Τη διασφάλιση του καθεστώτος διαφάνειας στα λιμάνια και την αποφυγή
νόθευσης του ανταγωνισμού με κρατικές ενισχύσεις ζήτησαν οι εκπρόσωποι
της Τρόικας από την ελληνική κυβέρνηση στη διάρκεια της πρόσφατης
επίσκεψής τους στην Αθήνα.
Πιο συγκεκριμένα, στις διαπραγματεύσεις με εκπροσώπους και τεχνικά
κλιμάκια της Τρόικας οι οποίες πρόκειται να συνεχισθούν, τέθηκε το
ζήτημα της λειτουργίας της Ανεξάρτητης Ρυθμιστικής Αρχής Λιμένων (ΡΑΛ)
το οποίο έχει τεθεί ως προαπαιτούμενο για την ολοκλήρωση της
συμφωνίας με τους δανειστές της χώρας.
Η τρόικα θεωρεί ότι μία ανεξάρτητη αρχή, όπως η ΡΑΛ θα διασφαλίσει
τον υγιή ανταγωνισμό και την πλήρη εκμετάλλευση των λιμανιών με
προτεραιότητα να έχει ο Οργανισμός Λιμένος Πειραιά.
Από την πλευρά του, ο υπουργός Ναυτιλίας και Αιγαίου, Μιλτιάδης
Βαρβιτσιώτης, τόνισε στους τροϊκανούς ότι είναι στις άμεσες
προτεραιότητες του υπουργείου η λειτουργία της ΡΑΛ. Όπως υπογράμμισε η
ίδρυση της ΡΑΛ πρέπει να γίνει με κριτήρια «την ευελιξία στις αποφάσεις
και τη σαφή οριοθέτηση των αρμοδιοτήτων της, ώστε να υπάρχουν
ευδιάκριτα όρια με τη Γενική Γραμματεία Λιμένων και Λιμενικής Πολιτικής
του Υπουργείου. Δεν πρέπει να είναι σκοπός η ίδρυση ενός ακόμη δημόσιου
νομικού προσώπου δυσκίνητο με αλληλοεπικάλυψη αρμοδιοτήτων με άλλες
αρχές, που θα επιβαρύνει κιόλας τον κρατικό προϋπολογισμό» και
προσέθεσε:
«Στόχος, γι’ αυτό κρίνεται και επείγουσα η δημιουργία της, είναι η
εποπτεία των λιμανιών που έχουν μπει στη φάση της αποκρατικοποίησης. Η
διοίκηση και ο μετοχικός έλεγχος των λιμανιών επιτάσσει πλέον από το
Υπουργείο να εξασφαλισθεί το δημόσιο συμφέρον και κυρίως στις νέες
συνθήκες που διαμορφώνονται τη χρήση ενός εργαλείου εκ μέρους του
Υπουργείου Ναυτιλίας».
Όπως επεσήμανε ο ΥΝΑ η ακτοπλοΐα, η διατήρηση του ελέγχου των
ακτοπλοϊκών ναύλων, η κοινωνική χρήση και η σύνδεση των λιμανιών με τις
τοπικές αγορές και τις πόλεις είναι κάποιοι από τους στόχους που έχουν
τεθεί.
Το ΤΑΙΠΕΔ και οι 10 ΑΕ
Στο μέτωπο της αποκρατικοποίησης των λιμανιών, ο ΟΛΠ μονοπωλεί το
ενδιαφέρον της κυβέρνησης και του ΤΑΙΠΕΔ ενώ για τον Οργανισμό Λιμένος
Θεσσαλονίκης δεν έχουν ξεκινήσει οι διαδικασίες.
Όσο αφορά τα άλλα 10 λιμάνια που είναι Ανώνυμες Εταιρείες και
περιλαμβάνονται στο χαρτοφυλάκιό του ΤΑΙΠΕΔ σε περίοδο ύφεσης εμφάνισαν
σημαντική βελτίωση των οικονομικών τους μεγεθών. Από 4,5 εκατομμύρια
ευρώ το 2012 έφθασαν τα 8,1 εκατομμύρια το 2013.
Τα οικονομικά αποτελέσματα είναι τα κατ΄ εκτίμηση σύμφωνα με το
προσωρινό ισοζύγιο 31.12.2013 και αναμένεται ο έλεγχος χρήσης από τους
ορκωτούς ελεγκτές. Έμφαση δόθηκε στην συμπίεση του λειτουργικού κόστους.
Τα έξοδα κατά μέσο όρο έχουν μειωθεί περίπου κατά 20% σε σχέση με
το 9μηνο 2012, με εξαίρεση την Κέρκυρα λόγω της έκτακτης δαπάνης για
την φύλαξη του λιμένος της, υποχρέωσης που προκύπτει εκ του ISPS.
Ειδικότερα :
1. Αυξήθηκε ο κύκλος εργασιών, παρά το γεγονός ότι λόγω της
πτώσης της αγοράς μειώθηκαν τα λιμενικά τέλη, τα οποία υπολογίζονται ως
ποσοστό επί της αξίας των ναύλων των εισιτηρίων. Η αύξηση του τζίρου που
σημειώθηκε, σε σχέση με τον προϋπολογισμό, είναι αποτέλεσμα της νέας
τιμολογιακής πολιτικής των υπηρεσιών, της
αναδιάρθρωσης/επαναδιαπραγμάτευσης των συμβάσεων με τρίτους, της
μείωσης των διαφυγόντων εσόδων και της αξιοποίησης των περιουσιακών
στοιχείων τους όπως είναι τα κτήρια οι χώροι στάθμευσης κα.
2. Αυξήθηκε η ρευστότητα των οργανισμών. Τα μέτρα που ελήφθησαν
στόχευσαν στη βεβαίωση των ανείσπρακτων οφειλών όλων των προηγούμενων
ετών είτε απευθείας από τον τελικό πελάτη είτε μέσω των ΔΟΥ με την
παρακράτηση του 10 % από την ΔΟΥ .
Πρόκειται για οφειλές ιδιωτών προς τα λιμάνια, οι οποίες
βεβαιώνονται από τα Λιμάνια στις ΔΟΥ. Ο ιδιώτης διευθετεί πλέον την
οφειλή του με τη ΔΟΥ η οποία επιστρέφει το ποσό της οφειλής στο Λιμάνι,
μείον 10% που παρακρατάει.
3. Αυξήθηκε η κερδοφορία των οργανισμών κατά μέσο όρο 78 %
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.