6 Αυγ 2012

Ακτοπλοία: Σε ρόλο Χότζα ο Μουσουρούλης τάζει νέα μέτρα και κερδίζει χρόνο

Σχέδιο για διάσωση της ακτοπλοίας που βρίσκεται σε πολύ δύσκολη κατάσταση εκπονεί ο υπουργός Ναυτιλίας και Αιγαίου Κωστής Μουσουρούλης. Για μία ακόμη φορά ακούμε λόγια παχιά και ευήκοα αλλά ουσία μηδέν. Το καλοκαίρι φεύγει και ο υπουργός ΘΑ μειώσει τον  ΦΠΑ σε συνεργασία με το υπουργείο Οικονομικών και ΘΑ ΘΑ ΘΑ ΘΑ. Χάθηκε πολύτιμος χρόνος και ο Μουσουρούλης παίζει τον ρόλο του Χότζα κερδίζοντας χρόνο. Μέχρι του χρόνου το καλοκαίρι ή η ακτοπλοία ή ο Μουσουρούλης ή η κυβέρνηση δεν θα υπάρχουν στο προσκήνιο. Διαβάστε τι είπε στην Επιτροπή Εμπορίου για το θέμα:


«Για την ακτοπλοΐα έχω μια πρόταση που πιστεύω πως εάν την στηρίξουμε όλοι, θα πάμε καλά. Ο κλάδος αντιμετωπίζει, οξύτατη κρίση. Ο στόλος έχει μεν αναβαθμιστεί την τελευταία δεκαετία, όμως σήμερα, η ακτοπλοΐα αντιμετωπίζει θέμα βιωσιμότητας. Αυτό δεν αποδίδεται μόνο στην ύφεση και την πτώση της ζήτησης, αλλά και στην αύξηση των διεθνών τιμών των καυσίμων, που εκθέτει σε πολλούς κινδύνους την ακτοπλοΐα, καθώς και σε άλλες παραμέτρους. Σύμφωνα με μελέτες που έχουν δημοσιευτεί, η ελληνική ακτοπλοΐα καταγράφει τις μεγαλύτερες ζημιές στην ιστορία της και οι προβλέψεις για το μέλλον δεν περιλαμβάνουν σταθεροποίηση, αλλά πολύ χειρότερα σενάρια. Η αναμενόμενη επιδείνωση της κατάστασης αντιλαμβάνεστε ότι τους χειμερινούς μήνες θα δημιουργήσει τεράστια προβλήματα.

Εμείς, με βάση την ανάλυση που έχει γίνει, θα αξιολογήσουμε τα δρομολόγια που έχουν ανατεθεί με συμβάσεις δημόσιας υπηρεσίας προκειμένου να τα συσχετίσουμε με τις πραγματικές συγκοινωνιακές ανάγκες. Θα προχωρήσουμε επίσης, στον εκσυγχρονισμό του θεσμικού πλαισίου, τη διερεύνηση από τον κλάδο ελέγχου εμπορικών πλοίων ισοδύναμων μέτρων αναγνωρισμένων οργανισμών, έτσι ώστε να μπορεί να χορηγηθεί πιστοποιητικό κατάταξης και θα αξιοποιήσουμε, όπως είπα και πριν, τα Κοινοτικά κονδύλια, μεταξύ άλλων, και για τον περιορισμό του κόστους εργασίας.

Περιμένουμε να ολοκληρωθεί και η μελέτη του μεταφορικού ισοδύναμου, η οποία είχε ανατεθεί από το Υπουργείο Ανάπτυξης από το 2010, για να δούμε ποια κριτήρια μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε για την εφαρμογή της, εξαντλώντας τις δυνατότητες που παρέχει το πρωτογενές και παράγωγο δίκαιο της Ε.Ε. καθώς και τα δημόσια οικονομικά.

Στο πλαίσιο αυτό, θα επιδιώξουμε τη μείωση του ΦΠΑ στα εισιτήρια – άλλα μεσογειακά Κράτη – Μέλη της Ε.Ε. έχουν συντελεστές από 5,5 έως 10%, ως μια πρώτη, άμεση ενέργεια εξισορρόπησης του κόστους μεταφοράς των ακτοπλοϊκών με τις χερσαίες μεταφορές αλλά και βελτίωσης των δυσμενών συνθηκών στον κλάδο της ακτοπλοΐας.

Επίσης, με το Υπουργείο Οικονομίας, θα καταβάλουμε κάθε δυνατή προσπάθεια για την ομαλή λειτουργία των συμβάσεων ανάθεσης δημόσιας υπηρεσίας, προκειμένου να αποφύγουμε εμπλοκές σε νέες διαγωνιστικές διαδικασίες, οι οποίες μπορεί να προκύψουν από δικαστικές προσφυγές κ.λπ.. Θέλω να σας αναφέρω ότι οι υφιστάμενες πολυετείς συμβάσεις, δεσμεύουν μεγάλο ύψος των πιστώσεων, με αποτέλεσμα εκείνες που περισσεύουν, να μην επαρκούν για να καλύψουν τις ανάγκες ενός μειοδοτικού διαγωνισμού. Θα προσπαθήσουμε να αποφύγουμε περικοπή δρομολογίων ή προσεγγίσεων, δηλαδή συχνότητα, προκειμένου να μην υπάρξουν δυσμενείς συνέπειες τόσο στην οικονομική και στην κοινωνική ζωή των νησιών, όσο και στην εδαφική συνοχή της χώρας.

Πάντως, αντιλαμβάνεστε ότι είναι επιτακτική η ανάγκη ενός ολοκληρωμένου ελκυστικού και σύγχρονου πλαισίου για τα δίκτυα θαλάσσιων μεταφορών προς όφελος των φορολογουμένων, των επιβατών, των νησιωτικών οικονομιών και των ακτοπλοϊκών εταιρειών. Τα χρονικά περιθώρια έχουν εξαντληθεί. Η πρόταση που εξετάζω και σύντομα πρόκειται να ωριμάσει τεχνικά, αφορά ένα νέο οργανωτικό μοντέλο για την ορθολογικότερη διαχείριση του δικτύου και των δημόσιων πόρων που επενδύονται στις άγονες γραμμές.