6 Αυγ 2012

Θ.Δρίτσας: "Παρά τα κίνητρα το ελληνικό νηολόγιο δεν ενισχύεται"

-Ακτοπλοια: Τέλος της παρακμής ενός, από την αρχή, αδιέξοδου μοντέλου."

- Τοποθέτηση Θ. Δρίτσα, βουλευτή Α Πειραιά & Νησιών του ΣΥΡΙΖΑ κατά την ενημέρωση της Διαρκούς Επιτροπής Παραγωγής και Εμπορίου της Βουλής από τον Υπουργό Ναυτιλίας και Αιγαίου κ. Κ. Μουσουρούλη

"Η πλήρης τοποθέτηση του βουλευτή Α Πειραιά και Νησιών του ΣΥΡΙΖΑ κ. Θ. Δρίτσα κατά τη διάρκεια της ενημέρωσης της Διαρκούς Επιτροπής Παραγωγής και Εμπορίου της Βουλής από τον Υπουργό Ναυτιλίας και Αιγαίου κ. Κ. Μουσουρούλη, την Πέμπτη 02 Αυγούστου, ήταν η ακόλουθη:

« Κύριε Υπουργέ, ευχαριστώ από την πλευρά του ΣΥΡΙΖΑ για την ενημέρωση που κάνατε και να πω ευθύς αμέσως, δεν έχω κανέναν ενδοιασμό, ότι από όσες ενημερώσεις έχουμε ακούσει κατά καιρούς σχετικά, ήταν αρκετά πλήρης, τουλάχιστον ως προς τις κατευθύνσεις και τις προθέσεις. Επιχειρείτε να οργανώσετε ένα σχέδιο. Δεν συμφωνούμε με πολλές από τις κατευθύνσεις, αλλά αναγνωρίζω ότι αντιμετωπίζετε με όσο το δυνατόν μεγαλύτερη σφαιρικότητα τις προσεγγίσεις που θέλετε να επιδιώξετε.
Έχετε, όμως, ήδη αναδείξει και νομίζω ότι και στην παρουσία σας, αυτό που ο ΣΥΡΙΖΑ τονίζει χρόνια τώρα, αναφορικά με το ίδιο το Υπουργείο Ναυτιλίας και είναι απορίας άξιο το κόμμα σας, η Ν.Δ., που είχε σημαία της την επανίδρυση του Υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας, πόσο ανέτοιμο αποδεικνύεται ότι ήταν, πόσο, δηλαδή, επιδερμική και επιφανειακή ήταν η προσέγγιση της Ν.Δ., όταν επί τόσα χρόνια ζητούσε την επανασύσταση του Υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας. Καμία από τις αντινομίες, το δυισμό, τις εγγενείς αντιφάσεις που έχει αυτή η επαναφορά στο παλιό καθεστώς δεν ήταν έτοιμη να την αντιμετωπίσει και επιφορτίζεστε εσείς τώρα ως αρμόδιος Υπουργός να οργανώσετε σε ένα μήκος χρόνου, όπως λέτε εσείς μέχρι το τέλος του χρόνου, μέχρι τον Σεπτέμβρη και λίγο περισσότερο. Πολύ φοβάμαι ότι αυτά είναι μόνιμα και διαρκώς αναπαραγόμενα ζητήματα που γεννούν αντινομίες και αντιφάσεις.

Το Λιμενικό Σώμα και μάλιστα με το νόμο που συγκρότησε το Αρχηγείο του Λιμενικού Σώματος είναι ένα Σώμα ελέγχου, αστυνόμευσης, καταστολής και πολύ περισσότερο με τις αρμοδιότητες της ελληνικής Ακτοφυλακής. Είναι πάρα πολύ δύσκολο να έχουμε στο ίδιο Σώμα επιτελική λειτουργία παραγωγής και σχεδιασμού ναυτιλιακής πολιτικής και το ίδιο Σώμα να οργανώνει τον έλεγχο, την εποπτεία, την αστυνόμευση για τα ίδια πράγματα που το ίδιο σχεδιάζει. Πρόκειται για μία εγγενή αντινομία που δεν μπορεί να τη ξεπεράσει, παρά μόνο σε ένα μικρό βαθμό, οποιαδήποτε ρύθμιση επιδιώξετε.

Αντίθετα, η ενίσχυση του πολιτικού χαρακτήρα ενός αναπτυξιακού Υπουργείου είναι αυτό το οποίο προσομοιάζει και ταιριάζει σε όλες τις αναπτυγμένες ευρωπαϊκές χώρες αλλά και σε όλο τον κόσμο, όπου η βασική κατεύθυνση είναι ο κεντρικός πολιτικός αναπτυξιακός σχεδιασμός της Ναυτιλίας και όχι η ανάθεση αυτού του ρόλου σε ένα αστυνομικό ή και σε στρατιωτικά οργανωμένο Σώμα.

Εδώ, βέβαια, έχουμε μία ιστορική παράδοση και εμείς ως ΣΥΡΙΖΑ δεν την αγνοούμε. Οι αντινομίες έχουν και τις θετικές αλλά έχουν και τις αρνητικές πλευρές. Όντως έχει διαμορφωθεί ένα στελεχιακό δυναμικό του Λιμενικού Σώματος υπεράξιο, πολύ καταρτισμένο, έμπειρο, αξιόλογο, το οποίο παράγει έργο και πρέπει να αξιοποιηθεί.

Ως εκ τούτου πάντα εμείς θέλαμε αυτήν τη μετάβαση οργανωμένη, σχεδιασμένη. Αυτά τα θέταμε και στην προηγούμενη Κυβέρνηση, τα προβλέπει και ο νόμος για τη συγκρότηση του Αρχηγείου του Λιμενικού Σώματος, αλλά δεν λήφθηκε καμία μέριμνα γι’ αυτήν την ομαλή μετάβαση και την μετατροπή του αυτοτελούς, του αυτόνομου Υπουργείου Ναυτιλίας, που όντως πρέπει να υπάρχει αυτοτελές και αυτόνομο, σε πολιτικό Υπουργείο, ώστε να αξιοποιηθεί η δυνατότητα εποπτείας, έλεγχου και αστυνόμευσης από ένα Λιμενικό Σώμα, Ελληνική Ακτοφυλακή που και την τεχνογνωσία διαθέτει και τη δυνατότητα της ανεξαρτησίας για να ασκεί αυτούς τους ελέγχους και να μπορεί, πραγματικά, να συνεισφέρει σε κατευθύνσεις τήρησης των πλαισίων, των νόμων και των σχεδίων που η πολιτική ηγεσία και το πολιτικό Υπουργείο διαμορφώνει.

Με την ευκαιρία πρέπει αυτό να το παρακολουθήσουμε. Δεν έχουμε αντιρρήσεις. Οποιεσδήποτε διορθωτικές κινήσεις θα κάνετε, επισημαίνουμε την εγγενή αντινομία και αδυναμία υπέρβασης τέτοιου είδους δεδομένων. Είναι λεπτό θέμα, μιλήσατε για διπλή στελέχωση.

Ελπίζουμε ότι θα ληφθούν μέτρα, ώστε η συνύπαρξη και η συνεργασία του προσωπικού που ανήκει στο Λιμενικό Σώμα με το πολιτικό προσωπικό που ανήκει στο Υπουργείο Ναυτιλίας, το οποίο επίσης είναι αξιολογότατο, με διδακτορικά, μεταπτυχιακά, εμπειρία και πολλά πλεονεκτήματα που διαθέτει και το πολιτικό προσωπικό του Υπουργείου Ναυτιλίας να είναι αρμονική. Αυτή η διπλή στελέχωση να είναι αρμονική, ισότιμη, παραγωγική και δημιουργική για τον στόχο που επιδιώκει το Υπουργείο.


Από κει πέρα για το ειδικό θέμα που θέσατε για το θαλάσσιο περιβάλλον. Νομίζω ότι είναι μία Διεύθυνση, που ενώ είναι στελεχωμένη από πολύ αξιόλογους ανθρώπους, χρειάζεται ενίσχυση, γιατί είναι ολιγομελέστατη και δεν μπορεί να ανταποκριθεί η Διεύθυνση Περιβάλλοντος του Υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας με δύο άτομα όλα κι’ όλα να οργανώνουν την πολιτική περιβάλλοντος.

Σωστά θέτετε το ζήτημα του δικαίου της θάλασσας. Θα ήθελα να προσθέσω ότι υπάρχει και ένα μεγάλο ζήτημα που είναι αρμοδιότητας, μάλλον, του Υπουργείου Ναυτιλίας. Να δούμε και την επιβάρυνση του θαλάσσιου περιβάλλοντος από τις στρατιωτικές ασκήσεις κάθε είδους και του ελληνικού ναυτικού αλλά και ξένων δυνάμεων που ασκούνται στο θαλάσσιο ελληνικό χώρο. Χρειάζονται έλεγχοι, περιορισμοί, κανόνες που δεν είμαι βέβαιος ότι τηρούνται πάντα. Υπάρχουν διεθνείς κανόνες και γι’ αυτές τις περιπτώσεις για την προστασία του θαλάσσιου περιβάλλοντος.


Το Λιμενικό Σώμα πρέπει να ενισχυθεί και μιλώ για το έμψυχο δυναμικό πέρα από τα πλωτά μέσα και όλη αυτήν την περιπέτεια απαξίωσης των μέσων που διαθέτει το Λιμενικό Σώμα και που είναι μία μεγάλη ιστορία και δεν θα μπω σε λεπτομέρειες.
Μιλάω για ζητήματα, τα οποία εκκρεμούν χρόνια, όπως είναι το ζήτημα της ιατροφαρμακευτικής περίθαλψης και της τεράστιας δαπάνης που επιβαρύνουν τους ανθρώπους αυτούς και τις οικογένειές τους, πληρώνοντας οι ίδιοι τους γιατρούς και τα φάρμακα και περιμένοντας πότε θα τα πάρουν πίσω και επί τρεισήμισι χρόνια τώρα δεν τα παίρνουν.

Όσον αφορά την ποντοπόρο ναυτιλία, κύριε υπουργέ, επειδή είναι μεγάλη συζήτηση, καλύτερα να την οργανώσουμε ξεχωριστά. Το ελληνικό νηολόγιο, τα τελευταία χρόνια, δεν ενισχύεται, παρά τα κίνητρα που έχουν θεσμοθετηθεί και δεν υπάρχει ανταποδοτικότητα σε σχέση με αυτά τα κίνητρα. Από την άλλη μεριά, όταν προχωράμε στα αναπτυξιακά ζητήματα που θέσατε, οι επενδύσεις, ο ΣΥΡΙΖΑ κατά παράδοση, θέτει πάντα το ζήτημα της στρατηγικής των δημοσίων επενδύσεων. Δεν υπάρχει επιλογή δημοσίων επενδύσεων, στα κόμματα που κυβέρνησαν την Ελλάδα τα τελευταία χρόνια. Υπάρχουν, το πολύ πολύ, εργολαβίες, λογική υπερκοστολογημένων έργων, που μέσα από αυτό δήθεν θα κινηθεί η οικονομία.
Υπάρχουν σήμερα ζητήματα που αφορούν την ιδιωτικοποίηση του ΟΛΠ και του ΟΛΘ. Γιατί να προχωρήσουν σε ιδιωτικοποιήσεις; Γιατί να ενταχθούν στο ταμείο αξιοποίησης ιδιωτικής περιουσίας, κερδοφόροι οργανισμοί με υψηλή δυνατότητα τεχνογνωσίας, ευελιξίας και αναπτυξιακών προοπτικών και επενδύσεων; Γιατί αυτή η αποξένωση από το στοιχειώδη δημόσιο έλεγχο, τέτοιων σημαντικών παραγωγικών μονάδων; Όταν μιλάμε για ανεξάρτητες αρχές λιμένα, πώς θα συνυπάρξει ο ιδιωτικοποιημένος ΟΛΠ με τις ανεξάρτητες αρχές λιμένα, σε τι όρια; Αυτές οι συζητήσεις, ενώ είναι επίκαιρες εδώ και πολλά χρόνια, μένουν εκτός δημοσιότητας, εκτός πραγματικού ελέγχου και αναζήτησης λύσεων, με βάση το δημόσιο συμφέρον.
Η προοπτική της ιδιωτικοποίησης του ΟΛΠ και του ΟΛΘ, μας βρίσκει κατηγορηματικά αντίθετους. Νομίζω ότι, θα είναι ένα μεγάλο στρατηγικό λάθος που δεν μπορεί να το υποκαταστήσει καμία πορεία προς την οργάνωση των λιμενικών ταμείων κ.λπ.. Οι επενδύσεις στα λιμάνια δε, πρέπει να γίνουν. Είμαστε υπέρ των επενδύσεων των λιμενικών υποδομών, αλλά με προσοχή, γιατί υπάρχει ένας κίνδυνος. Αν αυτά ενταχθούν στους κανόνες της αγοράς, έχουμε τεράστιους κινδύνους - αυτά έχουν συμβεί στην πράξη, δεν είναι θεωρητικοί κίνδυνοι - να σχεδιάζονται φαραωνικά λιμάνια, εκεί που η φέρουσα ικανότητα των νησιών, δεν μπορεί να τα αντέξει, με αποτέλεσμα να έχουμε μια ανάπτυξη δυνατότητας προσέλκυσης σκαφών και άρα μιας οικονομικής δραστηριότητας, καταστρέφοντας όλες τις άλλες παραγωγικές δραστηριότητες των συγκεκριμένων νησιών. Άρα, το τελικό αποτέλεσμα πέρα από την περιβαλλοντική καταστροφή, είναι καταστροφικό κοινωνικά, οικονομικά, παραγωγικά και αναπτυξιακά. Αυτά είναι ζητήματα που δεν μπορεί να τα λύσει μια ανώνυμη εταιρεία και μάλιστα, χωρίς να ξέρουμε τι εγγυήσεις θα έχει.
Όσον αφορά το ΝΑΤ, τον Οίκο Ναύτου, κύριε Υπουργέ, και εσείς παλαιότερα και άλλα στελέχη της Ν.Δ., είχατε εκφραστεί υπέρ της διατήρησης του ελέγχου του ΝΑΤ από το Υπουργείο Ναυτιλίας. Τώρα, έχετε προφανώς προσαρμοστεί στο ότι το ΝΑΤ περνάει στην εποπτεία του Υπουργείου Εργασίας. Είναι και αυτό λάθος. Δεν είναι γιατί το ΝΑΤ, είναι απλά ένα ασφαλιστικό ταμείο. Είναι ένα ασφαλιστικό ταμείο ειδικού σκοπού, έχει πολλαπλές λειτουργίες, δεν έχει μόνο την είσπραξη και απόδοση των ασφαλιστικών δικαιωμάτων των εργαζομένων ή των συνταξιούχων ναυτικών. Συμμετέχει σε όλη την παραγωγική ναυτιλιακή διαδικασία πολλαπλά. Το Υπουργείο Εργασίας δεν έχει την τεχνογνωσία να το κάνει αυτό, δεν μπορεί να το κάνει. Δεν υπάρχει λόγος να προχωρήσει αυτή η ιστορία.
Σχετικά με τον Οίκο Ναύτου, ξέρουμε την κατάσταση στην οποία βρίσκεται ο ΕΟΠΥΥ, αλλά γίνονται και μισές δουλειές. Πάει στον ΕΟΠΥΥ, που δεν πρέπει να πάει γιατί έχει αυτονομία, αλλά και τώρα που πάει, οι ρυθμίσεις για να υπάρξει μια ισορροπία δεν έχουν γίνει, δηλαδή για παράδειγμα, δεν έχουν υπογραφεί οι υπουργικές αποφάσεις για να μεταφερθούν οι γιατροί που είναι εκεί, και όλα μένουν σε μια εκκρεμότητα απολύτως αντιφατική, που καταδικάζει τον Οίκο Ναύτου και τη συνολική του λειτουργία σε ακόμα χειρότερη κατάσταση, εις βάρος βέβαια των παρεχόμενων υπηρεσιών.
Όσον αφορά τα ζητήματα της ναυτικής εκπαίδευσης και αυτά απαιτούν ξεχωριστή συζήτηση. Ήδη, είχαμε πριν ενάμιση μήνα ημερίδα, οργανωμένη από το ΚΕΣΕΝ, με την χορηγία ιδιωτικών ομίλων ναυτικής εκπαίδευσης, κολεγίων. Είναι καλοπροαίρετη η πρωτοβουλία των συγκεκριμένων αξιωματικών για την ανάδειξη ζητημάτων ναυτικής εκπαίδευσης, όμως ήταν και ένα σήμα, ότι οι φορείς που μπορούν να πάρουν την υπόθεση στα χέρια τους για την οργάνωση της ναυτικής εκπαίδευσης, από δω και πέρα είναι κάποια κολέγια. Έ όχι, δεν είναι έτσι. Στην Ελλάδα, που είναι ναυτική χώρα, η ναυτική εκπαίδευση είναι ένα σύνθετο ζήτημα δημόσιας παιδείας και μόνο έτσι μπορεί να τοποθετηθεί και να αντιμετωπιστεί. Μάλιστα, αυτήν την ίδια τοποθέτηση είχε στη συγκεκριμένη ημερίδα και ο εκπρόσωπος της ένωσης πλοιάρχων εμπορικού ναυτικού και άλλοι κοινωνικοί φορείς, που ασχολούνται και που δεν έχουν ιδεολογική ή πολιτική ταύτιση με τον ΣΥΡΙΖΑ η με την Αριστερά, που βλέπουν όμως τα πράγματα με σφαιρικότητα.
Σε ό,τι αφορά την ακτοπλοΐα, κύριε Υπουργέ, είναι το τέλος της παρακμής ενός, από την αρχή, αδιέξοδου μοντέλου. Δεν υπάρχει καπιταλιστική χώρα στον κόσμο και στην Ευρώπη, που έχει τόσο μονόπλευρα προσανατολισμένη οργάνωση των ακτοπλοϊκών μεταφορών, με ανάθεση στην ιδιωτική πρωτοβουλία. Παντού υπάρχει δημόσιος σχεδιασμός, μικτά συστήματα, παντού υπάρχει η έννοια της ακτοπλοϊκής μεταφοράς ως δημόσιας λειτουργίας, όχι της εκμετάλλευσης των ακτοπλοϊκών γραμμών από επιχειρηματικές δραστηριότητες. Αυτό το μοντέλο είναι που έχει φτάσει στα όρια του και πολύ περισσότερο όταν συνδέεται με την κρίση της ναυπηγοεπισκευαστικής βιομηχανίας στην Ελλάδα. Θα μπορούσαμε χρόνια τώρα, συνδέοντάς τα αυτά με τις κοινωνικές συγκροτήσεις, με τα νησιώτικα επιμελητήρια, με την νησιωτική αυτοδιοίκηση, με το δημόσιο και με τα ναυπηγεία, να είχαμε μια διαφορετική οργάνωση και όχι να φτάνουμε στο σημείο, αυτή τη στιγμή να γίνονται άγονες γραμμές ακόμα και τα νησιά του Αργοσαρωνικού και μάλιστα με υπέρογκες τιμές.
Με την ευκαιρία αυτή, θα ήθελα να σας πω κύριε Υπουργέ, ότι δεν έπρεπε να δεχτεί το Συμβούλιο Ακτοπλοϊκών Συγκοινωνιών και μάλιστα ομόφωνα και να εγκριθεί εν συνεχεία από τον Υπουργό, απόφαση με την οποία γίνεται δεκτή μέσα στην αιχμή του καλοκαιριού, η απόσυρση πλοίων αναγκαίων για την εξυπηρέτηση των επιβατών, από γραμμές στα νησιά του Αργοσαρωνικού, επειδή η εταιρεία αυτή αποφάσισε να πουλήσει αυτά τα πλοία. Υπάρχει νομοθεσία, έχω καταθέσει τη σχετική ερώτηση περιμένω την απάντησή σας. Η Κυβέρνηση έχει όλο το νομικό οπλοστάσιο για να πει όχι, είναι υποχρεωτική δέσμευση για λόγους δημοσίου συμφέροντος, η διατήρηση, τουλάχιστον μέχρι το τέλος της αιχμής της καλοκαιρινής περιόδου.


Χρειάζεται νέο οργανωτικό μοντέλο στην ακτοπλοϊα. Νομίζω ότι αυτά τα οποία θέσατε ως κατευθύνσεις και η έκθεση της επιτροπής την οποία επικαλεστήκατε, είναι εξαιρετικά μονόπλευρη. Δεν μιλάει για την ναυτική εργασία, για τις ανάγκες των νησιών, αλλά μιλάει μόνο για το κόστος των ακτοπλοϊκών μεταφορών. Σε αυτό το σημείο θα ήθελα να πω την ιδέα την οποία έχετε ήδη παρουσιάσει και την οποία διερευνάτε, δηλαδή, να αναζητήσετε έναν από τους τρόπους μείωσης του κόστους των ασφαλιστικών εισφορών μέσα από το Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο, θα πρέπει να την εξετάσετε με πολύ μεγάλη προσοχή. Το Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο, δεν είναι μία πηγή χρηματοδότησης για να καλύπτονται οι ανάγκες εργοδοτών, μάλιστα χωρίς εγγυήσεις και με πολλούς κινδύνους να καταλήγει αυτό το πρόβλημα σε μία ενθυλάκωση τελικά ποσών που ανήκουν στους ευρωπαίους εργαζομένους, επομένως και στους Έλληνες εργαζομένους, και δεν ανήκουν στην επιχειρηματική δραστηριότητα. Θα πρέπει κανείς να είναι πολύ προσεκτικός προς αυτή την κατεύθυνση.
Για την νησιωτική πολιτική νομίζω ότι οι συνάδελφοι από τα νησιά είναι αρμοδιότεροι από εμένα για να απαντήσουν. Επίσης, υπάρχουν και άλλα ζητήματα που αφορούν τη ναυτεργασία. Οφείλονται χρήματα σε ναυτικούς. Η Πανελλήνια Ένωση Ναυτών Εμπορικού Ναυτικού έχει καταθέσει σχετικό υπόμνημα. Επίσης οι τιμές στα εισιτήρια αυξάνονται συνεχώς και δεν υπάρχει αναλογικότητα σε πολλές από τις γραμμές.
Επίσης, υπάρχουν ζητήματα που αφορούν την ενίσχυση του νηολογίου με την πάταξη της γραφειοκρατίας και με εκσυγχρονισμό δομών και λειτουργιών, όπου εκεί θα μας βρείτε σύμφωνους. Είναι μία πραγματική δυνατότητα όπου εκεί μπορούν και χρήματα να εξοικονομηθούν και κίνητρα αυτή η δυνατότητα να δημιουργήσει. Είναι μία υγιής κατεύθυνση. Όλα τα άλλα που αποσκοπούν στα προνόμια ή στις διευκολύνσεις των επιχειρηματιών και όχι στην κατοχύρωση των δικαιωμάτων των ναυτικών και στη διατήρηση της ναυτοσύνης στην Ελλάδα, ως στοιχείο παραγωγικής, οικονομικής, αλλά και πολιτισμικής ταυτότητας, νομίζω ότι οδηγούν σε πολύ λάθος κατευθύνσεις.
Πιστεύω ότι θα μας δοθεί η δυνατότητα να τα παρακολουθήσουμε βήμα βήμα. Κύριε Πρόεδρε, απεδείχθη ότι όλες οι φωνές και οι δικές σας, αλλά και του ΠΑΣΟΚ ότι η άρση του καμποτάζ σχετικά με την κρουαζιέρα, θα άνοιγε το δρόμο για να ενισχυθεί το home porting στην Ελλάδα και στην κρουαζιέρα απεδείχθη ότι δεν ήταν σωστές. Ο ΣΥΡΙΖΑ για μία ακόμη φορά δικαιώθηκε. Υπάρχουν σοβαρά ζητήματα που εμποδίζουν και δεν κάνουν πάντοτε ενδιαφέρουσα την ανάπτυξη της κρουαζιέρας στην Ελλάδα. Ένα από αυτά είναι σε ότι αφορά το λιμάνι του Πειραιά και στην Αττική υπάρχει το πιο ακριβό αεροδρόμιο της Ευρώπης το Ελ. Βενιζέλος και ίσως και από τα πιο ακριβότερα του κόσμου. Θα πρέπει και αυτό να μπει στον προβληματισμό. Από εκεί και πέρα, home porting θα μπορούσαν καλύτερα να αναπτύξουν περιοχές όπως είναι η Ρόδος, το Ηράκλειο και άλλες περιοχές, παρά ο Πειραιάς. Έχετε δίκιο ότι δεν είναι αρκετό να ξεκινά ένα κρουαζιερόπλοιο από κάπου, αλλά θα πρέπει να ξέρει και που πηγαίνει.
Επίσης, οι μεγάλες επενδύσεις που ετοιμάζει ο ΟΛΠ με την τεράστια επέκταση των προβλητών, για την εξυπηρέτηση των κρουαζιερόπλοιων, έχει πολλές αρνητικές παραμέτρους εις βάρος της πόλης του Πειραιά, οι οποίες δεν έχουν εξετασθεί ακόμη.
Κύριε Υπουργέ, σχετικά με τα ζητήματα της ναυτικής εκπαίδευσης υπάρχουν πολλές παράμετροι που αναπτύξαμε ήδη. Υπάρχει όμως κάτι που δεν χρειάζεται ούτε χρήματα, ούτε σχεδιασμό παρά μόνο παρέμβαση. Αναφέρομαι στην εξασφάλιση της δυνατότητας των σπουδαστών των ναυτικών σχολών για το εκπαιδευτικό ταξίδι τους και στο πρώτο εξάμηνο - που είναι επιδοτούμενο - και στο δεύτερο, το οποίο είναι μη επιδοτούμενο και εκεί αναπτύσσονται και τα περισσότερα από τα προβλήματα, ειδικά μάλιστα όταν πρόκειται για γυναίκες. Έχω αυτή τη στιγμή κατάλογο ονομάτων, σπουδαστών και σπουδαστριών, που αναζητούν να βρεθεί μια θέση, να κάνουν το εκπαιδευτικό τους ταξίδι, που είναι όρος και προϋπόθεση για να ολοκληρώσουν τις σπουδές τους. Παρά το γεγονός ότι είναι επιδοτούμενο το πρώτο, δεν βρίσκουν τέτοιες θέσεις. Θεωρείται άμεση παράλειψη. Ευχαριστώ».