Στον κλάδο της κρουαζιέρας έχει στρέψει το βλέμμα της η ναυπηγική βιομηχανία της Ευρώπης, προσβλέποντας σε οικονομική ενίσχυση διαρκείας. Οι ευρωπαϊκές ναυπηγικές μονάδες προτάσσουν την τεχνογνωσία που έχουν στην κατασκευή κρουαζιερόπλοιων και προσελκύουν εταιρείες-κολοσσούς.
Παράλληλα, τα νέα αυτά κρουαζιερόπλοια θα χρησιμοποιούν υγροποιημένο φυσικό αέριο (LNG) ως καύσιμο, με μηχανές διπλού καυσίμου που, εάν παραστεί ανάγκη, θα έχουν δυνατότητα καύσης και πετρελαίου. Οι δύο αυτές παράμετροι βάζουν νέα δεδομένα στη ναυτιλία της Ευρώπης, με δυνητικά οφέλη και για την Ελλάδα.
«Η αξία των παραγγελιών που έχουν δοθεί και εκτελούνται αυτή τη χρονική περίοδο στην Ευρώπη φτάνει τα 10 δισ. ευρώ», επισημαίνει στο «newmoney.gr» ο τεχνικός διευθυντής της Ενωσης Ευρωπαϊκών Ναυπηγείων και Κατασκευαστών Sea Europe, Μάριο Ντογιάνι (φωτ.). «Οι Κινέζοι, για παράδειγμα, δεν μπορούν να ναυπηγήσουν “σύνθετα” πλοία όπως είναι τα κρουαζιερόπλοια γιατί χρειάζεται να δουλέψουν πολλές ειδικότητες, άρα πολλές επιχειρήσεις, τις οποίες δεν έχουν. Σε αντίθεση με την Ευρώπη, η οποία έχει την τεχνογνωσία και το πλεονέκτημα πάνω σε αυτούς τους τύπους πλοίων», λέει και προσθέτει: «Η Κομισιόν στοχεύει στις έξυπνες τεχνολογίες, τις οποίες η Ευρώπη εξάγει σε ΗΠΑ και Απω Ανατολή και με αυτό τον τρόπο έρχεται το χρήμα στη Γηραιά Ηπειρο. Δεν είμαστε παγκόσμιοι ηγέτες στην κατασκευή, για παράδειγμα, φορτηγών, αεροπλάνων ή τρένων. Είμαστε όμως, ως Ευρώπη, κορυφαίοι στη ναυτιλία και αυτό θέλουμε να εκμεταλλευτούμε».Ο κ. Ντογιάνι υπογραμμίζει ότι θα υπάρξει όφελος για τις χώρες της Νότιας Ευρώπης από την αύξηση των ναυπηγήσεων κρουαζιερόπλοιων.
«Το σημαντικό είναι ότι από αυτά τα δέκα κρουαζιερόπλοια που είναι στα σκαριά τα οκτώ θα δρομολογηθούν στη Μεσόγειο», επισημαίνει.
Οπως όμως διευκρινίζει ο γενικός γραμματέας της Sea Europe, Κριστόφ Τίτγκατ, υπάρχει τεράστιος ανταγωνισμός, αφού η Ευρώπη δεν στηρίζει νομοθετικά τη ναυπηγική βιομηχανία, τουλάχιστον όχι όσο η Κίνα, η Νότια Κορέα, η Ιαπωνία, η Βραζιλία και οι ΗΠΑ. Ξεχωρίζει προς το παρόν στον ανταγωνισμό λόγω της τεχνογνωσίας της. «Είναι θέματα προς διαβούλευση με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Πρέπει να πείσουμε για τη χρησιμότητα του κλάδου», σημειώνει.
Κρουαζιερόπλοια με LNG
Οι μεγάλες εταιρείες κρουαζιέρας υπογράφουν συμβόλαια ναυπήγησης κρουαζιερόπλοιων που θα χρησιμοποιούν ως καύσιμο το LNG. Το πρώτο τέτοιου τύπου κρουαζιερόπλοιο θα παραδοθεί το 2019 για λογαριασμό της Costa Crociere και θα δραστηριοποιηθεί στη Μεσόγειο. Επίσης η Carnival Corp. υπέγραψε ξεχωριστά συμβόλαια με το γερμανικό ναυπηγείο Meyer Werft και το φινλανδικό Meyer Turku για τρία κρουαζιερόπλοια. Τα δύο θα κατασκευαστούν στο Τούρκου της Φινλανδίας και το τρίτο στη Γερμανία και θα παραδοθούν το 2020 και το 2022 αντίστοιχα. Στη Γερμανία έδωσε παραγγελία για ένα πλοίο και η P&O Cruises UK με παράδοση το 2020. Η εταιρεία έχει σε εξέλιξη ναυπηγικό πρόγραμμα για τη ναυπήγηση συνολικά επτά κρουαζιερόπλοιων με καύσιμο LNG. Τα πλοία θα έχουν τη δυνατότητα ανεφοδιασμού με υγροποιημένο φυσικό αέριο τόσο στα λιμάνια όσο και εν πλω ώστε να είναι αφενός φιλικά προς το περιβάλλον με εκπομπή λιγότερων καυσαερίων, αφετέρου πιο οικονομικά όσον αφορά στο λειτουργικό τους κόστος.
«Αν εξαιρέσουμε τις μεγάλες εταιρείες κρουαζιέρας, οι επενδύσεις σήμερα στην Ευρώπη σε πλοία που θα χρησιμοποιούν ως καύσιμο το LNG είναι δύσκολες λόγω της οικονομικής κατάστασης. Για τον λόγο αυτό γίνονται συζητήσεις στην Κομισιόν, όπως το πακέτο Γιούνκερ. Αν δεν δημιουργηθεί δίκτυο για την τροφοδοσία των πλοίων με φυσικό αέριο, τότε οι πλοιοκτήτες δεν θα προχωρήσουν σε παραγγελίες. Για τα κρουαζιερόπλοια που ναυπηγούνται, επειδή τα projects είναι μεγάλα σε χρονική διάρκεια, μας βοηθούν να κερδίσουμε χρόνο. Μέχρι να παραδοθούν θα έχει δημιουργηθεί δίκτυο με terminal για ανεφοδιασμό».
Οσον αφορά στη χρήση του φυσικού αερίου ως καυσίμου, αυτό θα γίνει σε πλοία όπως είναι τα επιβατηγά αλλά και σε μικρότερα, τα οποία θα αναγκαστούν να στραφούν σε αυτή τη λύση.
Τα χρονικά περιθώρια έχουν αρχίσει και στενεύουν αφού το 2020 πρόκειται να εφαρμοστεί η κοινοτική οδηγία για νέα χαμηλότερα όρια εκπομπών θείου 0,5% στη Μεσόγειο και ειδικότερα στα «ευρωπαϊκά νερά» όπως αυτά ορίζονται από τις Ζώνες Οικονομικού Ενδιαφέροντος. Ακόμη και να δοθεί παράταση, η κατάσταση είναι μονόδρομος. Πηγές από την ακτοπλοΐα πιστεύουν ότι λόγω του υψηλού κόστους θα δοθεί παράταση και τονίζουν ότι θα πληγεί ο κλάδος σε μια περίοδο που προσπαθεί να πατήσει στα πόδια του, με τις εταιρείες να επιστρέφουν στα κέρδη μετά από χρόνια, τότε που κατέγραφαν ζημίες στην οικονομική τους χρήση.
«Κοιτάζοντας την εμπορική προοπτική του υγροποιημένου φυσικού αερίου ως καυσίμου του πλοίου, το κόστος του κεφαλαίου για την εγκατάσταση ενός συστήματος τέτοιου καυσίμου θα μπορεί να εξοφληθεί μετά από λίγα χρόνια λόγω της εξοικονόμησης των λειτουργικών εξόδων. Το λειτουργικό κόστος ενός πλοίου που χρησιμοποιεί ως καύσιμο το LNG είναι κατά 20% χαμηλότερο από ένα συμβατικό», επισημαίνει ο κ. Ντογιάνι.
Τι φοβάται και τι ελπίζει η Ελλάδα
Η ενίσχυση της παρουσίας κρουαζιερόπλοιων τελευταίας τεχνολογίας στη Μεσόγειο στέλνει ενθαρρυντικά μηνύματα στην Ελλάδα.
«Η Μεσόγειος ελπίζουμε να διατηρήσει το ενδιαφέρον των πελατών λόγω των ιστορικών μνημείων, της κουλτούρας, αλλά και του ευχάριστου κλίματος με τις καταγάλανες θάλασσες, ωστόσο ο κλάδος του θαλάσσιου τουρισμού θα πρέπει να υποστηριχθεί με κάθε τρόπο για να περάσουμε όσο είναι δυνατόν ανώδυνα τα επόμενα δύσκολα χρόνια λόγω των γεγονότων που μας περιβάλλουν», επισημαίνουν κύκλοι του κλάδου. Ολοι ελπίζουν σε αναστροφή του κλίματος για την Ανατολική Μεσόγειο.
Και αυτό, σύμφωνα με το ρεπορτάζ, αφορά και τα ελληνικά λιμάνια, γιατί έως τώρα η εταιρεία AIDA που δραστηριοποιήθηκε το 2016 με ένα πλοίο ακύρωσε τις κρουαζιέρες για το 2017 και την ακολούθησαν και άλλες, όπως η Wind Star και η Norwegian Cruise Line. Επίσης μειώνουν τις προσεγγίσεις τους εταιρείες-κολοσσοί, όπως η Celebrity και η Royal Caribbean Cruise. Η μόνη εταιρεία που θα διατηρήσει τη θέση της στην Ελλάδα, ίσως να την ενδυναμώσει κιόλας, είναι η MSC Cruises.
Ο τομέας της κρουαζιέρας αυξάνεται διεθνώς κάθε χρόνο σε ποσοστό 5%-7% και για να μπορούν να εξυπηρετούνται οι επιβάτες οι εταιρείες έχουν προβεί σε παραγγελίες 50 νέων κρουαζιερόπλοιων μέχρι το 2020, αυξάνοντας με αυτό τον τρόπο τη διαθέσιμη χωρητικότητα κατά περίπου 180.000 κρεβάτια.
ΠΗΓΗ:newmoney.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.