22 Απρ 2014

Ανω των 9 δισ. δολ. οι επενδύσεις των Ελλήνων εφοπλιστών

Αναδημοσίευση από τη «Ναυτεμπορική».
Eντυπωσιακή είναι η παρουσία του ελληνικού εφοπλισμού το πρώτο τρίμηνο του 2014, τόσο στις νέες ναυπηγήσεις όσο και στις αγορές second hand πλοίων.
Οι Ελληνες πλοιοκτήτες τοποθέτησαν στη διάρκεια του πρώτου τριμήνου του τρέχοντος έτους το 16,5% του συνόλου των παραγγελιών που τοποθέτησε η παγκόσμια ναυτιλιακή βιομηχανία υπολογιζόμενες με dwt, ενώ παράλληλα το ίδιο διάστημα αγόρασε το 28,9% των μεταχειρισμένων πλοίων που άλλαξαν χέρια.

Οι συνολικές επενδύσεις των Ελλήνων εφοπλιστών σε νεότευκτα και μεταχειρισμένα πλοία στο πρώτο τρίμηνο του 2014 υπολογίζεται ότι ξεπερνούν τα 9 δισ. δολ. έναντι σχεδόν 5 δισ. δολ. πέρυσι το ίδιο διάστημα. Ο διπλασιασμός των επενδύσεων οφείλεται αφενός στην άνοδο των τιμών των πλοίων, αφετέρου στην αυξημένη δραστηριότητα των πλοιοκτητών σε σύγκριση με το αντίστοιχο διάστημα πέρυσι.
Τα στοιχεία του ναυλομεσιτικού οίκου Golden Destiny για την επενδυτική δραστηριότητα των Ελλήνων εφοπλιστών το διάστημα Ιανουαρίου - Μαρτίου 2014, σε σύγκριση με την αντίστοιχη περυσινή περίοδο, είναι αποκαλυπτικά.
Σε ό,τι αφορά το σύνολο της παγκόσμιας ναυτιλίας, σύμφωνα με τα στοιχεία της Golden Destiny, στο εξεταζόμενο διάστημα τοποθετήθηκαν νέες παραγγελίες για 792 πλοία όλων των τύπων και κατηγοριών, 50,38 εκατ. dwt. Για τα 357 εξ αυτών η συνολική αξία υπολογίζεται στα 26,19 δισ. δολ., ενώ για 435 πλοία δεν έγιναν γνωστοί οι όροι κατασκευής τους. Εκτιμάται πάντως ότι η συνολική αξία των νέων παραγγελιών ξεπερνά τα 50 δισ. δολ.
Το πρώτο τρίμηνο του 2013 είχαν καταγραφεί παραγγελίες για 485 πλοία, 28,32 εκατ. dwt. και αξίας άνω των 26 δισ. δολ .
Τα ελληνικά ναυτιλιακά συμφέροντα, όπως προαναφέρθηκε, τοποθέτησαν το 16,5% του συνόλου των παραγγελιών, με βάση τους dwt και το 11,99% με βάση τον αριθμό των πλοίων. Αξίζει να σημειωθεί ότι το πρώτο τρίμηνο του 2013 οι τοποθετήσεις σε νεότευκτα των Ελλήνων εφοπλιστών αντιστοιχούσαν 13,7% του συνόλου των παραγγελιών με βάση τους dwt, ενώ με βάση τον αριθμό των πλοίων στο 8,6%.
Τα μεταχειρισμένα
Ανάλογη με τις παραγγελίες νεότευκτων είναι η εικόνα που εμφανίζει η δραστηριότητα των Ελλήνων εφοπλιστών και στην αγορά των second hand πλοίων. Ειδικότερα στη διάρκεια του διαστήματος Ιανουαρίου-Μαρτίου 2014 οι ελληνικών συμφερόντων ναυτιλιακές εταιρείες αγόρασαν 131 πλοία, συνολικής μεταφορικής ικανότητας 10,79 εκατ. dwt και αξίας άνω των 3,3 δισ. δολ., ενώ για 17 πλοία δεν έγινε γνωστό το τίμημα αγοράς. Στο πρώτο τρίμηνο του 2013 τα ελληνικά εφοπλιστικά συμφέροντα απέκτησαν 70 πλοία second hand, αξίας λίγο πάνω από 1 δισ. δολ. Υπολογίζεται ότι το πρώτο τρίμηνο του 2014 οι αγορές των Ελλήνων εφοπλιστών αποτελούν το 28,9% του συνόλου των αγορών με βάση του dwt, ενώ το ίδιο διάστημα πέρυσι αποτελούσαν το 32%.
Ο ναυλομεσιτικός οίκος Golden Destiny αναφέρει ότι κατά το πρώτο τρίμηνο του 2014 παγκοσμίως άλλαξαν χέρια 499 πλοία, συνολικής μεταφορικής ικανότητας 37 εκατ. dwt και αξίας άνω των 10,5 δισ. δολ. (για 92 εξ αυτών δεν έγινε γνωστή η τιμή αγοράς), ενώ το αντίστοιχο διάστημα του 2013 άλλαξαν χέρια 336 πλοία, 16,2 εκατ. dwt και αξίας τουλάχιστον 4,01 δισ. δολ. (για 48 εξ αυτών δεν έγινε γνωστή η τιμή αγορά τους).
Τα νεότευκτα
Η αυξημένη δραστηριότητα τόσο στις νέες παραγγελίες νεότευκτων πλοίων όσο και στις αγορές από «δεύτερο χέρι» αποδίδεται από τους αναλυτές στις χαμηλές ακόμη αξίες των πλοίων, αλλά και στις θετικές προσδοκίες που κυριαρχούν για το μέλλον της ναυλαγοράς.
Επίσης ενισχυτικά στην όλη εικόνα λειτουργεί η δραστηριότητα των επενδυτικών funds, τα οποία αξιοποιώντας το κενό που αφήνει στις χρηματοδοτήσεις η παραδοσιακή τραπεζική έχουν εισέλθει δυναμικά στον ναυτιλιακό κλάδο, προσδοκώντας σε πολύ ικανοποιητικές αποδόσεις όταν οι ναυλαγορές θα κινούνται έντονα ανοδικά.
Τα επενδυτικά funds συμπράττουν με τους πλοιοκτήτες και χρηματοδοτούν την επέκταση του στόλου των ναυτιλιακών εταιρειών είτε με νεότευκτα πλοία είτε με «μεταχειρισμένα».Προτιμήσεις
Τα πλοία ξηρού χύδην φορτίου παραμένουν στο κέντρο του ενδιαφέροντος των Ελλήνων εφοπλιστών, καθώς εξακολουθούν να αποσπούν τη μερίδα του λέοντος στις νέες ναυπηγήσεις και στις αγορές από δεύτερο χέρι, παρά το γεγονός ότι ο βασικός δείκτης της ναυλαγοράς ξηρού φορτίου, ο BDI, εξακολουθεί να «ταλαιπωρείται» και μόλις πριν από λίγες ημέρες βρέθηκε και πάλι κάτω από τις 1.000 μονάδες.
Στο πρώτο τρίμηνο του 2013, από τα 95 νεότευκτα που παρήγγειλαν οι Ελληνες εφοπλιστές τα 42 είναι ξηρού χύδην φορτίου (44%).
Ακολουθεί ο κλάδος των δεξαμενοπλοίων με 27 νέες παραγγελίες, ενώ ζήτηση παρουσιάστηκε και για τα πλοία μεταφοράς αερίου, καθώς στο πρώτο τρίμηνο του 2014 τοποθετήθηκαν παραγγελίες για 10 πλοία μεταφοράς υγραερίου (LPG Carriers) και δύο πλοία μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG Carriers). Επίσης τοποθετήθηκαν παραγγελίες και για 12 containerships και δύο μονάδες special projects (off shore).
Στα second hand πλοία, οι Ελληνες εφοπλιστές εμφανίστηκαν ως αγοραστές  κυρίως για πλοία bulk carriers και δεξαμενόπλοια. Ειδικότερα, από τα 131 πλοία που απέκτησαν το πρώτο τρίμηνο του 2014 τα ελληνικά ναυτιλιακά συμφέροντα, τα 73, δηλαδή περισσότερα από τα μισά, ήταν πλοία μεταφοράς ξηρού χύδην φορτίου, ενώ 46 ήταν δεξαμενόπλοια. Επίσης αποκτήθηκαν δύο πλοία μεταφοράς αερίου, εννέα containerships και ένα ειδικού σκοπού.
Παγκοσμίως, πάντως, η εικόνα δεν είναι ανάλογη αυτής των Ελλήνων εφοπλιστών σε ό,τι αφορά τις επενδύσεις σε πλοία ξηρού φορτίου και δεξαμενοπλοίων.
Ειδικότερα στις νέες παραγγελίες νεότευκτων πλοίων το ενδιαφέρον των εφοπλιστών επικεντρώθηκε κυρίως στα bulk carriers (παραγγελίες 338 πλοίων σε ένα σύνολο 792) και ακολούθησαν τα special projects (με 148 παραγγελίες).
Στην τρίτη θέση βρέθηκαν τα δεξαμενόπλοια με παραγγελίες 136 πλοίων και στην τέταρτη θέση τα containerships με παραγγελίες 53 πλοίων.
Ναυπηγήσεις
Το πρώτο τρίμηνο του 2014, τα ελληνικά εφοπλιστικά συμφέροντα τοποθέτησαν νέες παραγγελίες για τη ναυπήγηση 95 πλοίων κάθε είδους, συνολικής μεταφορικής ικανότητας 8,33 εκατ. dwt. Για τα 51 από τα πλοία η επένδυση (κόστος ναυπήγησης) υπολογίζεται στα 3,53 δισ. δολ., ενώ για τα υπόλοιπα 44 η αξία δεν έγινε γνωστή. Πάντως, κατ’ εκτίμηση υπολογίζεται ότι επενδύθηκαν άλλα 2,8-3 δισ. δολ. περίπου. Το αντίστοιχο περσινό διάστημα οι Ελληνες εφοπλιστές είχαν τοποθετήσει παραγγελίες για 42 πλοία, 3,95 εκατ. dwt και συνολικής αξίας 3,5 δισ. δολ.
Yπό πίεση η ναυλαγορά ξηρού φορτίου
Το πρώτο τρίμηνο του τρέχοντος έτους ολοκληρώθηκε με τη ναυλαγορά ξηρού φορτίου να καταγράφει πτωτικές τάσεις, οι οποίες συνεχίστηκαν και τον Απρίλιο.
Οι εκτιμήσεις για μείωση της ζήτησης χάλυβα παγκοσμίως συνιστούν μία απειλή για τη ναυλαγορά ξηρού φορτίου, αναφέρει ο ναυλομεσιτικός οίκος Golden Destiny.
Σύμφωνα με τη World Steel Association, η παγκόσμια ζήτηση αναμένεται να αυξηθεί κατά 3,1% το 2014, σε 1,52 δισ. τόνους, έναντι αύξησης 3,6% το 2013. Για το 2015 αναμένεται μία αύξηση της ζήτησης από το προηγούμενο έτος κατά 3,3%.
Ειδικά από την Κίνα η αύξηση της ζήτησης χάλυβα αναμένεται να κυμανθεί στα επίπεδα του 3% όταν το 2013 ήταν 6,1%, ενώ το 2015 θα πέσει ακόμη χαμηλότερα, στο 2,7%.
Από την άλλη πλευρά αναμένεται αύξηση της ζήτησης από τις  ανεπτυγμένες χώρες κατά 2,5% το 2014, όταν τον προηγούμενο χρόνο σημειώθηκε μείωση κατά 0,3%.

Θετικά νέα για τα VLCC

Στην αγορά των δεξαμενόπλοιων, οι ισορροπίες παραμένουν εύθραυστες, με τα θετικά νέα να έρχονται αυτήν την περίοδο από τα πλοία VLCC, ενώ σε μία άλλη κατηγορία δεξαμενοπλοίων το θετικό στοιχείο είναι η μηδενική αύξηση του στόλου στη διάρκεια του πρώτου τριμήνου του τρέχοντος έτους.
ΛΑΜΠΡΟΣ ΚΑΡΑΓΕΩΡΓΟΣ - lkar@naftemporiki.gr


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.