Η θολή πολιτική της κυβέρνησης απέναντι στην ελληνική ναυτιλία έχει δημιουργήσει ένα αίσθημα ανασφάλειας στην ναυτιλιακή κοινότητα η οποία πιστεύει ότι ετοιμάζεται φοροεπιδρομή, πέρα από κάθε όριο, υπό τις προσταγές της γερμανοκρατούμενης οικονομικά Ευρώπης, η οποία θα πλήξει την ανταγωνιστικότητα της γαλανόλευκης βιομηχανίας που κυριαρχεί παγκοσμίως.
Δεν είναι τυχαίο ότι ο πρόεδρος της ΕΕ Ζ. Κ. Γιούνκερ στην τελευταία ομιλία του στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο, στο οποίο παρέστη ο πρωθυπουργός Αλέξης Τσίπρας, αναφέρθηκε, εκ νέου, στην ανάγκη πρόσθετης φορολόγησης των Ελλήνων εφοπλιστών. Άφησε δε να εννοηθεί ότι η πρόσθετη φορολόγηση των Ελλήνων εφοπλιστών, αντί να ήταν πρόταση της ελληνικής κυβέρνησης, τέθηκε στις διαπραγματεύσεις από τους θεσμούς.
Το ξεκάθαρο μήνυμα των δανειστών της Ελλάδας και η ομιχλώδης συμπεριφορά της ελληνικής κυβέρνησης πάνω στο θέμα αυτό, ήταν ο λόγος που ώθησε την Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών να πάρει την πρωτοβουλία και το «παιχνίδι επάνω της» προκειμένου να καταδείξει στους θεσμούς ότι το ελληνικό φορολογικό πλαίσιο το οποίο διέπει τη ναυτιλία συνάδει με τη φορολογική νομοθεσία των κρατών μελών της ΕΕ και δεν υπάρχει ειδική μεταχείριση.
Στο πλαίσιο αυτό η ΕΕΕ απέστειλε επιστολή στον πρόεδρο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Ζαν-Κλοντ Γιούνγκερ αναλύοντάς του ακριβώς όλα όσα ισχύουν στην Ελλάδα και κάνοντας σύγκριση με τα άλλα ευρωπαϊκά φορολογικά συστήματα.
«Από την παρατήρηση των στοιχείων επιβολής φόρου ανά gross tonnage (υ.σ: ήτοι ολική χωρητικότητα του πλοίου σαν το μικτό βάρος στα φορτηγά οχήματα) ή net tonnage (το καθαρό φορτίο) προκύπτει ότι τα φορολογικά συστήματα δεν παρουσιάζουν μεγάλες διαφορές τους ως προς την συνολική επιβάρυνση του πλοίου/πλοιοκτήτριας εταιρείας» επισημαίνεται σε έγγραφο της ΕΕΕ:
« Εν συγκρίσει μάλιστα το ελληνικό μοντέλο εμπεριέχει μεγαλύτερη φορολογική επιβάρυνση του πλοίου/πλοιοκτήτριας εταιρείας, τόσο εκ των υψηλών συντελεστών φορολόγησης όσο και εκ της χρήσης των κόρων ολικής χωρητικότητας ως μονάδα μέτρησης για την επιβολή του φόρου, γεγονός που οδηγεί σε υψηλότερες καταγεγραμμένες χωρητικότητες σε σχέση με το net tonnage, μονάδα μέτρησης χωρητικότητας που χρησιμοποιούν αρκετά ευρωπαϊκά συστήματα.»
Τα λόγια του προέδρου της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών Θόδωρου Βενιάμη είναι ενδεικτικά της κατάστασης που έχει δημιουργηθεί:
« Οι ναυτιλιακές εταιρείες με βάση την Ελλάδα είναι επιφυλακτικές πλέον λόγω του κλίματος ανασφάλειας που δημιουργεί η ελληνική κυβέρνηση. Γιατί κανείς δεν βγαίνει να ξεκαθαρίσει ότι δεν θα επιβαρυνθεί η ανταγωνιστικότητα της ελληνικής ναυτιλίας και ότι η Ελλάδα στηρίζει τη ναυτιλιακή της βιομηχανία; Μόνο με μία δήλωση του πρωθυπουργού θα είχε αποκατασταθεί το κλίμα εμπιστοσύνης».
Δημιουργική ασάφεια
Την ίδια ώρα όμως, η κυβέρνηση συνεχίζει τη δημιουργική ασάφεια όσο αφορά τη ναυτιλία.
Την περασμένη Δευτέρα, στη Βουλή, συζητήθηκε ερώτηση του Τομεάρχη Ναυτιλίας και Αιγαίου της ΝΔ, Νότη Μηταράκη η οποία αφορούσε την ακτοπλοία όμως στη συνέχεια το θέμα επεκτάθηκε στην ποντοπόρο ναυτιλία με τον υπουργό Ναυτιλίας , Θοδωρή Δρίτσα να ρίχνει νερό στον μύλο της ανασφάλειας που έχει δημιουργηθεί στον ναυτιλιακό κλάδο.
Την περασμένη Δευτέρα, στη Βουλή, συζητήθηκε ερώτηση του Τομεάρχη Ναυτιλίας και Αιγαίου της ΝΔ, Νότη Μηταράκη η οποία αφορούσε την ακτοπλοία όμως στη συνέχεια το θέμα επεκτάθηκε στην ποντοπόρο ναυτιλία με τον υπουργό Ναυτιλίας , Θοδωρή Δρίτσα να ρίχνει νερό στον μύλο της ανασφάλειας που έχει δημιουργηθεί στον ναυτιλιακό κλάδο.
«Νομίζω ότι το επόμενο, διάστημα, κύριε Υπουργέ, θα ξεκινήσει και η συζήτηση γενικότερα για την ελληνική ναυτιλία, για το θέμα της ανταγωνιστικότητας της ελληνικής ναυτιλίας και για το κατά πόσον η χώρα θα συνεχίσει να αποτελεί ένα ασφαλές λιμάνι για τους Έλληνες πλοιοκτήτες που δημιουργούν εκατοντάδες χιλιάδες θέσεις εργασίας εδώ, στη στεριά, εκτός από τις θέσεις στη θάλασσα, καθώς συζητούμενες αλλαγές στη φορολογία των επιχειρήσεων ήδη οδηγούν επιχειρήσεις στο εξωτερικό» επεσήμανε ο Ν.Μηταράκης και προσέθεσε:
«Χώρες όπως η Γερμανία είναι πάρα πολύ ανταγωνιστικές στο φορολογικό καθεστώς που προσφέρουν στις ελληνικές ναυτιλιακές εταιρείες. Χώρες όπως η Κύπρος, η Μάλτα, το Ηνωμένο Βασίλειο, χώρες εντός της Ευρώπης προσπαθούν να βρουν την αφορμή για να πάρουν πίσω ελληνικές ναυτιλιακές εταιρείες που ήρθαν στην Ελλάδα ίσως την προηγούμενη δεκαετία.
Έχει δημιουργηθεί και ένα γενικότερο κλίμα πολιτικής αξιοπιστίας, κατά πόσο γενικά το πολιτικό σύστημα, αλλά και η Κυβέρνηση θέλει να παραμείνουν αυτές οι επιχειρήσεις εδώ. Είναι ζητήματα που πρέπει να δούμε άμεσα, πριν αυτές οι ελληνικές εταιρείες φύγουν από τη χώρα».
Η απάντηση του Θοδωρή Δρίτσα πολλαπλασίασε τους...ψύλλους στα αφτιά της ελληνικής ναυτιλιακής κοινότητας. Μεταξύ άλλων, ο υπουργός τόνισε:
«Το γερμανικό πείραμα κατέρρευσε με παροχές και πολλά κίνητρα. Δεν τους βγήκε. Τώρα πουλούν σε πλειστηριασμούς τα γερμανικά πλοία κυριολεκτικά σωρηδόν, δεν υπερβάλλω. Και αυτό, διότι δεν φτάνει να είσαι μία ισχυρή χώρα και να έχεις και ένα σχέδιο.
Εσείς είστε από ναυτικό χωριό, από ναυτικό νησί με τεράστια παράδοση, τη Χίο. Η παράδοση είναι κεφάλαιο. Είναι προϋπόθεση για περαιτέρω πορεία. Είναι ανεκτίμητης αξίας κεφάλαιο, το οποίο ενσωματώνει τεχνογνωσία, ιστορία, εξειδίκευση, ευελιξία, πάρα πολλά πράγματα. Γι' αυτό και η Γερμανία απέτυχε, τουλάχιστον μέχρι στιγμής και είναι σε διαδικασία πλειστηριασμού εκατοντάδες γερμανικά πλοία» και προσέθεσε:
«Δεν μπορούμε, λοιπόν, να στηριχθούμε σε αυτό το κίνητρο του τύπου «δώστε παροχές, δώστε φοροαπαλλαγές κ.λπ.». Πρέπει η Ελλάδα να μείνει ναυτική χώρα για να είναι και ισχυρή η ελληνική σημαία στη ναυτιλία. Αυτό σημαίνει κοινωνικό μέρισμα. Μόνο έτσι θα παραμείνει ισχυρή η ελληνική ναυτιλία».
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.