- Εκπρόσωπος της Ευρωπαϊκής Ένωσης (ΕΕ) για θέματα Μεταφορών
Με στόχο την περαιτέρω ανάπτυξη της ναυτιλίας η Ευρωπαϊκή Ένωση αποφάσισε να χρηματοδοτήσει, σε πρώτη φάση με 1,5 δισεκατομμύριο ευρώ σχέδια και προτάσεις που θα τις κατατεθούν προς αυτή την κατεύθυνση. Ένα ποσό τεράστιο για τις δύσκολες οικονομικά εποχές που ζει η Ευρώπη και το οποίο ανοίγει νέους δρόμους αφού οι τράπεζες έχουν σφίξει τις στρόφιγγες στη ναυτιλιακή χρηματοδότηση.
Για τα κεφάλαια που είναι διαθέσιμα για επενδύσεις στις θαλάσσιες
μεταφορές, την στρατηγική της ΕΕ, την πολιτική και τα μέσα για την
εφαρμογή βιώσιμης και φιλικής προς το περιβάλλον τεχνολογίας καθώς
επίσης και για τις πρωτοβουλίες της Ευρωπαϊκής Επενδυτικής Τράπεζας για
καινοτόμο χρηματοδότηση μίλησε ο εκπρόσωπος της Ευρωπαϊκής Ένωσης (ΕΕ)
για θέματα Μεταφορών, José Laranjeira Anselmo, Policy Officer,
Trans-European Network, Directorate General - Mobility and Transport of
the EU Commission. Όπως αποκάλυψε η ΕΕ θα είναι έτοιμη να υποστηρίξει
κάθε προσπάθεια προς την αποτελεσματική διάθεση κεφαλαίων στην περιοχή
της Μεσογείου.
- Κε Anselmo μπορείτε να μας δώσετε μια εκτίμηση για τα κεφάλαια της Ευρωπαϊκής Ένωσης που προορίζονται για την Ναυτιλία και τις θαλάσσιες μεταφορές;
Μέχρι τώρα το ποσό που έχει οριστεί είναι 420 εκατομμύρια από έναν συνολικό προϋπολογισμό των 7,5 δισεκατομμυρίων ευρώ που προορίζονται για τον τομέα των Μεταφορών γενικότερα. Αυτό είναι ένα σημείο εκκίνησης. Το ποσό αυτό αναμένεται να αγγίξει τα 23 δισ. Σε αυτή την περίπτωση και κάνοντας την αναγωγή καταλήγουμε σε ένα ποσό της τάξης των 1,5 δισ. αποκλειστικά για την ενίσχυση της ναυτιλίας. Και αυτό το νούμερο μπορεί τελικά να είναι ακόμη μεγαλύτερο αγγίζοντας τα τέσσερα δισεκατομμύρια.
- Όταν μιλάτε για επενδύσεις στη Ναυτιλία και τις θαλάσσιες μεταφορές τι είδους εννοείτε;
Ουσιαστικά οτιδήποτε φιλικό προς το περιβάλλον είτε αφορά εξοπλισμό, σύνδεση των λιμανιών με τους υδάτινους δρόμους της ενδοχώρας, πληροφορικά συστήματα της εφοδιαστικής αλυσίδας, εκπαίδευση, ασφάλεια στη θάλασσα, ενσωμάτωση των λιμανιών στην παγκόσμια αλυσίδα μεταφορών, συστήματα επεξεργασίας καυσαερίων όπως για παράδειγμα scrubbers, μηχανές υγροποιημένου φυσικού αερίου, μηχανές μεθανόλης, ενίσχυση της ναυπηγοεπισκευής για την υποστήριξη της ναυτιλίας με την υιοθέτηση βιώσιμων, πράσινων τεχνολογιών σε υπάρχοντα πλοία
- Ποια είναι τα κρίσιμα εκείνα στοιχεία που πρέπει να διακρίνουν ένα σχέδιο -πρόταση για να κερδίσει την έγκριση χρηματοδότησης από την Ευρωπαϊκή Ένωση;
- Το βασικό στοιχείο είναι η αξιοπιστία. Αναλαμβάνουμε ένα σχέδιο και ουσιαστικά εμείς ανοίγουμε τον δρόμο προς την υλοποίησή του. Επενδύουμε, για παράδειγμα 20 εκατομμύρια σε ένα σχέδιο, το οποίο έχουμε ελέγξει, εννοώντας την κοινοπραξία που το αναλαμβάνει, και ως εκ τούτου καθίσταται πιο εύκολη η πρόσβαση σε τραπεζικό δανεισμό ή σε επενδυτικά κεφάλαια. Έτσι η ζωή μας γίνεται πιο εύκολη. Είναι λοιπόν η αξιοπιστία που βοηθάει να ξεπεραστεί το εμπόδιο της αβεβαιότητας και οδηγεί στην ενίσχυση για τέσσερα ή πέντε χρόνια που συνήθως αρκούν για την υλοποίηση και την διευθέτηση των όποιων προβλημάτων.
- Ποια είναι τα αναμενόμενα ποσοστά χρηματοδότησης από την Ευρωπαϊκή Ένωση γι’ αυτού του είδους τις επενδύσεις;
- Διαθέτουμε κεφάλαια για μελέτες που καλύπτουν έως και το 50% και σύντομα θα χρηματοδοτούμε και την εφαρμογή των λύσεων που μας προτείνονται, σε ποσοστό που ξεκινά από 30%. Αυτό είναι το πρώτο βήμα για να αποκτήσει κανείς πρόσβαση στη χρηματοδότηση.
Σε ό,τι αφορά επενδύσεις σε λιμάνια και με την υποστήριξη του Ταμείου Σύγκλισης θα μπορούσαμε να φτάσουμε σε μια πολύ υψηλή κάλυψη έως και 85% της επένδυσης. Όταν μιλάμε για την ίδια την ναυπήγηση πλοίων τότε συνεπεία της δικής μας έγκρισης μπορούμε να οδηγήσουμε τους ενδιαφερόμενους στην Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων υποστηρίζοντας την προσφορά χρηματοδότησης με σκοπό να βελτιώσουμε το κόστος δανεισμού βελτιώνοντας, ταυτόχρονα, την απόδοση της επένδυσης. Σε κάθε περίπτωση η δική μας επιδίωξη είναι η υποστήριξη ενός ολοκληρωμένου επιχειρηματικού πλάνου.
- Γιατί μέχρι τώρα τα κεφάλαια απορροφούν χώρες του Βορρά και όχι του Νότου;
Ο λόγος είναι ότι οι χώρες του Βορρά το θέλουν πραγματικά και για αυτό κάθονται και δουλεύουν προς αυτή την κατεύθυνση παρουσιάζοντας σχέδια και προτάσεις αξιόπιστες τις οποίες χρηματοδοτούμε. Αυτή είναι η διαφορά.
Η ελληνική ναυτιλιακή βιομηχανία
Η ελληνική ναυτιλιακή βιομηχανία έχει δείξει ενδιαφέρον για τις χρηματοδοτήσεις της ΕΕ όμως ακόμη δεν έχει καταθέσει σχέδια προς έγκριση. Με στόχο να κάνει κοινό τόπο την ευρωπαϊκή χρηματοδότηση προς τη ναυτιλία η Hellenic Lloyd’s θυγατρική εταιρία του Οργανισμού Lloyd’s Register στην Ελλάδα οργάνωσε στο πλοίο-μουσείο SS Hellas Liberty φόρουμ με τίτλο «Η ΕΕ ανεφοδιάζει το μέλλον». Ο επίτιμος προσκεκλημένος και κύριος ομιλητής του Φόρουμ ήταν ο εκπρόσωπος της Ευρωπαϊκής Ένωσης (ΕΕ) Κ José Laranjeira Anselmo.
Στόχος της Hellenic Lloyd’s με τη διοργάνωση του φόρουμ ήταν να φέρει σε επαφή εκπροσώπους ναυτιλιακών εταιριών καθώς επίσης και εκπροσώπους του Υπουργείου Ναυτιλίας και Αιγαίου, ναυτιλιακών ενώσεων, χρηματοπιστωτικών υπηρεσιών και ιδρυμάτων, διαχειριστών λιμανιών, ναυπηγείων, εκπαιδευτικών και ερευνητικών ιδρυμάτων με έναν εκπρόσωπο της ΕΕ και να δώσει βήμα για να εκφράσουν την οπτική τους για τις μελλοντικές εξελίξεις στη ναυτιλία προς ένα βιώσιμο μέλλον. Στόχος επίσης ήταν να ενημερωθούν για τις πρωτοβουλίες της ΕΕ σχετικά με τις δυνατότητες χρηματοδότησης.
Στο φόρουμ έγινε ανταλλαγή απόψεων και προτάσεων με μοναδικό γνώμονα την επίτευξη ουσιαστικής προόδου στην ναυτιλιακή βιομηχανία, λαμβάνοντας φυσικά υπόψη τους στόχους της ΕΕ έως το 2030 και τις υπάρχουσες δυνατότητες για εναλλακτικά καύσιμα όπως το υγροποιημένο φυσικό αέριο - LNG, καινοτόμες τεχνολογίες υποστηριζόμενες από καινοτόμα χρηματοδοτικά εργαλεία.
Ανάμεσα σε έναν αριθμό προτάσεων και ιδεών που συζητήθηκαν μεταξύ άλλων, η εξέταση του ενδεχομένου μελέτης και ναυπήγησης ενός επιβατηγού πλοίου που θα χρησιμοποιεί καθαρό φυσικό αέριο για την εξυπηρέτηση των νησιωτικών μας περιοχών, η μετατροπή της ναυπηγοεπισκευαστικής ζώνης του Περάματος σε μια πρότυπη ζώνη εφαρμογής και εγκατάστασης βιώσιμων πράσινων τεχνολογιών σε υπάρχοντα πλοία και η ναυπήγηση πλοίων μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου μικρού μεγέθους τόσο για τον εφοδιασμό των πλοίων στο μέλλον όσο και νησιών που θα θελήσουν να στραφούν σε καθαρά καύσιμα για την παραγωγή ενέργειας.
- Κε Anselmo μπορείτε να μας δώσετε μια εκτίμηση για τα κεφάλαια της Ευρωπαϊκής Ένωσης που προορίζονται για την Ναυτιλία και τις θαλάσσιες μεταφορές;
Μέχρι τώρα το ποσό που έχει οριστεί είναι 420 εκατομμύρια από έναν συνολικό προϋπολογισμό των 7,5 δισεκατομμυρίων ευρώ που προορίζονται για τον τομέα των Μεταφορών γενικότερα. Αυτό είναι ένα σημείο εκκίνησης. Το ποσό αυτό αναμένεται να αγγίξει τα 23 δισ. Σε αυτή την περίπτωση και κάνοντας την αναγωγή καταλήγουμε σε ένα ποσό της τάξης των 1,5 δισ. αποκλειστικά για την ενίσχυση της ναυτιλίας. Και αυτό το νούμερο μπορεί τελικά να είναι ακόμη μεγαλύτερο αγγίζοντας τα τέσσερα δισεκατομμύρια.
- Όταν μιλάτε για επενδύσεις στη Ναυτιλία και τις θαλάσσιες μεταφορές τι είδους εννοείτε;
Ουσιαστικά οτιδήποτε φιλικό προς το περιβάλλον είτε αφορά εξοπλισμό, σύνδεση των λιμανιών με τους υδάτινους δρόμους της ενδοχώρας, πληροφορικά συστήματα της εφοδιαστικής αλυσίδας, εκπαίδευση, ασφάλεια στη θάλασσα, ενσωμάτωση των λιμανιών στην παγκόσμια αλυσίδα μεταφορών, συστήματα επεξεργασίας καυσαερίων όπως για παράδειγμα scrubbers, μηχανές υγροποιημένου φυσικού αερίου, μηχανές μεθανόλης, ενίσχυση της ναυπηγοεπισκευής για την υποστήριξη της ναυτιλίας με την υιοθέτηση βιώσιμων, πράσινων τεχνολογιών σε υπάρχοντα πλοία
- Ποια είναι τα κρίσιμα εκείνα στοιχεία που πρέπει να διακρίνουν ένα σχέδιο -πρόταση για να κερδίσει την έγκριση χρηματοδότησης από την Ευρωπαϊκή Ένωση;
- Το βασικό στοιχείο είναι η αξιοπιστία. Αναλαμβάνουμε ένα σχέδιο και ουσιαστικά εμείς ανοίγουμε τον δρόμο προς την υλοποίησή του. Επενδύουμε, για παράδειγμα 20 εκατομμύρια σε ένα σχέδιο, το οποίο έχουμε ελέγξει, εννοώντας την κοινοπραξία που το αναλαμβάνει, και ως εκ τούτου καθίσταται πιο εύκολη η πρόσβαση σε τραπεζικό δανεισμό ή σε επενδυτικά κεφάλαια. Έτσι η ζωή μας γίνεται πιο εύκολη. Είναι λοιπόν η αξιοπιστία που βοηθάει να ξεπεραστεί το εμπόδιο της αβεβαιότητας και οδηγεί στην ενίσχυση για τέσσερα ή πέντε χρόνια που συνήθως αρκούν για την υλοποίηση και την διευθέτηση των όποιων προβλημάτων.
- Ποια είναι τα αναμενόμενα ποσοστά χρηματοδότησης από την Ευρωπαϊκή Ένωση γι’ αυτού του είδους τις επενδύσεις;
- Διαθέτουμε κεφάλαια για μελέτες που καλύπτουν έως και το 50% και σύντομα θα χρηματοδοτούμε και την εφαρμογή των λύσεων που μας προτείνονται, σε ποσοστό που ξεκινά από 30%. Αυτό είναι το πρώτο βήμα για να αποκτήσει κανείς πρόσβαση στη χρηματοδότηση.
Σε ό,τι αφορά επενδύσεις σε λιμάνια και με την υποστήριξη του Ταμείου Σύγκλισης θα μπορούσαμε να φτάσουμε σε μια πολύ υψηλή κάλυψη έως και 85% της επένδυσης. Όταν μιλάμε για την ίδια την ναυπήγηση πλοίων τότε συνεπεία της δικής μας έγκρισης μπορούμε να οδηγήσουμε τους ενδιαφερόμενους στην Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων υποστηρίζοντας την προσφορά χρηματοδότησης με σκοπό να βελτιώσουμε το κόστος δανεισμού βελτιώνοντας, ταυτόχρονα, την απόδοση της επένδυσης. Σε κάθε περίπτωση η δική μας επιδίωξη είναι η υποστήριξη ενός ολοκληρωμένου επιχειρηματικού πλάνου.
- Γιατί μέχρι τώρα τα κεφάλαια απορροφούν χώρες του Βορρά και όχι του Νότου;
Ο λόγος είναι ότι οι χώρες του Βορρά το θέλουν πραγματικά και για αυτό κάθονται και δουλεύουν προς αυτή την κατεύθυνση παρουσιάζοντας σχέδια και προτάσεις αξιόπιστες τις οποίες χρηματοδοτούμε. Αυτή είναι η διαφορά.
Η ελληνική ναυτιλιακή βιομηχανία
Η ελληνική ναυτιλιακή βιομηχανία έχει δείξει ενδιαφέρον για τις χρηματοδοτήσεις της ΕΕ όμως ακόμη δεν έχει καταθέσει σχέδια προς έγκριση. Με στόχο να κάνει κοινό τόπο την ευρωπαϊκή χρηματοδότηση προς τη ναυτιλία η Hellenic Lloyd’s θυγατρική εταιρία του Οργανισμού Lloyd’s Register στην Ελλάδα οργάνωσε στο πλοίο-μουσείο SS Hellas Liberty φόρουμ με τίτλο «Η ΕΕ ανεφοδιάζει το μέλλον». Ο επίτιμος προσκεκλημένος και κύριος ομιλητής του Φόρουμ ήταν ο εκπρόσωπος της Ευρωπαϊκής Ένωσης (ΕΕ) Κ José Laranjeira Anselmo.
Στόχος της Hellenic Lloyd’s με τη διοργάνωση του φόρουμ ήταν να φέρει σε επαφή εκπροσώπους ναυτιλιακών εταιριών καθώς επίσης και εκπροσώπους του Υπουργείου Ναυτιλίας και Αιγαίου, ναυτιλιακών ενώσεων, χρηματοπιστωτικών υπηρεσιών και ιδρυμάτων, διαχειριστών λιμανιών, ναυπηγείων, εκπαιδευτικών και ερευνητικών ιδρυμάτων με έναν εκπρόσωπο της ΕΕ και να δώσει βήμα για να εκφράσουν την οπτική τους για τις μελλοντικές εξελίξεις στη ναυτιλία προς ένα βιώσιμο μέλλον. Στόχος επίσης ήταν να ενημερωθούν για τις πρωτοβουλίες της ΕΕ σχετικά με τις δυνατότητες χρηματοδότησης.
Στο φόρουμ έγινε ανταλλαγή απόψεων και προτάσεων με μοναδικό γνώμονα την επίτευξη ουσιαστικής προόδου στην ναυτιλιακή βιομηχανία, λαμβάνοντας φυσικά υπόψη τους στόχους της ΕΕ έως το 2030 και τις υπάρχουσες δυνατότητες για εναλλακτικά καύσιμα όπως το υγροποιημένο φυσικό αέριο - LNG, καινοτόμες τεχνολογίες υποστηριζόμενες από καινοτόμα χρηματοδοτικά εργαλεία.
Ανάμεσα σε έναν αριθμό προτάσεων και ιδεών που συζητήθηκαν μεταξύ άλλων, η εξέταση του ενδεχομένου μελέτης και ναυπήγησης ενός επιβατηγού πλοίου που θα χρησιμοποιεί καθαρό φυσικό αέριο για την εξυπηρέτηση των νησιωτικών μας περιοχών, η μετατροπή της ναυπηγοεπισκευαστικής ζώνης του Περάματος σε μια πρότυπη ζώνη εφαρμογής και εγκατάστασης βιώσιμων πράσινων τεχνολογιών σε υπάρχοντα πλοία και η ναυπήγηση πλοίων μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου μικρού μεγέθους τόσο για τον εφοδιασμό των πλοίων στο μέλλον όσο και νησιών που θα θελήσουν να στραφούν σε καθαρά καύσιμα για την παραγωγή ενέργειας.