Ισχυρό «ατού» στον Πειραιά δίνει η στροφή σε mega containerships
Αναδημοσίευση από τη «Ναυτεμπορική»
Στρατηγικό πλεονέκτημα φαίνεται ότι αποκτά το λιμάνι του Πειραιά, ως
διαμετακομιστικός κόμβος του θαλάσσιου εμπορίου μεταξύ Ασίας και
Ευρώπης, από τη λειτουργία των mega alliance και τη διόγκωση της
χωρητικότητας των containerships.
Σύμφωνα με έκθεση της Drewry, η συμμαχία των τριών μεγαλύτερων εταιρειών
containerships στον κόσμο, των Maersk, MSC και CMA - CGM, η λεγόμενη
P3, η οποία θα αρχίσει να λειτουργεί όπως υπολογίζεται μετά τα μέσα του
2014, αναμένεται να «βάλει δύσκολα» στα ευρωπαϊκά λιμάνια.
Οπως σημειώνει η έκθεση τα λιμάνια της Ευρώπης θα χρειαστεί να
εξυπηρετήσουν πολύ μεγαλύτερο όγκο φορτίων, αφού τα πλοία και τα service
θα μειωθούν, αλλά η μεταφορική τους ικανότητα θα αυξηθεί.
Ηδη τα δύο τελευταία χρόνια ο μέσος όρος χωρητικότητας έχει αυξηθεί,
όσον αφορά την εξυπηρέτηση των λιμανιών της Β. Ευρώπης, από τα 9,367 teu
στα 10,923 teu ανά πλοίο, ενώ τα service από 30 έχουν μειωθεί στα 22
ανά εβδομάδα.
Επισημαίνεται ότι όσον αφορά τα πλοία των τριών εταιρειών από 11.580 teu
με την ενεργοποίηση της P3 θα φτάσει τα 13.032 teu, κατά μέσο όρο. Τις
δυσκολίες στα λιμάνια αναμένεται να εντείνουν και οι σχεδιασμοί που
υπάρχουν για την ενδυνάμωση και των άλλων alliance, τόσο της G6 όσο και
της CKYHE, στην οποία θα ενταχθεί και η Evergreen.
Την ίδια στιγμή όμως στην Ανατολική Μεσόγειο, με τις επενδύσεις που
έχουν γίνει στο Σταθμό Εμπορευματοκιβωτίων τα τελευταία χρόνια, το
λιμάνι του Πειραιά είναι το μόνο που μπορεί να εξυπηρετήσει πλοία άνω
των 14.000 teu στην περιοχή.
Το γεγονός αυτό σε συνδυασμό με τη θέση που έχει το λιμάνι στον
παγκόσμιο χάρτη, μέσω του οποίου οι εταιρείες γλιτώνουν 7 ημέρες
συγκριτικά με τη χρήση των λιμένων της Βόρειας Ευρώπης, δίνει στο λιμάνι
του Πειραιά το συγκριτικό πλεονέκτημα. Ταυτόχρονα, όπως σημειώνεται
στην έκθεση, στρατηγικής σημασίας ρόλο αναμένεται να διαδραματίσει η
ικανότητα απορρόφησης των φορτίων στην ενδοχώρα, προτού φτάσει το
επόμενο πλοίο, λίγες ημέρες μετά.
Η ανάπτυξη των συνδυασμένων μεταφορών είναι καταλυτική για την
εξυπηρέτηση των φορτίων από τα mega containerships. Ενας τομέας που
-όπως τονίζει η Drewry- συνεχίζει να αποτελεί πρόβλημα, ειδικά σε ό,τι
αφορά τη σύνδεση των σιδηροδρομικών γραμμών με τα λιμάνια.
Χαρακτηριστικό παράδειγμα η Ολλανδία η οποία είναι η μοναδική ευρωπαϊκή
χώρα με ειδική σιδηροδρομική γραμμή για τις εμπορευματικές μεταφορές.
Το Ρότερνταμ, το μεγαλύτερο λιμάνι της Ευρώπης, προστίθεται στην έρευνα,
είναι στην πρώτη γραμμή της ανάπτυξης των συνδυασμένων μεταφορών, αλλά
τα τελευταία τέσσερα χρόνια παρατηρείται μια στασιμότητα.
Επενδύσεις 600 εκατ.
Επενδύσεις ύψους 600 εκατ. ευρώ έχουν πραγματοποιηθεί ή και
προγραμματίζονται στο Σταθμό Εμπορευματοκιβωτίων του Πειραιά, για τα
επόμενα χρόνια. Εφόσον ολοκληρωθούν μέχρι το 2020 από το λιμάνι του
Πειραιά θα μπορούν να διακινηθούν περισσότερα από 7 εκατ. teu ετησίως.
Αυτό θα έχει ως αποτέλεσμα να ενταχθεί ο ΟΛΠ ΟΛΠ-3,51% στα πέντε πρώτα λιμάνια της Ευρώπης.
Παράλληλα με τις νέες γερανογέφυρες που έχει φέρει η Cosco, θα μπορεί να
εξυπηρετήσει πλοία ακόμα και 24.000 teu, (τα οποία ακόμα δεν υπάρχουν
ούτε στα σχέδια), αφού τα μεγαλύτερα εν ενεργεία πλοία είναι 18.000 teu.
Τα υπόλοιπα λιμάνια της Αν. Μεσογείου δεν έχουν τη δυνατότητα να
εξυπηρετήσουν πλοία άνω των 14.000 teu αυτή την περίοδο τουλάχιστον.
Ωστόσο, όπως σημειώνει στην έκθεσή της η Drewry, λόγω και της
οικονομικής ύφεσης που υπάρχει στην Ευρώπη θα χρειαστούν τουλάχιστον δύο
χρόνια προτού παρουσιαστούν προβλήματα στη διακίνηση των προϊόντων.
Το χρονικό αυτό διάστημα δίνει τη δυνατότητα και στη χώρα μας να
προετοιμαστεί κατάλληλα για να αντιμετωπίσει τον ανταγωνισμό. Σύμφωνα
μάλιστα με τον υπάρχοντα σχεδιασμό, η σιδηροδρομική γραμμή που συνδέει
το Θριάσιο με το λιμάνι του Πειραιά αναμένεται να λειτουργήσει σε πλήρη
δύναμη το 2017.
Παράλληλα, η ιδιωτικοποίηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ
έχει πάει πίσω για το τρίτο τρίμηνο του 2014. Οπως έχει γράψει η «Ν» η
συνεργασία της ΤΡΑΙΝΟΣΕ με το διαχειριστή του μεγαλύτερου λιμανιού της
χώρας και η εξέλιξή του σε μια από τις σημαντικότερες θαλάσσιες πύλες
της Μεσογείου, σε συνδυασμό με τη δημιουργία στο Θριάσιο ενός κομβικού
Logistic Center και την εκμετάλλευση του σιδηροδρομικού δικτύου για τη
μεταφορά εμπορευμάτων στη Νότια και Κεντρική Ευρώπη, φαίνεται να έχει
κινητοποιήσει το παγκόσμιο ενδιαφέρον.
ΑΝΤΩΝΗΣ ΤΣΙΜΠΛΑΚΗΣ - atsimp@naftemporiki.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.