9 Ιουν 2013

Το εντυπωσιακό ξύλινο σκαρί, η δικάταρτη σκούνα, “Hulda” στα έμπειρα χέρια Ελλήνων ναυπηγων



Το εντυπωσιακό ξύλινο σκαρί, η δικάταρτη σκούνα, “Hulda”,  μνημείο πολιτιστικής κληρονομιάς της Σουηδίας, κατέπλευσε στο νότιο κόλπο της Χαλκίδας προκειμένου να βρεθεί στα έμπειρα χέρια των Ελλήνων οι οποίοι επιβλέπουν την επισκευή και συντήρησή του, βάση της παραδοσιακής ναυτικής τέχνης αποδεικνύοντας ότι η ελληνική ναυτοσύνη είναι αξεπέραστη στο πέρασμα του χρόνου.

 Κατασκευάστηκε στη Σουηδία το 1905 και μετράει 108 χρόνια ιστορίας.  Αρχικά ταξίδεψε στη Βαλτική  ως  φορτηγό πλοίο.  Το 1965 έγινε  ως η κατοικία και το ατελιέ του Τούρκου γλύπτη Ιλχάν Κόμαν ο οποίος το αγόρασε και έζησε μέχρι το θάνατό του εκεί με την οικογένειά του. Σήμερα ανήκει στο τουρκικό  ίδρυμα «ΚΟΜΑΝ». Το σκάφος ανακαινίστηκε το 2008 και από τότε πραγματοποιεί ταξίδια  πλέοντας κυρίως στη Μεσόγειο προσκαλώντας το κοινό σε ένα ταξίδι στον κόσμο της τέχνης και της επιστήμης. Στο κατάστρωμά του   εκτυλίσσονται παράλληλα με  εκδηλώσεις,  εκπαιδευτικά προγράμματα για παιδιά, με τη συμμετοχή  καλλιτεχνών. Μαζί με το πλήρωμά του ταξιδεύουν ο γιος και ο εγγονός τού Ιλχάν Κόμαν.

«Αυτή η ιστορική σουηδική σκούνα 108 χρονών έχει καταπλεύσει στο νότιο κόλπο της Χαλκίδας, όπου μέλη του Μη κερδοσκοπικού σωματείου «Πρωτέας» που έχει σκοπό τη διατήρηση της παραδοσιακής ναυπηγικής & ναυτικής τέχνης εκπαιδεύουν και καθοδηγούν τις εργασίες που κάνει το πλήρωμα της ώστε να αποκατασταθεί η αυθεντική της αρματωσιά και να εκπαιδευτεί στην παραδοσιακή ναυτική τέχνη για να  συνεχίσει τα πολιτιστικά της ταξίδια»  δήλωσε  ο ταμίας του σωματείου Κώστας Τζελάς και προσέθεσε:
«  Είναι σημαντικό ότι ένα τέτοιο σκάφος ιδιοκτησίας του τούρκικου Ιδρύματος ΚΟΜΑΝ, ήρθε στην Χαλκίδα από την πολυδιαφημισμένη  για τις ναυπηγικές ικανότητες και εξυπηρετήσεις στο χώρο των τουριστικών σκαφών  Τουρκία».
Σκοπός  του σωματείο είναι - η  διατήρηση της ελληνικής  παραδοσιακής  ναυπηγικής και ναυτικής  κληρονομιάς
  • Η διάσωση των τεχνών της θάλασσας.
  • Η διάσωση και αξιοποίηση ναυπηγημάτων.
  • Η μελέτη και καταγραφή των τρόπων κατασκευής τους.
  • Η μάθηση και ανάδειξη της ναυτικής παραδοσιακής τέχνης.
  • Η ευαισθητοποίηση του κόσμου για τη θάλασσα και την προστασία της.
  • Η αξιοποίηση της παραδοσιακής ναυπηγικής σε επαγγελματικό και ιδιωτικό τομέα

Η σκούνα απέπλευσε από   τη Στοκχόλμη το 2009 με αφορμή τις εκδηλώσεις “Κωνσταντινούπολη Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης 2010”, η οποία ήταν  και ο τελικός προορισμός της. Στη ρότα της έδεσε  στο Άμστερνταμ, στην Αμβέρσα, στο Μπορντό, στη Βαρκελώνη, στη Νάπολη και στη Μάλτα, αποκαλύπτοντας τη σχέση που μπορεί να υπάρχει ανάμεσα στην τέχνη και την επιστήμη.

Ο Ιλχάν Κόμαν γεννήθηκε το 1921 στην Ανδριανούπολη της Τουρκίας και από το 1959 μετακόμισε στη Στοκχόλμη, όπου έζησε μέχρι τον θάνατό του το 1986. Το έργο του αξιοποιεί ευρεία γκάμα πρωτοποριακών υλικών και μεθοδολογιών και έργα του βρίσκονται στα μεγαλύτερα και πιο γνωστά μουσεία μοντέρνας τέχνης.