19 Ιουν 2014

Τρεις συμφωνίες θα υπογράψουν οι Κινέζοι με τον Μ. Βαρβιτσιώτη

Τρεις συμφωνίες θα υπογραφούν μεταξύ Ελληνικής Κυβέρνησης - και πιο συγκεκριμένα του Υπουργού Ναυτιλίας και Αιγαίου Μιλτιάδη Βαρβιτσιώτη - και Κίνας,  με  την ευκαιρία  της επίσκεψης του κ. Lι Keqiang.

Η πρώτη αφορά τη συνεργασία των δύο μερών στους τομείς της Θαλάσσιας περιβαλλοντικής προστασίας, της αναζήτησης και αξιοποίησης θαλασσίων πόρων, της θαλάσσιας παρατήρησης, πρόβλεψης και προειδοποίησης ωκεάνιων καταστροφών, της  έρευνας και πειραματικής ανάπτυξης και εκπαίδευσης επί θαλάσσιων επιστημονικών ζητημάτων, της επιβολής του νόμου στη θάλασσα, της Θαλάσσιας πολιτικής ευρύτερα, καθώς και σε κάθε άλλο τομέα συνεργασίας που θα συμφωνείται μεταξύ των δυο χωρών.

Η δεύτερη συμφωνία αφορά την εξουσιοδότηση του Οργανισμού China Classification Society για παροχή υπηρεσιών σε πλοία τα οποία φέρουν την Ελληνική Σημαία, που θα ενισχύσει όχι μόνο το υφιστάμενο, σταθερό και πολύπλευρο θεσμικό πλαίσιο διμερούς συνεργασίας, αλλά και την εξυπηρέτηση των ελληνικών πλοίων που κατασκευάζονται ή προσεγγίζουν στην Κίνα.
Η τρίτη συμφωνία αφορά την ενίσχυση της συνεργασίας με την Κινεζική Αναπτυξιακή Τράπεζα, η οποία θα αποφέρει σημαντική χρηματοοικονομική βοήθεια σε μικρομεσαίες ελληνικές επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στην Κίνα. Η παροχή χρηματοδοτικών διευκολύνσεων προς τους Έλληνες πλοιοκτήτες όχι μόνο μεγάλου, αλλά και μικρού και μεσαίου βεληνεκούς, εξάλλου, αποτελούσε επιδίωξή μας εδώ και καιρό.
 Ας μη λησμονούμε ότι την κρίσιμη στιγμή της διεθνούς οικονομικής κρίσης το έτος του 2010, η Κινεζική Αναπτυξιακή Τράπεζα δημιούργησε ένα κεφάλαιο  πέντε  δισ. δολαρίων για να βοηθήσει τους Έλληνες πλοιοκτήτες να αγοράσουν πλοία κατασκευασμένα στην Κίνα. Εμείς στοχεύσαμε τώρα στη συνέχιση και την ενδυνάμωση της συνεργασίας αυτής.
Επιπρόσθετα, στη συμφωνία με την Κινεζική Αναπτυξιακή Τράπεζα και για την οικονομική ενίσχυση, από πλευράς της Κεντρικής Τράπεζας της Κίνας, σε επενδύσεις που συνδέονται με την εγχώρια λιμενική βιομηχανία.

Συνεργασία Κίνας – Ελλάδας στη Ναυτιλία
Σύμφωνα με στοιχεία της Clarkson Research Services, η Κίνα, μαζί με την Ειδική Διοικητική Περιοχή του Hong Kong κατέχει 5.948 πλοία άνω των 100 gt συνολικής μεταφορικής ικανότητας 198.448 εκ dwt, καταλαμβάνοντας την 3η θέση στην παγκόσμια κατάταξη. H Κίνα συνεχίζει παράλληλα ένα ναυπηγικό πρόγραμμα ανάπτυξης του εθνικού της στόλου που στοχεύει στο σταδιακό περιορισμό της ζήτησης υπηρεσιών θαλασσίων μεταφορών. Αποτέλεσμα του προγράμματος αυτού ήταν ο σχεδόν διπλασιασμός του στόλου της την τελευταία τετραετία. Η Κίνα περιλαμβάνεται στη Λευκή Λίστα του (PARIS MοU) για το έτος 2013, γεγονός που υπογραμμίζει και τα ποιοτικά χαρακτηριστικά του στόλου της.
Η Κίνα αποτελεί το δεύτερο μεγαλύτερο εμπορικό εταίρο της ΕΕ και η ΕΕ τον μεγαλύτερο εμπορικό εταίρο της Κίνας. Από τα κινεζικά λιμάνια διακινείται το 24.2% της παγκόσμιας διακίνησης εμπορευματοκιβωτίων, κοντά στα δύο τρίτα (63%) της παγκόσμιας μεταφοράς σιδηρομεταλλεύματος, ενώ ήδη από το Δεκέμβριο 2012 η Κίνα εκτόπισε τις ΗΠΑ από την πρώτη θέση παγκοσμίως σε εισαγωγές πετρελαίου, με εισαγωγές που έφτασαν στα 6,12 εκατ. βαρέλια ημερησίως.
Η Ελλάδα ελέγχει το δεύτερο μεγαλύτερο εμπορικό στόλο στην Ε.Ε. σε gt (πρώτο σε dwt) και έναν από τους μεγαλύτερους στόλους παγκοσμίως, τοποθετούμενος στην όγδοη  θέση σε παγκόσμιο επίπεδο, με όρους συνολικού εκτοπίσματος.
Πιο συγκεκριμένα, 1.551 ποντοπόρα εμπορικά πλοία φέρουν την ελληνική σημαία, με συνολική χωρητικότητα 42,569,000 gt και μεταφορική ικανότητα 75 εκατομμύρια dwt, αντιστοιχώντας στο 4,63% της συνολικής μεταφορικής ικανότητας του παγκόσμιου στόλου.
 Οι Έλληνες πλοιοκτήτες ελέγχουν 3.901 πλοία διάφορων κατηγοριών, μεταφορικής ικανότητας 290 εκατ. dwt και συνολικής αξίας 113,8 δισ. δολαρίων. Οι αριθμοί αυτοί αντιστοιχούν στο 15,56% της μεταφορικής ικανότητας του παγκόσμιου στόλου. Ο στόλος αυτός υπό σημαία της ΕΕ αντιπροσωπεύει το 42,72% της χωρητικότητας της Ε.Ε. και το 24% των δεξαμενόπλοιων παγκοσμίως.  Οι Ελληνικές ναυτιλιακές εταιρείες, στο πλαίσιο των προγραμμάτων ανανέωσης του στόλου τους, έχουν δώσει παραγγελίες για την κατασκευή 378 νέων πλοίων.
Η γενικότερη στρατηγική εγχώριων και διεθνών επενδύσεων, εξαγωγών και αυξημένης βιομηχανικής παραγωγής που εφαρμόζει η Κίνα αυξάνει τη ζήτηση ναυτιλιακών υπηρεσιών. Ως πάροχος τέτοιων υπηρεσιών, η χώρα μας έχει ιδιαίτερο συμφέρον να διατηρήσει τις πολύ καλές ναυτιλιακές σχέσεις με την Κίνα, που θα επιτρέψουν την ελεύθερη και ακώλυτη πρόσβαση των ελληνικών πλοίων στα διακινούμενα προς και από την Κίνα φορτία.
Η πολιτική που ακολουθεί η Κίνα στο ναυτιλιακό τομέα αποσκοπεί στο να κατακτήσει όσο το δυνατό μεγαλύτερο μερίδιο αγοράς, γεγονός στο οποίο συντείνουν και τα πολλά νεότευκτα πλοία που κατασκευάζουν τα κινεζικά ναυπηγεία, καθώς και η γενικότερη πολιτική χρησιμοποίησης της ναυτιλίας ως ένα επιπρόσθετο «όχημα» για τη διατήρηση και επαύξηση των ρυθμών ανάπτυξής της.

Ο ναυπηγικός τομέας αποτελεί γενικά για την Κίνα μια από τις κυριότερες παραμέτρους για την εν γένει εισροή ξένων κεφαλαίων στη χώρα και την ενίσχυση της απασχόλησης του εργατικού δυναμικού. Κατά το έτος 2013, η Κίνα κατείχε τα πρωτεία στην παγκόσμια παραγωγή1, με τους Έλληνες πλοιοκτήτες να είναι οι δεύτεροι μεγαλύτεροι πελάτες των κινεζικών ναυπηγείων μετά τους Κινέζους πλοιοκτήτες.
Τα κινεζικά ναυπηγεία αποτέλεσαν την πρώτη επιλογή για τα ελληνικά ναυτιλιακά συμφέροντα κατά το έτος 2013. Ειδικότερα, τα ελληνικά ναυτιλιακά συμφέροντα προχώρησαν στην παραγγελία 141 πλοίων από τα κινεζικά ναυπηγεία, ολικής χωρητικότητας 6.869.373 gt και  5,02 εκατ. τόνων αντισταθμισμένης ολικής χωρητικότητας (CGT). Το γεγονός αυτό καταδεικνύει και το συμφέρον την Κίνας να διατηρήσει και να επαυξήσει την προνομιακή της σχέση με την ελληνική ναυτιλία. Στα παραπάνω σημεία εδράζεται και η στρατηγικής σημασίας σχέση της χώρας μας ως χώρα με μεγάλη εφοπλιστική κοινότητα και ισχυρό νηολόγιο, παρόχου ναυτιλιακών υπηρεσιών και συγκοινωνιακού κόμβου στην ΝΑ Ευρώπη, με την Κίνα. Στη βάση του τελευταίου αυτού στοιχείου εδράζονται και οι προοπτικές συνεργασίας στο λιμενικό τομέα, με την επένδυση της COSCO στο λιμένα του Πειραιά αλλά και την προοπτική  επέκτασης της επένδυσης αυτής.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.