1 Δεκ 2015

Ελληνική πρωτοβουλία για ναυπηγήσεις με ευρωπαϊκά κονδύλια δισεκατομμυρίων

Αγώνας δρόμου, με γεωπολιτικές αλλά και περιβαλλοντικές παραμέτρους, βρίσκεται σε εξέλιξη στη ναυτιλιακή βιομηχανία της Ευρώπης, για την απορρόφηση χρηματοδοτικών πόρων που ξεπερνούν, σε πρώτη φάση, το ένα δισεκατομμύριο ευρώ, με ανοικτό το όριο, και σκοπό τη ναυπήγηση πλοίων για την ανανέωση του ευρωπαϊκού στόλου της Ναυτιλίας Μικρών Αποστάσεων.

Ο χρόνος πιέζει αφού έως το 2020 τα πλοία πρέπει να προσαρμοστούν στις απαιτήσεις της Ευρωπαϊκής Ένωσης και να καταναλώνουν είτε φυσικό αέριο είτε καύσιμο χαμηλό σε περιεκτικότητα θείου (0,1). Η Ευρώπη σε πέντε χρόνια από σήμερα θα λειτουργεί σε καθεστώς «Emission Control Area» οπότε όσα καράβια δεν πληρούν τις προϋποθέσεις αυτές ή θα αποσύρονται από την Ευρώπη ή θα υποχρεωθούν να καίνε ακριβότερα καύσιμα, γεγονός το οποίο θα τα καταστήσει μη ανταγωνιστικά ή θα πρέπει να εναρμονιστούν υιοθετώντας πράσινες τεχνολογίες.
Ο στόλος της Ναυτιλίας Μικρών Αποστάσεων, τα γνωστά και ως Μεσογειακά πλοία αλλά και της ακτοπλοίας θα πληγεί άμεσα αν δεν καταφέρει να προσαρμοστεί.
Οι ναυπηγήσεις πλοίων, φιλικών προς το περιβάλλον, με μηχανές για καύση dualfuel –διπλού καυσίμου είτε LNG είτε πετρέλαιο είναι εκ των ων ουκ άνευ. Η σκέψη για μετατροπή των ήδη υπαρχουσών μηχανών είναι απαγορευτική λόγω υψηλότατου κόστους.
Στο πλαίσιο της προσπάθειας για εξεύρεση χρηματοδότησης, με χαμηλό επιτόκιο για ναυπηγήσεις η Ένωση Εφοπλιστών Ναυτιλίας Μικρών Αποστάσεων (ΕΕΝΜΑ), πήρε την πρωτοβουλία και διαμόρφωσε το πρόγραμμα «Europa Ship Plan» και δημιούργησε την εταιρεία ειδικού σκοπού «Europa Venture Ltd» (Special Purpose Vechicle) με στόχο τη δημιουργία κατάλληλου μηχανισμού, ώστε να καταστεί δυνατή, η εν σειρά κατασκευή πλοίων σε ευρωπαϊκά ναυπηγεία, με χρηματοδότηση από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων (ΕΙΒ).
Σύμφωνα με τα όσα αναφέρθηκαν από τους εκπροσώπους της Ευρωπαϊκής Ένωση, στην ειδική εκδήλωση που διοργανώθηκε στο πλοίο «Hellas Liberty» στο Λιμάνι του Πειραιά, από την ΕΕΝΜΑ και στην οποία συμμετείχαν περισσότερα από 80 στελέχη που εκπροσωπούν ναυτιλιακές εταιρείες , ακτοπλοϊκές εταιρείες, νηογνώμονες, εφοπλιστικές ενώσεις ευρωπαϊκών κρατών της Μεσογείου, τραπεζικά ιδρύματα καθώς και ναυτιλιακούς ομίλους του εξωτερικού, προβλέπεται άντληση κεφαλαίων από το "Γιούνγκερ plan" το οποίο εκπονήθηκε για να ενισχύσει τις επενδύσεις στην Ευρώπη. Το συγκεκριμένο πλάνο προβλέπει χρηματοδότηση σε ποσοστό μέχρι και 80% για κάθε πλοίο.
Από αυτό το 80%, το 20%-25% θα δίνεται κατευθείαν από κεφάλαια της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων και από ευρωπαϊκά κονδύλια (EIB AND CEF) ενώ το υπόλοιπο 50%-55% από ιδιωτικές τράπεζες. Το υπόλοιπο 20% θα καλύπτεται από ίδια κεφάλαια του πλοιοκτήτη.
Η παρουσία της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας εγγυάται τη χορήγηση του δανείου και μάλιστα με χαμηλό επιτόκιο.
Το πρόγραμμα απευθύνεται όχι μόνος στους Έλληνες, αλλά σε όλους τους Ευρωπαίους πλοιοκτήτες, ιδιαίτερα του Νότου, και για τον λόγο αυτό έχουν δείξει ιδιαίτερο ενδιαφέρον η Ιταλία, η Ισπανία, η Κύπρος και η Βουλγαρία καθώς και άλλες χώρες του Νότου. Η Ένωση Εφοπλιστών Ναυτιλίας Μικρών Αποστάσεων άνοιξε τον δρόμο, όμως σε καμία περίπτωση δεν ποδηγετεί την προσπάθεια. Και αυτό γιατί η δανειοδότηση θα γίνεται κατευθείαν από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων στον πλοιοκτήτη. Ο κάθε πλοιοκτήτης αφού δημιουργηθεί ο μηχανισμός θα λαμβάνει απευθείας τη χρηματοδότηση.
Μιλώντας στο newmoney.gr ο Χαράλαμπος Σημαντώνης, πρόεδρος της Ένωσης Εφοπλιστών Ναυτιλίας Μικρών Αποστάσεων τόνισε: "Είναι μία ιδέα την οποία κατορθώσαμε να την διαμορφώσουμε μετά από συνεννοήσεις με την Ε.Ε. και την Eυρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων. Η υλοποίηση της ιδέας στηρίζεται στην όσο το δυνατόν μεγαλύτερη συμμετοχή των πλοιοκτητών της Ναυτιλίας Μικρών Αποστάσεων (ΝΜΑ) όχι μόνο του ελληνικού αλλά όλου του ευρωπαϊκού στόλου και ειδικά του Νότου. Είναι η πρώτη φορά που η ΕΕ δεν επιβάλει μόνο περιβαλλοντικούς κανονισμούς αλλά δημιουργεί και τον μηχανισμό χρηματοδότησης της ανανέωσης του ευρωπαϊκού στόλου ΝΜΑ του οποίου τα κύρια χαρακτηριστικά, είναι η παλαιότητα και η ξεπερασμένη τεχνολογία καθώς επίσης και η μη εύκολη πρόσβαση στη χρηματοδότηση» και προσέθεσε:
« Όλα αυτά γίνονται με γνώμονα ότι το 2020 η Μεσόγειος θα λειτουργήσει σε καθεστώς Emission Control Area δηλαδή κατανάλωση καυσίμου με χαμηλή περιεκτικότητα σε θείο (0,1), όπως συμβαίνει από τις αρχές του 2015 στην Βόρεια Θάλασσα. Αυτό συνεπάγεται ότι θα πρέπει να βρεθεί λύση για την προσαρμογή των πλοίων στις νέες απαιτήσεις, προκειμένου αυτά να εναρμονιστούν περιβαλλοντικά με τους κανονισμούς της Ε.Ε. Το Europa Ship Plan δίνει τη δυνατότητα αυτή, ενώ ταυτόχρονα πρέπει να συνεκτιμηθεί το παράλληλο όφελος που προκύπτει από την κατασκευή των πλοίων, κάτι το οποίο θα πρέπει να εκμεταλλευτεί και η ελληνική πλευρά, καθώς η επιδίωξη είναι τα πλοία ΝΜΑ να κατασκευαστούν σε ευρωπαϊκά ναυπηγεία άρα και σε ελληνικά με ως επί τω πλείστον ευρωπαϊκό εξοπλισμό. Είναι μία χρυσή ευκαιρία για την επανεκκίνηση της ναυπηγικής μας βιομηχανίας , δεδομένης της εμπειρίας και τεχνογνωσίας που διαθέτει η εγχώρια βιομηχανία στη κατασκευή πλοίων τέτοιου μεγέθους. Μέχρι τώρα υπάρχει έντονο ενδιαφέρον για την ναυπήγηση τόσο από Έλληνες όσο και από άλλες χώρες της Ευρώπης».
Αυτό είναι ένα σημείο το οποίο υποστήριξε τόσο ο ΥΝΑ, Θ.Δρίτσας όσο και το υπουργείο Οικονομικών, το οποίο επισκέφθηκαν αμέσως μετά την εκδήλωση οι εκπρόσωποι της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, αλλά και η Πρόεδρος της Εθνικής Τράπεζας καθώς και οι εκπρόσωποι κομμάτων οι οποίοι παραβρέθηκαν στην παρουσίαση του σχεδίου.
Ο Βορράς και ο... Νότος
Την ίδια ώρα, ο Νότος δέχεται έντονο ανταγωνισμό από τον Ευρωπαϊκό Βορρά. Αν η χώρες του Νότου δεν καταφέρουν να απορροφήσουν τα κονδύλια από το «σχέδιο Γιούνγκερ», τότε τα χρήματα θα διοχετευθούν σε άλλες χώρες του Βορρά όπως στο «Zero Vision Tool» που έχουν συστήσει οι Σουηδοί και τρέχει ήδη και έχουν δεσμεύσει 1,8 δισεκατομμύρια ευρώ από την ευρωπαϊκή ένωση για κατασκευές πλοίων , ενώ μέχρι τώρα έχουν ενταχθεί ήδη 18 πλοία.
Και στο βάθος η Τουρκία
Από την πλευρά της, η Τουρκία προσπαθεί με οργανωμένες ενέργειες να ελέγξει τη ναυτιλία στη Μεσόγειο. Πιο συγκεκριμένα, υπάρχει μία παρόμοια Ένωση Εφοπλιστών Ναυτιλίας Μικρών Αποστάσεων, τουρκική Ένωση λέγεται Kosder- Association of Turkish Coster owners and Operators. Έχει στόλο από πλοία χωρητικότητας έως 12.000 τόνους που κάνουν Short Sea Trade. Παράλληλα τρέχει τουρκικό πρόγραμμα παρόμοιο με το ευρωπαϊκό, χωρίς να συνδέονται οικονομικά μεταξύ τους. Ονομάζεται Turkish Star. Οι Τούρκοι πλοιοκτήτες δημιούργησαν εταιρεία ειδικού σκοπού την Coaster Investment Ink για την κατασκευή 100 πλοίων Μικρών Αποστάσεων σε τουρκικά ναυπηγεία με τούρκικα κονδύλια.
Το θέμα είναι ότι τα πλοία αυτά δεν πληρούν τις προδιαγραφές για να είναι οικολογικά. Οπότε ελλοχεύει ο κίνδυνος σε λίγα χρόνια να κατακλυστεί η Ευρώπη από τούρκικα πλοία μη φιλικά με το περιβάλλον στα οποία δεν θα μπορεί να παρέμβει η ΕΕ. Και ανακύπτει το ερώτημα πως η ΕΕ θα μπορέσει να διαχειριστεί αυτή την κατάσταση που θα δημιουργηθεί μπροστά από την αυλή της.
ΠΗΓΗ: newmoney.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.