Με στόχο τη διεκδίκηση μεγαλύτερης πίτας από τον τζίρο
δισεκατομμυρίων που κάνει ο Θαλάσσιος Τουρισμός τόσο μέσω του γιώτινγκ
όσο και μέσω της κρουαζιέρας και ανάπτυξη της κρουαζιέρας, ψηφίστηκε
από τη Βουλή ο νόμος που θα αποτελέσει το «όχημα» προς την κατεύθυνση
της αύξησης των εσόδων του ελληνικού κράτους και της δημιουργίας νέων
θέσεων εργασίας.
Η Ελλάδα απορροφά το 17% των τουριστών κρουαζιέρας στα ευρωπαϊκά
λιμάνια από μια παγκόσμια αγορά 20 εκατομμυρίων. Σύμφωνα με υπολογισμούς
του υπουργείου Ναυτιλίας και Αιγαίου, τα συνολικά ετήσια έσοδα θα
μπορούσαν να εκτιναχθούν έως το 2016 σε επίπεδο κοντά στα 3,6
δισεκατομμύρια ευρώ και στη δημιουργία έως και 30 χιλιάδων νέων θέσεων
εργασίας έως το 2016.
Όμως τα πραγματικά οφέλη για την εθνική οικονομία παραμένουν χαμηλά
καθώς αντιστοιχούν μόλις στο 4%, ήτοι 600 εκατ. ευρώ ετησίως, από τα
15 δισ. ευρώ που έφθασαν τα κέρδη από την κρουαζιέρα σε ευρωπαϊκό
επίπεδο.
Όσο αφορά τα σκάφη αναψυχής οι απώλειες εσόδων φθάνουν τα 2,7 δισ. ευρώ και περίπου 300.000 μη αξιοποιημένες θέσεις εργασίας.
Το 2013 σύμφωνα με κύκλους της αγοράς υπάρχει αύξηση του αριθμού
ναυλώσεων σκαφών χωρίς πλήρωμα. Όμως έχει μειωθεί η χρονική διάρκεια
της ναύλωσης κατά 3%. Επίσης, είναι μειωμένο το κόστος ναύλωσης ενός
σκάφους κατά 15%. Οι αριθμοί είναι συντριπτικά σε βάρος της Ελλάδας
καθώς περίπου 140.000 σκάφη αναψυχής φιλοξενεί η γειτονική Ιταλία,
περίπου στα 230.000 σκάφη αναψυχής φιλοξενεί η Γαλλία και μόλις
16.000-17.000 η Ελλάδα.
Το συγκεκριμένο νομοσχέδιο τριγυρνούσε στο υπουργείο Ναυτιλίας περίπου
4 χρόνια. Προηγήθηκε η κατάργηση του υπουργείου, η διάσπαση και η
επανασύστασή του ενώ αυτά τα τέσσερα χρόνια άλλαξαν επτά υπουργοί
και υφυπουργοί.
Η Ελλάδα παρά το γεγονός ότι ήταν από τις πρώτες χώρες που
νομοθέτησαν για τον κλάδο του Yachting, με νόμο το 1976 επί υπουργίας
Αλέξανδρου Παπαδόγγονα, στη συνέχεια δεν εκσυγχρόνισε τη νομοθεσία και
ουσιαστικά δεν αντιλήφθηκε τις αλλαγές της αγοράς και του διεθνούς
ανταγωνισμού, με αποτέλεσμα να μείνει πολύ πίσω.
Ο νέος νόμος αναμορφώνει ένα παρωχημένο θεσμικό πλαίσιο και απλουστεύει γραφειοκρατικές διαδικασίες που ίσχυαν μέχρι σήμερα.
Βασικοί στόχοι είναι: Η προσέλκυση τουριστικών πλοίων στην ελληνική
σημαία και τουριστικών πλοίων κοινοτικής και τρίτης σημαίας στις
ελληνικές θάλασσες.
Επίσης, καταργεί «αναχρονιστικές» όπως χαρακτηρίστηκαν
γραφειοκρατικές ρυθμίσεις και θεσπίζει απλές και σύγχρονες διατάξεις
που αποσκοπούν στη δημιουργία περιβάλλοντος ανταγωνισμού.
Βασικές καινοτομίες είναι: Το Ηλεκτρονικό Μητρώο τουριστικών πλοίων, η
Ηλεκτρονική υποβολή ναυλοσυμφώνου και η ελαχιστοποίηση των περιπτώσεων
στις οποίες είναι υποχρεωτική η λήψη απόπλου και η δήλωση κατάπλου.
Παράλληλα:
§ Καταργείται η «άδεια» των επαγγελματικών πλοίων αναψυχής
§ Επιτρέπεται η χρήση του πλοίου αναψυχής και για εκπαιδευτικούς σκοπούς ή συμμετοχή σε αγώνες
§ Εξορθολογίζεται η απαίτηση εκτέλεσης ελάχιστων ημερών ναύλωσης και προσαρμόζεται ανάλογα με την ηλικία του πλοίου
§ Επεκτείνεται, υπό προϋποθέσεις, το δικαίωμα ναύλωσης σε πλοία αναψυχής με μη κοινοτική σημαία
§ Εξομοιώνονται ως προς τα φαρικά τέλη οι ξένες σημαίες με την
ελληνική ώστε η μείωση της κατά κεφαλή χρέωσης να αποτελέσει κίνητρο για
την αύξηση του αριθμού των επιβατών που απο-επιβιβάζονται (Home
porting)
§ Μείωση των υπογραφών που απαιτούνται για την αδειοδότηση των πλωτών εξεδρών εποχιακής χρήσης
Ο ΥΝΑ, Μιλτιάδης Βαρβιτσιώτης σημείωσε ότι «σήμερα η «μαύρη εργασία»
στο yachting είναι η υπ’ αριθμόν ένα μάστιγα. Το γεγονός ότι υπάρχουν
«μαύρες» και αδήλωτες ναυλώσεις από ιδιωτικά σκάφη είναι κάτι το οποίο
συμβαίνει παντού σε όλη τη χώρα. Νομιμοποιούμε αυτή τη δυνατότητα, έτσι
ώστε και ο ιδιοκτήτης να μπορεί να νοικιάζει το σκάφος του, να
καταβάλλεται ο Φ.Π.Α, να έχουμε πραγματική γνώση για τα ναυλοσύμφωνα που
δημιουργούνται, να φορολογούνται τα έσοδά του και να έχουμε όλοι το
κεφάλι μας ήσυχο, και όχι μόνο αυτό, αλλά θέλουμε να γίνεται με
ηλεκτρονικό τρόπο, υπό συνθήκες διαφάνειας -αυτό κάνουμε, αυτό
προωθούμε- και ο εργαζόμενος να είναι ασφαλισμένος στο οικείο ταμείο».
Θεσπίζεται πλοίο ασφαλείας
Για τη διασφάλιση της συνοχής του νησιωτικού χώρου και της εδαφικής
συνέχειας της χώρας, όταν διακόπτεται η τακτική ακτοπλοϊκή σύνδεση
μεταξύ των ηπειρωτικών λιμένων και των νησιών, για λόγους οι οποίοι δεν
οφείλονται σε ανωτέρα βία ή απαγόρευση απόπλου, εφαρμόζεται πρόγραμμα
δρομολογίων έκτακτης ακτοπλοϊκής συγκοινωνίας. Το πρόγραμμα δρομολογίων
έκτακτης ακτοπλοϊκής συγκοινωνίας εκτελείται από πλοία τα οποία είναι
ήδη δρομολογημένα και περιλαμβάνει συνδέσεις, οι οποίες εξυπηρετούνται
από δρομολογημένα, κατά την τρέχουσα δρομολογιακή περίοδο, πλοία, με
απόφαση του ΥΝΑ μετά από εισήγηση του Συμβουλίου Ακτοπλοϊκών
Συγκοινωνιών (Σ.Α.Σ.), το οποίο συγκαλείται εκτάκτως μετά από την
παρέλευση τριών ημερών από τη διακοπή της τακτικής ακτοπλοϊκής
σύνδεσης, όταν προκύπτει επείγουσα κοινωνική ανάγκη ή ανάγκη η οποία
μπορεί να θέσει σε κίνδυνο τη δημόσια υγεία.
Η κρουαζιέρα
Επίσης, επέρχεται η περαιτέρω απελευθέρωση του θεσμικού πλαισίου της
περιήγησης – κρουαζιέρας με την κατάργηση της υποχρέωσης για κυκλικό
ταξίδι στην περίπτωση που από την παραλαβή των επιβατών ως την αποβίβασή
τους έχουν περάσει παραπάνω από 48 ώρες (ο όρος της ελάχιστης διάρκειας
48 ωρών διατηρήθηκε προκειμένου να αποφευχθεί το ενδεχόμενο επικάλυψης
με τις ακτοπλοϊκές συγκοινωνίες.
«Με προστατευτισμούς, με παράλογες διατάξεις και με καμποτάζ και με
πολλούς περιορισμούς, καταστρέψαμε τη δυναμική της κρουαζιέρας τα
προηγούμενα χρόνια. Ήμουν πάρα πολύ χαρούμενος που στις 3 Ιανουαρίου
υποδέχθηκα στον Πειραιά κρουαζιερόπλοιο, γεγονός που δεν το
φανταζόμασταν ότι θα το δούμε, καθώς βλέπαμε το χειμώνα στον Πειραιά
μόνο ακινητοποιημένα κρουαζιερόπλοια με Ελληνική σημαία, τα οποία
λειτουργούσαν Μάιο με Οκτώβριο. Σήμερα, μόνο για ενάμισι μήνα το χρόνο
δεν έχουμε κρουαζιερόπλοια τακτικά στον Πειραιά.» τόνισε ο ΥΝΑ.
Τα δεδουλευμένα
Πλέον θεσμοθετήθηκε η δυνατότητα του Οίκου Ναύτου και Ναυτικής
Εργασίας (Ο.Ν.Ν.Ε.). να καταβάλλουν τα δεδουλευμένα στους ναυτικούς,
μετά από εκχώρηση από την ακτοπλοϊκή εταιρεία των συμβάσεων ανάθεσης
δημόσιας υπηρεσίας ή των αντίστοιχων τιμολογίων
Στη διάρκεια των συζητήσεων στην επιτροπή παραγωγής και εμπορίου και
στην Ολομέλεια, έγιναν τροποποιήσεις και προσθήκες στο σ/ν με σκοπό:
· την πλήρη αποσαφήνιση του ασφαλιστικού καθεστώτος των ναυτικών που εργάζονται ως κυβερνήτες (υπαγωγή στο ΝΑΤ) (άρθρο 8)
· την ενίσχυση των απαιτήσεων ασφάλειας για τα ιδιωτικά που εκναυλώνονται (άρθρο 10)
· την περαιτέρω απλοποίηση της διαδικασίας για τη δραστηριοποίηση των ημεροπλοίων (άρθρο 12)
· τη διασφάλιση ότι η κατάργηση της ερασιτεχνικής άδειας αλιείας
δεν συνεπάγεται ουδεμία απαλλαγή από τις υποχρεώσεις που επιβάλλει η
εθνική και ενωσιακή νομοθεσία (άρθρο 14)
· τη διασφάλιση των θέσεων των εργαζομένων στο ΓΕΝΕ και τον Οίκο Ναύτου (άρθρο 22)
· την αποφυγή κάθε ενδεχομένου καταχρηστικής εφαρμογής των
διατάξεων για τη διασφάλιση της ελάχιστης ακτοπλοϊκής συγκοινωνίας
(άρθρο 25)
· την προστασία του περιβάλλοντος (άρθρο 27)
· την αποσαφήνιση και απλοποίηση της διαδικασίας σε θέματα
σχετικά με την ακτοπλοΐα (άρθρο 40) και τα λιμενικά έργα (άρθρο 40 και
41)
· την ρύθμιση θεμάτων προσωπικού των Οργανισμών Λιμένων και
θεμάτων που αφορούν στην προστασία του περιβάλλοντος (άρθρο 41)
· τη συμπλήρωση των διατάξεων που αφορούν στο προσωπικό του
ΛΣ-Ελ.Ακτ. (άρθρα 40, 41, 42 και 44) τη δημιουργία ελεγκτηρίου δαπανών
(άρθρο 47) και τη θεσμοθέτηση του συνηγόρου του ΛΣ-Ελ.Ακτ. (άρθρο 46)
· την παροχή κινήτρων για την απασχόληση συνταξιούχων ναυτικών στις ΑΕΝ (άρθρο 41 παρ.3)
· την ίδρυση φορέα διοίκησης και εκμετάλλευσης των λιμανιών της Ικαρίας, των Φούρνων και τη Θύμαινας (άρθρο 43)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.