Το αρχαίο ρητό «δούναι και λαβείν» άρχισε να θέτει σε εφαρμογή η
ελληνική κυβέρνηση όσον αφορά στις σχέσεις της με τη Νότια Κορέα στον
τομέα της ναυτιλιακής βιομηχανίας. Με αρωγό την ελληνική πλοιοκτησία που
χτίζει πλοία στα κορεατικά ναυπηγεία, το υπουργείο Ναυτιλίας και
Αιγαίου πέτυχε την υπογραφή μνημονίου που ανοίγει τον δρόμο για τη
συμμετοχή ελληνικών εταιρειών στο ναυπηγικό πρόγραμμα της Κορέας.
Τις
διαδικασίες για να εγγραφούν οι Ελληνες κατασκευαστές στις λίστες των
κορεατικών ναυπηγείων κίνησε με πρότασή του ο καπετάν Παναγιώτης Τσάκος
όταν είχε συνοδέψει τον περασμένο Δεκέμβριο τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας
Κάρολο Παπούλια στη Νότια Κορέα. Ο Ελληνας πλοιοκτήτης χαρακτήρισε την
πρόταση αυτή ανταποδοτικό όφελος για τα εκατοντάδες πλοία που
κατασκευάζουν οι ελληνικές ναυτιλιακές εταιρείες στις κορεατικές
γιάρδες. Σε κατ’ ιδίαν συζητήσεις ο καπετάν Παναγιώτης Τσάκος εξέφρασε
την απογοήτευσή του τονίζοντας ότι όταν παραλαμβάνει πλοία από ασιατικά
ναυπηγεία διαπιστώνει ότι «ούτε τα στρώματά τους δεν είναι ελληνικά». Το
μνημόνιο συνεργασίας στον τομέα της θαλάσσιας και ναυπηγικής
βιομηχανίας δημιουργεί μια νέα αναπτυξιακή προοπτική για τις ελληνικές
επιχειρήσεις που κατασκευάζουν εξοπλισμούς πλοίων. Το υπέγραψαν ο
υπουργός Ναυτιλίας και Αιγαίου Μιλτιάδης Βαρβιτσιώτης και ο υπουργός
Εμπορίου, Βιομηχανίας και Ενέργειας της Δημοκρατίας της Νότιας Κορέας
Γιουν Σανγκ-Τζικ και αποβλέπει:
(α) Στην ενθάρρυνση επαφών και συνεργασίας των ιδιωτικών φορέων των δύο
χωρών, ιδίως μέσω ανταλλαγής τεχνογνωσίας, εμπειριών και βέλτιστων
πρακτικών στους τομείς της ναυπηγικής και της θαλάσσιας βιομηχανίας.
(β) Στην εξαγωγή ελληνικών κατασκευαστικών υλικών για τον εξοπλισμό πλοίων στα ναυπηγεία της Κορέας.
(γ) Στην υλοποίηση κοινών προγραμμάτων.
(δ) Στην εγκαθίδρυση συνδέσμων μεταξύ των επιχειρηματικών φορέων και
οργάνωσης εκθέσεων ή εκδηλώσεων δικτύωσης στον τομέα της θαλάσσιας
τεχνολογίας και του θαλάσσιου εξοπλισμού.
(ε) Στη συνεργασία και ανάπτυξη κοινών δράσεων των φορέων στους τομείς
της περιβαλλοντικής προστασίας, της καινοτομίας, της έρευνας και της
ανάπτυξης. Η χρονική ισχύς της συμφωνίας είναι πενταετής και μπορεί να
επεκταθεί, αν ευοδωθεί, για άλλα δύο χρόνια.
«Εχουμε εμπιστοσύνη στην ελληνική τεχνογνωσία στα θέματα ναυτιλίας και
οφείλουμε να την επεκτείνουμε, όπου καθίσταται αυτό δυνατό», ήταν η θέση
του Κορεάτη υπουργού, για να τονίσει: «Είναι ιδιαιτέρως σημαντικό το
ότι σήμερα ενισχύουμε την εκατέρωθεν συνεννόηση των δύο κοινοτήτων, η
οποία με τη σειρά της ενισχύει τις εξαγωγές ελληνικού ναυτιλιακού
υλικού. Ως υπουργός Βιομηχανίας της Δημοκρατίας της Ν. Κορέας θα
καταβάλω κάθε προσπάθεια να ενδυναμώνεται διαρκώς το πνεύμα συνεργασίας
που εγκαινιάσαμε».
Από την πλευρά του, ο κ. Βαρβιτσιώτης επισήμανε: «Σήμερα, στη Νότια
Κορέα κάθε τέσσερις ημέρες παραδίδεται από τα ναυπηγεία της ένα πλοίο
ελληνικής πλοιοκτησίας. Είναι σημαντικό, λοιπόν, σε αυτά τα πλοία, όχι
μόνο τα ελληνόκτητα, αλλά σε και όλα τα υπόλοιπα που κατασκευάζονται
στην Κορέα, να συμμετέχουν Ελληνες κατασκευαστές ναυτιλιακού υλικού.
Κυρίαρχη προτεραιότητά μας είναι να ανοίξουμε τον δρόμο των ελληνικών
εξαγωγών στην Κορέα και, βέβαια, να επιτύχουμε την αύξηση της συμμετοχής
του ναυτιλιακού εισοδήματος προς την εθνική οικονομία».
Ο ναυπηγικός τομέας αποτελεί για τη Νότια Κορέα κύρια δραστηριότητα που
συμβάλλει στην εισροή ξένων κεφαλαίων στη χώρα και στην ενίσχυση της
απασχόλησης του εργατικού δυναμικού. Συγκαταλέγεται στις τρεις
μεγαλύτερες ναυπηγικές βιομηχανίες παγκοσμίως μαζί με την Κίνα και την
Ιαπωνία, κατέχοντας την πρώτη θέση στον κόσμο. Οι ναυπηγικές μονάδες της
Hyundai, της Daewoo και της Samsung αποτελούν τις μεγαλύτερες σε
παγκόσμιο επίπεδο. Τα ναυπηγεία της Κορέας αποτελούν τη βασική επιλογή
και των Ελλήνων πλοιοκτητών για τη ναυπήγηση νέων πλοίων και ιδίως
πλοίων ειδικού τύπου, όπως υγροποιημένου φυσικού αερίου, ναυπηγημάτων
ανοιχτής θαλάσσης εξόρυξης πετρελαίου.
Τον Μάρτιο του 2013 ο πρώην υπουργός Ναυτιλίας Κωστής Μουσουρούλης
έδωσε το «παρών» στην τελετή παραλαβής, ονομασίας και ύψωσεις της
ελληνικής σημαίας στα δύο πρώτα δεξαμενόπλοια τύπου D.P. Shuttle Tanker
(Dynamic Positioning ShuttleTanker) που εντάσσονται στο ελληνικό
νηολόγιο του ομίλου Τσάκου. Τα shuttle tankers είναι εξειδικευμένα
πλοία, τα οποία είναι σχεδιασμένα για τη μεταφορά του πετρελαίου
απευθείας από υπεράκτιες εγκαταστάσεις εξόρυξης σε διυλιστήρια στην
ξηρά. Η παραλαβή του συγκεκριμένου πρωτοποριακού τύπου πλοίου συνιστά
απόδειξη της σημασίας που αποδίδουν οι Ελληνες πλοιοκτήτες στις
καινοτόμες μορφές δραστηριοποίησης.
Ο κ. Βαρβιτσιώτης παρέστη στις αρχές του περασμένου Φεβρουαρίου στην
τελετή παραλαβής και ύψωσης της ελληνικής σημαίας του εξειδικευμένου
πλοίου μεταφοράς οχημάτων «Neptune Galene» ιδιοκτησίας Neptune Lines
Shipping & Managing Enterprises S.A. της οικογένειας Νίκου και
Μελίνας Τραυλού, στο Ουλσάν της Κορέας. Για λογαριασμό ελληνικών
συμφερόντων ναυπηγούνται 23 υγραεριοφόρα LPG και 11 υγραεριοφόρα LNG. Το
2013 τα ναυπηγεία της Κορέας έλαβαν παραγγελίες ύψους 15.533.000 τόνων,
το οποίο αντιστοιχεί σε ποσοστό 30,8% του συνόλου των νέων παραγγελιών
σε παγκόσμιο επίπεδο. Τα ναυπηγεία της Κίνας έλαβαν κατά το ίδιο χρονικό
διάστημα παραγγελίες ύψους 17.671.000 τόνων, ποσοστό 35% του συνόλου
των νέων παραγγελιών σε παγκόσμιο επίπεδο.
Παραγγελίες 217 πλοίων σε έναν χρόνο
Το 2013 παραγγέλθηκε στα ναυπηγεία της Κορέας η κατασκευή 217 πλοίων
ελληνικών συμφερόντων, συνολικής αξίας 1,49 δισ. δολαρίων και
χωρητικότητας 9,65 εκατ. τόνων (dwt). Οι αντίστοιχοι αριθμοί παραγγελιών
στα ναυπηγεία της Κίνας αφορά 188 πλοία, της Ιαπωνίας 39, ενώ 6 και 5
νέα πλοία χτίζονται στο Βιετνάμ και τις Φιλιππίνες αντίστοιχα. Σύμφωνα
με στοιχεία της Clarkson Research Services, ο στόλος του νηολογίου της
Κορέας ανέρχεται σε 1.894 πλοία συνολικής χωρητικότητας 11.149.000 gross
tonnage και συνολικής μεταφορικής ικανότητας 17.720.000 dwt, κατέχοντας
τη 14η θέση στον κόσμο.
Η Ελλάδα ελέγχει τον δεύτερο μεγαλύτερο εμπορικό στόλο στην Ευρωπαϊκή
Ενωση σε gross tonnage και πρώτο σε μεταφορική ικανότητα (dwt) και έναν
από τους μεγαλύτερους στόλους παγκοσμίως, τοποθετούμενη στην 8η θέση.
Συγκεκριμένα, 1.551 ποντοπόρα εμπορικά πλοία φέρουν την ελληνική σημαία,
με συνολική χωρητικότητα 42.569.000 gt και μεταφορική ικανότητα 75
εκατομμύρια dwt, αντιστοιχώντας στο 4,63% της συνολικής μεταφορικής
ικανότητας του παγκόσμιου στόλου.
Σε συνδυασμό με τον υπό ελληνική σημαία στόλο, ο ελληνόκτητος
κατατάσσεται πρώτος παγκοσμίως, έχοντας νηολογημένα πλοία υπό τη σημαία
43 διαφορετικών χωρών. Οι Ελληνες πλοιοκτήτες ελέγχουν 3.901 πλοία
διάφορων κατηγοριών, μεταφορικής ικανότητας 290 εκατ. dwt. Οι αριθμοί
αυτοί αντιστοιχούν στο 15,56% της μεταφορικής ικανότητας του παγκόσμιου
στόλου που ελέγχεται από ελληνικά συμφέροντα. Οι ελληνικές ναυτιλιακές
εταιρείες, στο πλαίσιο των προγραμμάτων ανανέωσης του στόλου τους, έχουν
δώσει παραγγελίες για την κατασκευή 378 νέων πλοίων.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.