Σε «στενό κλοιό» αναμένεται να βρεθεί από το φθινόπωρο η ελληνική
ακτοπλοΐα, αφού τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι εταιρείες εδώ και
πολλά χρόνια έχουν συσσωρευτεί, με αποτέλεσμα σήμερα να είναι
εγκλωβισμένες, χωρίς περιθώρια ελιγμών. Για να αντιμετωπίσουν μάλιστα το
δύσκολο χειμώνα που έρχεται, έχουν ήδη καταθέσει στο υπουργείο
Ναυτιλίας και Αιγαίου, σύμφωνα με πληροφορίες της «Ν», αιτήσεις
αποδρομολόγησης πλοίων από γραμμές που δεν κρίνονται βιώσιμες.
Το επόμενο διάστημα αναμένονται και νέες αιτήσεις, είτε αποδρομόγησης
πλοίων είτε αραίωσης των δρομολογίων, ενώ στα πλάνα των εταιρειών
βρίσκεται και η εκ νέου μείωση της ταχύτητας των πλοίων, ώστε να πέσει
περαιτέρω το κόστος των καυσίμων.
Χαρακτηριστικές είναι και οι δηλώσεις του διευθύνοντος συμβούλου της
XRTC, Γιώργου Ξηραδάκη, στη «Ν», ο οποίος ανέφερε ότι: «Από μεριάς
επενδυτών και μετόχων των εταιρειών δεν μπορεί να δικαιολογηθεί η
λειτουργία οποιουδήποτε πλοίου, από τα μέσα Σεπτεμβρίου 2012 μέχρι και
τα μέσα Ιουνίου 2013. Η οικονομική κατάσταση των εταιρειών είναι τόσο
τραγική, που δεν υπάρχουν άλλα περιθώρια υποστήριξης του δικτύου
θαλασσίων συγκοινωνιών από τους ίδιους τους ιδιώτες επενδυτές».
Στο ίδιο μήκος κύματος είναι και οι δηλώσεις του διευθύνοντος συμβούλου
της Blue Star Ferries, Μιχάλη Σακέλλη, ο οποίος τόνισε: «Οι υπερβολικές
τιμές στα καύσιμα και η πτώση της κίνησης δημιουργούν θολό τοπίο στην
ακτοπλοΐα - έχουν χαθεί περίπου 5 εκατ. επιβάτες την τελευταία τριετία».
Προσέθεσε δε πως την ίδια περίοδο οι τιμές στα καύσιμα αυξήθηκαν κατά
120%, ενώ η πτώση στην κίνηση στις μεταφορές και μόνον έφτασε στο 18%.
«Οι ακτοπλοϊκές εταιρείες είναι εγκλωβισμένες. Δεν μπορούν να βρεθούν
λύσεις τώρα για φθηνά εισιτήρια», τόνισε καταλήγοντας.
Το βασικότερο πρόβλημα που αντιμετωπίζουν σήμερα οι ακτοπλοϊκές
εταιρείες είναι το θέμα ρευστότητας, ενώ δεν υπάρχουν περιθώρια
αντίδρασης για τις ακτοπλοϊκές εταιρείες, αφού και ο τραπεζικός τομέας
βρίσκεται υπό πίεση.
Οπως σημειώνει μάλιστα η XRTC στην ετήσια έκθεσή της για τον κλάδο: «Η
χαλάρωση των εργασιακών σχέσεων ή και η μείωση του ΦΠΑ δεν θα δώσουν από
μόνες τους το ανταγωνιστικό πλεονέκτημα που χρειάζεται ο κλάδος αυτή τη
στιγμή. Αποτελούν "ασπιρίνες" με πολύ βραχυπρόθεσμα αποτελέσματα. Τον
ίδιο βραχυχρόνιο αντίκτυπο έχει και η έστω και καθυστερημένη υπόσχεση
αποδέσμευσης των επιδοτήσεων που χρωστάει το κράτος στους ακτοπλόους,
έστω και υπό περιορισμούς».
Λύση σε τρεις άξονες
Υποστηρίζει επίσης ότι η ελληνική περίπτωση χρήζει μιας ολοκληρωμένης
λύσης και ότι θα πρέπει να βασιστεί σε τρεις άξονες: «Την πληθυσμιακή
σύνθεση, τον προσδιορισμό μητροπολιτικών κέντρων -δεν είναι ανάγκη το
κέντρο να θεωρείται η Αθήνα, με πολιτικές αποκέντρωσης μπορούν να
δημιουργηθούν μητροπολιτικά κέντρα στο Αιγαίο- και τη χρήση συνδυασμού
μεταφορικών μέσων», αναφέρει και προσθέτει:
«Το κράτος θα πρέπει άμεσα να δημιουργήσει έναν ελκυστικό σχεδιασμό του
δικτύου θαλάσσιων μεταφορών με σκοπό να προσελκύσει το ενδιαφέρον των
ακτοπλόων για έστω και μερική απασχόληση των πλοίων το εννεάμηνο
Σεπτεμβρίου-Μαΐου. Η κερδοφορία στην ακτοπλοΐα, όπως και στο σύνολο των
αγορών, εξαρτάται από την προσφορά και τη ζήτηση».
ΠΗΓΗ: Ναυτεμπορική