Σε «ασφυκτικό κλοιό» κινδυνεύει να βρεθεί η
αγορά bulker μέσα στον επόμενο έτος, αφού την ίδια ώρα που η ναυλαγορά
όχι μόνο δεν δείχνει σημάδια βελτίωσης αλλά ακολουθεί διαρκή πτωτική
πορεία, ο εν ενεργεία στόλος αυξάνεται εντυπωσιακά.
Πιο συγκεκριμένα, σύμφωνα με το διευθυντή αγοραπωλησιών της Intermodal,
Γιάννη Κοτζιά, μέσα στο 2012 πέφτουν στη θάλασσα κάθε μέρα τέσσερα νέα
bulker, την ώρα που αντίστοιχα οδηγούνται στα διαλυτήρια 1,6 πλοία.
Μοναδική λύση για την αντιμετώπιση του προβλήματος, εκτός φυσικά από τις
διαλύσεις, αφού ο αριθμός των πλοίων που φεύγει μεγαλώνει, φαίνεται ότι
είναι η συγκράτηση των νέων παραγγελιών και η αναβολή παράδοσης των
υφιστάμενων παραγγελιών.
Σύμφωνα με τα στοιχεία της Intermodal, την 1η Ιανουαρίου 2012 το
παγκόσμιο βιβλίο παραγγελιών για τα bulker άνω των 20.000 dwt ανερχόταν
σε πάνω από 2.375 πλοία, χωρητικότητας περίπου 200 εκατ. dwt, ενώ μόνο
για το 2012 η πρόβλεψη ήταν για 1.677 παραδόσεις ή 139 εκατ. τόνους
χωρητικότητας. Με βάση αυτό το σενάριο, το 70% του υπό παραγγελία στόλου
θα παραδινόταν στις ναυτιλιακές εταιρείες φέτος.
Ο παγκόσμιος στόλος
Εχοντας περάσει το πρώτο επτάμηνο του έτους, ο εν ενεργεία παγκόσμιος
στόλος bulk carriers ανέρχεται σε 8.477 πλοία, συνολικής χωρητικότητας
645 εκατ. dwt. Στη διάρκεια λοιπόν των επτά πρώτων μηνών, ο στόλος έχει
αυξηθεί κατά 6% σε αριθμό πλοίων και 8% σε tonnage.
Ειδικότερα τα VLOC’s έχουν αυξηθεί κατά 17%, τα Capes κατά 4%, τα Post
panamax κατά 14%, τα supramax κατά 12%, τα handysize κατά 2%, ενώ
αντίθετα τα handymax έχουν μειωθεί κατά 5%.
Σε ό,τι αφορά τις παραδόσεις, έχουν φτάσει τις 809 σε αριθμό συνολικής
χωρητικότητας 70 εκατ. τόνων. Ανά κατηγορία, 49 είναι VLOC, 91 capes, 73
post panamax, 169, panamax, 226 supramax, 13 handymax και 189
handysize.
Οπως σημειώνει ο κ. Κοτζιάς, οι αναβολές στις παραδόσεις υπολογίζονται
στο 15% για το πρώτο εξάμηνο του έτους, οι οποίες έχουν επιταχυνθεί μετά
τον Ιούνιο φτάνοντας σήμερα στο 17%. Με βάση αυτόν τον υπολογισμό,
μέχρι το τέλος του έτους θα έχουν παραδοθεί 1.390 πλοία, από 1.677 που
είχαν αρχικά προγραμματιστεί.
«Παρ’ όλα αυτά», σημειώνει ο κ. Κοτζιάς, «επειδή παραδοσιακά ο ρυθμός
στις αναβολές παραδόσεων αυξάνεται στο διάστημα Νοεμβρίου - Δεκεμβρίου,
υπολογίζεται ότι μέχρι το τέλος του χρόνου θα έχουν πέσει στη θάλασσα
περίπου 1.250 νέα bulker συνολικής -έξτρα- χωρητικότητας 108 εκατ.
τόνων, ενώ οι αναβολές θα προσεγγίσουν το 23 με 25%».
750 εκατ. τόνοι μεταφορικής ικανότητας
Το 2013 ο παγκόσμιος στόλος αναμένεται να φτάσει τους 750 εκατ. τόνους
μεταφορικής ικανότητας και «αυτό είναι μια πραγματικότητα που όλοι θα
πρέπει να αντιμετωπίσουμε», σημειώνει ο κ. Κοτζιάς και προσθέτει:
«Υπάρχει πολύ μεγάλη προσφορά χωρητικότητας, η οποία θα διογκώσει το
χάσμα μεταξύ των διαθέσιμων πλοίων και των διαθέσιμων για μεταφορά
φορτίων. Η αύξηση του στόλου για το 2012 εκτιμάται περίπου στο 10%, ενώ η
διακίνηση φορτίων αναμένεται να κυμανθεί στο 4 με 6%».
1,6 πλοία αποσύρονται ημερησίως
Σε ό,τι αφορά τις διαλύσεις, φέτος καταγράφονται 21 εκατ. τόνοι οι
οποίοι αφορούν 340 πλοία. Δηλαδή αποσύρονται περίπου 1,6 πλοία
ημερησίως, ενώ ο μέσος όρος των πλοίων που πωλούνται για διάλυση φτάνει
πλέον τα 21 έτη.
«Οι προσφερόμενες τιμές για scrap αυτή την περίοδο αποτελούν ένα
επιπλέον κίνητρο για όσες ναυτιλιακές εταιρείες θέλουν να αποσύρουν τα
παλαιότερα πλοία του στόλου τους», σημειώνει ο κ. Κοτζιάς και καταλήγει:
«Μέχρι το τέλος του 2012 αναμένεται να έχουν φύγει από τις θάλασσες
περίπου 500 bulker, συνολικής χωρητικότητας 30 με 31 εκατ. dwt, αριθμός
που αντιπροσωπεύει το 6% του εν ενεργεία σήμερα στόλου».
ΠΗΓΗ:
Ναυτεμπορική
ΑΝΤΩΝΗΣ ΤΣΙΜΠΛΑΚΗΣ - atsimp@naftemporiki.gr