Σε case study εξελίσσεται ο τρόπος χειρισμού των εκπροσώπων της ελληνόκτητης ναυτιλίας όσον αφορά στην έρευνα που πραγματοποιεί η Ευρωπαϊκή Ένωση για το φορολογικό πλαίσιο που ισχύει για τον κλάδο, στην Ελλάδα.
Σύμφωνα με πληροφορίες η υπερασπιστική γραμμή της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών έχει ως αποτέλεσμα να δοθούν αιτιολογημένες απαντήσεις στη συντριπτική πλειοψηφία των ερωτημάτων της Επιτροπής Ανταγωνισμού της ΕΕ. Απαντήσεις, οι οποίες κρίθηκαν επαρκείς. Έχουν απομείνει να συζητηθούν-απαντηθούν περί τα 12 ερωτήματα από περισσότερα από 100 που είχαν σταλεί αρχικά από τις Βρυξέλλες.
Εξάμηνη παράταση
Το βασικό θέμα είναι ο τρόπος φορολόγησης για θέματα ναυτιλίας και μόνο. Ήδη δόθηκε εξάμηνη παράταση από την Επιτροπή στην ελληνική πλευρά ώστε να συνεχιστούν οι διαπραγματεύσεις.
Σύμφωνα πάντοτε με τις ίδιες πληροφορίες αναμένεται ο πρόεδρος της Ένωσης Ελλήνων Ελλήνων Εφοπλιστών, Θεόδωρος Βενιάμης να μεταβεί στις Βρυξέλλες το προσεχές χρονικό διάστημα σε ημερομηνία που θα καθορίσει η αρμόδια Επίτροπος Ανταγωνισμού Μαργκρέτε Βεστάγκερ.
Τόσο το υπουργείο Οικονομικών όσο και οι εφοπλιστικές-ναυτιλιακές ενώσεις έχουν στείλει εδώ και μήνες, πολυσέλιδα υπομνήματα στην Επίτροπο με τα οποία απαντούσαν σε όλα τα ερωτήματα που είχαν τεθεί. Σύμφωνα με πληροφορίες, κατέρριπταν μία προς μία τις αιτιάσεις της ΕΕ ότι το φορολογικό πλαίσιο που διέπει της εταιρείες και τους πλοιοκτήτες αποτελεί κρατική ενίσχυση και πλήττει τον ανταγωνισμό στο πλαίσιο της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Η ναυτιλιακή κοινότητα συνεργάστηκε με μεγάλα δικηγορικά γραφεία, για να συντάξει τα απαντητικά κείμενα. Ένα εξ αυτών είναι από τα ισχυρότερα στην Ευρώπη, έχει έδρα στις Βρυξέλλες και εξειδικεύεται σε θέματα ανταγωνισμού.
Από τις αρχές του 2016 η ελληνική πλευρά, σε συνεννόηση και με τους δικηγόρους της, αποφάσισε να κρατήσει χαμηλούς τόνους για το θέμα αυτό και η τακτική αυτή δείχνει να έχει θετικά αποτελέσματα. Οι χειρισμοί από την πλευρά των Ελλήνων παραμένουν λεπτοί αφού απέναντί τους έχουν την 48χρονη Δανέζα Μαργκρέτε Βεστάγκερ, η οποία πρόσφατα, έστρεψε επάνω της τα παγκόσμια φώτα της δημοσιότητας όταν ζήτησε από την Apple να καταβάλει φόρους ύψους 13 δισεκατομμυρίων ευρώ στην Ιρλανδία.
Κύκλοι της Ακτής Μιαούλη εκτιμούν ότι η πρόθεση της ΕΕ είναι να καταστήσει μόνιμη την έκτακτη- οικειοθελή φορολόγηση των Ελλήνων πλοιοκτητών ενώ θέλει να τους φορολογήσει και τα μερίσματα κάτι που ήδη ισχύει για τα ναυλομεσιτικά γραφεία.
Κύκλοι της Ακτής Μιαούλη εκτιμούν ότι η πρόθεση της ΕΕ είναι να καταστήσει μόνιμη την έκτακτη- οικειοθελή φορολόγηση των Ελλήνων πλοιοκτητών ενώ θέλει να τους φορολογήσει και τα μερίσματα κάτι που ήδη ισχύει για τα ναυλομεσιτικά γραφεία.
Η Κομισιόν
Τα στελέχη της Κομισιόν έχουν επισημάνει ότι η μεταρρύθμιση στο φορολογικό πλαίσιο για την ελληνική ναυτιλία εντάσσεται στο τρίτο μνημόνιο που συμφωνήθηκε μεταξύ δανειστών και Ελλάδας τον Αύγουστο του 2015, ενώ έχουν προειδοποιήσει ότι εφόσον δεν υπάρξει συμφωνία ενδέχεται να ξεκινήσει επίσημη έρευνα για παράνομη κρατική βοήθεια.
Η θέση της ΕΕ
«Δεν υφίσταται καμία ουσιαστική στρέβλωση του ανταγωνισμού στον τομέα των θαλάσσιων μεταφορών στην Ευρωπαϊκή Ένωση». Αυτό είναι το κεντρικό νόημα της θέσης που έχει πάρει η Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών μετά την απόφαση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής που υποστηρίζει ότι ορισμένες διατάξεις του ελληνικού ναυτιλιακού φορολογικού συστήματος αντίκεινται στις διατάξεις της Ευρωπαϊκής Ένωσης για τις κρατικές ενισχύσεις και ειδικότερα στις προϋποθέσεις που προβλέπονται στις υφιστάμενες Κατευθυντήριες Γραμμές για τις κρατικές ενισχύσεις στις θαλάσσιες μεταφορές, οι ονομαζόμενες ως SAG.
Το μήνυμα της Επιτρόπου Μεταφορών
Η παρουσία της Επιτρόπου Μεταφορών, Βιολέτας Μπούλτς, πριν από τρεις μήνες, στην παγκόσμια ναυτιλιακή έκθεση «Ποσειδώνια 2016» και η κοινή συνέντευξη τύπου που έδωσε με το προεδρείο της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών, είχε προσέλκυσε το έντονο ενδιαφέρον των ελληνικών και ξένων ΜΜΕ.
Η συνύπαρξη των δύο πλευρών στο ίδιο πάνελ, έστειλε μήνυμα υπέρ της Ελλάδας.
Η Επίτροπος είχε κάνει σαφές ότι «η Ευρωπαϊκή Επιτροπή δεν προτίθεται να μεταβάλει τις υφιστάμενες κατευθύνσεις της, αναφορικά με τη φορολόγηση των ναυτιλιακών δραστηριοτήτων. Η Επιτροπή γνωρίζει τη σημασία του tonnage tax για την Ελλάδα και άλλες χώρες μέλη της Ε.Ε. και δεν προτίθεται να αλλάξει τις κατευθυντήριες γραμμές επ' αυτού», ενώ προσέθετε:
«- Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή θέλει να εφαρμοστούν οι κατευθυντήριες γραμμές που υπάρχουν σήμερα και να μην αλλάξει το πλαίσιο. Η ΕΕ θέλει να είναι σίγουρη για την εφαρμογή των κανόνων και να ξεκαθαρίσει πως εφαρμόζονται σε όλα τα κράτη μέλη.
- Σταθερή επιδίωξή μας είναι να διατηρήσουμε την πρωτοκαθεδρία μας στην παγκόσμια ναυτιλιακή βιομηχανία.
- Οφείλουμε να παραμείνουμε ανταγωνιστικοί και το ζητούμενο είναι να κατανοήσουμε πού βρισκόμαστε σήμερα, ποια σημεία χρήζουν βελτίωσης και πώς μπορούμε να συμβάλλουμε στην άνθιση αυτού του τομέα και, παράλληλα, να διατηρήσουμε την κορυφαία μας θέση παγκοσμίως. Όταν είσαι παγκόσμιος ηγέτης σημαίνει ότι αγωνίζεσαι αδιάκοπα για την ανάπτυξη, ότι δημιουργείς νέες θέσεις εργασίας και ότι αναπτύσσεις τον τομέα.»
- Σταθερή επιδίωξή μας είναι να διατηρήσουμε την πρωτοκαθεδρία μας στην παγκόσμια ναυτιλιακή βιομηχανία.
- Οφείλουμε να παραμείνουμε ανταγωνιστικοί και το ζητούμενο είναι να κατανοήσουμε πού βρισκόμαστε σήμερα, ποια σημεία χρήζουν βελτίωσης και πώς μπορούμε να συμβάλλουμε στην άνθιση αυτού του τομέα και, παράλληλα, να διατηρήσουμε την κορυφαία μας θέση παγκοσμίως. Όταν είσαι παγκόσμιος ηγέτης σημαίνει ότι αγωνίζεσαι αδιάκοπα για την ανάπτυξη, ότι δημιουργείς νέες θέσεις εργασίας και ότι αναπτύσσεις τον τομέα.»
Η τοποθέτηση του προέδρου της ΕΕΕ, Θεόδωρου Βενιάμη, που καθόταν δίπλα στην Επίτροπο, ήταν ίσως προφητική για το τι θα επακολουθούσε. Δήλωνε εκείνο το πρωϊνό της 10ης Ιουνίου:
«-Η ελληνική ναυτιλία ως εθνικό κεφάλαιο πρέπει να διαφυλαχθεί από άστοχες πολιτικές της Ευρωπαϊκής Επιτροπής. Με όλα τα όργανα δεν έχουμε κανένα πρόβλημα εκτός από την Επιτροπή Ανταγωνισμού. Θα ήταν καλό η συζήτηση που έχει ανοίξει για το φορολογικό πλαίσιο που ισχύει για την ναυτιλία στην Ελλάδα να παραμείνει στο προανακριτικό επίπεδο που είναι σήμερα και όχι να μπούμε στην κύρια ανάκριση γιατί τότε θα ανοίξει το «κουτί της Πανδώρας».
- Αρνηθήκαμε και θα αρνηθούμε να γίνουμε οι ρουφιάνοι για όλους όσοι κρύβονται πίσω από τις δαιδαλώδεις διαδικασίες.
-Είμαστε θετικοί να δοθεί λύση και τέλος σε αυτό το σφάλμα της ευρωπαϊκής Επιτροπής Ανταγωνισμού. Όπως έκλεισε παρόμοιο θέμα και με την Κύπρο, όπως έγινε με την Ολλανδία και τη Γερμανία και στις οποίες δεν μπορώ να καταλάβω γιατί έκλεισε» για να προσθέσει:
«Είμαι αισιόδοξος ότι η νομικά τεκμηριωμένη απάντηση της ελληνικής Πολιτείας θα βοηθήσει την DG COMP να εντοπίσει τα σφάλματα των συμπερασμάτων της.
Θέλω να δηλώσω ότι η ελληνική ναυτιλία είναι υπερκομματική. Αποτελεί εθνικό κεφάλαιο, με σημαντικά οφέλη για τον τόπο μας, και ως εθνικό κεφάλαιο πρέπει να διαφυλαχθεί.
- Η ελληνική ναυτιλία έχει αποδείξει τους στενούς δεσμούς με τον τόπο της που δεν πρέπει να κλονισθούν από άστοχες πολιτικές των κοινοτικών οργάνων. Το πλαίσιο λειτουργίας της κοινοτικής ναυτιλίας είναι οι Κατευθυντήριες Γραμμές για τις επιδοτήσεις στη ναυτιλία, τα ονομαζόμενα State Aid Guidelines, που υιοθετήθηκαν για να ενισχύσουν την ανταγωνιστικότητα του κοινοτικού στόλου», ενώ είχε προειδοποιήσει:
«- Η ναυτιλιακή πολιτική της Ευρωπαϊκής Ένωσης πρέπει να επικεντρωθεί στην ανταγωνιστικότητα του στόλου, η οποία κινδυνεύει να τεθεί σε τέλμα λόγω στενής ερμηνείας και εφαρμογής του δικαίου ανταγωνισμού. Δεν υπάρχει στρέβλωση του ανταγωνισμού μεταξύ των ευρωπαϊκών ναυτιλιών. Ο κίνδυνος είναι ο ανταγωνισμός με τρίτες ναυτιλιακές χώρες.
- Η Ευρώπη πρέπει να παρακολουθεί τις εξελίξεις στην Άπω Ανατολή. Για να μην χάσει τη ναυτιλία της και τη ναυτική τεχνογνωσία. Για να μη στερηθεί τις θαλάσσιες μεταφορές της και επομένως την ενεργειακή της αυτάρκεια».
- Αρνηθήκαμε και θα αρνηθούμε να γίνουμε οι ρουφιάνοι για όλους όσοι κρύβονται πίσω από τις δαιδαλώδεις διαδικασίες.
-Είμαστε θετικοί να δοθεί λύση και τέλος σε αυτό το σφάλμα της ευρωπαϊκής Επιτροπής Ανταγωνισμού. Όπως έκλεισε παρόμοιο θέμα και με την Κύπρο, όπως έγινε με την Ολλανδία και τη Γερμανία και στις οποίες δεν μπορώ να καταλάβω γιατί έκλεισε» για να προσθέσει:
«Είμαι αισιόδοξος ότι η νομικά τεκμηριωμένη απάντηση της ελληνικής Πολιτείας θα βοηθήσει την DG COMP να εντοπίσει τα σφάλματα των συμπερασμάτων της.
Θέλω να δηλώσω ότι η ελληνική ναυτιλία είναι υπερκομματική. Αποτελεί εθνικό κεφάλαιο, με σημαντικά οφέλη για τον τόπο μας, και ως εθνικό κεφάλαιο πρέπει να διαφυλαχθεί.
- Η ελληνική ναυτιλία έχει αποδείξει τους στενούς δεσμούς με τον τόπο της που δεν πρέπει να κλονισθούν από άστοχες πολιτικές των κοινοτικών οργάνων. Το πλαίσιο λειτουργίας της κοινοτικής ναυτιλίας είναι οι Κατευθυντήριες Γραμμές για τις επιδοτήσεις στη ναυτιλία, τα ονομαζόμενα State Aid Guidelines, που υιοθετήθηκαν για να ενισχύσουν την ανταγωνιστικότητα του κοινοτικού στόλου», ενώ είχε προειδοποιήσει:
«- Η ναυτιλιακή πολιτική της Ευρωπαϊκής Ένωσης πρέπει να επικεντρωθεί στην ανταγωνιστικότητα του στόλου, η οποία κινδυνεύει να τεθεί σε τέλμα λόγω στενής ερμηνείας και εφαρμογής του δικαίου ανταγωνισμού. Δεν υπάρχει στρέβλωση του ανταγωνισμού μεταξύ των ευρωπαϊκών ναυτιλιών. Ο κίνδυνος είναι ο ανταγωνισμός με τρίτες ναυτιλιακές χώρες.
- Η Ευρώπη πρέπει να παρακολουθεί τις εξελίξεις στην Άπω Ανατολή. Για να μην χάσει τη ναυτιλία της και τη ναυτική τεχνογνωσία. Για να μη στερηθεί τις θαλάσσιες μεταφορές της και επομένως την ενεργειακή της αυτάρκεια».
ΠΗΓΗ: newmoney.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.