Στα τέλη του μήνα αναμένεται να ανοίξει και πάλι το Northern Sea
Route (Βόρειο πέρασμα-NSR) στην Αρκτική το οποίο συντομεύει κατά 30
ημέρες σχεδόν το ταξίδι από τα λιμάνια της Aπω Ανατολής στα λιμάνια της
Δυτικής Ευρώπη. Το Βόρειο πέρασμα έχει ανοίξει για τη διεθνή ναυτιλία
από το 2010 καθώς πριν το χρησιμοποιούσαν μόνο ρωσικά πλοία.
Πέρυσι διέπλευσαν το NSR, 46 πλοία έναντι 34 το 2011 και μόλις 6 το
2010. Μεταξύ αυτών των πλοίων και δύο ελληνικά το OB RINER της Dynagas
με φορτίο υγροποιημένο φυσικό αέριο (LNG Carrier) το οποίο πέρασε δυο
φορές από το NSR και το Skyfrost Reefer της Laskaridis Shipping με
φορτίο κατεψυγμένα ψάρια, το οποίο διέπλευσε μία φορά το πέρασμα. Η
Laskaridis Shipping ήταν πάντως η πρώτη ελληνική ναυτιλιακή εταιρεία
που χρησιμοποίησε το NSR, το 2011 με το πλοίο Rainfrost.
Όπως αναφέρει στη «Ν» ο εκ- πρόσωπος της Laskaridis Shipping, Πέτρος
Ποντικός, ο οποίος παρακολουθεί στενά τις εξελίξεις σε σχέση με το NRS,
το 2013 αναμένεται να περάσουν από Βόρειο Πέρασμα περισσότερα από 70
πλοία, ενώ η Laskaridis Shipping σχεδιάζει να χρησιμοποιήσει τέσσερις
φορές το NSR.
Επίσης, όπως σημειώνει η ρωσική διοίκηση του περάσματος, έχει αμβλύνει
λίγο τις απαιτήσεις και δεν αποκλείεται φέτος να επιτρέψει το πέρασμα
και σε πλοία που δεν είναι τύπου ice class, εφόσον βέβαια δεν υπάρχει
πάγος.
Τ
Επίσης, αξίζει να σημειωθεί ότι σύμφωνα με στοιχεία του ναυλομεσιτικού
οίκου Clarkson’ s, τα πλοία τύπου ice class που μπορούν να
δραστηριοποιηθούν στα πολικά ύδατα ανέρχονται 10.812, είναι 133,2 εκατ.
GT, και έχουν ένα μέσο όρο ηλικίας τα 15 χρόνια.
Οι Ελληνες εφοπλιστές έχουν σημαντική παρουσία στα πλοία του τύπου
αυτού. Ενδεικτικά από τις εισηγμένες στο αμερικάνικοχρηματιστήριο
εταιρείες η Tsakos Energy Navigation (TEN) έχει στο στόλο της περίπου 25
ice class δεξαμενόπλοια.
Η Capital Product Tanker του Ευάγγελου Μαρινάκη περιλαμβάνει στο στόλο
της 14 δεξαμενόπλοια τύπου ice class, ενώ η Stealth Gas του Χάρη Βαφειά
προχώρησε πρόσφατα στην παραγγελία τεσσάρων ice class πλοίων μεταφοράς
υγραερίου (LPG Carriers). Στο ξηρό φορτίο και η Diana Shipping του κ.
Συμεών Παληού προχώρησε στην παραγγελία δυο ice class panama.
Από τις μη εισηγμένες εταιρείες σημαντική παρουσία στα πλοία Ice Class
έχει η Minerva Μarine με 23 δεξαμενόπλοια του τύπου αυτού στο στόλο της,
η Thenamaris με 12 ice class δεξαμενόπλοια και άλλες ελληνικές
ναυτιλιακές εταιρείες.
ΠHΓΗ: ΛΑΜΠΡΟΣ ΚΑΡΑΓΕΩΡΓΟΣ - lkar@naftemporiki.gr