1 Ιουλ 2015

Ελληνική Ναυτιλία: Μπροστά στο φάσμα της πτώχευσης της ελληνικής οικονομίας

Οι δραματικές όσο και αγωνιώδεις εξελίξεις στα οικονομικά της Ελλάδας αποτελούν αντικείμενο προβληματισμού και για την ελληνική ναυτιλία. Με 718 ναυτιλιακές εταιρείες να έχουν έδρα στην Ελλάδα οι οποίες μαζί με τα παραναυτιλιακά επαγγέλματα απασχολούν σχεδόν 200.000 εργαζόμενους, ο «πονοκέφαλος» στα εφοπλιστικά επιτελεία είναι έντονος.

Τους τελευταίους μήνες τα οικονομικά στελέχη ναυτιλιακών εταιρειών εκπόνησαν σχέδια βάσει των οποίων θα κινηθεί ο εφοπλισμός σε περίπτωση που η οικονομική κατάσταση στην Ελλάδα βρεθεί σε αδιέξοδο μετά το δημοψήφισμα ενώ εξέτασαν ακόμη και το σενάριο της πτώχευσης.
«Είναι εύλογο να διερωτάται κάποιος πως και εάν θίγεται η εμπορική ναυτιλία από ένα τέτοιο ενδεχόμενο. Εξ όσων παρατηρεί κανείς, χωρίς να υπάρχει επί του παρόντος καμία βεβαιότητα, η παραμονή στο ευρώ φαίνεται να συγκεντρώνει περισσότερες πιθανότητες από μια επιστροφή στη δραχμή, αν και το τελευταίο δεν πρέπει να αποκλείεται» επεσήμαναν εφοπλιστικοί κύκλοι :
« Ως προς τα ποντοπόρα πλοία που πραγματοποιούν έσοδα στο εξωτερικό οι άμεσες συνέπειες από ένα πιστωτικό γεγονός στην Ελλάδα θα είναι σχετικά περιορισμένες αν και θα υπάρξουν επιπτώσεις στον χρηματοοικονομικό τομέα» και προσθέτουν:
«Στην πιο απίθανη περίπτωση επιστροφής στη δραχμή που αναμένεται να συνοδευτεί από μια ή περισσότερες υποτιμήσεις, εν σχέση προς το ευρώ και τα αλλά διεθνή νομίσματα, τα οφέλη για τα ποντοπόρα πλοία και για τους Έλληνες αξιωματικούς, θα είναι σαφώς περισσότερα διότι η αγοραστική άξια των μετέπειτα δραχμοποιούμενων κεφαλαίων θα είναι μεγαλύτερη. Αντίθετα, είναι ερευνητέο αν οι τηρούμενοι σε ευρώ λογαριασμοί θα διατηρηθούν σε ευρώ, ή θα μετατραπούν σε δραχμές.
Στην τελευταία περίπτωση θα υπάρξει επίπτωση στην αγοραστική δύναμη αυτών των καταθέσεων, αν και αντιλαμβάνεται κανείς ότι οι «ευρωποιήσεις» αυτές εξυπηρετούν κατά κύριο λόγο άμεσες υποχρεώσεις και όχι τη δημιουργία αποθεματικών».
Ακτοπλοϊα
Στην ακτοπλοία η κατάσταση θα είναι διαφορετική διότι τα πλοία αντλούν τα έσοδά τους από την εσωτερική αγορά η οποία για ένα αρκετά μεγάλο χρονικό διάστημα αναμένεται να εξακολουθήσει να βρίσκεται σε κατάσταση ύφεσης.
Η χρήση των ακτοπλοϊκών υπηρεσιών από τους Έλληνες θα σημειώσει περαιτέρω μείωση με άμεση επίπτωση στα έσοδα, ενώ η προσέλευση τουριστών συναρτάται άμεσα με την γενικότερη κατάσταση στην ανατολική Μεσόγειο.
Ένα πιστωτικό γεγονός με παραμονή στο ευρώ θα έχει μεν αρνητικές συνέπειες στις ελληνικές τράπεζες οι οποίες εν πολλοίς έχουν χρηματοδοτήσει την ακτοπλοία, αλλά δεν θα αλλάξουν πολλά στο κόστος καυσίμων, ασφαλίστρων, ανταλλακτικών κοκ, που καταβάλλεται σε ευρώ.
«Αντίθετα, στην περίπτωση επιστροφής στη δραχμή με υποτίμηση, ανατρέπεται ολόκληρο το σημερινό σκηνικό στην πλευρά του κόστους με σημαντικές αλλαγές στις προαναφερθείσες κατηγορίες με κυρίαρχο το ζήτημα της αποπληρωμής δανείων σε ευρώ με έσοδα σε – υποτιμημένες - δραχμές. Από την άλλη πλευρά, στην τελευταία περίπτωση, είναι πολύ πιθανόν να υπάρξει μια αύξηση στον αριθμό των τουριστών που θα θελήσουν να επισκεφθούν τα ελληνικά νησιά τα οποία θα έχουν καταστεί –μέσω της υποτίμησης- πιο ελκυστικά» επισημαίνουν οικονομικά στελέχη ναυτιλιακών εταιρειών και προσθέτουν:
«Λόγω των επιπτώσεων που θα έχει μια τέτοια κατάσταση στα δημόσια οικονομικά, το ζήτημα των άγονων γραμμών θα εξελιχθεί σε πολύ δυνατό πονοκέφαλο τόσο σε κρατικό, όσο και σε νησιωτικό επίπεδο με τους ακτοπλόους να βρίσκονται στη μέση».

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.