30 Ιουν 2014

Προβληματική η κινεζική χρηματοδότηση της ναυτιλίας







 Η επίσκεψη του κινέζου πρωθυπουργού στην Αθήνα, την περασμένη εβδομάδα, προκάλεσε επενδυτικό ενθουσιασμό. Μεταξύ των θεμάτων που συζητήθηκαν και των συμφωνιών που υπεγράφησαν ήταν και εκείνες που αφορούσαν την χρηματοδότηση της ελληνικής ναυτιλίας από κινεζικά τραπεζικά ιδρύματα.
Όμως η χρηματοδότηση εξασφαλίζεται  για να «κτίζουν» πλοία οι Έλληνες στα κινεζικά ναυπηγεία. Έλληνες που είναι οι καλύτεροι πελάτες,   μετά τους ίδιους τους Κινέζους.

Είναι χαρακτηριστικό ότι ενώ το 2003  υπήρχε μόνο μια τράπεζα από την Άπω Ανατολή που χρηματοδοτούσε  την ελληνική ναυτιλία  σήμερα ο αριθμός τους έχει αυξηθεί στις έξι.

Σύμφωνα με τα στοιχεία της Petrofin Bank Research οι ασιατικές τράπεζες αυξάνουν το ποσοστό  που κατέχουν στη χρηματοδότηση της ελληνικής ναυτιλίας και έχουν φθάσει από  4,56% το 2012 στο  6,02% το 2013 με τα ποσά να ανεβαίνουν από τα  τρία δισεκατομμύρια δολάρια στα 3, 7 δισεκατομμύρια ενώ το 2011 ήταν μόλις  1,2 δισ.

 Όμως ό,τι λάμπει δεν είναι χρυσός. Και αυτό γιατί υπάρχουν ανασταλτικοί παράγοντες εισόδου  της ναυτιλίας στην Κινέζικη τραπεζική χρηματοδότηση, όπως επεσήμαναν στα «Π»  τραπεζικοί κύκλοι.
Ειδικότερα:

- Οι κινέζικες τράπεζες παρά το γεγονός ότι βρίσκονται εδώ και περισσότερο από μία δεκαετία σε διαρκή αναμόρφωση αποτελούν κυρίως εργαλεία εφαρμογής πολιτικών της κεντρικής κυβέρνησης.

- Η οικονομία της αγοράς που λειτουργεί στην Κίνα δεν εμφανίζει ακόμα σημάδια ωρίμανσης.

- Οι κινέζικες τράπεζες έχουν ακόμα μεγάλες διαφορές σε σχέση με τις ανταγωνίστριες τράπεζες της Δύσης ειδικά στο επίπεδο Διοίκησης ,των υψηλόβαθμων στελεχών, του διεθνούς δικτύου και των τρόπων διαχείρισης του πιστωτικού κινδύνου.

- Οι προσπάθειες που αρκετές κινέζικες τράπεζες καταβάλλουν για να αποκτήσουν μερίδια αγοράς στον τομέα της ναυτιλιακής χρηματοδότησης συγκρατούνται κυρίως από τους εσωτερικούς σκληρούς φορολογικούς κανόνες αλλά και από την απουσία σοβαρής εξειδίκευσης των αντίστοιχων ναυτιλιακών τμημάτων.

« Η πρόσβαση στην Κινέζικη τραπεζική χρηματοδότηση δεν είναι εύκολη για όλους τους ξένους πλοιοκτήτες καθώς μόνο τα μεγαλύτερα ονόματα μπορούν να προσελκύσουν προς το παρόν το ενδιαφέρον των Κινέζικων τραπεζών. Επιπροσθέτως το βασικό προαπαιτούμενο στοιχείο είναι η κατασκευή νεότευκτου πλοίου σε κινέζικα ναυπηγεία αφού η αγορά μεταχειρισμένων πλοίων από ξένο πλοιοκτήτη δεν χρηματοδοτείται ακόμα» επεσήμανε στα «Π» Έλληνας τραπεζίτης και προσέθεσε:
«Χαρακτηριστικό είναι επίσης ότι οι περισσότερες τράπεζες που προσφέρουν ναυτιλιακά δάνεια σε ξένους πλοιοκτήτες απαιτούν και τη στήριξη από κινέζικα export credit agencies γεγονός που αυξάνει το κόστος δανειοδότησης».
Παρ΄ όλα αυτά τα κινεζικά χρηματοπιστωτικά ιδρύματα  βρίσκονται ψηλά στη λίστα της χρηματοδότησης της ελληνικής ναυτιλίας.
Σύμφωνα με τα στοιχεία της Petrofin Research, η China Exim έχει χαρτοφυλάκιο 850 εκατ. δολαρίων, η China Development Bank 500 εκατ. δολάρια και η China Everbright Bank 150 εκατ. δολάρια.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.