20 Μαρ 2014

Ναυτική Εκπαίδευση: Φως στο βάθος του τούνελ





Άρθρο
του Μιχάλη Λάμπρου
Γενικού Διευθυντή MAJESTIC INTERNATIONAL CRUISES INC.
Αντιπροέδρου ΕΝΩΣΗΣ ΕΦΟΠΛΙΣΤΩΝ ΚΡΟΥΑΖΙΕΡΟΠΛΟΙΩΝ & ΦΟΡΕΩΝ ΝΑΥΤΙΛΙΑΣ


Ο Υπουργός Ναυτιλίας και Αιγαίου κ. Μιλτιάδης Βαρβιτσιώτης σε πρόσφατη ομιλία του στη Βουλή απαντώντας σε επίκαιρη ερώτηση του Βουλευτή Επικρατείας της Δημοκρατικής Αριστεράς κου. Σπύρου Λυκούδη για τη σημερινή απογοητευτική εικόνα των δημοσίων σχολών ναυτικής εκπαίδευσης λίγες ημέρες μετά το συνέδριο για τη Ναυτική Εκπαίδευση στο Ευγενίδειο Ίδρυμα, παραδέχτηκε τα προβλήματα που υπάρχουν για τη σωστή λειτουργία αυτών των σχολών.


Επειδή γι’ αυτό το τόσο σπουδαίο θέμα από την σωστή επίλυση του οποίου εξαρτάται το μέλλον μιας μεγάλης μερίδας νέων που τα τελευταία χρόνια επιθυμούν διακαώς να ακολουθήσουν το ναυτικό επάγγελμα σαν μια επαγγελματική διέξοδο στις σημερινές αντίξοες συνθήκες εργασίας, έχουν λεχθεί στο πρόσφατο παρελθόν πολλά, αλλά έχουν υλοποιηθεί πολύ λίγα, επιθυμώ να προσθέσω μερικές διατυπώσεις και προσωπικές απόψεις.

Ποια είναι κατά την γνώμη μου τα κυριότερα σημεία που χρήζουν άμεσης επίλυσης:

·         Οργάνωση και σωστός εξοπλισμός των εν λειτουργία δημοσίων σχολών ναυτικής εκπαίδευσης δηλαδή σωστές και λειτουργικές κτιριακές εγκαταστάσεις, παροχές διευκόλυσνης προς τους σπουδαστές, σωστός και σύγχρονος εξοπλισμός και ανθρώπινες συνθήκες διαβίωσης.
·         Εξεύρεση ικανών και πεπειραμένων ναυτοδιδιασκάλων. Σήμερα με τις υπάρχουσες συνθήκες και τα χαμηλά μισθολόγια, δύσκολα μπορούν να εξευρεθούν σωστοί ναυτοδιδάσκαλοι οι οποίοι θα μεταδώσουν τις εμπειρίες και τις γνώσεις τους στους σπουδαστές οι οποίοι θα είναι σωστά προετοιμασμένοι να τις εφαρμόσουν στην πράξη στα εκπαιδευτικά τους ταξίδια.
·         Είναι πέρα για πέρα απογοητευτική η δήλωση στη Βουλή του Υπουργού Ναυτιλίας και Αιγαίου ότι περισσότεροι από 450 σπουδαστές των Ακαδημιών Εμπορικού Ναυτικού που τελείωσαν το δεύτερο έτος σπουδών, σε ένα μεγάλο ποσοστό κορίτσια, ψάχνουν εναγωνίως για να εξασφαλίσουν μια θέση σε ποντοπόρο πλοίο χωρίς επιτυχία.
Η επίλυση αυτού του προβλήματος είναι άμεσης προτεραιότητας. Εδώ και τώρα να καθίσουν στο τραπέζι η ΕΕΕ, το Υπουργείο, η ΠΝΟ και όποιος άλλος αρμόδιος φορέας και να λύσουν το πρόβλημα.  Είναι περιττό να μιλάμε για αναβάθμιση της Ναυτικής Εκπαίδευσης και για λειτουργία ιδιωτικών σχολών χωρίς πρώτα να λύσομε το θέμα της απασχόλησης των σπουδαστών.

Ο κος. Γιάννης Πλατσιδάκης στην ομιλία του στο πρόσφατο συνέδριο έθεσε πεντακάθαρα το θέμα και ζήτησε από όλους τους Έλληνες Πλοιοκτήτες πλοίων Ελληνικής ή ξένης σημαία άμεση ανταπόκριση και πρόσληψη αυτών των σπουδαστών.  Διερωτήθηκαν όμως οι αρμόδιοι μήπως εκτός των ανωτέρω προτεραιοτήτων υπάρχουν και άλλα εμπόδια για την υλοποίηση των στόχων της αναβάθμισης της Ναυτικής Εκπαίδευσης, Όπως πχ αντιρρήσεις από ορισμένους κύκλους του  Πειραιά που πρόσκεινται στα θέματα ναυτιλίας για την ίδρυση ιδιωτικών σχολών ναυτικής εκπαίδευσης προβάλλοντας σοβαρά το θέμα της απορρόφησης σε πλοία των αποφοίτων.

Αυτές οι αντιρρήσεις είναι εντελώς αβάσιμες διότι:
(α) Τα τελευταία χρόνια παρατηρείται στη χώρα μας έντονο ενδιαφέρον των νέων για το ναυτικό επάγγελμα με αποτέλεσμα να έχομε υποψηφίους με τυπικά προσόντα για να εισαχθούν στις Ακαδημίες Εμπορικού Ναυτικού πολλαπλάσιους από τους κατ’ έτος εισακτέους, οι οποίοι δυστυχώς αποκλείονται λόγω περιορισμένου αριθμού θέσεων    και απογοητεύονται,

(β) Η σωστά οργανωμένη ναυτική εκπαίδευση δημόσια ή ιδιωτική θα δώσει την δυνατότητα σε όλους τους υποψηφίους σπουδαστές να αποκτήσουν τα τυπικά  και ουσιαστικά προσόντα μέσα από μια σύγχρονη και υψηλού επιπέδου φοίτηση που θα τους δώσει την δυνατότητα ανταγωνισμού σε ίσους όρους με σπουδαστές άλλων ναυτικών σχολών, χωρών που μας ανταγωνίζονται και που εφαρμόζουν για δεκαετίες συστήματα ιδιωτικής εκπαίδευσης,

(γ) Τα στελέχη που θα αποφοιτούν από αυτές τις σχολές θα είναι εξειδικευμένα για τους κλάδους που θα έχουν επιλέξει και θα μπορούν άνετα να προσλαμβάνονται εκτός από τις Ελληνικές και Ελληνόκτητες εταιρείες και από ξένες εταιρείες που ζητούν ικανά στελέχη με σωστή επιμόρφωση.   Μόνο έτσι θα ανοίξουν οι διεθνείς ορίζοντες για τους Έλληνες ναυτικούς όλων των ειδικοτήτων.

Ο κύριος Υπουργός παραδέχεται ότι η χώρα μας έχει μείνει αρκετά πίσω στα θέματα ναυτικής εκπαίδευσης σε σύγκριση με άλλα κράτη.  Ο ίδιος και τα υπεύθυνα στελέχη του Υπουργείου για θέματα ναυτικής εκπαίδευσης κάνουν αγώνα δρόμου για να πιστοποιήσουν τις υπάρχουσες σχολές με ISO και να προχωρήσουν σε μια αναβάθμιση της ποιότητας και του κτιριακού εξοπλισμού με την ουσιαστική οικονομική βοήθεια της ΕΕΕ.

Όλα τα στελέχη των γραφείων της Ακτής Μιαούλη και των Βορείων και Νοτίων προαστίων είναι στη διάθεσή σας κύριε Υπουργέ να συνδράμουν στην επίλυση των προβλημάτων και στην προώθηση των νέων τεχνολογιών στις σχολές, δημόσιες και ιδιωτικές, αρκεί εσείς και τα στελέχη του Υπουργείου να δώσετε άμεσα το πράσινο φως.

Δεν έχομε την πολυτέλεια να καθυστερήσομε άλλο. Ήδη μετράμε πάνω από ένα χρόνο από τις πρώτες εξαγγελίες του τότε Υπουργού Ναυτιλίας και Αιγαίου κου. Μουσουρούλη περί ιδρύσεως ιδιωτικών σχολών ναυτικής εκπαίδευσης χωρίς καμμία ουσιαστική πρόοδο.



Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.