Του Μηνά Τσαμόπουλου
newmoney.gr
Η Cosco και άλλοι πέντε όμιλοι εξέφρασαν ενδιαφέρον για την ιδιωτικοποίηση του Οργανισμού Λιμένος Πειραιώς. Πρόκειται για τους:
- APM Terminals B.V.
- Cartesian Capital Group, LLC
- International Container Terminal Services, Inc
- Ports America Group Holdings
- Utilico Emerging Markets Limited
Με την Εκδήλωση Ενδιαφέροντος από έξι επενδυτικά σχήματα, έληξε σήμερα η προθεσμία υποβολής εκδηλώσεων ενδιαφέροντος για την απόκτηση του 67% του μετοχικού κεφαλαίου της Οργανισμός Λιμένος Πειραιώς Α.Ε ανακοίωσε σχετικά το ΤΑΙΠΕΔ.
Στο αμέσως επόμενο διάστημα, οι σύμβουλοι αξιοποίησης θα αξιολογήσουν τις υποβληθείσες αιτήσεις και θα υποβάλουν την εισήγησή τους στο Διοικητικό Συμβούλιο του ΤΑΙΠΕΔ, σχετικά με τους υποψηφίους που πληρούν τα κριτήρια συμμετοχής στην επόμενη φάση του διαγωνισμού.
«Το επενδυτικό ενδιαφέρον έξι διεθνών ομίλων για την αξιοποίηση του ΟΛΠ δικαιώνει τη στρατηγική της κυβέρνησης να προχωρήσει στη διαδικασία της αποκρατικοποίησής του, ενώ διαψεύδει τις "Κασσάνδρες" που προέβλεπαν το αντίθετο», τόνισε σε δηλώσεις του ο υπουργός Ναυτιλίας και Αιγαίου, Μιλτιάδης Βαρβιτσιώτης.
Πρόσθεσε, επίσης, ότι «η σημερινή επισημοποίηση του επενδυτικού ενδιαφέροντος για τον ΟΛΠ αποδεικνύει ξεκάθαρα ότι η χώρα μπαίνει σε μία περίοδο διεθνούς εξωστρέφειας και μετατρέπεται σε διεθνή πόλο επενδύσεων». «Κεντρικός στόχος» τόνισε «είναι οι νέες αυτές επενδύσεις να φέρουν θέσεις εργασίας και αναπτυξιακή προοπτική ώστε το λιμάνι του Πειραιά να φθάσει στην κορυφή των λιμανιών της Ευρώπης».
To who is who των μνηστήρων
Ports America
Είναι ο μεγαλύτερος φορέας εκμετάλλευσης τερματικών σταθμών στις Ηνωμένες Πολιτείες, με παρουσία σε περισσότερα από 42 λιμάνια, 80 περιοχές και 85 χρόνια εμπειρίας. Η εταιρεία ανήκει στην Highstar Capital, που είναι γνωστή για τις επενδύσεις σε υποδομές αλλά και τομείς όπως η παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας, επεξεργασία νερού και λυμάτων, μεταφοράς και αποθήκευσης φυσικού αερίου, διαχείρισης αποβλήτων, logistics, μεταφορές κ.ά
APM Terminals
Διεθνής εταιρεία λειτουργίας Σταθμού Εμπορευματοκιβωτίων με έδρα την Ολλανδία. Είναι ένας εκ των μεγαλύτερων διαχειριστών λιμανιών και τερματικών σταθμών του κόσμου αλλά μεγαλύτερο με βάση τη συνολική γεωγραφική έκταση καθώς λειτουργεί ένα παγκόσμιο δίκτυο τερματικών με παρουσία σε 64 λιμάνια και τερματικούς σταθμούς σε 39 χώρες στις πέντε ηπείρους. Παράλληλα τρέχει επτά νέα λιμενικά έργα και πάνω από 160 υπέργεια για μεταφορά, διαχείριση, συντήρηση και επισκευή εμπορευματοκιβωτίων σε 48 χώρες.
Cartesian Capital Group
Πρόκειται για εταιρεία ιδιωτικών τοποθετήσεων (private equity και venture) που ειδικεύεται σε εναλλακτικές επενδύσεις σε κορυφαίες επιχειρήσεις και στις αναδυόμενες αγορές. Η εταιρεία προτιμά να επενδύει παγκοσμίως μέσω εξαγορών ή οργανικής ανάπτυξης, καθώς και μέσω τοποθέτησεις κεφαλαίων σε δημόσιες και ιδιωτικές επιχειρήσεις. Στόχος της είναι να αποκτήσει μειοψηφική συμμετοχή σε εταιρείες που παρακολουθεί στο χαρτοφυλάκιο της. Ιδρύθηκε το 2005 και εδρεύει στη Νέα Υόρκη, ενώ διαθέτει γραφεία στη Νότια Αμερική, την Ευρώπη και την Ασία.
International Container Terminal Services, Inc. (ICTSI)
Ασχολείται με την απόκτηση, ανάπτυξη, διαχείριση και λειτουργία των λιμανιών και των τερματικών σταθμών. Ιδρύθηκε το Δεκέμβριο του 1987 στις Φιλιππίνες. Αναγνωρίζοντας τη δυναμική ενός ανεξάρτητου διεθνή φορέα λειτουργίας τερματικών ξεκίνησε ένα επιθετικό διεθνές και εγχώριο επεκτακτικό πρόγραμμα από το 1994.
Πολιτική αντιπαράθεση
Την ίδια ώρα βέβαια, η πολιτική αντιπαράθεση για την τύχη του ΟΛΠ εντείνεται επικίνδυνα και μέσα στη συγκυβέρνηση. Τόσο η ηγεσία του ΠΑΣΟΚ όσο και οι υποψήφιοι για τη δημαρχία του Πειραιά εκφράζονται πλέον ανοικτά κατά της πώλησης του πλειοψηφικού πακέτου.
Η αντιπρόταση που έχει κατατεθεί, με βάση και τις θέσεις που έχει εκφράσει από την πρώτη στιγμή ο επικεφαλής του ΟΛΠ και στέλεχος του ΠΑΣΟΚ Γ. Ανωμερίτης προβλέπει τη διατήρηση του πλειοψηφικού ελέγχου από το Δημόσιο και τη σύναψη συμβάσεων παραχώρησης ανά δραστηριότητα του λιμανιού.
Η άλλη πλευρά όμως, το μεγαλύτερο μέρος της κυβέρνησης και το ΤΑΙΠΕΔ αντιτείνουν ότι με την πώληση των μετοχών διασφαλίζεται ότι ο επενδυτής θα αναλάβει και θα έχει κίνητρο ανάπτυξης σε όλες τις δραστηριότητες του λιμανιού και όχι σε επιμέρους τομείς. Επιπλέον η πώληση ισχυρού πλειοψηφικού πακέτου αναμένεται να τονώσει το ανταγωνιστικό ενδιαφέρον της διαγωνιστικής διαδικασίας και να βελτιώσει ουσιαστικά το προσδοκώμενο αντάλλαγμα για το Δημόσιο.
Σύμφωνα με τους όρους της προκήρυξης το ελληνικό δημόσιο πουλά το δικαίωμα χρήσης, ανάπτυξης και εκμετάλλευσης του λιμανιού του Πειραιά, και όχι τις υποδομές του ή τη γη. Ειδικότερα πουλά το 67% του μετοχικού κεφαλαίου, δηλαδή την καταστατική πλειοψηφία της εισηγμένης εταιρείας ΟΛΠ ΑΕ που κατέχει αυτό το δικαίωμα. Ο ΟΛΠ είναι παραχωρησιούχος του λιμένα μέχρι το 2052 με σύμβαση παραχώρησης μεταξύ αυτού και του Ελληνικού Δημοσίου.
Προκειμένου δε το δημόσιο να μεγιστοποιήσει τα έσοδά του από την αποκρατικοποίηση αυτή του ΟΛΠ και να λάβει διασφαλίσεις για σειρά κρίσιμων ζητημάτων παράλληλα με τον διαγωνισμό προβαίνει και σε επαναδιαπραγμάτευση της υφιστάμενης αυτής σύμβασης. Πρόκειται για την σύμβαση παραχώρησης που κατέχει ο ΟΛΠ (Master Concession) και όχι τη σύμβαση εκμετάλλευσης των προβλητών 2 και 3 του Πειραιά με την Cosco Pacific η οποία θα συνεχίσει να συνοδεύει την εισηγμένη.
newmoney.gr
Η Cosco και άλλοι πέντε όμιλοι εξέφρασαν ενδιαφέρον για την ιδιωτικοποίηση του Οργανισμού Λιμένος Πειραιώς. Πρόκειται για τους:
- APM Terminals B.V.
- Cartesian Capital Group, LLC
- International Container Terminal Services, Inc
- Ports America Group Holdings
- Utilico Emerging Markets Limited
Με την Εκδήλωση Ενδιαφέροντος από έξι επενδυτικά σχήματα, έληξε σήμερα η προθεσμία υποβολής εκδηλώσεων ενδιαφέροντος για την απόκτηση του 67% του μετοχικού κεφαλαίου της Οργανισμός Λιμένος Πειραιώς Α.Ε ανακοίωσε σχετικά το ΤΑΙΠΕΔ.
Στο αμέσως επόμενο διάστημα, οι σύμβουλοι αξιοποίησης θα αξιολογήσουν τις υποβληθείσες αιτήσεις και θα υποβάλουν την εισήγησή τους στο Διοικητικό Συμβούλιο του ΤΑΙΠΕΔ, σχετικά με τους υποψηφίους που πληρούν τα κριτήρια συμμετοχής στην επόμενη φάση του διαγωνισμού.
«Το επενδυτικό ενδιαφέρον έξι διεθνών ομίλων για την αξιοποίηση του ΟΛΠ δικαιώνει τη στρατηγική της κυβέρνησης να προχωρήσει στη διαδικασία της αποκρατικοποίησής του, ενώ διαψεύδει τις "Κασσάνδρες" που προέβλεπαν το αντίθετο», τόνισε σε δηλώσεις του ο υπουργός Ναυτιλίας και Αιγαίου, Μιλτιάδης Βαρβιτσιώτης.
Πρόσθεσε, επίσης, ότι «η σημερινή επισημοποίηση του επενδυτικού ενδιαφέροντος για τον ΟΛΠ αποδεικνύει ξεκάθαρα ότι η χώρα μπαίνει σε μία περίοδο διεθνούς εξωστρέφειας και μετατρέπεται σε διεθνή πόλο επενδύσεων». «Κεντρικός στόχος» τόνισε «είναι οι νέες αυτές επενδύσεις να φέρουν θέσεις εργασίας και αναπτυξιακή προοπτική ώστε το λιμάνι του Πειραιά να φθάσει στην κορυφή των λιμανιών της Ευρώπης».
To who is who των μνηστήρων
Ports America
Είναι ο μεγαλύτερος φορέας εκμετάλλευσης τερματικών σταθμών στις Ηνωμένες Πολιτείες, με παρουσία σε περισσότερα από 42 λιμάνια, 80 περιοχές και 85 χρόνια εμπειρίας. Η εταιρεία ανήκει στην Highstar Capital, που είναι γνωστή για τις επενδύσεις σε υποδομές αλλά και τομείς όπως η παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας, επεξεργασία νερού και λυμάτων, μεταφοράς και αποθήκευσης φυσικού αερίου, διαχείρισης αποβλήτων, logistics, μεταφορές κ.ά
APM Terminals
Διεθνής εταιρεία λειτουργίας Σταθμού Εμπορευματοκιβωτίων με έδρα την Ολλανδία. Είναι ένας εκ των μεγαλύτερων διαχειριστών λιμανιών και τερματικών σταθμών του κόσμου αλλά μεγαλύτερο με βάση τη συνολική γεωγραφική έκταση καθώς λειτουργεί ένα παγκόσμιο δίκτυο τερματικών με παρουσία σε 64 λιμάνια και τερματικούς σταθμούς σε 39 χώρες στις πέντε ηπείρους. Παράλληλα τρέχει επτά νέα λιμενικά έργα και πάνω από 160 υπέργεια για μεταφορά, διαχείριση, συντήρηση και επισκευή εμπορευματοκιβωτίων σε 48 χώρες.
Cartesian Capital Group
Πρόκειται για εταιρεία ιδιωτικών τοποθετήσεων (private equity και venture) που ειδικεύεται σε εναλλακτικές επενδύσεις σε κορυφαίες επιχειρήσεις και στις αναδυόμενες αγορές. Η εταιρεία προτιμά να επενδύει παγκοσμίως μέσω εξαγορών ή οργανικής ανάπτυξης, καθώς και μέσω τοποθέτησεις κεφαλαίων σε δημόσιες και ιδιωτικές επιχειρήσεις. Στόχος της είναι να αποκτήσει μειοψηφική συμμετοχή σε εταιρείες που παρακολουθεί στο χαρτοφυλάκιο της. Ιδρύθηκε το 2005 και εδρεύει στη Νέα Υόρκη, ενώ διαθέτει γραφεία στη Νότια Αμερική, την Ευρώπη και την Ασία.
International Container Terminal Services, Inc. (ICTSI)
Ασχολείται με την απόκτηση, ανάπτυξη, διαχείριση και λειτουργία των λιμανιών και των τερματικών σταθμών. Ιδρύθηκε το Δεκέμβριο του 1987 στις Φιλιππίνες. Αναγνωρίζοντας τη δυναμική ενός ανεξάρτητου διεθνή φορέα λειτουργίας τερματικών ξεκίνησε ένα επιθετικό διεθνές και εγχώριο επεκτακτικό πρόγραμμα από το 1994.
Πολιτική αντιπαράθεση
Την ίδια ώρα βέβαια, η πολιτική αντιπαράθεση για την τύχη του ΟΛΠ εντείνεται επικίνδυνα και μέσα στη συγκυβέρνηση. Τόσο η ηγεσία του ΠΑΣΟΚ όσο και οι υποψήφιοι για τη δημαρχία του Πειραιά εκφράζονται πλέον ανοικτά κατά της πώλησης του πλειοψηφικού πακέτου.
Η αντιπρόταση που έχει κατατεθεί, με βάση και τις θέσεις που έχει εκφράσει από την πρώτη στιγμή ο επικεφαλής του ΟΛΠ και στέλεχος του ΠΑΣΟΚ Γ. Ανωμερίτης προβλέπει τη διατήρηση του πλειοψηφικού ελέγχου από το Δημόσιο και τη σύναψη συμβάσεων παραχώρησης ανά δραστηριότητα του λιμανιού.
Η άλλη πλευρά όμως, το μεγαλύτερο μέρος της κυβέρνησης και το ΤΑΙΠΕΔ αντιτείνουν ότι με την πώληση των μετοχών διασφαλίζεται ότι ο επενδυτής θα αναλάβει και θα έχει κίνητρο ανάπτυξης σε όλες τις δραστηριότητες του λιμανιού και όχι σε επιμέρους τομείς. Επιπλέον η πώληση ισχυρού πλειοψηφικού πακέτου αναμένεται να τονώσει το ανταγωνιστικό ενδιαφέρον της διαγωνιστικής διαδικασίας και να βελτιώσει ουσιαστικά το προσδοκώμενο αντάλλαγμα για το Δημόσιο.
Σύμφωνα με τους όρους της προκήρυξης το ελληνικό δημόσιο πουλά το δικαίωμα χρήσης, ανάπτυξης και εκμετάλλευσης του λιμανιού του Πειραιά, και όχι τις υποδομές του ή τη γη. Ειδικότερα πουλά το 67% του μετοχικού κεφαλαίου, δηλαδή την καταστατική πλειοψηφία της εισηγμένης εταιρείας ΟΛΠ ΑΕ που κατέχει αυτό το δικαίωμα. Ο ΟΛΠ είναι παραχωρησιούχος του λιμένα μέχρι το 2052 με σύμβαση παραχώρησης μεταξύ αυτού και του Ελληνικού Δημοσίου.
Προκειμένου δε το δημόσιο να μεγιστοποιήσει τα έσοδά του από την αποκρατικοποίηση αυτή του ΟΛΠ και να λάβει διασφαλίσεις για σειρά κρίσιμων ζητημάτων παράλληλα με τον διαγωνισμό προβαίνει και σε επαναδιαπραγμάτευση της υφιστάμενης αυτής σύμβασης. Πρόκειται για την σύμβαση παραχώρησης που κατέχει ο ΟΛΠ (Master Concession) και όχι τη σύμβαση εκμετάλλευσης των προβλητών 2 και 3 του Πειραιά με την Cosco Pacific η οποία θα συνεχίσει να συνοδεύει την εισηγμένη.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.