράσεις
των Διευρωπαϊκών Δικτύων στις Μεταφορές (TEN-T) και προετοιμάζουν τα
ενδιαφερόμενα μέρη, και κυρίως τους πλοιοκτήτες και τους λιμένες, για τη νέα
πραγματικότητα.
Η χρηματοδότηση
Οδεύοντας προς την ολοκλήρωση των
εργασιών του project στα
τέλη του 2015, οι εταίροι του POSEIDON MED πραγματοποίησαν στο Ζάππειο Μέγαρο, συνέδριο σκοπός του οποίου
ήταν να ενημερώσει τους εμπλεκόμενους
φορείς αλλά και το ευρύ κοινό για τις τεχνικές και οικονομικές πτυχές του project, καθώς επίσης και να προωθήσει το διάλογο ανάμεσα στους
εκπροσώπους της Ναυτιλίας και του τομέα της Ενέργειας.
«Είμαστε έτοιμοι να βάλουμε λεφτά στις
τσέπες εκείνων που τολμούν», αυτό ήταν το ξεκάθαρο μήνυμα του Jose Anselmo, Principal Administrator Motorways of the Sea (MoS), μιλώντας ως
εκπρόσωπος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής: «Πρόθεση μας είναι να βοηθάμε όσους
βοηθούν τον εαυτό τους» δήλωσε εμφατικά και υπογράμμισε ότι δράσεις σχετικές με
το Poseidon Med θα μπορούσαν να αγγίξουν χρηματοδότηση έως 85% στην
Ελλάδα».
Ο Σπύρος Πασχάλης, CEO του Ομίλου Attica, διατύπωσε την άποψη ότι «πλοία που θα καίνε μόνο LNG είναι μεγάλο
στοίχημα”, ενώ ο Νικόλαος Πατεράκης, COO Neptune Lines Shipping and Managing Enterprises S.A., υπογράμμισε την ανάγκη για ευελιξία από την οπτική των
πλοιοκτητών. Εκπροσωπώντας την Τραπεζική Κοινότητα ο Δημήτρης Αναγνωστόπουλος,
Μέλος της Επιτροπής Διευθυντών της τράπεζας Aegean Baltic Bank έδωσε έμφαση στην ανάγκη να δοθούν κίνητρα στους
πρωτοπόρους.
Κατά την διάρκεια της Τεχνικής
Ενότητας έμφαση δόθηκε σε θέματα ασφάλειας σχετικά με την υιοθέτηση του LNG ως ναυτιλιακού
καυσίμου. «Η μεθοδολογία που εφαρμόζεται για την αναγνώριση κινδύνων και τα
εργαλεία που χρησιμοποιούνται δεν αφήνουν περιθώρια αμφιβολίας για τα υψηλά
πρότυπα ασφάλειας που διατρέχουν την εφοδιαστική αλυσίδα του LNG, από την
μεταφορά του και την τροφοδοσία πλοίων έως την λειτουργία πλοίων που κινούνται
με LNG», τόνισε ο Θάνος Κολιόπουλος, Lloyd’s Register Global Special Projects Manager.
ΠΗΓΗ: newmoney.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.