24 Φεβ 2016

Τα «απόνερα» από το 2ο Ναυτιλιακό Συνέδριο της Ναυτεμπορικής



Άρθρο
του Μιχάλη Λάμπρου
Γενικού Διευθυντή
MAJESTIC INTERNATIONAL CRUISES INC.


Δεν υπάρχει καμμία αμφιβολία ότι το 2ο Ναυτιλιακό Συνέδριο της Ναυτεμπορικής ήταν πέρα για πέρα επιτυχημένο.

Επίσης δεν υπάρχει αμφιβολία ότι οι διοργανωτές του Συνεδρίου είναι άξιοι επαίνων και συγχαρητηρίων που συνέλαβαν την ιδέα και πήραν την απόφαση για την διοργάνωση αυτών των συνεδρίων που καλύπτουν ολόκληρο το φάσμα της Ελληνικής και της Ελληνόκτητης Ναυτιλίας όλων των κλάδων.


Το πρόσφατο Συνέδριο κάλυψε πλήρως ενότητες όπως η απασχόληση, το περιβάλλον, η χρηματοδότηση, η μελέτη σε βάθος θεμάτων που αφορούν την στήριξη και την επιβίωση των κλάδων της Ναυτιλίας που δοκιμάζονται σκληρά αυτήν την εποχή, όπως π.χ. ο μόνιμος ασθενής η Ακτοπλοΐα , η παγκόσμια πρωτοφανής κρίση και η δοκιμασία των φορτηγών πλοίων ξηρού φορτίου, η ενίσχυση της Κρουαζιέρας κλπ.

Από τις 26 Ιανουαρίου που έλαβε χώρα το Συνέδριο μέχρι και πρόσφατα, η ΝΑΥΤΕΜΠΟΡΙΚΗ ανέλυσε με κάθε λεπτομέρεια στις καθημερινές εκδόσεις της όλα τα θέματα που συζητήθηκαν κατά τη διάρκεια του Συνεδρίου, επομένως θα ήταν υπερβολή να αναφερθεί κάποιος περαιτέρω.

Όμως δεν μπορώ να αντισταθώ στον πειρασμό και να μην τονίσω ιδιαίτερα ορισμένα προβλήματα που χρήζουν άμεση επίλυση, κυρίως από τα αρμόδια Υπουργεία, και λιγότερο από τους επιμέρους φορείς.

Το πρώτο καυτό θέμα που συνδέεται άμεσα με την απασχόληση των Ελλήνων ναυτικών και τη μείωση της ανεργίας είναι η εφαρμογή των επιχειρησιακών συμβάσεων.
Διερωτόμεθα γιατί η Ελλάδα έχει καθυστερήσει τόσα χρόνια στην εφαρμογή αυτού του τύπου των επιχειρησιακών συμβάσεων μέσα στα διεθνώς ισχύοντα μέτρα της ITF και της Διεθνούς Ναυτικής Ενώσεως όταν σχεδόν όλες οι άλλες χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης τις έχουν από χρόνια εφαρμόσει.

Γιατί η Ελλάδα δεν προχωρά στην εφαρμογή του δεύτερου νηολογίου παράλληλα με το Εθνικό Νηολόγιο για να δοθεί έτσι διέξοδος ναυτολογήσεως Ελλήνων ναυτικών βάσει των επιχειρησιακών συμβάσεων.  Πότε επιτέλους θα καταλάβομε γιατί οι άλλες χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης λειτουργούν δεύτερα νηολόγια με πρώτη και καλύτερη την Ιταλία, η οποία σήμερα μονοπωλεί την άλλοτε ανθούσα για την Ελληνική ναυτιλία γραμμή της Αδριατικής?

Μοναδική επομένως λύση για μηδενική ανεργία σε όλους τους κλάδους των Ελλήνων Ναυτικών είναι η λειτουργία δεύτερου νηολογίου με την εφαρμογή επιχειρησιακών συμβάσεων.

Δεύτερο καυτό και άκρως επείγον θέμα είναι αυτό της ίδρυσης ιδιωτικών σχολών ναυτικής εκπαίδευσης που θα λειτουργούν παράλληλα με τις δημόσιες σχολές.
Παρά τις συνεχείς προσπάθειες και τις οικονομικές ενισχύσεις της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών και του Ευγενειδίου Ιδρύματος για την αναβάθμιση των δημοσίων σχολών ναυτικής εκπαίδευσης, φαίνεται ότι ακόμα απέχομε κατά πολύ από το μοντέρνο επίπεδο των σχολών άλλων χωρών που μας ανταγωνίζονται εφαρμόζοντας σε ευρεία κλίμακα τη λειτουργία ιδιωτικών σχολών.

Με το να μην προχωρούμε στη λειτουργία ιδιωτικών ναυτικών σχολών απογοητεύομε και αποκλείομε υποψήφιους νέους που διαθέτουν με το παραπάνω τα προσόντα για εισαγωγή στις δημόσιες σχολές λόγω του περιορισμού των εισακτέων σπουδαστών.
Είναι πέρα πάσης λογικής να έχομε κάθε χρόνο προσοντούχους υποψήφιους πάνω από 6-7000 και οι εισακτέοι στις δημόσιες σχολές να είναι κάτω των 1000. Αυτό είναι επιεικώς εγκληματικό για τους νέους που αναζητούν διέξοδο εργασίας στη θάλασσα σε μια τόσο δύσκολη εποχή για τη χώρα μας με τόσο υψηλό ποσοστό ανεργίας των νέων.

Οι Υπουργικές αποφάσεις για τη λειτουργία ιδιωτικών σχολών ναυτικής εκπαίδευσης υπάρχουν. Τόσο δύσκολο είναι να τεθούν σε εφαρμογή?

Άφησα τελευταία την οικογένειά μου, την Κρουαζιέρα η οποία για μένα είναι πραγματικά μια ιστορία αγάπης και αγώνα μήπως κάποια ημέρα ζήσομε ξανά την κατάσταση και τις δόξες των δεκαετιών 1960/1970.

Σε μια εποχή αύξησης των επιβατών Κρουαζιέρας σε παγκόσμια κλίμακα σε ποσοστό 7% κάθε χρόνο, η πατρίδα μας αντιμετωπίζει προβλήματα να διατηρήσει τα κεκτημένα που αφορούν κυρίως διερχόμενους επιβάτες. Χαιρόμαστε ιδιαίτερα που η Ελλάδα σε αυτόν τον τομέα διατηρεί σταθερά την τρίτη θέση μεταξύ των άλλων χωρών της Μεσογείου, με πρώτη φυσικά την Ιταλία και δεύτερη την Ισπανία.

Όμως υπάρχει μια μεγάλη διαφορά βάσει συγκριτικών στοιχείων με τις πιο πάνω χώρες.
Αυτή η διαφορά εστιάζεται στους homeporting επιβάτες οι οποίοι όπως όλοι γνωρίζομε δαπανούν πολλαπλάσια ποσά από τους διερχόμενους επιβάτες.
Οι διαφορές είναι τεράστιες. Ιταλία 1,5 εκατομμύριο homeporting επιβάτες, Ισπανία περίπου 1 εκατομμύριο, Ελλάδα δια της βίας 230-240,000-.

Ποιες είναι σήμερα οι ενέργειες ενίσχυσης και αύξησης των homeporting επιβατών κρουαζιέρας από το Κράτος και τους αρμόδιους φορείς? Ελάχιστες έως μηδενικές.

Η Ένωση Εφοπλιστών Κρουαζιεροπλοίων και Φορέων Ναυτιλίας αγωνίζεται καθημερινά για τη συγκρότηση της περίφημης Συντονιστικής Επιτροπής Κρουαζιέρας η οποία ευρίσκεται στις καλένδες των αρμόδιων Υπουργείων εδώ και πολλά χρόνια.
Χωρίς την οργάνωση και λειτουργία αυτής της Επιτροπής είναι αδύνατη η σωστή προσέλκυση επιβατών homeporting από τις μεγάλες εταιρείες κρουαζιεροπλοίων που εδρεύουν κυρίως στο Μαϊάμι. 

Πρωταρχικός στόχος αυτής της επιτροπής θα είναι η αποστολή ολιγομελούς αντιπροσωπείας στις έδρες όλων των εταιρειών κρουαζιεροπλοίων για να αναπτύξουν στους υψηλά ισταμένους εκπροσώπους την ανοικτή πρόσκληση να ξεκινήσουν homeporting δρομολόγια κρουαζιερών από τον Πειραιά και τα μεγαλύτερα νησιά μας.
Να τους εξηγήσουν ότι τα Ελληνικά νησιά με τους νέους προορισμούς που έχουν προστεθεί πρόσφατα είναι η καλύτερη επιλογή για επισκέπτες κρουαζιέρας.  Παράλληλα να τους ενημερώσομε ότι σε όλα τα λιμάνια μας εκτελούνται έργα αναβάθμισης σε όλους τους τομείς και κυρίως σε θέματα ασφάλειας.

Η Ελλάδα είναι ο ασφαλέστερος προορισμός στην περιοχή της Ανατολικής Μεσογείου κάτι που ενισχύει θετικά τις προθέσεις των εταιρειών για χρησιμοποίηση homeporting λιμανιών.

Όλα αυτά και πολύ περισσότερα θα συντονίζονται από την Επιτροπή Κρουαζιέρας την σύσταση και λειτουργία της οποίας όλοι αναμένομε εναγωνίως.

Θα κλείσω την σημερινή μου αναφορά με την φράση που περιέχεται στο «Καλωσόρισμα» του 2ου Ναυτιλιακού Συνεδρίου της Ναυτεμπορικής..

«Η Ελληνική Ναυτιλία είναι διεθνής, αλλά η καρδιά της χτυπά στην Ελλάδα».



Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.