Μάλιστα έχει τεθεί χρονοδιάγραμμα μέχρι τις 26 Ιουνίου 2013, διότι
εκείνη την ημέρα θα φτάσει στην Ελλάδα ο πρόεδρος της Cosco, capt. Wei
Jiafou. Ο ισχυρός άντρας του μεγαλύτερου κινεζικού ναυτιλιακού ομίλου, ο
οποίος είναι δεύτερος σε παγκόσμιο επίπεδο, αναμένεται να συναντηθεί με
τον πρωθυπουργό Αντώνη Σαμαρά, ενώ θα παραβρεθεί στα εγκαίνια της
λειτουργίας του ανατολικής πλευράς προβλήτα ΙΙΙ του Σ.ΕΜΠΟ.
Εφόσον έχει «κλείσει» το θέμα της φιλικής διευθέτησης, η Cosco σύμφωνα
με πληροφορίες δεν αποκλείεται να ανοίξει τα χαρτιά της στην ελληνική
κυβέρνηση και να εκφράσει με πιο επίσημο τρόπο τους επενδυτικούς
σχεδιασμούς της για την Ελλάδα. Σε αυτούς, σύμφωνα με πληροφορίες από
την Ακτή Μιαούλη, περιλαμβάνεται η πρόθεση του ομίλου να συμμετάσχει σε
ενδεχόμενο ιδιωτικοποίησης του ΟΛΠ μέσω πώλησης μετοχών.
Το ίδιο ισχύει και για την ΤΡΑΙΝΟΣΕ και ιδιαίτερα σε ό,τι αφορά το
εμπορικό δίκτυο, αφού έχει καθοριστική σημασία για την ανάπτυξη του
εμπορίου από Ασία, μέσω Ελλάδας για Βόρεια και Κεντρική Ευρώπη.
Σημειώνεται ότι η Cosco στο παρελθόν είχε εκφράσει ενστάσεις για τη
συμφωνία με την ΤΡΑΙΝΟΣΕ, αφού θεωρούσε ότι η είσοδος ιδιώτη επενδυτή σε
αυτή ενδεχομένως θα άλλαζε τα δεδομένα της συμφωνίας.
Τέλος, η Cosco φαίνεται ότι δεν είναι αδιάφορη και για το Θριάσιο Πεδίο,
έστω και σε βάθος χρόνου, αφού οι πληροφορίες από την Ακτή Μιαούλη
αναφέρουν ότι στην περιοχή μπορεί να αναπτυχθεί ελεύθερη ζώνη και ένα
κέντρο ελαφράς μεταποίησης, κάτι που αποτελεί βασικό σχεδιασμό της
Κίνας, για την εμπορική διείσδυσή της στην Ευρώπη.
Η Cosco ζητεί την κατάργηση του εγγυημένου ανταλλάγματος που σε καθαρά
παρούσα αξία φτάνει τα 500 εκατ. ευρώ περίπου, προκειμένου να προχωρήσει
σε νέες επενδύσεις που ξεπερνούν τα 220 εκατ. ευρώ σε υποδομές στον
προβλήτα ΙΙΙ ώστε να προσθέσουν 1,5 εκατ. teu στη δυναμική τους και να
φτάσουν οι εγκαταστάσεις πάνω από 6 εκατ. teu σε ετήσια βάση. H Cosco
μάλιστα υποστηρίζει ότι από τον όγκο των συναλλαγών που θα κάνει στις
εγκαταστάσεις της ο ΟΛΠ τελικά θα αποκομίσει περισσότερα έσοδα σε σχέση
με όσα προβλέπονται στο εγγυημένο αντάλλαγμα.
Από την πλευρά της, η ελληνική κυβέρνηση εξετάζει το ενδεχόμενο να
δεχτεί το «πάγωμα» του εγγυημένου για ένα χρονικό διάστημα που θα
συνδέεται με την ανάκαμψη του ΑΕΠ της χώρας, αφού στο σκεπτικό που
αναπτύσσεται είναι ότι το εγγυημένο υπολογίστηκε με άλλο ΑΕΠ και άλλες
προοπτικές ανάπτυξης της χώρας.
ΠΗΓΗ: Ναυτεμπορική
Μερική Αναδημοσίευση
Αντώνης Τσιμπλάκης